Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt syfta med infon är att man kan se på saker från olika håll. Man hör ju av BM att det är bra att vaccinera sig men ibland är det bra att höra från andra håll också. Allt är inte svart/vitt och man måste själv ta ställning till vad man vill göra. Då det är oklart om det ger någon nytta tycker jag det är bättre att strunta i att vaccinera mig men alla får ju göra som dem vill.

När det gäller influensavaccin som gravid så håller jag med, det är mest för "säkerhets skull".
När vi pratar om barnvaccinationsprogrammet, så som mässling etc, så tycker jag att man har ett ansvar att hålla dessa bortvaccinerade sjukdomar från dörren.. Det är skrämmande att se vad som håller på att ske i U.S.A !

På tal om mående så besväras jag bara av foglossningen, tyvärr medför den att jag är sjukskriven och alltför stillasittande för att trivas. Men det är ju skönt att det är övergående ^^

För er i denna tråden hade jag lagt till fördelen att även bebis blir skyddad vid ett vaccin (efter födseln alltså). Även om det inte är konstaterat hur stort skydd, eller hur länge det räcker, så hade det varit en väldigt avgörande grej för mig. Era småttingar föds ju när det är som värst, och en nyföding med magsjuka skulle jag göra verkligen inte vilja ha :down:

Det är framför allt därför jag vaccinerade mig. Gjorde det förra gången också och då fick sambon influensa när dottern var ca 6 veckor gammal, men varken jag eller dottern blev sjuka. Rätt troligt att det berodde på vaccinationen :) Det är antagligen inte superkul att få influensa som gravid heller, risken är stor för komplikationer och som jag förstår innebär det risker för bebisen även när den ligger i magen.

Är det bara jag som dricker vatten i mängder?
Är törstig i stort sett hela tiden, nästan lika törstig som om jag hade sprungit maraton en het sommardag. Vattnet ska vara iskallt, så att det nästan ilar i tänderna. Lägger 50 cl flaskor med vatten i frysen och sveper en hel åt gången.
Är det normalt? ;) Eller försöket kroppen säga att jag har brist på något?
Redan nu har jag hällt i mig 1,5 L vatten - springer på toa värre än någonsin!

Tar stick i fingret hos BM nästan varje besök, ligger normalt i socker, så bör inte vara ett symtom för graviddiabetes?

Samma här! Sällan druckit så bra... :D

Känns som att det var jättelängesedan jag skrev i tråden :o
Jag gick in i v29 igår och är alltså inne i tredjetrimestern! Helt plötsligt går tiden lite fortare igen från att det känns som att jag har stått stilla i v.25 eller så.

Om jag bara ligger på soffan eller rör mig väldigt sparsamt så mår jag faktiskt bra. Det som stör mig mest efter fogarna är nästäppan, ingen förkylning utan bara klassisk gravidnästäppa :down: är nästan imponerad att jag inte har varit förkyld en enda gång med tanke på att övriga familjen har varit sjuka och jag borde ha nedsatt immunförsvar iom graviditeten.
Fogarna är så mycket sämre denna gång mot förra och denna gång har jag även fått ishias ? Äter "mycket" alvedon när jag jobbar, klarar mig oftast precis under maxdosen men det tar bort udden iaf av värsta smärtorna. Just nu känns det inte helt omöjligt att jobba till jul ändå. Har en man som ser till att livet hemma rullar på utan mig när jag ligger på soffan ;)

Ang vaccin som jag såg hade tagits upp så har jag faktiskt inte bestämt mig. Skulle vilja veta lite mer om hur bebisens skydd efter ankomst påverkas. Jag är mer orolig för RS-viruset eftersom tanken är ju att det lilla livet kommer mitt i värsta RS-tiderna.
Min bm har inte sagt något om vaccinering till mig men samtidigt har jag inte träffat henne sedan, september? Har tid hos henne på torsdag så jag får väl fråga då.

Live från min säng:

Nu ligger Ivan (hunden) och bebisen och knör på varandra igen. Så himla mysigt! Den vilda bebisen kör nog sista rycket för i dag nu, hoppas att hen somnar snart... (Jag vill i alla fall somna snart, tack på förhand.)

Nu för tiden syns rörelserna tydligt på utsidan också. Mina kollegor är mycket roade ;)

Har nu börjat lipa i bilen på väg till och från jobbet. Great. Det slog mig dock idag, att vid den här tiden på året har jag vanligtvis hunnit med att knapra en rejäl överdos D-vitamin i över en månad. Och det här året har jag ju låtit bli, med tanke på bebis.

Det är mycket som händer på jobbet rent generellt den här hösten, massa omstruktureringar och vi ska få nya kompetenser som ingen är glad över etc etc. Så det hade varit nog tungt ändå den här hösten, utan preggo-hormoner.

Dags att ringa barnmorskan och snacka lite om det här tror jag.

Har nu börjat lipa i bilen på väg till och från jobbet. Great. Det slog mig dock idag, att vid den här tiden på året har jag vanligtvis hunnit med att knapra en rejäl överdos D-vitamin i över en månad. Och det här året har jag ju låtit bli, med tanke på bebis.

Dags att ringa barnmorskan och snacka lite om det här tror jag.

Jag tar en tablett D-vitamin tillsammans med min tablett B12 varje morgon. Har visserligen inte pratat med barnmorskan om det, men internet säger att det är lugnt :angel:

Jag tar en tablett D-vitamin tillsammans med min tablett B12 varje morgon. Har visserligen inte pratat med barnmorskan om det, men internet säger att det är lugnt :angel:

Hehe men vi snackar överdosering här, jag tar gravid-multivitaminer nu men vanligtvis brukar jag poppa i mig så jag kommer upp i 5-10 000ie.

Hehehehe, jag kan förstå att du inte sätter i dig det på eget bevåg nu :D

Nä det känns lite riskabelt :P. Fast nu har jag suttit och googlat en stund och 5000ie verkar rekommenderas i en del länder. Hmmmmmmmmmmmm. Ska nog ringa både min ordinarie BM och den som ingår i försäkringen och höra vad dom tror.

Jag brukar ju även lägga mig i cancerlådan för att stävja deppet på hösten men det får jag inte heller nu, man kan ju tydligen bli fläckig? Låter otäckt :P.

Har ni uppmärksammat farsdag?

Blivande pappa här i huset blev lite "firad" som blivande pappa. En liten present och god mat. :)
Ikväll ska jag till min egna pappa och äta lite mat.
Tycker att fars - och morsdag är rätt mysigt. :)

För övrigt har jag valt att bojkotta järntabletter nu! Min mage fixar verkligen inte järntabletterna. :banghead:
Har testat alla olika märken som Apoteket har! Kan inte ens ta en tablett av de snällaste, hemofer! (tror jag att den heter)
BM tjatar om att jag måste äta dem men det går verkligen inte! Ligger runt 100 i värdet, så är ju alldeles för lågt. Men vad ska man göra?

Wohoooo lokala mästerskap för ponnys har livestreamat, så arbetsdagen blev lite mindre grå :)! B-ponny-hoppning, vroom vroom! Så jag blev lite gladare.

Men det känns dåligt att barnets far är borta så mycket. Så nej, här firas inte fars dag :(.

Apropå järntabletter så har min mage faktiskt klarat av Niferex, blev lite hård första dagen men dricker som en elefant nu och och det rör sig normalt.

Har ni uppmärksammat farsdag?

Blivande pappa här i huset blev lite "firad" som blivande pappa. En liten present och god mat. :)
Ikväll ska jag till min egna pappa och äta lite mat.
Tycker att fars - och morsdag är rätt mysigt. :)

För övrigt har jag valt att bojkotta järntabletter nu! Min mage fixar verkligen inte järntabletterna. :banghead:
Har testat alla olika märken som Apoteket har! Kan inte ens ta en tablett av de snällaste, hemofer! (tror jag att den heter)
BM tjatar om att jag måste äta dem men det går verkligen inte! Ligger runt 100 i värdet, så är ju alldeles för lågt. Men vad ska man göra?

Har du testat Blutsaft? Vet många som dricker det som inte klarar tabletterna...
Jag har ångest för att jag inte vågat testa Duroferon men ska äta en ikväll. Ligger på 126 i värde så det är ju inte panik men lågt ändå.
Det finns ju många alternativ till järn, det borde din bm veta!

BM avrådde blutsaft då det tydligen triggar illamående, äter ju fortfarande Lergigan mot illamåendet.
Kan inte äta blodpudding heller då det innehåller gluten, som jag är allergisk mot.
Har frågat BM om sprutor men det var tydligen inte ett alternativ..

Jag låg på 138 vid inskrivningen, och det står ingen nyare siffra i journalen. BM sa att jag skulle ta järntabletter från mitten av graviditeten, men jag har inte börjat än :o (är i vecka 26)

Hon sa visserligen att det skulle räcka med en tablett varannan dag, men ändå. Är inte så himla sugen. Har liksom aldrig träffat någon som sagt att de älskade sina järntabletter...

Jag skrevs in på 130 i Hb, lägre än jag brukar ha (ligger oftast kring 145) och sjönk sedan till 118 och blev då tillsagd att äta järntabletter. Kör med Niferex en tablett på kvällen, ser till att dricka mycket och äta en mer laxerande mat..Fungerar hyfsat ^^. Har fått ta Laktulos 2ggr när jag slarvat med vatten och kost ;).

Det är viktigt att få i sig järn-bättre att använda profylax mot förstoppning än att skippa järntabletterna.

Jag låg på 120 i v 12 och inget om järntabletter har nämnts, har inte tagit blodprov sen dess heller.
Här är blackpudding, motsvarigheten till blodpudding ett no no, tror det är för A vitaminens skull om jag inte är helt ute o cyklar.

@nagelbitarn
Har hållt på i åratal och försökt hitta något som kan få min stackars mage att arbeta. Inget laxerande fungerar tyvärr..
Innolaxol har vart min räddning innan graviditeten, men inte ens det fungerar nu.
Så ja, bojkottar helt enkelt järntabletter, tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 066
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 754
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar