@Milosari Det löser sig, du och mannen får försöka prata kring det här igen och igen tills ni är överens. Som huvudförsörjare förstår jag att du är orolig, men du får försöka se det positiva också. Som att barnet istället lär få en tightare relation till sin far än vad många får. Pappan får ju ta mer ansvar (kan han få föräldrapenning?) om du måste jobba.
Vi har diskussioner om ekonomin i stort sett dagligen nu. Jag har på 100% bättre betalt än sambon, men har valt att jobba lite mindre och leva lite mer så vi får ut ganska exakt samma lön. Min önskan och plan är att fortsätta med det för att bebisen inte skall behöva ha så långa dagar på förskolan sedan. Sambon däremot ser gärna att jag går upp i tid eftersom att det skulle ge någon 1000:-lapp till i månaden ut och barn kostar pengar. Jag kan förstå hans resonemang och han förstår mitt, men vi är inte riktigt ense än så diskussionen fortsätter. Det lär det få göra hos er också.
Jag hade gärna jobbat en dag i veckan när amningen är slut för att bibehålla hantverket i vissa moment, få vara något annat än mamma och dryga ut inkomsten lite, men det fungerar inte med mitt jobb. För mig fungerar det bättre att vara borta helt så att de kan ta in en vikarie. För sambon är det tvärtom, han har mycket svårt att vara borta en längre sammanhängande tid och planen är att han skall jobba kortare dagar någon dag i veckan för att korta förskoledagen för barnet sedan.