Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår packade jag tre flyttlådor, tränade hunden, var irriterad på ALLT och så åkte jag till stallet som vanligt.

Såg en hel säsong "modellpojkar" i hopp om att somna av ren tristess, men nä ;) Så jag var onödigt trött hela dagen. ..
Idag blir det bättre!
Och imorgon är det första föräldrautbildnings tillfället. Ska bli kul, vad tycker ni andra som går?

I övrigt älskar jag att rörelserna i magen nu är distinkta kroppsdelar. Tyvärr är det oftast fötter i revbenen, men en rumpa som ville ut genom naveln har jag haft med:D

På tal om att gå och lägga sig... Hur sover ni?

Enligt *internet* är ju vissa sovställningar bättre än andra.

Själv somnar jag på sidan (har stödkudde mellan knäna som även ger stöd till magen) men vaknar liksom alltid på rygg. Det är jättejobbigt att ligga på rygg, så jag förstår inte varför...

Jag försöker sova som man ska, men det blir alltid "stabilt sidoläge" och jag rör mig otroligt lite jämfört med innan graviditeten!
Så jag vaknar oftast med en mosad och öm axel. Kudden som jag försöker ha mellan knäna försvinner mystiskt varje natt :confused:

Ligger på BB och muttrar över att jag inte kan ligga på mage ännu, knodden och sambo sover och jag är pigg..
@Blueberry, här kommer texten!

Vaknade i fredags morse runt 6:20 av att det sipprade längs benet, trodde i min yrvakenhet att jag höll på att kissa på mig så jag reste mig upp. Det fortsatte att rinna fast jag knep för allt jag var värd, så väckte sambon med "att det är någonting som händer" och då var det som att det släppte, det började "forsa" och jag började skratta när jag insåg att vattnet hade gått. Lunkade iväg till toa och satte mig där, ringde förlossningen och fick prata med en väldigt trevlig barnmorska. Hon frågade lite om allmäntillstånd och hur vattnet såg ut, hon ville att vi skulle komma in på en kontroll då det exakt var 30 dagar kvar till BF. Vi lade på och insåg att BB väskan inte var packad! Så vi lullade runt i 45 min och packade det som vi kom på, men glömde bekväma kläder, snus till sambon, hörlurar till mobilen och diverse. Sambon packade ner ett (!) par kalsonger :D
Vi hann även med att rasta hunden, ge katterna mat och packa med frukost. Vi satte oss i bilen och ringde mina föräldrar som åkte och hämtade hunden.
Så, väldigt odramatiskt!

Behåll lugnet och stressa inte när det är dags för er. Ni hinner in i tid!

Kan skriva en spoiler om förlossningen senare, även den var odramatisk och inte alls skrämmande.
Nu när jag skriver det här så inser jag hur lugnt allt har gått till!
Jag kan nog tänka mig att göra det här flera gånger ;)

@Blueberry Jag sover vanligtvis på rygg men nu blir jag som en upp och ner vänd skalbagge som får panik. Bebisen lägger sig på nån kroppspulsåder och då får jag svimningskänsla. I samband med det finns det liksom inga muskler som längre vet hur man gör när man vänder sig i sängen. Därav skalbaggekänslan :)

Nu går jag och lägger mig på höger sida och vaknar på höger sida. Vänder mig till vänster sida ungefär vid 4 när jag går och kissar och vaknar på vänster sida. Vad jag gör när jag sover vet jag inte men jag tror jag ligger stilla. Rör jag mig så knakar det i hela bäckenet och ryggen så då vaknar jag. Jag sover med dubbla kuddar för att inte avlida av äcklig halsbränna plus en kudde mellan knäna för att inte bäckenet ska falla ihop. Kan inte säga att jag är pigg och glad när jag vaknar direkt men än så länge går det hyfsat att sova på natten. På dagen sover jag i soffan :D

Mvh Miks

Jag sover kramandes min långa kudde, på sidan, vaknar 100 ggr per natt för att vända mej känns det som, för det mesta vaknar jag halvt liggande på sidan halvt på magen. Själva sömnen är inte så jättebra just nu, går och lägger mej vid 10 och somnar till en ljudbok, upp vid 12 för att kissa, sen är det sova vakna fram till 4 då det ska upp och kissas igen sen sover jag bättre tills sambon ska upp vid 7 då börjar lillan oftast med ett gympass, sen somnar jag ofta om igen. Är förvånad hur bra jag klarar mej trots dålig sömn, i vanliga fall fungerar jag dåligt på lite sömn, men det är väl kroppen som ställer in sej inför framtiden.
Nu ska jag kliva upp :D

På tal om att gå och lägga sig... Hur sover ni?

Enligt *internet* är ju vissa sovställningar bättre än andra.

Själv somnar jag på sidan (har stödkudde mellan knäna som även ger stöd till magen) men vaknar liksom alltid på rygg. Det är jättejobbigt att ligga på rygg, så jag förstår inte varför...

(Inte min tråd men det skiter jag i. :p )

Jag sover som jag alltid gör; somnar på sidan med katten på höften, vaknar på samma sätt med katten bredvid eller på rygg med katten på magen. På senare tid har det varit väldigt mycket av det senare, det är som att hon väldigt gärna vill ligga på min mage.

Min mage är inte som vanligt i dag... Stenhård pansarmage, superspänd. Så har den varit vid korta tillfällen förut, oftast när jag har varit ute med hundarna eller gått i trappor eller något annat "jobbigt". I dag har den varit så jättelänge.
:crazy:

@Sofie.S Vad skönt att det gick så bra! Verkar som sagt varit odramatiskt :)
Hur mår du nu efteråt?

Mvh Miks

Mår bättre än vad jag hade väntat mig! Blev lite lagad, det är väl det som har vart jobbigast, men finns så bra läkemedel och salvor så det är ändå okej. Träningsvärk och mör i kroppen men inga komplikationer. :)

Min mage är inte som vanligt i dag... Stenhård pansarmage, superspänd. Så har den varit vid korta tillfällen förut, oftast när jag har varit ute med hundarna eller gått i trappor eller något annat "jobbigt". I dag har den varit så jättelänge.
:crazy:
Växevärk eller liknande? "Sprängd mage" brukar jag kalla det :D (då det känns som magen ska sprängas, inte att den gjort det ;))

Även när det är konstant? Sammandragningar är väl mer när det "kommer och går" med olika intensitet?

(en fråga alltså, inget dömmande)

Allt är normalt när en är gravid vettu. ;)
Läste någonstans att det kunde hålla i sig i flera dagar (!!), och att vissa inte känner av några förvärkar/sammandragningar alls. Kul med kropp!

Mår bättre än vad jag hade väntat mig! Blev lite lagad, det är väl det som har vart jobbigast, men finns så bra läkemedel och salvor så det är ändå okej. Träningsvärk och mör i kroppen men inga komplikationer. :)
Vad skönt! Se till att få med dig läkemedel och salvor hem (på recept om det behövs). Jag led i det tysta i tre veckor för att jag trodde att man skulle ha lite ont men det ska man inte!

Träningsvärken kommer jag ihåg! Det kändes verkligen som att jag hade sprungit marathon. Jag hade träningsvärk ÖVERALLT :D

Ta hand om er ordentligt!

Mvh Miks

Personalen här på BB har gett mig salvor så att jag ska klara mig en vecka eller två. Känns riktigt bra!
Ska titta in på Apoteket och fylla på lite läkemedel som de också har rekommenderat.

Ja jisses! Har till och med träningsvärk i nacken!
Har något svagt minne från förlossningen att BM sa att sambon skulle hålla i mitt huvud. Skulle visst underlätta och minska träningsvärk :D

Kl
I em så får vi åka hem, som vi längtat! Har vart på sjukhuset sen fredags morse nu. "Besiktningen" gick bra! Har gått ner lite i vikt och är lite gul(fick sola solarium igår natt), så blir ett kontroll besök på närmare sjukhus imorrn. Känns dock tryggt. :)

Igår var vi på samtal hos en psykoterapeut. Hon jobbar med kbt och utbildar de andra barnmorskorna i samtalstekniker och hur man hanterar förlossningsrädsla. Hon har gått i pension men jobbar med specialfall en gång i veckan fortfarande. Hon var alltså det vassaste de har att erbjuda :eek: :up:

Och hon var vass! Herrejösses vad hon möblerade om saker i mitt huvud. På en timme tömde hon ur mej allt och på samma tid pulade hon tillbaka saker i mitt huvud som ska slå sönder en del av mina minnen från förra förlossningen och skapa nya scenarion. Shit pommes frites vad jag var slut efteråt. Mycket tårar och massa snor men jag tror att det var värt det.

Väl hemma gick jag och mannen igenom allt igen med nya verktyg och jag tror jag hulkgrinade konstant i 1,5h. Han är så bra min man! När jag sitter och snorar och säger "men jag litar inte på mej själv och på min kropp" så säger han att det gör alla vi andra. Vi är i ditt lag och vi vet att du fixar det! Vi kommer vara ett helt gäng där som hejar på dej så att vi ska klara det här och jag kommer göra AAAAALLT jag kan för att du ska klara det! Det var nog första gången sedan jag blev gravid som jag faktiskt kunde föreställa mej själv att gå igenom hela förlossningen. Det var en kort tanke men den finns där som ett litet frö nu.

Behöver jag ens nämna att jag var heeelt slut igår kväll :D

Mvh Miks

Igår var vi på samtal hos en psykoterapeut. Hon jobbar med kbt och utbildar de andra barnmorskorna i samtalstekniker och hur man hanterar förlossningsrädsla. Hon har gått i pension men jobbar med specialfall en gång i veckan fortfarande. Hon var alltså det vassaste de har att erbjuda :eek: :up:

Och hon var vass! Herrejösses vad hon möblerade om saker i mitt huvud. På en timme tömde hon ur mej allt och på samma tid pulade hon tillbaka saker i mitt huvud som ska slå sönder en del av mina minnen från förra förlossningen och skapa nya scenarion. Shit pommes frites vad jag var slut efteråt. Mycket tårar och massa snor men jag tror att det var värt det.

Väl hemma gick jag och mannen igenom allt igen med nya verktyg och jag tror jag hulkgrinade konstant i 1,5h. Han är så bra min man! När jag sitter och snorar och säger "men jag litar inte på mej själv och på min kropp" så säger han att det gör alla vi andra. Vi är i ditt lag och vi vet att du fixar det! Vi kommer vara ett helt gäng där som hejar på dej så att vi ska klara det här och jag kommer göra AAAAALLT jag kan för att du ska klara det! Det var nog första gången sedan jag blev gravid som jag faktiskt kunde föreställa mej själv att gå igenom hela förlossningen. Det var en kort tanke men den finns där som ett litet frö nu.

Behöver jag ens nämna att jag var heeelt slut igår kväll :D

Mvh Miks

Wow!

Det låter väldigt lovande.
Håll fast vid det nya i hjärnan nu!

Wow!

Det låter väldigt lovande.
Håll fast vid det nya i hjärnan nu!
Jag försöker för kung och fosterland! Det känns fortfarande ommöblerat. Lite så där ovant och som när man går på saker och slår tån i grejer för att de står på fel plats. Svårt att beskriva :)

Hur går det för dig? Har du kommit längre?

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 059
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
6 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka