Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men va? Jag har väl inte sagt det? Har inte ens nämnt något annat land. Vad fick du allt det här ifrån genom min kommentar?
Jag bara menar att det finns många som vill skaffa barn men där ekonomin inte tillåter det, och samtidigt så har man fått höra genom åren att svenskar skaffar för få barn. Och jag menar då att det är väl inte så konstigt. Det var allt jag skrev.

Nej du nämnde inget annat land, det gjorde jag för att sätta perspektiv på dina påståenden.

Endast om man vill jämföra med andra länder, vilket jag inte var ute efter.

Jag vet att du inte var ute efter det. Jag har förstått vad du menar, men tycker du drar en förenklad slutsats. Jag menar på att förhållandet mellan föräldraförsäkringen och barnafödande är mer komplext. Men vi kommer nog inte längre och det är ju inte heller nödvändigt. :)

Endast om man vill jämföra med andra länder, vilket jag inte var ute efter.

Jag vet att du inte var ute efter det. Jag har förstått vad du menar, men tycker du drar en förenklad slutsats. Jag menar på att förhållandet mellan föräldraförsäkringen och barnafödande är mer komplext. Men vi kommer nog inte längre och det är ju inte heller nödvändigt. :)

Jag hittade vart man kunde räkna och tappade hakan helt... Jag hade nånstans fått för mig att man fick ut 80% av sin vanliga inkomst, eftersom att det är var graviditetspenningen är. Men enligt det där kommer jag ju bara få ut typ hälften mot normalt. Och det blir ett tapp på 4500 om jag tar 30 dagar/månad... Jag tänkte ju att man skulle ta 20 dagar/månad (4x5) men då tappar jag nästan halva inkomsten och det skulle aldrig gå! Så är det sådär illa fattar jag inte hur man ens kan vara hemma. Jag hade tänkt vara hemma tom juli, alltså typ 7 mån, till att börja med och då är ju plötsligt 210 föräldradagar puts väck!

Det var sjukt mycket värre än jag hade föreställt mig...

Läste att de flesta får ca 60% av sin vanliga lön och det stämmer.
Tar man ut 7 dgr/ veckan kan man vara hemma i tio månader, sen har partnern två mån.

Ett tips är att ta ut lite semester tex till jul eller sommar, semestserdagar är ofta bättre betalda om man tar ut dem kontra att få de utbetalda.

Jag råkade visst beställa en sådan här :angel:

11825942_10207345187046942_5800843873566562674_n.jpg

Läste att de flesta får ca 60% av sin vanliga lön och det stämmer.
Tar man ut 7 dgr/ veckan kan man vara hemma i tio månader, sen har partnern två mån.

Ett tips är att ta ut lite semester tex till jul eller sommar, semestserdagar är ofta bättre betalda om man tar ut dem kontra att få de utbetalda.

När kan man lämna bebisen 10-15 timmar? Risken för allergi är jättehög då pappan är allergisk mot "allt" (både mat och omgivning) samt att han har flera allergiska syskon. Så jag vill amma så länge det bara går. Men det ska väl kanske gå att pumpa ut bröstmjölk så pappan kan ge det istället för välling.

Funderar lite på om jag kan jobba 1 natt/vecka kanske, och när jag i så fall kan börja göra det.

När kan man lämna bebisen 10-15 timmar? Risken för allergi är jättehög då pappan är allergisk mot "allt" (både mat och omgivning) samt att han har flera allergiska syskon. Så jag vill amma så länge det bara går. Men det ska väl kanske gå att pumpa ut bröstmjölk så pappan kan ge det istället för välling.

Funderar lite på om jag kan jobba 1 natt/vecka kanske, och när jag i så fall kan börja göra det.
Det är inte bevisat att amning skyddar mot allergier. Snarare finns det forskning som både styrker påståendet samt däger det motsatta. Sedan har ju amning och bröstmjölk såklart andra fördelar.

Jag pumpade från början för att kunna komma iväg till stallet utan barn. Det funkade fin-fint för oss! Det som kan strula är väl om barnet inte vill ta flaska eller om det efter flaska inte vill ta bröstet.

Det är inte bevisat att amning skyddar mot allergier. Snarare finns det forskning som både styrker påståendet samt däger det motsatta. Sedan har ju amning och bröstmjölk såklart andra fördelar.

Jag pumpade från början för att kunna komma iväg till stallet utan barn. Det funkade fin-fint för oss! Det som kan strula är väl om barnet inte vill ta flaska eller om det efter flaska inte vill ta bröstet.

Alla jag har pratat med säger att bröstmjölk visst ger ett visst skydd och att allergier är mycket ovanligt så länge man ammar. Att det ger ett skydd efter att man slutat amma tvistar de om men jag vill inte chansa i onödan utan tänker amma så länge det går.

Hur mycket mjölk kan man pumpa ut? Så det räcker till en hel natt?

Den frågan är tyvärr lite som hur långt är ett snöre. Vissa har jättesvårt att få ut något med pumpen, andra pumpar lätt ut rn hel flaska. Vissa barn sover hela nätterna, andra äter varannan timme natten igenom, och allt där emellan. Min son vill äta 1-2 gånger per natt men det är inte mycket mjölk han får i sig per gång.

Oavsett så kan du ju pumpa ut i förväg och ha i kyl eller frys. Bröstmjölk håller 3 dygn i kyl och 3 månader i frys. Så man kan ju bygga upp ett litet lager och ha när det behövs :)

Den frågan är tyvärr lite som hur långt är ett snöre. Vissa har jättesvårt att få ut något med pumpen, andra pumpar lätt ut rn hel flaska. Vissa barn sover hela nätterna, andra äter varannan timme natten igenom, och allt där emellan. Min son vill äta 1-2 gånger per natt men det är inte mycket mjölk han får i sig per gång.

Oavsett så kan du ju pumpa ut i förväg och ha i kyl eller frys. Bröstmjölk håller 3 dygn i kyl och 3 månader i frys. Så man kan ju bygga upp ett litet lager och ha när det behövs :)

Då kan det kanske funka att jobba 1 natt/vecka redan efter 1-2 månader efter förlossningen? Att bli förälder tillsammans med en sjukpensionär börjar verkligen kännas som en dålig idé fasktiskt. Har suttit och smågråtit hela dagen över att jag inte kommer kunna vara föräldraledig som alla andra utan måste börja jobba så fort som möjligt. Jag hade ju tänkt att jag skulle utnyttja ledigheten till att slutföra mina studier men det kan jag nog glömma. Fan fan fan alltså. Sambon förstår inte alls varför jag oroar mig, han har en bekant som lever på socbidrag och det går ju. Men min sambo har aldrig haft någon annan än sig själv att bry sig om, eller behövt mätta fler munnar än sin egen på sin inkomst. Och den bekanta är riktigt white trash, det ena barnet bor nästan uteslutande hos sin pappa, det andra är gravt överviktigt av den dåliga maten som de tydligen äter och går med trasiga och fula kläder + att det barnet har börjat bo tillfälligt i stödhem. Jag gör hellre abort och lever utan barn än har det på det viset.

@Milosari Det löser sig, du och mannen får försöka prata kring det här igen och igen tills ni är överens. Som huvudförsörjare förstår jag att du är orolig, men du får försöka se det positiva också. Som att barnet istället lär få en tightare relation till sin far än vad många får. Pappan får ju ta mer ansvar (kan han få föräldrapenning?) om du måste jobba.

Vi har diskussioner om ekonomin i stort sett dagligen nu. Jag har på 100% bättre betalt än sambon, men har valt att jobba lite mindre och leva lite mer så vi får ut ganska exakt samma lön. Min önskan och plan är att fortsätta med det för att bebisen inte skall behöva ha så långa dagar på förskolan sedan. Sambon däremot ser gärna att jag går upp i tid eftersom att det skulle ge någon 1000:-lapp till i månaden ut och barn kostar pengar. Jag kan förstå hans resonemang och han förstår mitt, men vi är inte riktigt ense än så diskussionen fortsätter. Det lär det få göra hos er också.

Jag hade gärna jobbat en dag i veckan när amningen är slut för att bibehålla hantverket i vissa moment, få vara något annat än mamma och dryga ut inkomsten lite, men det fungerar inte med mitt jobb. För mig fungerar det bättre att vara borta helt så att de kan ta in en vikarie. För sambon är det tvärtom, han har mycket svårt att vara borta en längre sammanhängande tid och planen är att han skall jobba kortare dagar någon dag i veckan för att korta förskoledagen för barnet sedan.

@Milosari Det löser sig, du och mannen får försöka prata kring det här igen och igen tills ni är överens. Som huvudförsörjare förstår jag att du är orolig, men du får försöka se det positiva också. Som att barnet istället lär få en tightare relation till sin far än vad många får. Pappan får ju ta mer ansvar (kan han få föräldrapenning?) om du måste jobba.

Vi har diskussioner om ekonomin i stort sett dagligen nu. Jag har på 100% bättre betalt än sambon, men har valt att jobba lite mindre och leva lite mer så vi får ut ganska exakt samma lön. Min önskan och plan är att fortsätta med det för att bebisen inte skall behöva ha så långa dagar på förskolan sedan. Sambon däremot ser gärna att jag går upp i tid eftersom att det skulle ge någon 1000:-lapp till i månaden ut och barn kostar pengar. Jag kan förstå hans resonemang och han förstår mitt, men vi är inte riktigt ense än så diskussionen fortsätter. Det lär det få göra hos er också.

Jag hade gärna jobbat en dag i veckan när amningen är slut för att bibehålla hantverket i vissa moment, få vara något annat än mamma och dryga ut inkomsten lite, men det fungerar inte med mitt jobb. För mig fungerar det bättre att vara borta helt så att de kan ta in en vikarie. För sambon är det tvärtom, han har mycket svårt att vara borta en längre sammanhängande tid och planen är att han skall jobba kortare dagar någon dag i veckan för att korta förskoledagen för barnet sedan.

Ja jag tjänar ju över 3 ggr så mycket som min sambo så det blir ett enormt hål i kassan när min inkomst försvinner. Det är ju tiden innan förlossningen också att tänka på, mitt yrke innehåller mycket våld och tunga lyft och det går inte att jobba hur länge som helst. Min kollega blev sjukskriven 4 mån innan förlossningen (arbetsgivaren vägrade låta henne gå) men det har jag inte heller råd med. Utan jag får utsätta mig för den extra risken det är att jobba med en bebis i magen. Som vi ser det finns det bara en lösning om jag inte ska jobba direkt efteråt och det är att jag flyttar hem till mina föräldrar, hoppas att de inte kräver mig på hyra och att sambon söker bostadsbidrag när han bor själv. Med det bidraget kan det nog gå ihop.

Det viktigaste vad gäller lämplighet som förälder är ju inte hur mycket pengar man har, långt ifrån. Är övertygad om att den blivande pappan har kvalitéer som kommer gynna barnet @Milosari! Ert barn kommer inte leva i misär pga en sånhär grej, i synnerhet inte med en förälder som inte vill ha det så. Förstår att det känns mörkt, men det är få som har drömförutsättningarna för att leva loppan vid ett kommande barn även om det många gånger känns så. Vi är fler i båten för de som är i behov av inkomsten arbete ger under fl.

Det viktigaste vad gäller lämplighet som förälder är ju inte hur mycket pengar man har, långt ifrån. Är övertygad om att den blivande pappan har kvalitéer som kommer gynna barnet @Milosari! Ert barn kommer inte leva i misär pga en sånhär grej, i synnerhet inte med en förälder som inte vill ha det så. Förstår att det känns mörkt, men det är få som har drömförutsättningarna för att leva loppan vid ett kommande barn även om det många gånger känns så. Vi är fler i båten för de som är i behov av inkomsten arbete ger under fl.

Så fort jag börjar jobba igen så kommer barnet ha det bättre än de flesta! Men tiden innan det blir jättesvår :(. Det hela blev plötsligt så uppenbart nu när ena hunden skadade sig allvarligt. Vips så måste jag betala 8 000 kr mer än förväntat den här månaden. En sådan smäll hade jag ju inte kunnat ta om min inkomst är ca 11 000 kr. Då hade jag varit tvungen att avliva hunden och den känslan ger mig lite panik.

@Milosari Kan du på något sätt spara ihop till en extrabuffert innan det är dags att gå hem? Eller be tex föräldrar att ställa upp med nödlån om något liknande skulle hända djuren igen? Du/ni har ju råd att betala tillbaka sen menar jag. Om du blir sjukskriven på heltid pga risker i jobbet får du ju 80% av lönen (-skatt) och måste inte ta av föräldrapenningen innan om du behöver ta ut 7 dagar/v för att få ihop det.

Alla jag har pratat med säger att bröstmjölk visst ger ett visst skydd och att allergier är mycket ovanligt så länge man ammar. Att det ger ett skydd efter att man slutat amma tvistar de om men jag vill inte chansa i onödan utan tänker amma så länge det går.

Jag kunde inte pumpa ut jättemängder till en början utan hade väl ett eller två mål redo i kylen när jag skulle iväg. Nu åt min son väldigt ofta, så jag hade haft svårt att hinna få ut alla mål till en natt samtidigt som han ju faktiskt skulle ammas också. Mjölkproduktionen (och pump-tekniken) förbättrades allteftersom! Men det är ju väldigt olika, det finns ju de som mjölkar på så bra att de kan skänka/sälja till neonatal-vården!

Jag förstår att du vill helamma, det ville jag också, och jag menar inte att tjata, men om det nu inte skulle funka med pumpen så är jag relativt övertygad om att de antikroppar som skyddar babyn via bröstmjölk inte blir värdelösa om ni skulle ge ersättning en natt då och då. Min kompis blandade tex bröstmjölk och ersättning när produktionen inte räckte till helt. Bättre lite ersättning som komplement då och då än en orolig och stressad mamma!

Om du googlar amning + allergier hittar du en del artiklar som kanske kan skänka sinnesro kring att komplettera med ersättning om det kniper.

När vi ändå är inne på ekonomi... Jag har också tungt jobb och ska ansöka om graviditetspenning de sista två månaderna. Är det någon som vet hur utbetalningen funkat med det? Kommer det i efterhand? Mamma försökte förklara för mig idag men hon är inte så lätt att ta hjälp av eftersom att hon lätt blir väldigt irriterad om man inte förstår hennes resonemang på en gång.

Som jag ser det så jobbar jag ju gärna lite längre eller kanske halvtid en månad till om jag kan och orkar, men om jag ansökt om 100% i två månader, är det liksom hugget i sten då? Eller kan jag ångra mig i efterhand och bara ta säg 50% en av månaderna? Som jag fattade det på mamma ska man fylla i en blankett om hur man jobbar eller inte och sen skicka in för att få ersättning. Då fattar jag det som att man får ut det i efterhand? Vilket inte vore så jättehumor då jag i vanliga fall har lön i förskott... Så är det så är det bara att hårdspara inför den månaden... Då menar mamma på att det funkar som när man blir sjuk, man får lön som vanligt och sen dras sjukdagarna av på nästa lön. Men då fattar jag inte hur det ska gå till riktigt... För om jag ansöker, får beviljat och är ledig nov+dec och sen går på föräldraledigt, då kommer jag ju inte få nån lön av min arbetsgivare inför november, så då är jag alltså utan lön från oktober till december!? Eller va?

Kanske nån vänlig själ kan göra det lite mer begripligt för mig?

När vi ändå är inne på ekonomi... Jag har också tungt jobb och ska ansöka om graviditetspenning de sista två månaderna. Är det någon som vet hur utbetalningen funkat med det? Kommer det i efterhand? Mamma försökte förklara för mig idag men hon är inte så lätt att ta hjälp av eftersom att hon lätt blir väldigt irriterad om man inte förstår hennes resonemang på en gång.

Som jag ser det så jobbar jag ju gärna lite längre eller kanske halvtid en månad till om jag kan och orkar, men om jag ansökt om 100% i två månader, är det liksom hugget i sten då? Eller kan jag ångra mig i efterhand och bara ta säg 50% en av månaderna? Som jag fattade det på mamma ska man fylla i en blankett om hur man jobbar eller inte och sen skicka in för att få ersättning. Då fattar jag det som att man får ut det i efterhand? Vilket inte vore så jättehumor då jag i vanliga fall har lön i förskott... Så är det så är det bara att hårdspara inför den månaden... Då menar mamma på att det funkar som när man blir sjuk, man får lön som vanligt och sen dras sjukdagarna av på nästa lön. Men då fattar jag inte hur det ska gå till riktigt... För om jag ansöker, får beviljat och är ledig nov+dec och sen går på föräldraledigt, då kommer jag ju inte få nån lön av min arbetsgivare inför november, så då är jag alltså utan lön från oktober till december!? Eller va?

Kanske nån vänlig själ kan göra det lite mer begripligt för mig?

Vet inte om det kommer i efterhand då jag ansökte efter första dagen jag inte skulle jobba hade varit MEN du får ett papper hem att fylla i om/när du kommer jobba eller inte så det är absolut inte hugget i sten.

Förstår att det är stressigt Milosari, jag hade i din sits försökt ta ut 7dgr/ veckan och sen kankse jobba lite när bebis är 6 mån och då låta pappan vara FL. Då får ni jämnställdhetsbonus också. Och är pappan pensionär behöver ni inte oroa er för långa dgar på dagis tänker jag utan kan bränna alla FLdgr som går.

Detfåe ju bra att lämna bebis till pappan direkt men vill du helamma kan det ställa till det. Sen är det tyvärr många som föds allergiska, mamman får anpassa sin kost för att kunna amma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar