Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara för att jag oroade mig så var den "snäll" och la sig tvärs över för att sparka hej vilt till vänster och headbutta andra sidan ett tag. Så, nu vet jag att hen minsann kan byta plats om den så vill ;). Det var lite lugnande att den faktiskt inte är lika inkilad som jag fick intrycket när bm pratade..

Men det var en kortvarig resa högerut, nu stångas det i bäckenet igen och visst är det kul att springa och kissa hela tiden @skiesabove ?

Det är speciellt härligt när man sitter på utbildning :D... Och när sparkas uppe vid revbenet och knådas nere vid blåsan samtidig...

Idag var jag hos bm igen, sista besöket på svensk mark. Nästa gång blir det jordemor, hela journalen har jag med mig.
Allt är som det ska, men nu har min bebbe fixerat sig nere i bäckenet. I v32! Bm sa att den var ovanligt långt ned och att den troligen kommer stanna där till bf .Aj säger jag om det, för det är då inte bekvämt när huvudet trycker runt där nere!
Någon annan som har överambitiös unge på g?
Börjar såklart oroa mig för att den ska vilja ut för tidigt. ..
Tittar in från hösttråden :)
Min har legat långt ner sedan v.20 och nu är jag i 40+2 så det behöver inte betyda något

Vi var hos BM i morse, människovalpens hjärta galopperade duktigt eftersom tjuvlyssningen sammanföll med morgongympan...

SF-mått på 28 i vecka 28, det var 26 i vecka 25. Ligger med andra ord precis över mittstrecket.

Hade lägre hb-värde än jag hade gissat på, så jag får väl fortsätta att äta de där satans järntabletterna. Min mage är inte direkt bästis med dem, om vi säger så. Hello dödsfisar!

Och så fick jag min TENS-apparat, som jag ska låna till efter förlossningen. Har ju inte särskilt ont just nu, men det vore verkligen great om vi kunde lära känna varann lite innan. TENS och profylax känns som bra verktyg att ha med dit :)

Första besöket med BVC, de gjorde ett hembesök med lite information och vägning. TyraLee (som hon ska heta) gick ner 10 % på BB men har nu börjat gå upp i vikt. Från 2650gr till 3000gr på 7 dagar. En otrolig lättnad att det har vänt!

Annars så rullar vardagen på rätt bekvämt. :) sista amningen innan natten är jobbig vissa dagar, inte för att hon är ledsen, hon vill helt enkelt inte somna. :p En annan halvligger och kämpar för att hålla ögonen öppna medan hon ligger och stirrar och gnyr.
På nätterna vaknar hon varannan eller var tredje timma för att äta.

Vi är ute på promenad varje dag, så länge vädret är skapligt. Ut och gå har alltid vart lite terapi för mig, få rensa skallen. Att jag får träningsvärk i mage, ben och rumpa är bara ett plus! :D

Hade tänkt att lägga ut några bilder på henne men datorn har bestämt sig för att strejka, men det kommer så småningom!

Första besöket med BVC, de gjorde ett hembesök med lite information och vägning. TyraLee (som hon ska heta) gick ner 10 % på BB men har nu börjat gå upp i vikt. Från 2650gr till 3000gr på 7 dagar. En otrolig lättnad att det har vänt!

Annars så rullar vardagen på rätt bekvämt. :) sista amningen innan natten är jobbig vissa dagar, inte för att hon är ledsen, hon vill helt enkelt inte somna. :p En annan halvligger och kämpar för att hålla ögonen öppna medan hon ligger och stirrar och gnyr.
På nätterna vaknar hon varannan eller var tredje timma för att äta.

Vi är ute på promenad varje dag, så länge vädret är skapligt. Ut och gå har alltid vart lite terapi för mig, få rensa skallen. Att jag får träningsvärk i mage, ben och rumpa är bara ett plus! :D

Hade tänkt att lägga ut några bilder på henne men datorn har bestämt sig för att strejka, men det kommer så småningom!

Dina uppdateringar är så bra för mig :D

Jag fick papper från Försäkringskassan igår om graviditetspenning.
Väntade ett stort nej eftersom de senaste sju från mitt jobb som ansökt har fått nej men jag fick ett Ja! :confused::banana:

Nu sitter jag och har ångest över att behöva meddela detta på jobbet. Jag är schemalagd till 12/12 men fick beviljat från 1/12. Anledningen att det blir så tätt inpå är att det där med handläggningstiderna är ju jättelånga. Väntat i två månader... Ringde i tisdags och frågade och då hade de inte ens tittat på ansökan så efter det gick det ju fort!

