Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in efter att bara läst innan.jag kan inte svälja tabletter, inte få i mig flytande osv, hade ett järnvärde på runt 100 nånstans i mitten av graviditeten. Var fruktansvärt trött och ville mest sova hela tiden..höjdpunkten var när då 15mån gamla sonen skulle sova middag..... Fick utskrivet järndropp som jag åkte in o fick på sjukhuset. Dyrt, men jag fick mitt liv tillbaka och från att inte ha orkat stå upp knappt till att fungera normalt :) en dos räckte och låg på runt 1850kr. Be om det. Järnvärdet är ju även för att syresätta barnet... Tog runt 20 dagar för det att verka på mig dock så vet inte riktigt vad lång tid du har kvar.
Tjata på bm. Jag fick inte problem med magen. Lycka till!

BM avrådde blutsaft då det tydligen triggar illamående, äter ju fortfarande Lergigan mot illamåendet.
Kan inte äta blodpudding heller då det innehåller gluten, som jag är allergisk mot.
Har frågat BM om sprutor men det var tydligen inte ett alternativ..

Oj, är du fortfarande illamående? Vet att man kan få det nu mot slutet när man ligger på rygg men annars har jag nog inte hört om det tidigare.
Broccoli innehåller väl massa järn om jag inte minns fel? Du får gå igenom hela listan med ätbara järntillskott och beta av det du kan och inte kan äta, det blir ju ganska mycket svårare som glutenintolerant tyvärr. :(
Hoppas du hittar en lösning!

För övrigt har jag valt att bojkotta järntabletter nu! Min mage fixar verkligen inte järntabletterna. :banghead:
Har testat alla olika märken som Apoteket har! Kan inte ens ta en tablett av de snällaste, hemofer! (tror jag att den heter)
BM tjatar om att jag måste äta dem men det går verkligen inte! Ligger runt 100 i värdet, så är ju alldeles för lågt. Men vad ska man göra?

eg. vinterförälder 13/14
Jag låg på 95 i värde i vecka 25, så det går. Jag ligger alltid lågt, låg på 101 med äldsta sonen. Brukar du ligga lågt? Jag tror att kroppen vänjer sig, jag har aldrig haft större bekymmer av att ligga lågt. Har inte heller kunnat äta järntabletter eller järnrik mat, förrän nu i höst när jag inte är gravid.

Hade 83 i värde dagen efter sonen fötts, och då blev det blodtransfusion. Så lågt var tydligen inte bra att ha som nyförlöst.

@Sorbe
Har försökt sluta ett par gånger med medicinen men går verkligen inte, mår sjukt illa. Inte så att jag kräks längre men blir liggandes i soffan. Inte värt det, så har accepterat att jag kommer få äta medicin fram till förlossningen.

@Bexzor
Tror att jag ligger rätt lågt i vanliga fall också, tror att min glutenintolerans bidrar mycket till det då jag har en rätt begränsad kost.
Lider väl inte jätte mycket av att ligga lågt just nu, sover en stund runt lunch och "blir människa" resten av dagen.
Det BM menar, som du också skriver, så är det ingen höjdare vid förlossning och efteråt. Just pga man förlorar så mycket blod..

Har försökt sluta ett par gånger med medicinen men går verkligen inte, mår sjukt illa. Inte så att jag kräks längre men blir liggandes i soffan. Inte värt det, så har accepterat att jag kommer få äta medicin fram till förlossningen.

Tror att jag ligger rätt lågt i vanliga fall också, tror att min glutenintolerans bidrar mycket till det då jag har en rätt begränsad kost.
Lider väl inte jätte mycket av att ligga lågt just nu, sover en stund runt lunch och "blir människa" resten av dagen.
Det BM menar, som du också skriver, så är det ingen höjdare vid förlossning och efteråt. Just pga man förlorar så mycket blod..

Jobbigt!
Men hur begränsad är du i kosten? Jag har flera vänner som kör enligt Paleo och eat clean och äter inte alls socker, gluten eller laktos och gör det utan problem och de verkar få ihop grymt goda måltider jämt, så begränsat behöver det väl inte vara bara för att du inte tål gluten nu? För fem år sen kan jag förstå men nu finns det ju massor med alternativ? Jag har ingen aning så det är mer en fråga. :)

@Sorbe
Inte egentligen mina ord att jag är begränsad, mer BM som inte kommer på några alternativ vad jag kan äta/dricka för att öka järnet. Hon kommer bara på sånt som innehåller gluten.
Har självmant dock valt att inte äta glutenfritt bröd och pasta då jag känner mig uppblåst och vikten påverkas.
Men, enligt appen är det bara 33 dagar kvar, så jag är optimistisk. ;)

@Sorbe
Inte egentligen mina ord att jag är begränsad, mer BM som inte kommer på några alternativ vad jag kan äta/dricka för att öka järnet. Hon kommer bara på sånt som innehåller gluten.
Har självmant dock valt att inte äta glutenfritt bröd och pasta då jag känner mig uppblåst och vikten påverkas.
Men, enligt appen är det bara 33 dagar kvar, så jag är optimistisk. ;)
Kolla här; du borde kunna toppa din kost med en del av grejorna :)
http://matkalkyl.se/naringsamnen55.php

Tar man bara saker som de flesta äter så kan du ju se till att äta leverpastejs mackor med vetegroddar, torkat renkött, pumpafrön, mörk choklad, sesamfrön (torkade) ect ect etc :)

Vill du sen dricka ett par dl grisblod varje dag så hade det ju säkert gjort underverk med ditt järnvärde, men ja..... :D

Jag vet att tjatar om att Ivan och bebisen gillar varandra, men det här är ju inte riktigt rimligt, det blir liksom lite overload av gullegull. Han somnade så här i går när jag satt i soffan och kollade på lite serier :love:

ivan-och-magen-630x629.jpg

@nagelbitarn
Har hållt på i åratal och försökt hitta något som kan få min stackars mage att arbeta. Inget laxerande fungerar tyvärr..
Innolaxol har vart min räddning innan graviditeten, men inte ens det fungerar nu.
Så ja, bojkottar helt enkelt järntabletter, tyvärr.

Stackars! Det låter väldigt jobbigt för dig, har du pratat med din barnmorska om alternativ? Nu vill jag inte lägga mig i din sjukhistoria, men jag tänker att det finns många brutala laxeringsmetoder att nyttja ;). Jag är väl lite arbetsskadad eftersom vi alltid måste laxera igång våra sövda IVA patienter, så jag är van att köra det tunga artilleriet när det behövs...

Stackars! Det låter väldigt jobbigt för dig, har du pratat med din barnmorska om alternativ? Nu vill jag inte lägga mig i din sjukhistoria, men jag tänker att det finns många brutala laxeringsmetoder att nyttja ;). Jag är väl lite arbetsskadad eftersom vi alltid måste laxera igång våra sövda IVA patienter, så jag är van att köra det tunga artilleriet när det behövs...

Ska prata med henne om det här på torsdag igen, så får vi se vad som händer.
Har nog testat allt vad Apoteket har att erbjuda.. Även vad akuten har att erbjuda ;)
Ska kolla med BM om det finns möjlighet att få en järnspruta inför förlossningen iallafall!

Kommer just från bm efter en månad med dubbla niferex, men juice samt gravidvitaminer med järn i så har mitt Hb stigit från ynka 100 till 103. Så var glada ni som inte ligger och seglar på den här nivån, för jag är sjukt trött hela tiden och nu ska det ju vara de gyllene veckorna då man ska må rätt hyfsat -innan man blir för stor och tung. Bm tror dock det beror på mina blödningar att det inte stiger.... Suck.
Ingen åtgärd gjordes dock.

Jag är väldigt glad att mitt järnvärde ligger så högt att jag inte behöver äta något tillskott, har käkat det efter blodgivning och kommer ihåg hur illa magen tycker om om...:down:

@Blueberry mina katter har vart likadan i helgen då vi var hos dom som just nu bor hos svärföräldrarna pga stambyten... Dom har vart väldigt tillgivna och gärna legat på eller väldigt nära liten :)

Hade förövrigt en riktigt jobbig helg då jag i lördags kväll fick världens kramper i magen som kom och gick hela kvällen och början på natten, pratade med 1177 som skickade mig vidare till förlossningen, men som rådde mig till vila och alvedon...mådde riktigt dåligt hela den kvällen och sedan hela söndagen och var riktigt orolig att det hade startat och undrade hur liten mådde, nu mår jag som vanligt och igår kändes det som om jag hade träningsvärk, som efter en riktigt jobbig magsjuka typ... det funkade med vila och har fått stor hjälp av att gå på yoga och profylax och kunde andas ut smärtan, kändes nu i efterhand som en "bra" träning inför förlossningen...

Jag hade 108 i v24+0 (och säkert lägre nu eftersom jag slarvar massor med tabletterna) och jag märker inte alls av mina låga nivåer. Jag mår som jag brukar, inte tröttare eller så. Är inte särskilt trött öht just nu :up:

Låter jobbigt med järnvärdena, jag hade bra järnvärden hela förra graviditeten och låg precis på gränsen när vi kollade i v34. Min BM gav mig en lista som innehåller mat med mycket järn så jag får försöka äta en del sånt för att slippa tabletter. Blodpudding är dock otänkbart.

@Blueberry
Är det en pinscher eller vad är det för hund?

Låter jobbigt med järnvärdena, jag hade bra järnvärden hela förra graviditeten och låg precis på gränsen när vi kollade i v34. Min BM gav mig en lista som innehåller mat med mycket järn så jag får försöka äta en del sånt för att slippa tabletter. Blodpudding är dock otänkbart.

@Blueberry
Är det en pinscher eller vad är det för hund?

Blodpudding är :wtf: Min kära man försökte lär mig att äta det förra graviditeten, men jag klarar det inte! Hade superdåliga järn- och blodvärden då och det har jag även nu. Magen klarar niferex rätt bra som tur är.

Postar även här (hör till månadsskiftet feb/mars!)

Jag har två konstiga frågor ffa till er som har barn sen tidigare men alla får svara!

- laxeringsmedel på förlossningen vill jag inte ta men kan man ta nåt hemma på egen hand som är okej? Medan man väntar på att det drar igång på riktigt :)

- BVC! Jag avskydde att behöva klä av liten kall ny bebis för vägning varje vecka. Han blev ledsen jämt (konstigt???) kan man vägra det?

Minst fyra gånger om dagen sveper jag en 50 cl flaska med vatten som legat i frysen en timma. Isande gott med små isbitar i.:love: Hur sjutton kan man ha cravings på vatten?
Det komiska är att lilla knodden protesterar hejvilt under tiden, ser hur fötterna kommer farande och känns som knodden gör kullerbyttor.
Så vill ni framkalla sparkar, drick kallt vatten! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 066
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 754
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar