Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mois Det låter ju som om det har med fogarna/graviditeten att göra. Man går ofta lite krattigt i början när man suttit still, men det brukar bli bättre efter några meter. Skulle benen dock domna på riktigt, dvs att du inte har känsel, så kolla upp det. Man är ju inte immun mot diskbråck bara för att man är gravid.

@YaHilweh Nope, ingen skengravid man här inte. Han var mest osäker på om jag verkligen var gravid i början och frågade flera gånger "Men KÄNNER du dig gravid?". Hur 17 skulle jag kunna veta det, det är ju första gången och i början kändes det ju inget från bebisen.

Jag började jobba igen igår. Fick rejält ont! Det är rygg och ner i rumpa som spökar. Om det är foglossning, kan sånt gå över eller blir det snarare värre under graviditeten.

Jag står och går hela dagarna på mitt jobb och det blir en del springande i trappor. Förmodligen kommer jag byta om nån månad, lika mycket stå men inga trappor och mindre leveranser.
Sov typ 12 timmar när jag kom hem dessutom, det står överallt att tröttheten börjar gå över nu men det har min kropp visst missat.

Så ja... tröstshoppade minikläder på väg hem och insåg sen att nån body och pyjamas till så behöver vi nog inte så mycket mer kläder till en början. Ev en tjockare tröja. Vill inte köpa alldeles för mycket innan man vet storlek (samt kön och klädåtgång). Då får vi gå på de större inköpen sen ;)

Även jag har nu fått provsvaren från KUB testet och det var bra resultat. Känns riktigt skönt faktiskt. Vet inte hur jag hade stått i frågan om abort eller inte om jag fått usla resultat. Men jag vet att sambo hade inte velat göra abort om något skulle vara fel, kanske inte jag heller när det väl kommer till saken men jag hade blivit riktigt ledsen.

@vesp Foglossningarna kan gå upp och ner under graviditeten. Jag började väldigt tidigt och har periodvis haft ganska stora besvär. Har nu haft en tid av mindre besvär men inatt och idag har det varit värre än på ett bra tag. Började jobba idag efter semestern, så det känns ju lovande inför hösten...

Så att man har ont i ryggslutet (typ strax ovanför svanskotan) kan alltså vara ett tecken på foglossning och/eller höra ihop med graviditeten? :o Så långt hade jag inte ens tänkt! Har känt av där förut också, har aldrig kunnat ligga på rygg utan att jag får ont, det blir som en känsla av att nåt ligger fel och liksom glappar eller hur jag ska förklara... Det har blivit lite tydligare nu men det är ju inget jag reflekterat över eftersom jag känt det förut. Jag tänkte mer att jag skulle ringa min kiropraktor. :o

Det heter ju egentligen bäckensmärta och det kan kännas på olika ställen. Över SI-lederna, vid svanskotan, i skinkorna, ländryggen, utsidan bäcken (i dagligt tal höfterna) och skapa spänningar i muskler runt omkring. Vi som känner av den typen av värk även i vanliga fall känner oftare av det under graviditet och i samband med tex ägglossning eller mens. Man gör även studier för att se om dessa problem och kvarstående bäckensmärta efter förlossningen är vanligare bland överrörliga personer. Ser fram emot resultaten av de studierna eftersom jag träffar många överrörliga och personer med bäckensmärta i mitt jobb.

Det heter ju egentligen bäckensmärta och det kan kännas på olika ställen. Över SI-lederna, vid svanskotan, i skinkorna, ländryggen, utsidan bäcken (i dagligt tal höfterna) och skapa spänningar i muskler runt omkring. Vi som känner av den typen av värk även i vanliga fall känner oftare av det under graviditet och i samband med tex ägglossning eller mens. Man gör även studier för att se om dessa problem och kvarstående bäckensmärta efter förlossningen är vanligare bland överrörliga personer. Ser fram emot resultaten av de studierna eftersom jag träffar många överrörliga och personer med bäckensmärta i mitt jobb.
Tack för bra info!

Ja tack för bra bra info. Jag är överrörlig, hoppas dock att jag slipper några kvarstående smärtor. :o :crazy:

Ah då står det olika. På Ultragyns hemsida står följande: "Moderkakprov görs efter 11 graviditetsveckor och fostervattenprov efter 15 veckor." Därav att jag räknade som jag gjorde. Hur som så hoppas jag verkligen att du får en bra sannolikhetssiffra så du slipper gå vidare :)

Mvh Miks

Tack! Det hoppas jag också!

Klart de vill att fostret ska vara i rätt ålder för att mäta, det är ju det som utgör resultatet. Du kanske ska boka tid för moderskapsprov direkt istället?

Fostret är i rätt ålder att mäta under ett par veckor, gränsen för kirurgisk abort varar inte lika länge som det går att mäta. Naturligtvis vill jag inte göra moderkaksprov i onödan, det är drygt 1 % missfallsrisk på det. Jämfört med risken för downs syndrom som är 1/450 ungefär i min ålder.

Jämför med att du riskerar med att bli av med ett ben eller en tå beroende på när läkaren har lust att göra sin undersökning. Jag tror de flesta hade velat att undersökningen skulle göras så att du aldrig riskerade att bli av med hela benet.

Fostret är i rätt ålder att mäta under ett par veckor, gränsen för kirurgisk abort varar inte lika länge som det går att mäta. Naturligtvis vill jag inte göra moderkaksprov i onödan, det är drygt 1 % missfallsrisk på det. Jämfört med risken för downs syndrom som är 1/450 ungefär i min ålder.

Jämför med att du riskerar med att bli av med ett ben eller en tå beroende på när läkaren har lust att göra sin undersökning. Jag tror de flesta hade velat att undersökningen skulle göras så att du aldrig riskerade att bli av med hela benet.
Fast allra bäst att mäta (alltså för bästa resultat/det mest rättvisande resultatet) är just kring dagarna som du fick tid, enligt de privata mottagningar som jag har varit i kontakt med.
Det jag från början opponerade mig mot är att du blev både arg och ledsen, jag kan förstå din besvikelse men att bli både arg och ledsen för att de inte har en tidigare tid till dig kändes konstigt. Är det andra som redan har bokat tider så kan de ju inte gärna flytta på dem.
Det finns ju ett antal privata kliniker som kanske skulle ha en tidigare tid till dig.

Fast allra bäst att mäta (alltså för bästa resultat/det mest rättvisande resultatet) är just kring dagarna som du fick tid, enligt de privata mottagningar som jag har varit i kontakt med.
Det jag från början opponerade mig mot är att du blev både arg och ledsen, jag kan förstå din besvikelse men att bli både arg och ledsen för att de inte har en tidigare tid till dig kändes konstigt. Är det andra som redan har bokat tider så kan de ju inte gärna flytta på dem.
Det finns ju ett antal privata kliniker som kanske skulle ha en tidigare tid till dig.
Enligt min BM och den som utförde ultraljudet så går det bra att mäta från v 11+0. De tyckte också att det var onödigt lång väntan (semestertider). Ja jag hade kunnat ta lån och bekosta skiten själv på privat klinik. Men det har jag inte råd med. Och jag har ju redan betalat för det här besöket genom skatten.

Enligt min BM och den som utförde ultraljudet så går det bra att mäta från v 11+0. De tyckte också att det var onödigt lång väntan (semestertider). Ja jag hade kunnat ta lån och bekosta skiten själv på privat klinik. Men det har jag inte råd med. Och jag har ju redan betalat för det här besöket genom skatten.

Optimal tidpunkt för KUB sägs vara v.12+2-3. Vill man minimera risken för onödigt moderskapsprov är det ju en fördel att göra KUB vid så optimal tidpunkt som möjligt, i och med att KUB bara visar på sannolikhet. Jag förstår om du är besviken för att det inte blev så som du tänkt dig och visst kan man se det som att du har finansierat ditt KUB genom skatten, men den skattesubventionerade vården har naturligtvis sina begränsningar. Nu får du ett nästintill optimalt KUB och kan minimera risken för onödigt moderskapsprov, risken att just ditt foster ska ha kromosomfel är ju faktiskt väldigt liten. :)

Det jag läst är ca 1/100 för såväl fostervatten- som moderkaksprov. Står så bl.a. på 1177.

Ja nu när jag söker hittar jag 0,5-1 % risk. Rätt säker på att jag läst att den risken var överdriven och att den egentliga risken snarare var 1/1000 men hittar det inte nu och kan inte komma på källan heller. Det enda jag hittar just nu är:
http://www.dagensmedicin.se/artikla...isk-kan-vara-overdriven-vid-fostervattenprov/

Så får ta tillbaka mitt påstående igen... :o

Optimal tidpunkt för KUB sägs vara v.12+2-3. Vill man minimera risken för onödigt moderskapsprov är det ju en fördel att göra KUB vid så optimal tidpunkt som möjligt, i och med att KUB bara visar på sannolikhet. Jag förstår om du är besviken för att det inte blev så som du tänkt dig och visst kan man se det som att du har finansierat ditt KUB genom skatten, men den skattesubventionerade vården har naturligtvis sina begränsningar. Nu får du ett nästintill optimalt KUB och kan minimera risken för onödigt moderskapsprov, risken att just ditt foster ska ha kromosomfel är ju faktiskt väldigt liten. :)

Jag är mer rädd för en sen abort än ett tidigare missfall men vill helst slippa båda!

Visst har vården sina begränsningar men detta känns som en onödig sådan. Tydligen är gäller begränsningen inte de som har pengar och det gör mig inte gladare precis.

Om du vill göra KUB privat är kostnaden ca 1500.
Tyvärr så går det inte den här månaden :(. Hunden har råkat ut för en olycka = 8 000 kr i oväntade utgifter. Den blivande fadern är sjukpensionär med en månadsinkomst på drygt 6 000 kr så han kommer inte kunna bidra med några pengar.

När vi ändå har ämnet pengar uppe... Har någon mer kollat på försäkringskassans hemsida och försökt räkna ut föräldrapenningen? Om jag räknar rätt får jag 10.000:- mindre/mån än när jag jobbar om jag ska vara hemma tills bebisen är ett år. Hur 17 ska det gå ihop? Bara fasta och tvungna kostnader ligger på 2000 under vad jag får ut. När man äger bostad, bil och djur samt snart har barn känns det väldigt tight. Visst kan man ju sälja hästen och avliva övriga djur så sparar man minst 5000:-/mån, men det är väl inte rimligt precis. Hästen är dessutom svårsåld, har inte ens hittat medryttare...
Suck.........

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA