Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var så mycket folk att jag var för irriterad för att ta upp mobilen och plåta. Herregud! Och då är jag ändå rutinerad gekåsbesökare...

Vi köpte ett gulligt bäddset och (ekologiskt!) täcke till spjälsängen (misstänker dock att bebisar inte sover med täcke i början?), en skötbädd (150 kr) och en elektrisk bröstpump från Philip Avent (800 kr). Sen var vi så folkilskna att vi bara ville ut därifrån...

I kväll när vi kommer beställer vi barnvagnen, jollyroom har 15% på barnvagnar fram till midnatt. :)

Idag hämtade vi vår vagn så nu börjar det kännas riktigt på riktigt :) bara 15 dagar till bf så nu kan han komma när som helst, men han får gärna vänta nån vecka så vi får flyttat hem och hämtat hem katterna från svärföräldrarna :D

Kände även en helt annan "smärta" i typ underlivet idag när vi var ute och hämtade barnvagnen, men har inte känt
något mer under kvällen :confused:

Idag hämtade vi vår vagn så nu börjar det kännas riktigt på riktigt :) bara 15 dagar till bf så nu kan han komma när som helst, men han får gärna vänta nån vecka så vi får flyttat hem och hämtat hem katterna från svärföräldrarna :D

Kände även en helt annan "smärta" i typ underlivet idag när vi var ute och hämtade barnvagnen, men har inte känt
något mer under kvällen :confused:
Spännande! Det är verkligen nära nu :) Fast hoppas verkligen ni hinner flytta hem innan han anländer :)

Mvh Miks

Det var så mycket folk att jag var för irriterad för att ta upp mobilen och plåta. Herregud! Och då är jag ändå rutinerad gekåsbesökare...

Vi köpte ett gulligt bäddset och (ekologiskt!) täcke till spjälsängen (misstänker dock att bebisar inte sover med täcke i början?), en skötbädd (150 kr) och en elektrisk bröstpump från Philip Avent (800 kr). Sen var vi så folkilskna att vi bara ville ut därifrån...

I kväll när vi kommer beställer vi barnvagnen, jollyroom har 15% på barnvagnar fram till midnatt. :)
Åh pumpen blev jag lite avundsjuk på! Den har jag missat, jag lånade av svägerskan förra gången men den är såld nu.

Jag såg på fejjan att de hade slagit någon typ av rekord i helgen på antal besökande. Inte konstigt att ni fick panik!

Den där vagnen verkade väldigt smidig! Smart att hjulen gick att svänga på det där sättet! Mannen suktade lite och jag sa att han gärna fick köpa den också :) Jag kollade snabbt på jollyroom och den verkar vara slut :(

Mvh Miks

Jag beställde den nyss, så den verkar inte vara slut :D
Vi gillade visserligen den bruna färgen bäst, så det kanske var den svarta som var slut?

750 kronor i rabatt dessutom, gött mos!

Kan verkligen rekommendera bröstpump, ett helt klart värt köp!
Så himla skönt att kunna pumpa när brösten är sprängfyllda! :p
Får pumpa vissa kvällar och idag innan vi gick ut på promenad så var jag tvungen att "lätta på trycket" :D
Har dock en manuell, men tycker att den är riktigt smidig.

Något som jag använder vid varje amnings tillfälle är en bröstkopp, som man lägger i bh-n som samlar upp mjölk som läcker ur bröstet. Nästan så att det lediga bröstet sprutar.. :banghead:

Hörni, nu när jag behöver jag sätta mig in mer i själva förlossningsskedet, tror ni att det är bra eller dåligt att kolla på förlossningsserier då? Jag har inte kollat vilka som finns tillgängliga, men vet att det fanns någon som hette "En unge i minuten" och att det kanske finns någon webbtv/youtubekanal eller liknande som följer några par genom hela graviditeten och förlossningen.

Om ni tror att det är bra, har ni några tips på program då?

Hörni, nu när jag behöver jag sätta mig in mer i själva förlossningsskedet, tror ni att det är bra eller dåligt att kolla på förlossningsserier då? Jag har inte kollat vilka som finns tillgängliga, men vet att det fanns någon som hette "En unge i minuten" och att det kanske finns någon webbtv/youtubekanal eller liknande som följer några par genom hela graviditeten och förlossningen.

Jag har kollat på engelska och usa versionen av en unge i minuten, engelska visar mer hur det är medans usa är skit. För mej är det för att ha koll på vad som kan hända under förlossningen, vissa avsnitt har varit hemska så skulle inte rekomendera dom riktigt änkanske. Jag är en sån som vill veta allt, bra och dåligt just för att kunna ha nån form av kontroll tror jag.
Ska jag vara ärlig så har jag inte kommit så långt så jag tänkt så mycket på själva förlossningen men just dessa serier gör att jag börjat tänka lite iaf på hur jag vill och inte vill ha det.

Jag har kollat på engelska och usa versionen av en unge i minuten, engelska visar mer hur det är medans usa är skit. För mej är det för att ha koll på vad som kan hända under förlossningen, vissa avsnitt har varit hemska så skulle inte rekomendera dom riktigt änkanske. Jag är en sån som vill veta allt, bra och dåligt just för att kunna ha nån form av kontroll tror jag.
Ska jag vara ärlig så har jag inte kommit så långt så jag tänkt så mycket på själva förlossningen men just dessa serier gör att jag börjat tänka lite iaf på hur jag vill och inte vill ha det.

Det bästa är nog att kolla på den svenska versionen, så man får se hur det är i landet man själv bor i (om man nu bor i Sverige).

En unge i minuten tyckte jag var ganska bra. Men de flesta förlossningsprogram tycker jag mest visar den jobbiga och intensiva delen av förlossningen. En kanske inte helt rättvis bild.
Jag tyckte till exempel att värkarbetet var ganska "mysigt", vi skrattade och pratade mellan värkarna.

@Blueberry
Min BM rekommenderade oss på föräldragruppen att inte kolla på de utländska serierna, just för att det inte går lika till i Svergie som i utlandet. Tex igångsättning, vad som anses vara "akut" vid förlossning, ctg kurvor och barnets tillstånd.
Jag kollade på Livet på BB, men som Energi skriver, det som visas är intensivt och rätt dramatiskt. Jag blev lite skrämd av att det var så intensivt.

Fråga din BM om hon har någon film att låna dig? Förlossningsfilmer är ju mer gjorda för ett utbildningssyfte. :)

@Blueberry
Min BM rekommenderade oss på föräldragruppen att inte kolla på de utländska serierna, just för att det inte går lika till i Svergie som i utlandet. Tex igångsättning, vad som anses vara "akut" vid förlossning, ctg kurvor och barnets tillstånd.
Jag kollade på Livet på BB, men som Energi skriver, det som visas är intensivt och rätt dramatiskt. Jag blev lite skrämd av att det var så intensivt.

Fråga din BM om hon har någon film att låna dig? Förlossningsfilmer är ju mer gjorda för ett utbildningssyfte. :)

Vi såg en film på föräldragruppsträffen. Den var 20 minuter och följde två par och kändes som en lång reklamfilm för lustgas :D

Idag har jag upptäckt en ny kärlek i livet: mammajeans!

Har haft för liten kula för att kunna ha tidigare (hasade bara ner) och har haft jeggings/tights/mjukisar under kulan, men nu var det dags.

Hittade två par på H&M, och det känns fantastiskt att få känna sig lite mer "klädd" fast det är superbekvämt.

Vi har också fått lite begagnade bebiskläder och en badbalja av några bekanta, det känns skönt att "samlandet" är igång nu.

Skötbord, hur gör ni andra med det? Har ni plats i badrummet för ett stort stående, har ni ihopfällbara eller gör ni som min sambo föreslog: stå på knä bredvid sängen (jag blåvägrar, det låter extremt oergonomiskt)?

Har haft för liten kula för att kunna ha tidigare (hasade bara ner) och har haft jeggings/tights/mjukisar under kulan, men nu var det dags.

Hittade två par på H&M, och det känns fantastiskt att få känna sig lite mer "klädd" fast det är superbekvämt.

Vi har också fått lite begagnade bebiskläder och en badbalja av några bekanta, det känns skönt att "samlandet" är igång nu.

Skötbord, hur gör ni andra med det? Har ni plats i badrummet för ett stort stående, har ni ihopfällbara eller gör ni som min sambo föreslog: stå på knä bredvid sängen (jag blåvägrar, det låter extremt oergonomiskt)?

Vi har ett skötbord som har blivit använt typ 4 gånger. Vi byter oftast på en handduk på golvet eller i soffan. För mig var det helt bortkastade pengar att köpa ett skötbord, vet att många andra tycker lika.

Min man byggde ett skötbord som ligger uppepå tvättmaskinen i badrummet. Har använt skötbordet jättejättemycket.

Vi har inte plats för skötbord på badrummet (det är 2,9 kvm :D) och har i stället satsat på en mycket mobil skötbädd :)

Vi kommer inte ha skötbord, dels så har vi inte plats sen känns det onödigt. Vi kommer köra med en låda med blöjor, tvätt, ombyte, handukar mm på vardera våning

Visst är det fantastiskt med mammajeans, jag skulle kunna ha det jämnt. Sitter inte åt i midjan utan är bara bekväma.

Gällande skötbord har vi ett från Ikea där man kan fälla ut liggdelen så att säga. När sonen kom bodde vi i lägenhet och då hade vi en skötbädd på tvättmaskinen i badrummet. Vi hade väldigt stor nytta den gången vi får se hur det blir denna gången när vi bor i trevåningshus istället. Jag hoppas och tror att vi inte köpt det i onödan

Vi ska ha skötbädden på ena bänkskivan i tvättstugan, blir perfekt med tvättkorgarna snett under bänken, tre lådor rakt under som passar till att ha blöjor med mera i. En meter till ho med kran och tvättmaskinen bakom ryggen där man står. Mer ultimat blir det nog inte tror jag. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 059
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
6 349
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar