Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har beställt en Emmaljunga super viking, borde komma vilken dag som helst, dom sa början på november och det är det ju nu :)

Sen har vi köpt ett babyskydd med tillhörande bas och med fäste till barnvagnen så man bara kan klicka på skyddet på barnvagnschassit om man vill, blev en BeSafe izi go tror jag det hette...

Annars är vi så gott som klara med det mesta, ska packa bb-väskan också, Vad kommer ni packa med er i er väska?

Jag vill inte packa med för mycket men samtidigt vill man ju inte sakna massa saker när man är där...när vi var på SöS på föreläsning så pratade dom om just detta och nämnde (vad jag kommer ihåg):
Tofflor
Musik, fanns högtalare där med USB-ingång
Lite kläder
Filtar
Mat till partnern
Hygienartiklar
Laddare!

I övrigt var dom ganska sparsamma med tips på sånt här, men när jag nu har legat och kollat youtube klipp på bloggare som packat bb-väska så har dom ju med sig en sjuhelvetes massa saker...

Vi var på föreläsning om förlossning och smärtlindring i måndags med folk från förlossningen på US här i Linköping.
De tjatade om att alla skulle ta med sig en varsin riskudde för att den ska vara skön att ha när man har ont.

Kamera är väl en viktig sak du inte får glömma. ;)

Med tanke på det här med järnvärde och inte kunna äta järntabletter, även lite tänkt efter @Sofie.S som är glutenintolerant så fick jag den här texten av min vän med kunskap inom att inte äta gluten, laktos eller socker. ;)

Rött kött, fläskkött eller fågel, är typ det bästa om man vill höja sitt järnvärde. Annars grönsaker som broccoli, spenat och dylikt. C-vitamin förbättrar upptaget av järn. Mejeriprodukter hämmar upptaget. Så det är också att tänka på.

Vi var på föreläsning om förlossning och smärtlindring i måndags med folk från förlossningen på US här i Linköping.
De tjatade om att alla skulle ta med sig en varsin riskudde för att den ska vara skön att ha när man har ont.

Kamera är väl en viktig sak du inte får glömma. ;)

Jag använder en riskudde de få tillfällen jag får ont, funkar riktigt bra så den ska med!

Ja, kamera får man ju inte glömma, vet inte om jag ska släpa med systemkameran bara eller om det räcker med iphonen?

Vi har beställt en Emmaljunga super viking, borde komma vilken dag som helst, dom sa början på november och det är det ju nu :)

Sen har vi köpt ett babyskydd med tillhörande bas och med fäste till barnvagnen så man bara kan klicka på skyddet på barnvagnschassit om man vill, blev en BeSafe izi go tror jag det hette...

Annars är vi så gott som klara med det mesta, ska packa bb-väskan också, Vad kommer ni packa med er i er väska?

Jag vill inte packa med för mycket men samtidigt vill man ju inte sakna massa saker när man är där...när vi var på SöS på föreläsning så pratade dom om just detta och nämnde (vad jag kommer ihåg):
Tofflor
Musik, fanns högtalare där med USB-ingång
Lite kläder
Filtar
Mat till partnern
Hygienartiklar
Laddare!

I övrigt var dom ganska sparsamma med tips på sånt här, men när jag nu har legat och kollat youtube klipp på bloggare som packat bb-väska så har dom ju med sig en sjuhelvetes massa saker...
Ombyte till pappan och även hygienartiklar till honom
Hårborste och balsam var en bristvara
Lite snacks
Definitivt systemkamera också
Någon typ av tidsfördriv om det tar lång tid eller blir en långrandig tid på BB
Din legitimation

Vi packade en weekend bag till oss vuxna och skötväskan fullproppad till sonen. Vi var på BB lördag till torsdag så allt var använt dubbla gånger tror jag när vi kom hem. Låtsas att ni ska bo på hotell ett par dagar och efter det ta med en ny familjemedlem hem :D

Mvh Miks

Bra tips, så mycket att tänka på att man glömmer hälften... Smart med skötväskan!
Det är väl den som vi har kvar att köpa, vad har ni andra valt där? Vad har ni för krav på väskan och vad vill ni få plats med?

Jag använder en riskudde de få tillfällen jag får ont, funkar riktigt bra så den ska med!
Ja, kamera får man ju inte glömma, vet inte om jag ska släpa med systemkameran bara eller om det räcker med iphonen?

Jag ska försöka sy en, får göra en riktigt cool. :D Vad är det bäst att använda för tyg? Vanligt bomullstyg?

Systemkameran måste du ju släpa med dig! Det ska jag göra, för viktigt tillfälle i livet för att bara fotas med iphonen även om den är grymt mycket mer praktisk! ;)

Vi packade en weekend bag till oss vuxna och skötväskan fullproppad till sonen. Vi var på BB lördag till torsdag så allt var använt dubbla gånger tror jag när vi kom hem. Låtsas att ni ska bo på hotell ett par dagar och efter det ta med en ny familjemedlem hem :D

Haha, jag har sagt att jag aldrig kommer våga åka hem från BB sen! :D Vi bor 10 minuter bort med bilen så det blir perfekt för mannen att åka hem och titta till katterna om dagarna och hämta saker man kanske glömt. :)

Igår var vi hos BM igen. 11 kg totalt har jag gått upp och inget prat om det alls, jätteskönt!
SF-måtten går stadigt upp 2 cm varje gång så nu i v. 32 ligger den på 30, jag till och med åkte ner lite på min kurva så här blir det förhoppningsvis inget gigantiskt. :D
Inbokad hos sjukgymnast eftersom jag börjar känna av fogarna. På ett sätt hoppas jag lite på sjukskrivning för jag orkar knappt jobba längre, tycker synd om mina kollegor som inte kan be mig om hjälp och jag ber dem om hjälp med lyft hela tiden. Står upp hela tiden på jobbet och har ingen möjlighet att sitta ner... Men annars är det ungefär tre veckor kvar på jobbet, det kan jag stå ut med.

I söndags köpte vi spjälsäng och idag beställde en vän till mig vår barnvagn, babyskydd och lite sånt så vi fick det till ett bra pris hos en affär. :D Det är trevligt eftersom det blev femsiffrigt... :p

Vad ska ni ha för vagn?

Om du har 3 veckor kvar tills du ska gå hem så kan du ju alltid sjukskriva dig sista veckan om du tycker det är för tungt, för du behöver ju inget läkarintyg de första 7 dagarna..

Vad gäller vagn, så väntar vi en månad till innan vi beställer men vi har bestämt oss för en TAKO Laret, liggdel, sittdel + babyskydd samt att vi köper till 2 Isofix till bilen så man slipper krångla i onödan. Däremot så säljs inte den färgen vi vill ha här i Sverige, så vi kommer beställa vår från Polen som saluför samtliga färger. Inte blir man ledsen heller då den är 2000:- billigare där.

Ett tips!!!
Om man inte har en ris/vetekudde (fungerar utmärkt att ha vanligt matris istället för vete i om man vill sy en egen) eller vill ha en torrare värme än ris/vetekuddens som kan uppfattas lite fuktig så kan man göra så här:
Ta en handduk och blöt den kraftigt Vrid ur ordentligt. Vik ihop till en bra form (ruta eller avlång etc) Lägg den i en sådan där soppåse på rulle som sjukvården har sina papperskorgar, tejpa eller knyt ihop. (tejp fungerar bäst tycker jag) Micra 1-3 minuter på full effekt. Svep en torr handduk om värmepaketet och vips en värmedyna.
Detta gör dom på förlossning/BB i Växjö och är ganska praktiskt för bara att slänga i tvätten sen, förutom påsen.
Funkar att micra flera gånger...

Jag ska försöka sy en, får göra en riktigt cool. :D Vad är det bäst att använda för tyg? Vanligt bomullstyg?

Systemkameran måste du ju släpa med dig! Det ska jag göra, för viktigt tillfälle i livet för att bara fotas med iphonen även om den är grymt mycket mer praktisk! ;)
Bomull borde ju funka. Du kan ju fundera på goretex eller bävernylon också eftersom bebisen kommer i "regnperioden". I alla fall på locket. För lock rekommenderar jag. Inte kul med skötväskan full av snö!

Mvh Miks

Bra tips, så mycket att tänka på att man glömmer hälften... Smart med skötväskan!
Det är väl den som vi har kvar att köpa, vad har ni andra valt där? Vad har ni för krav på väskan och vad vill ni få plats med?
Den ska vara vattentålig
Ha ett lock
Kunna stå upp själv
Kunna slänga över axeln

Till sonen packade jag alltid två ombyten, 10 små kräkshanddukar och en extra tröja till mig. Han kräktes något kopiöst. Blöjor ett par tre stycken. En extra napp. Lite salvor i en mininecessär samt ett paket wipes. Ett blöjbytesunderlägg.

Vi hade en Timbuk2 till sonen. En liten sportväska som jag hade när jag gick på gymnasiet. Den var smidig och uppfyllde alla kraven. Dock var den inte så tjusig. Denna gång vill jag ha en fin men inte hittat någon jag fastnat för ännu. Jag är lite inne på att bygga om en av mina handväskor som jag tycker om. Dock måste jag prova att packa den först :)

Mvh Miks

Bomull borde ju funka. Du kan ju fundera på goretex eller bävernylon också eftersom bebisen kommer i "regnperioden". I alla fall på locket. För lock rekommenderar jag. Inte kul med skötväskan full av snö!

Haha, jag har just köpt en skötväska för en tusenlapp så att försöka sy en egen tänker jag mig inte försöka. ;)
Däremot tänker jag försöka sy en riskudde så det var den jag undrade över tyget till. ;)

Att skötväskan ska ha ett lock har jag hört från MÅNGA att de avråder och ångrar att de köpte en väska med lock! Att det är grymt mycket mer praktiskt med bara en dragkedja upptill för att locket alltid är i vägen, tar i handtaget på vagnen osv.
Så det tycker jag inte ska vara ett krav.

Vi har inte provkört en endaste vagn än. :angel:
Har siktet inställt på en Kronan Duo S, men vet inte om det finns någon som säljer såna här i Karlstad...

Har sagt till maken att ansvaret för barnvagnskoll ligger på honom, så vi får väl se om barnvagn eller bebis kommer först. :cautious:

Att skötväskan ska ha ett lock har jag hört från MÅNGA att de avråder och ångrar att de köpte en väska med lock! Att det är grymt mycket mer praktiskt med bara en dragkedja upptill för att locket alltid är i vägen, tar i handtaget på vagnen osv.
Så det tycker jag inte ska vara ett krav.
Du tänker så!
Ja men så länge den går att stänga med dragkedja är ju funktionen det samma. Jag har några vänner som köpte öppna väskor som varken hade lock eller dragkedja och det var snökaos och sönderregnat i deras väskor.

Nu när jag tänker på det förstår jag vilken typ av väska du menar. Vår väska hade inte ett sånt långt locka så det var aldrig ivägen.

Mvh Miks

Vi kör på en skötväska som vi fått genom Boots baby klubb, inte så stor så vi testar i början sen om vi känner att vi vill ha en större så tar vi det då. Finns massor på ebay till mer rimligt pris än de som kostar massor i butik. Den är rätt tråkig i utseendet så jag pimpade upp den lite, både jag och sambon fiskar mycketbåde till mat, typ torsk och sea bass, och sport, haj, så den passar oss perfekt.
Sambon har förövrigt börjat kollat efter ett första fiskespö, har mest hört dom som köpt typ bilbana, mest för att få köra själv :D till bäbisen.

20141111_123458.jpg

Vi kör på en skötväska som vi fått genom Boots baby klubb, inte så stor så vi testar i början sen om vi känner att vi vill ha en större så tar vi det då. Finns massor på ebay till mer rimligt pris än de som kostar massor i butik. Den är rätt tråkig i utseendet så jag pimpade upp den lite, både jag och sambon fiskar mycketbåde till mat, typ torsk och sea bass, och sport, haj, så den passar oss perfekt.
Sambon har förövrigt börjat kollat efter ett första fiskespö, har mest hört dom som köpt typ bilbana, mest för att få köra själv :D till bäbisen.

20141111_123458.jpg

Oooh, ebay :love:
Vad heter skötväska på engelska?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 060
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 745
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar