Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Med den förlossningen hade jag varit supernöjd! Tack för att du delade med digVattnet gick som sagt tidigt på fredagsmorgonen, vi fick åka in på kontroll på förlossningen och blev inlagda pga jag bara var i v 36 och att vattnet hade gått. De undersökte mig och kom fram till att jag inte hade öppnat mig något men däremot hade livmoderhalstapparna börjat "mogna" och var rätt mjuka, bebisen var även fixerad och låg rätt långt ner.
Med tanke på att vi skulle få stanna rätt länge så insåg vi att vi hade packat rätt så galet! Så vi fick klartecken från läkaren att åka till närmsta köpcentrum med vattnet som fortsatte att rinna emellanåt Så där gick jag runt med sammandragningar och handlade massor med kläder på rea. Vi åkte även förbi Ica och köpte mat till sambon så att han skulle klara sig ett par dagar. Jag fick full service medan han bara fick en säng i rummet.
På lördagen så fikade vi i kafeterian och tittade på folk. På kvällen började sammandragningar komma tätare men var för svaga för att göra någon nytta så därför fick jag en kopp med tabletter att sova på, värktabletter och insomningstabletter, så jag däckade och sov som en prinsessa!
På söndag fm så började sammandragningarna igen så personalen beslutade att sätta igång mig. Kl 11 fick jag värkstimulerande drop och värkarna kom ganska omgående. Fick lustgas som jag inte alls var kompis med först, andades i den alldeles för svagt. Nackdelen med att bli igångsatt är att värkarna blir aggressivare och kommer plötsligare än vad de gör normalt. Eftersom att värkarna kom utan förvarning så hann jag inte med att ta lustgas, så tog säkert 20-30 sekunder innan jag kände någon smärtlindring. Hade några jobbiga timmar mellan kl 13-14:30, hängde på sambon och försökte att bara andas djupa andetag.
Kl 14:30 ville jag ha EDA (epiudral) och narkosläkaren kom ganska så omgående. Själva sprutan gjorde inte särskilt ont, det svåra var att sitta still och att lyckas ge sprutan mellan värkarna. Man sprutar först ena sidan av ryggraden och sedan den andra.
Efter ca 10 min så var jag nästan däckad, mådde toppen! Blev helt avslappnad i hela kroppen (underbar känsla) och började skratta och pratade. Körde upp lustgasen i sambons ansikte så att han fick prova.
Men, var bara öppen 3 cm när jag fick EDA, så de drog igång droppet ännu mer. Jag låg och kollade på ctg kurvan och kollade när jag fick värkar, utan att känna något alls!
Vid kl 17:30 så började jag att få ont igen så de fyllde på en dos med EDA. Läkaren kom in och undersökte mig och sa "se på fan" och berättade att jag var öppen 10 cm. De undersökte mig två timmar innan och då var det fortfarande 3 cm, så på två timmar öppnade jag mig fullt.
BM skulle förbereda förlossningsbordet och gick iväg men sambon fick ringa på henne efter ca två minuter, för jag kunde inte hålla emot värkarna. Jag fick lägga mig på sidan och börja krysta och det kändes som en lättnad att få krysta. Sambon fick hålla ner mitt huvud mot hakan för att förhindra ev sträckning. Jag vet att han var där och var riktigt stöttande, kommer inte ihåg vad han sa eller gjorde men hade stor hjälp av honom. Undersköterskan och BM hejade på och peppade. Så i 27 minuter krystade jag. Känslan när huvudet och kroppen kom ut är helt underbar! Hon föddes med kort navelsträng, så hon kunde bara lägga henne i min ljumske medan sambon klippte navelsträngen. (Man vet inte varför vissa barn föds med kort navelsträng, det är inget farligt iallafall) Moderkakan kom ut efter en liten krystvärk och det kändes också helt underbart.
Jag gick sönder på ett ställe och hade några bristningar, så BM sydde direkt efter. Fick bedövning och lustgasen, som jag nu kommit på hur den fungerar.
Jag känner mig väldigt nöjd med förlossningen och kan helt klart tänka mig att göra om det!
Har ni frågor eller funderingar så är det bara att fråga, finns inga dumma eller konstiga frågor.
Ja jag är väldigt nöjd med henne!Härligt med en så förstående bm @Miks
Kl
Nu har vi bara en vecka kvar, räknade fel i förra inlägget Känns väldigt surrealistiskt att det står en barnvagn i vårt vardagsrum...och igår köpte vi blöjor (bra rabatt på ica..) känns som man köper allt åt nån annan
Idag har jag mått bra men är sjukt trött, känner mig lite halvsjuk med ont i halsen och febrig till och från Men försöker kurera med massa te, kattmys och soffhäng
Tack! Nu hoppas jag bara på att de är lika bra på BB men det ska nog lösa sig.@Miks Glad för er skull att ni/du landat i en lösning som känns bra och att ni fick bra stöd från BM!
Ja jag är väldigt nöjd med henne!
En vecka! Det är verkligen nära nu! Jag förstår att det känns lite surrealistiskt. Speciellt eftersom det är första
Men förutom den antågande förkylningen mår väll du ganska ok va? Eller ja så ok man nu kan må när det är en vecka kvar
Mysigt med kattmys!
Mvh Miks
Har mer än promenader inte tränat eller fokuserat på vikten alls. Har gått ner 9 kg nu, på lite mer än två veckor. Börjar känna igen min kropp lite mer nu vilket känns skönt. Har en mjuk bulldegs mage kvar, men känner ingen panik över det, den kommer att minska såsmåningom.
Det komiska är att jag känner mig jätte smal - tills jag optimistiskt försöker dra på mig ett par jeans och de inte går igen.
För övrigt så har vår lilla Donna börjat vakna på nätterna och är super pigg! 2-3 timmar stirrar hon på mig med stora klotögon och protesterar när jag försöker lägga ner henne. Hoppas att det är övergående..