Nu har jag promenerat med båda våra barnvagnar och jag kan bara konstatera, svängbara lufthjul vore det optimala! :D

Brio Sing vagnen har svängbara punkteringsfria hjul, underbar att manövrera men känns som lilla tjejen ska få hjärnskakning på grusvägarna - men hon sover gott trots att vagnen studsar och vibrerar. :p

Den andra vagnen som ska användas i stallet, är en äldre Brio vagn med fasta lufthjul. Helt underbar att köra på grusväg och i skogen på bredare stigar! Men blir tokig av att behöva trycka ner handtaget så att framhjulen lyfts när man ska svänga eller byta riktning. ;)

För övrigt så märker jag hur kroppen börjar komma tillbaka! Dagarna efter förlossningen så tappade jag 6 kg på en gång. På söndag är det två veckor sen förlossningen och magen är numera som en liten mjuk bulldeg. Men den blir bara mindre och mindre! :)

Nu har jag promenerat med båda våra barnvagnar och jag kan bara konstatera, svängbara lufthjul vore det optimala! :D

Brio Sing vagnen har svängbara punkteringsfria hjul, underbar att manövrera men känns som lilla tjejen ska få hjärnskakning på grusvägarna - men hon sover gott trots att vagnen studsar och vibrerar. :p

Den andra vagnen som ska användas i stallet, är en äldre Brio vagn med fasta lufthjul. Helt underbar att köra på grusväg och i skogen på bredare stigar! Men blir tokig av att behöva trycka ner handtaget så att framhjulen lyfts när man ska svänga eller byta riktning. ;)

För övrigt så märker jag hur kroppen börjar komma tillbaka! Dagarna efter förlossningen så tappade jag 6 kg på en gång. På söndag är det två veckor sen förlossningen och magen är numera som en liten mjuk bulldeg. Men den blir bara mindre och mindre! :)

Woopidoo!
Har svängbara (låsbara) lufthjul på vår vagn och bor i skogen = känner mig stärkt av din analys :D

Men nu vill jag veta mer om tillvaron med TyraLee!
Vad gör din bebis om dagarna? Och nätterna, för all del... :D
Och hur mår dina bröst? (Räknar med fullständig rapport här nu va)

@Blueberry
Åh vad avundsjuk jag blir! :D Hade inte en tanke på att det fanns barnvagnar med svängbara lufthjul!

Ammar, ammar och ammar :D
TyraLee är en väldigt hungrig liten bebis och fruktansvärt bekväm! Svårt att hålla henne vaken under amningen, så äter i ca 10-15 min, somnar och vaknar hungrig efter oftast två timmar :p
Mina bröst mår förvånansvärt bra, smörjer med salvor i förebyggande syfte och pumpar emellanåt när de blir sprängfyllda. Dock så har jag problem att de läcker väldigt mycket vid amning men har en kopp på det bröstet som är ledigt. Eftersom att hon föddes en månad för tidigt så har hon haft svårt att hitta sugreflexen, därför använder vi en bröstnapp. Som för övrigt är väldigt skonsam för brösten! :)

Ammar runt kl 24, 03 och 06 på natten. Hon vaknar och gnyr, ammar och lägger sedan tillbaka henne i spjälsängen.
Faktiskt sällan som hon gråter eller skriker, är en väldigt nöjd och glad bebis.
Har ögonen öppna ca 30 min per dygn, oftast 10 min åt gången. Så trött? Ja! :D

Vi går promenader som sagt, otroligt mysigt!
På lördag ska hon med till stallet för första gången, få se vad hon tycker om det. :)

Just nu har vi tänkt att ta en powernap, jag ska till stallet på em medan TyraLee och pappan förbereder middagen.
På måndag börjar vardagen igen då pappan börjar jobba, men vi ska nog komma in i egna vardagsrutiner jag och TyraLee.

Är det något jag missat eller som du undrar så är det bara att fråga! ;)

Har nån här gåtg profylax-kurs? När är det normalt att man gör det?

Börjar fundera på om min bm glömt att det kommer en storhelg mitt i allt och efteråt är det nästan för sent...

Har nån här gåtg profylax-kurs? När är det normalt att man gör det?

Börjar fundera på om min bm glömt att det kommer en storhelg mitt i allt och efteråt är det nästan för sent...

Här i Värmland finns det inget sånt i landstingets regi längre. De kan erbjuda dvd eller liten genomgång i föräldragruppen typ. Jag var bokat in mig och maken hos en privat aktör. Hon har kurser, men nästa är i slutet av januari och då är det bara 3 veckor till BF så det tycker jag är för sent. Vi bokade således helt privat, bara hon och jag och maken. Två gånger och ungefär två timmar per gång, 1500 kronor ;)

(hon rekommenderade att man gick kursen mellan vecka 28-36)

Här är typ alla kurser i privat regi, utom en 3h info och rundvandring på förlossningen. Vi kollade upp om vi kunde gå en vanlig föräldrakurs typ men verkar ibte finnas npgon ned plats innan bf. Finns endel onlinekurser så får nog köra på de.

Hur mår ni som snart ska ha?

Även i Stockholm får man vända sig till privata företag om man vill gå en profylaxkurs. Kostar ca 2000 kr per par om man vill gå i grupp, privatkurser är dyrare.

Har inte ens tänkt på det här med profylax och nu är det nog lite sent, 19 dagar kvar till BF. Det gick bra förra gången så jag ska nog överleva den här gången också. Jag har funderat lite då man ju alltid läser att man får värkar med olika långt emellan och att de såklart kommer tätare och tätare. Jag vet inte om jag missuppfattat det hela helt men vid förra förlossningen så startade det hela med vattenavgång som så småningom ledde till värkar. Jag minns inte att jag nånsin fick någon direkt vila mellan värkarna utan det började med molvärk som bara blev mer och mer intensiv i smärta. Är det jag som missuppfattat det här med "vila mellan värkarna"? När det väl gjorde riktigt ont gjorde det ju det hela tiden.

För övrigt så mår jag bra lite småont i ryggen och fogarna vissa stunder men absolut inte så jag ska klaga. Tiden går sjukt fort nu och det är fullt upp varje dag och varje helg hela december. Rider fortfarande en del och jobbar min sista vecka nästa vecka. Längtar efter bebis nu, ska bli spännande att se vem som gömmer sig där inne i magen.

Har inte ens tänkt på det här med profylax och nu är det nog lite sent, 19 dagar kvar till BF. Det gick bra förra gången så jag ska nog överleva den här gången också. Jag har funderat lite då man ju alltid läser att man får värkar med olika långt emellan och att de såklart kommer tätare och tätare. Jag vet inte om jag missuppfattat det hela helt men vid förra förlossningen så startade det hela med vattenavgång som så småningom ledde till värkar. Jag minns inte att jag nånsin fick någon direkt vila mellan värkarna utan det började med molvärk som bara blev mer och mer intensiv i smärta. Är det jag som missuppfattat det här med "vila mellan värkarna"? När det väl gjorde riktigt ont gjorde det ju det hela tiden.

För övrigt så mår jag bra lite småont i ryggen och fogarna vissa stunder men absolut inte så jag ska klaga. Tiden går sjukt fort nu och det är fullt upp varje dag och varje helg hela december. Rider fortfarande en del och jobbar min sista vecka nästa vecka. Längtar efter bebis nu, ska bli spännande att se vem som gömmer sig där inne i magen.

Har ju inte fött barn själv, men vilan sägs ju variera oerhört mellan individer, en del har knappt några sekunder medan andra längre pauser?
Vilket gör att smärtan upplevs så olika.

Blir f.ö så glad av att läsa om någon som har en så bra graviditet! Låter helt underbart att till och med kunna rida :D

Jag kan ju förklara hur det är på mitt jobb. Jag jobbar på restaurang och de senaste 4 som ansökt som jag vet har jobbat så de oftast jobbar mitt på dagen när det är minst 5 andra på jobbet och därför kan ta hjälp.
Jag öppnar restaurangen, min kollega jag jobbar med är 155 cm och väger 45 kg så hon kan inte lyfta tunga saker och vi jobbar helt ensamma i tre timmar innan nästa kollega kommer. Sen jobbar jag sådär 30% mer än vad alla tidigare gravida på mitt jobb gjort...
Alla verkar tycka det är orättvist att just min blivit godkänd och inte deras men det handlar ju verkligen om det finns hjälp att ta till eller ej.

Någon som vill läsa om min förlossning?
Kan skriva lite om hur lång tid den tog, om en stöttande sambo och om vilka bedövningar jag fick. Kommer inte skriva om något otäckt eller direkt negativ heller, då jag känner mig nöjd och tillfreds med hela förloppet.

Kan givetvis skriva det som en spoiler om det är någon som vill slippa läsa. ;)

Någon som vill läsa om min förlossning?
Kan skriva lite om hur lång tid den tog, om en stöttande sambo och om vilka bedövningar jag fick. Kommer inte skriva om något otäckt eller direkt negativ heller, då jag känner mig nöjd och tillfreds med hela förloppet.

Kan givetvis skriva det som en spoiler om det är någon som vill slippa läsa. ;)

Ja gärna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 059
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
6 310
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar