Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Blueberry jag förstår frustrationen över att inte kunna motionera osv, jag är enormt frustrerad över att inte orka med att göra nått, har blivit förvisad till soffan med mitt täcke av sambon nu efter att jag började geåta när han kom hem igår för att jag inte orkat göra nått och varit yr hela dan plus att jag saknat honom. Det suger verkligen att må så här.

Visst är det behändigt när det inte tjatas om saker, visst är det bra att de tar upp saker som amning och kost osv men att ens åsikter respekteras.
Min bm har inte varit på mej om kosten alls efter första gången vi sågs, vi äter varierad mat lagad från grunden vilket hon var imponerad på och jag sa redan då att jag dragit ner på allt onyttigt och efter det så har inget nämnts.
Motion pratade hon om sist, nämnde att testa vattengympa och gravidyoga för att hålla igång kroppen och att de kan hjälpa med foglossningen.
Jag var beredd på att jag skulle bli typ jagad med blåslampa av bm för att jag är överviktig sen innan, nu blev det mer att ja du har ett lite högt bmi men du ser inte spec stor ut tänk på ditt o datt bara.
Sen finns de dom som nog behöver jagas med blåslampan för både sitt och barnets bästa.

Igår var vi på första delen av profylaxkursen. Vi gick den för 5,5 år sedan och jag kommer ihåg ganska mycket men mannen har minne som en teflonstekpanna så han kommer knappt ihåg något.

Vi tyckte båda att kursen är bra. Kvinnan som håller den arbetar aktivt som doula så hon har väldigt mycket matnyttigt att komma med.

I början skulle alla presentera sig. Om man hade barn tidigare, hur gammalt det var i så fall, vad man har för tillgångar och utmaningar under förlossningen som par. Vi kom fram till att jag har tålamod (som 5 änglar ungefär) och att mannen är hård och rak och beslutsam (ingen mjäkar med honom). Vår största utmaning är vår förra förlossning, helt klart. Det kändes lite taskigt att säga så inför alla entusiastiska förstagångare men what to do. Vi berättade dock inget som kunde skrämma någon vilket jag tycker är viktigt.

Efter kursen ville ledaren att vi skulle vara kvar en stund och berätta lite mer. Vi är ju det komplicerade paret i gruppen så jag förstår att det triggar igång henne. När mannen skulle berätta om förra förlossningen började han gråta. Så illa är det alltså för oss båda. Jag grinar ju mest hela tiden men han brukar kunna hålla ihop. På något sätt är det skönt att se att det inte bara är jag som är påverkad av förra gången även om det hade varit enklare. Det var liksom tufft för oss båda och det känner jag mej trygg i. Konstigt va?!?

Jag är tyvärr inte närmare min egen förlossning efter gårdagens kurs. Det är ett tillfälle kvar. Jag har tänkt, drömt och funderat hela natten och kände i morse att "nääää jag vill ta mej tusan inte". Mannen är då så bra att han tycker att vi går igenom alla möten och kurser och så har vi ett väl grundat beslut där vi inte haft några förhastade och stressade diskussioner utan verkligen utrett hur vi ska göra. Är det sen att vi kommer fram till det ena eller det andra så lägger vi ingen prestige i det. Han är bra min man!

Phu! Massa jobb med mej själv framför mej med andra ord!

Mvh Miks

Idag ska jag gå och prata med en kurator ang min depression som verkar smyga tillbaka, känner att jag inte alls vill gå dit egentligen, orkar inte dra upp allt igen och känner tårar som bränner så fort jag pratar om allt eller ens skriver här...vill verkligen inte må dåligt men jag vet inte om jag orkar prata med nån ny människa om det...

Har i Göteborg träffat en kbt terapeut som jag bara har dåliga erfarenheter av, mådde nästan alltid sämre när jag gick därifrån... Sen började jag träffa en psykolog som var bra, när jag gick från honom mådde jag istället nästan alltid bra och med stärkt självförtroende... Är bara så rädd att denna kurator är likadan som kbt terapeuten..usch...jag vill ju egentligen bara må bra...:cry:

Jag är fortsatt asgnällig idag, förkylningen är inne på sin tredje vecka och arbetsmoralen är noll. Det gick bra att kliva upp och så imorse men efter att jag ätit frukost och låg i soffan och såg på morgontv tills det var dags att köra till jobbet, så kände jag bara "NEJ NEJ NEJ NEJ". Min orknivå för dagen var egentligen bara nog för soffhäng. Men vad har man för val. Så nu sitter jag gnällig på jobbet och funderar på om jag ska ringa in sjuk nu och gå hem sista timmarna, jag gör inte så mycket nytta i kontorstolen när jag mår såhär. Är kort mot kunderna och skiter i säljet. Jag är både fysiskt trött i kroppen (förkylningen suger musten ur mig) och helt slut i huvudet.

Samtidigt känner jag mig som en bortskämd gnällunge och försöker övertala mig själv att bara bita ihop, och i nästa sekund så känner jag att det handlar inte alls om att bita ihop, jag känner igen den här känslan i kroppen (utbrändhet) och jag borde ta det lugnt och ge min hjärna tid att vila.

Gah.

Medryttaren är tillbaka åtminstone, skönt att slippa ha dåligt samvete för hästen.

Alltså jag vill inte på något vis förringa er som mår dåligt och ni har all rätt att gnälla!!! Men jag blir nyfiken är det någon här som mår bra??? Himla tråkigt om majoriteten av kvinnorna som är gravida mår så dåligt

Alltså jag vill inte på något vis förringa er som mår dåligt och ni har all rätt att gnälla!!! Men jag blir nyfiken är det någon här som mår bra??? Himla tråkigt om majoriteten av kvinnorna som är gravida mår så dåligt

Hör förvisso till Vårföräldrar 2015-tråden, men jag svarar ändå. :p Jag är inte alls lika pigg och har inte samma ork som när jag inte är gravid och kan inte röra mig och träna precis som jag vill. Så även om min kropp fungerar som den ska med tanke på att jag är gravid så gör nämnda effekter att jag mår dåligt av att vara gravid, även om jag inte per definition mår dåligt som i att må väldigt illa eller ha väldigt ont. Det handlar väl snarare om någon sorts sänkning i prestanda, och jag ogillar det skarpt.

Fy sjutton för att vakna och inte kunna somna om! Klarvaken för en halvtimma sedan.. :p

Jag mår faktiskt riktigt bra nu! Har haft väldiga problem med inflammerade muskelfästen (i axlarna) men går hos sjukgymnast en gång i veckan som masserar och tejpar, det är en otrolig lättnad att slippa den smärtan.
Annars har jag accepterat att jag kommer få äta medicin för illamående resten av tiden och ja foglossningen, den har jag lärt mig att anpassa mig efter.

Känner att jag har kommit in i något "förberedelse stadium" och fokuserar mer på kommande förlossning och tiden efter. :)

Jag mår bra!! :D Tycker det känns fantastiskt att vara frisk igen och ha mer energi! Bebisen sparkar mycket i magen vilket gör mig så himla lycklig och får mig att undra vad det kommer bli för busunge. Min dotter utvecklas så himla mycket hela tiden så det är superkul att följa henne och alla hennes små påhitt. Dessutom är jag nästan lite småmallig för jag har hållit i massa besiktningar på jobbet den här veckan, något som normalt inte ingår i mina arbetsuppgifter, men enligt mig själv klarade jag av det riktigt bra :)
Har lite småkrämpor, får typ kramp i benen hela tiden, är väldigt trött på kvällarna (somnar typ vid sju-åtta :o ) och börjar tycka det är tungt att konka runt på dottern som inte alltid vill gå själv :p men på det stora hela mår jag bra! Peppar, peppar :)

Skönt att höra att några mår bra för jag känner inte alls igen mig i det många av er skriver. Jag har ingen ångest inför förlossning, har inte extremt ont nånstans och är heller inte extremt trött. Visst jag börjar känna av ryggen på kvällen när jag hållt igång mycket eller när jag står upp och man är såklart inte lika rörlig som tidigare men lite sånt får man räkna med känner jag. Det som gör mig mest frustrerad just nu är att magmusklerna är helt obefintliga när jag rider dressyr MEN jag kan fortfarande rida och snart kommer jag kunna rida som vanligt igen. Idag är det 41 dagar till BF nedräkningen har definitivt börjat och jag längtar så efter att få träffa den lilla. Igår började vi plocka fram alla små bebiskläder så helgen lär bestå av tvättning, himla mysigt att greja lite.

jag mår toppen om jag får lyssna på kroppen o ta det lugnt! :) Gör jag det inte får jag fruktansvärt ont i fogar osv! Men som heltidssjukskriven kan jag ta det lugnt. Igår tyckte jag att jag skulle flytta några tyngre saker för det kändes bra. Ingen bra ide :D

Till er som funderar på att vaccinera sig mot influensan. Hörde på nyheterna igår att det inte alls är pålitligt. "Effekterna av vaccin på gravida kvinnor visade sig vara mycket begränsade."
Här kan ni läsa hela nyheten http://www.svt.se/nyheter/sverige/studie-influensavaccin-har-liten-effekt
Jag hade redan innan beslutat mig för att inte vaccinera mig och nu är jag väldigt glad för det.

Vad bra att du är glad :)

Jag håller dock inte med riktigt. Artikeln fokuserar på äldre och vaccinets verkan på dem. Att vaccineras som gravid får utrymme i form av en mening. Och något som däremot är pålitligt är att det suger att ha influensa i vanliga fall, så att ha det som gravid borde suga ännu mer. Även om effekten är begränsad så innebär det ändå mer skydd än utan vaccin. Det är dessutom en hel del tvetydligheter i artikeln. Var det 80 eller 90 %? 2009 eller 2013? Lite oklarheter.

Influensavaccin är aldrig 100 %, det finns så många grenar och korsningar av viruset att det täcker endast en del av dem. Det är knappast några nyheter, så har det alltid varit ;) Vaccin innebär inte fullt skydd, utan minskad risk.

Ang vaccin så verkar det ju högst oklart, jag ogillar att ta "massa" medicin i onödan och tvekar därför inför influensavaccin, även om bm rekommenderar det...:/

Kl
Igår var jag hos kuratorn och pratade med henne, kändes väldigt skönt att ha någon att prata med som vet vad man kan göra åt det...har ju i samband med graviditeten flyttat rätt långt och all omställning och avsaknad av vänner här gör nog sitt..

För min del kommer jag ta den för att försöka minska risken något för att få magsjuka. Har en 1.5 åring på dagis så bacillerna lär ju komma hem..

För er i denna tråden hade jag lagt till fördelen att även bebis blir skyddad vid ett vaccin (efter födseln alltså). Även om det inte är konstaterat hur stort skydd, eller hur länge det räcker, så hade det varit en väldigt avgörande grej för mig. Era småttingar föds ju när det är som värst, och en nyföding med magsjuka skulle jag göra verkligen inte vilja ha :down:

Vad bra att du är glad :)

Jag håller dock inte med riktigt. Artikeln fokuserar på äldre och vaccinets verkan på dem. Att vaccineras som gravid får utrymme i form av en mening. Och något som däremot är pålitligt är att det suger att ha influensa i vanliga fall, så att ha det som gravid borde suga ännu mer. Även om effekten är begränsad så innebär det ändå mer skydd än utan vaccin. Det är dessutom en hel del tvetydligheter i artikeln. Var det 80 eller 90 %? 2009 eller 2013? Lite oklarheter.

Influensavaccin är aldrig 100 %, det finns så många grenar och korsningar av viruset att det täcker endast en del av dem. Det är knappast några nyheter, så har det alltid varit ;) Vaccin innebär inte fullt skydd, utan minskad risk.

Mitt syfta med infon är att man kan se på saker från olika håll. Man hör ju av BM att det är bra att vaccinera sig men ibland är det bra att höra från andra håll också. Allt är inte svart/vitt och man måste själv ta ställning till vad man vill göra. Då det är oklart om det ger någon nytta tycker jag det är bättre att strunta i att vaccinera mig men alla får ju göra som dem vill.

Är det bara jag som dricker vatten i mängder?
Är törstig i stort sett hela tiden, nästan lika törstig som om jag hade sprungit maraton en het sommardag. Vattnet ska vara iskallt, så att det nästan ilar i tänderna. Lägger 50 cl flaskor med vatten i frysen och sveper en hel åt gången.
Är det normalt? ;) Eller försöket kroppen säga att jag har brist på något?
Redan nu har jag hällt i mig 1,5 L vatten - springer på toa värre än någonsin!

Tar stick i fingret hos BM nästan varje besök, ligger normalt i socker, så bör inte vara ett symtom för graviddiabetes?

Är det bara jag som dricker vatten i mängder?
Är törstig i stort sett hela tiden, nästan lika törstig som om jag hade sprungit maraton en het sommardag. Vattnet ska vara iskallt, så att det nästan ilar i tänderna. Lägger 50 cl flaskor med vatten i frysen och sveper en hel åt gången.
Är det normalt? ;) Eller försöket kroppen säga att jag har brist på något?
Redan nu har jag hällt i mig 1,5 L vatten - springer på toa värre än någonsin!

Tar stick i fingret hos BM nästan varje besök, ligger normalt i socker, så bör inte vara ett symtom för graviddiabetes?

Jag har alltid älskat all bälja i mig kallt vatten. :love:
Det var det värsta med mina 20 veckor av kräks och illamående – jag kunde bara dricka lite åt gången och små klunkar, annars spydde jag.

Nu är jag tillbaka på banan igen, älskar stora klunkar med kallt vatten. :love:

Jag är också jättetörstig hela tiden :-).

Donnatello: Jag mår fysiskt sett bra minus förkylningen och är inte orolig över förlossningen. Dock gode less på jobbstressen. Det märks att kroppen och hjärnan försöker prioritera något annat just nu.

Jag har alltid älskat all bälja i mig kallt vatten. :love:
Det var det värsta med mina 20 veckor av kräks och illamående – jag kunde bara dricka lite åt gången och små klunkar, annars spydde jag.

Nu är jag tillbaka på banan igen, älskar stora klunkar med kallt vatten. :love:

Ehm, nej. Vid närmare eftertanke var det långt ifrån "det värsta" med de veckorna, men det var faktiskt väldigt jobbigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 078
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 777
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII