Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörni, nu när jag behöver jag sätta mig in mer i själva förlossningsskedet, tror ni att det är bra eller dåligt att kolla på förlossningsserier då? Jag har inte kollat vilka som finns tillgängliga, men vet att det fanns någon som hette "En unge i minuten" och att det kanske finns någon webbtv/youtubekanal eller liknande som följer några par genom hela graviditeten och förlossningen.

Om ni tror att det är bra, har ni några tips på program då?
För en vanlig person som vill veta lite hur det funkar skulle jag tipsa om den svenska serien som gick för ett par par år sedan.

För dig; nej det skulle jag inte rekommendera!
Innan du ger dig på film skulle jag rekommendera att läsa. Att föda av Gudrun Abascal tyckte jag beskrev det hela på ett tydligt sätt. Börja med den. Jag tror jag kan rota fram den och skicka om du vill. Klarar du att läsa den så kan du gå på filmerna sedan.

Mvh Miks

Idag var jag till bm igen, första blodprovet sen inskrivningen togs, plus kikhostvaccinet (inkl stelkramp tydligen) tyckte jag va jätteduktig :D är ju inget fan av nålar.
Allt såg bra ut och lillan ligger strax över kurvan.

Jag va också hos bm idag. Bebisen ligger redan med huvudet neråt (hoppas det fortsätter så :) ) och alla värden såg mycket bättre ut. Hon trodde att min yrsel beror på blodtryck som går upp och ner. Nu var min mage lite mer normalstor också, den låg på översta kurvan förra besöket :o men nu låg den bara strax över normalkurvan. Min dotter var med och hon blev minst sagt imponerad över att mamma fick ett plåster på fingret. Annars tyckte hon mest vattenautomaten var spännande och brydde sig inte så himla mycket om magmätning och andra konstigheter :D

Här lågs det på tvärsan precis som sist.

Sambon har inte fått känna på så mycket sparkar på sista tiden men i helgen tog han ett snack med magen och fick en rejäl spark på kinden :love: Tycker det är synd att han inte kan känna mer men hon verkar va mest akriv på dagen och natten och inte på kvällen när sambon är hemma. Vill ju dela myset jag o lillan ha med honom.

Allmänt babbel från min hjärna:

I morgon ska vi till BM igen, det är skönt att det är lite tätare besök nu :)
Hoppas innerligt att mitt järnvärde är bra. När jag tog senaste blodprovet hade jag bara ätit järntabletter i två dagar, så om det inte har sjunkit nämnvärt mot värdet vid inskrivningen ska jag nog råka fuska lite med tabletterna. De är verkligen inte härliga, min mage påverkas mycket av dem och jag fiser något helt fruktansvärt de dagar jag tar dem... :crazy: O_o :o

Jag har förresten googlat mig fram till ett företag i Karlstad som erbjuder profylaxkurs, den tänker jag gå. Kanske som privatkurs? Det verkar inte finnas någon i landstingets regi i alla fall. Frågan är bara när? De skriver mellan vecka 28 och 36 på hemsidan, och det kan ju vara lite när som helst..? Nästa omgång av kursen går av stapeln under andra halvan av januari, och det känns lite sent med tanke på att BF är 19 februari...

Barnvagnen kom i går!
Den är så snygg. :love:

barnvagn-630x861.jpeg

Nu har vi samlat på oss:
  • Barnvagn
  • Babyskydd
  • Spjälsäng
  • Bröstpump
  • Några nappflaskor
  • Skötbädd
  • Lite kläder (saknar omlottbodys dock)
  • Hoppgunga
  • Snorsugargrej (tack snälla @WBanna :love:)
  • Täcke till spjälsängen och några fina filtar
  • Ett blöjpaket i storlek pytteliten som fick i någon BabyBag på någon mässa för ett tag sedan, tillsammans med några småförpackningar med produkter och oljor och sånt.
  • En liten napp som jag fick från MAM i brevlådan i går.
Det som saknas är väl babysitter, fårskinn till vagnen, bärsele (eller annat att bära i) och lite apoteksgrejer och annat smått? Min mamma syr ett babynest, och jag kanske ska passa på att beställa en amningskudde av henne också?

Det känns som att vi är ganska väl förberedda på prylfronten redan vid det här laget :)

Allmänt babbel från min hjärna:

I morgon ska vi till BM igen, det är skönt att det är lite tätare besök nu :)
Hoppas innerligt att mitt järnvärde är bra. När jag tog senaste blodprovet hade jag bara ätit järntabletter i två dagar, så om det inte har sjunkit nämnvärt mot värdet vid inskrivningen ska jag nog råka fuska lite med tabletterna. De är verkligen inte härliga, min mage påverkas mycket av dem och jag fiser något helt fruktansvärt de dagar jag tar dem... :crazy: O_o :o

Jag har förresten googlat mig fram till ett företag i Karlstad som erbjuder profylaxkurs, den tänker jag gå. Kanske som privatkurs? Det verkar inte finnas någon i landstingets regi i alla fall. Frågan är bara när? De skriver mellan vecka 28 och 36 på hemsidan, och det kan ju vara lite när som helst..? Nästa omgång av kursen går av stapeln under andra halvan av januari, och det känns lite sent med tanke på att BF är 19 februari...

Barnvagnen kom i går!
Den är så snygg. :love:

barnvagn-630x861.jpeg

Nu har vi samlat på oss:
  • Barnvagn
  • Babyskydd
  • Spjälsäng
  • Bröstpump
  • Några nappflaskor
  • Skötbädd
  • Lite kläder (saknar omlottbodys dock)
  • Hoppgunga
  • Snorsugargrej (tack snälla @WBanna :love:)
  • Täcke till spjälsängen och några fina filtar
  • Ett blöjpaket i storlek pytteliten som fick i någon BabyBag på någon mässa för ett tag sedan, tillsammans med några småförpackningar med produkter och oljor och sånt.
  • En liten napp som jag fick från MAM i brevlådan i går.
Det som saknas är väl babysitter, fårskinn till vagnen, bärsele (eller annat att bära i) och lite apoteksgrejer och annat smått? Min mamma syr ett babynest, och jag kanske ska passa på att beställa en amningskudde av henne också?

Det känns som att vi är ganska väl förberedda på prylfronten redan vid det här laget :)

Köp en bunt med små handdukar på Ikea också, dom går åt kan jag lova. :) Och det kan vara skönt med en amnings-bh också. Köp en i förväg och några fler efteråt när du vet mer exakt vilken storlek du behöver. Första dagarna kommer du att behöva typ Ö-kupa ha ha! :D

@Miks Ja det börjar kännas mer och mer på riktigt nu...speciellt när jag ligger i soffan och tittar på barnvagnen..fast det känns konstigt att det är vi som ska använda den :D

Lägenheten ska städas imorgon och på fredag kommer vi hem med katterna så då "måste" dom vara klara :angel:

För en vanlig person som vill veta lite hur det funkar skulle jag tipsa om den svenska serien som gick för ett par par år sedan.

För dig; nej det skulle jag inte rekommendera!
Innan du ger dig på film skulle jag rekommendera att läsa. Att föda av Gudrun Abascal tyckte jag beskrev det hela på ett tydligt sätt. Börja med den. Jag tror jag kan rota fram den och skicka om du vill. Klarar du att läsa den så kan du gå på filmerna sedan.

Mvh Miks

Jag letade faktiskt efter den där svenska serien, men kan inte hitta den? Jag vet att det sänts en från Norge, och den verkar finnas på SVT:s öppna arkiv, men jag skulle hellre se den svenska. Är det någon som vet om den finns någonstans där ute?

Jag letade faktiskt efter den där svenska serien, men kan inte hitta den? Jag vet att det sänts en från Norge, och den verkar finnas på SVT:s öppna arkiv, men jag skulle hellre se den svenska. Är det någon som vet om den finns någonstans där ute?
Den verkar faktiskt svår att hitta... Knäppt eftersom det är public service så borde den ju finnas tillgänglig. Den kanske finns i sjörövarbukten men där får man ju inte hänga :o

En unge i minuten kollade jag också på men jag tyckte att den var lite för mycket sensations-tv för att det ska vara i utbildande syfte. Speciellt om man är lite orolig. De engelska och amerikanska varianterna rekommenderar jag absolut inte!

Att föda av Gudrun Abascal går igenom hela förlossningen på ett sakligt sätt utan att skrämma tycker jag. Mer sakligt.

Mvh Miks

Idag var jag hos bm igen, sista besöket på svensk mark. Nästa gång blir det jordemor, hela journalen har jag med mig.
Allt är som det ska, men nu har min bebbe fixerat sig nere i bäckenet. I v32! Bm sa att den var ovanligt långt ned och att den troligen kommer stanna där till bf .Aj säger jag om det, för det är då inte bekvämt när huvudet trycker runt där nere!
Någon annan som har överambitiös unge på g?
Börjar såklart oroa mig för att den ska vilja ut för tidigt. ..

Rekommenderar också Gudrun Abascals böcker, har läst både Att Föda och hennes andra, bägge har hjälpt mig att komma över min förlossningsrädsla (i samarbete med annat) :)

Idag var jag hos bm igen, sista besöket på svensk mark. Nästa gång blir det jordemor, hela journalen har jag med mig.
Allt är som det ska, men nu har min bebbe fixerat sig nere i bäckenet. I v32! Bm sa att den var ovanligt långt ned och att den troligen kommer stanna där till bf .Aj säger jag om det, för det är då inte bekvämt när huvudet trycker runt där nere!
Någon annan som har överambitiös unge på g?
Börjar såklart oroa mig för att den ska vilja ut för tidigt. ..

Min är inte fixerad men ligger med huvudet neråt sen en vecka tillbaks (v 29 nu). Inte jättekul för blåsan =p...

Bara för att jag oroade mig så var den "snäll" och la sig tvärs över för att sparka hej vilt till vänster och headbutta andra sidan ett tag. Så, nu vet jag att hen minsann kan byta plats om den så vill ;). Det var lite lugnande att den faktiskt inte är lika inkilad som jag fick intrycket när bm pratade..

Men det var en kortvarig resa högerut, nu stångas det i bäckenet igen och visst är det kul att springa och kissa hela tiden @skiesabove ?

Här lågs det på tvärsan precis som sist.

Hehe så låg min också för några veckor sen :D då kände man sparkar åt ena hållet och huvudet som boinkade åt andra. Nu ligger min mer och dunkar ner med huvudet på urinblåsan så man måste kuta och kissa i panik med jämna mellanrum och så tar ungen spjärn mot revbenen eller något annat trevligt för att få till så bra sparkar som möjligt :p:love:

Min bebis verkar vild av sig och sparkar MYCKET, så fort jag sätter mig eller lägger mig ner kommer det igång på en gång och det är rätt hårda sparkar för att bara va vecka 30. Min sambo vill känna lite ibland, men jag tror ärligt talat att han tycker det är lite obehagligt att den sparkar så hårt. Jag tycker det är mysigt så klart men ibland känns det som man måste hålla för magen så ungen inge försöker ta sig ut typ :eek: Hur är ena karlar, vill de känna hela tiden? Tycker de att det känns obehagligt/konstigt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 059
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
6 334
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar