Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag börjar ana att den lilla i magen håller på att fixera sig. Magen har sjunkit en hel del och det har blivit ett helt annat tryck neråt. Kommer inte ihåg att det kändes så ngn gång vid förra graviditeten. Någon annan som känner liknande?

Min mage har sjunkit något otroligt, har en tryckande känsla neråt. Nästan så att jag får känslan av att vilja lyfta magen när jag går, även om den är spänd och hård.
BM har haft svårt att känna exakt hur den lilla ligger, så om hon inte kan avgöra det på torsdag så blir det UL, för att se så att fixeringen är klar. :)

Min mage har sjunkit något otroligt, har en tryckande känsla neråt. Nästan så att jag får känslan av att vilja lyfta magen när jag går, även om den är spänd och hård.
BM har haft svårt att känna exakt hur den lilla ligger, så om hon inte kan avgöra det på torsdag så blir det UL, för att se så att fixeringen är klar. :)
Precis samma känner jag, den känns så himla mkt tyngre nu. Jag lyfter upp den ibland bara för att känna hur lätt det känns helt plötsligt
Jag är imponerad över att de kan känna över huvud taget, det kan inte vara jätteenkelt alla gånger.

- BVC! Jag avskydde att behöva klä av liten kall ny bebis för vägning varje vecka. Han blev ledsen jämt (konstigt???) kan man vägra det?

BVC är frivilligt :)

Vi fick iofs en "tvångs-vägning" på BVC som krav för att få komma hem. Minste sonen gick inte upp så mycket, men vi blev hemskickade eftersom han ändå vägde drygt 4.7 kg (drygt 5.3 kg vid födseln). Vi fick åka hem på tisdagen och vägning på BVC på torsdagen som krav, om han ännu inte gått upp så skulle vi bli inlagda igen.

Igår var det MVC för oss. Bebisen är som den borde, magen ligger exakt på kurvan, blodtryck normal, vikten var inga problem. Pratade lite mer om förlossning och hon är ganska skön vår barnmorska. Hon är inte alls tveksam att prata planerat kejsarsnitt och sa även att i Stockholms län så har man möjlighet att önska snitt och bli beviljad det. Vi kom ändå överens om att jag ska gå alla samtalen så att beslutet är välgrundat och anpassat till oss. Känns helt ok. Fick med en lapp hem där vi ska fundera på vilket typ av stöd vi vill ha vid förlossningen, vilken smärtlindring och vilka ställningar som skulle kännas mest positiva. Det är början på förlossningsbrevet misstänker jag.

I övrigt knallar det på. Vi har haft en tuff helg här hemma. Maken var med om att försöka rädda livet på en kollega i fredags som damp ihop under lunchen. Hon överlevde tyvärr inte. Det tog hårt på honom och han tycker inte det känns kul alls på jobbet nu. Det var en av hans bättre kollegor. Sorg i huset med andra ord och allt vad det innebär.

Bebisen sprattlar och lever rövare i magen. Hon har flyttat sig från höger till vänster sida i magen. Huvudet neråt fortfarande. Hon är ganska bra på tider faktiskt och har en behaglig dygnsrytm. Sover oftast hela nätterna. Vaknar vid 7-8. Har en sprattelperiod på en halvtimme-timme och sover sen till 11:30. På eftermiddagen händer det mer hemma och då är hon vaken lite mer sporadiskt. Somnar en stund efter att vi gått och lagt oss vid 22 ungefär. Håller hon dessa tider på utsidan är jag MER än nöjd :D Hur är era bebisars dygnsrytm? Kan ni klocka dem redan?

Mvh Miks

Jag hade 108 i v24+0 (och säkert lägre nu eftersom jag slarvar massor med tabletterna) och jag märker inte alls av mina låga nivåer. Jag mår som jag brukar, inte tröttare eller så. Är inte särskilt trött öht just nu :up:

Jag har normalt ganska högt Hb och bm ansåg även det vara en orsak att jag är väldigt trött då jag är van att ligga i överkant. Då jag hade fött mitt andra barn så hade jag 153 i Hb då vi blev utskrivna från bb, med övriga så runt 125.. Är riktigt avis på att du mår så bra, men är glad för din skull :)

Bebisen sprattlar och lever rövare i magen. Hon har flyttat sig från höger till vänster sida i magen. Huvudet neråt fortfarande. Hon är ganska bra på tider faktiskt och har en behaglig dygnsrytm. Sover oftast hela nätterna. Vaknar vid 7-8. Har en sprattelperiod på en halvtimme-timme och sover sen till 11:30. På eftermiddagen händer det mer hemma och då är hon vaken lite mer sporadiskt. Somnar en stund efter att vi gått och lagt oss vid 22 ungefär. Håller hon dessa tider på utsidan är jag MER än nöjd :D Hur är era bebisars dygnsrytm? Kan ni klocka dem redan?

Mvh Miks

Min bebis vaknar när min väckarklocka ringer, alltså vid 6:30. Sen går jag inte upp förrän vid 7, så den hinner oftast sprattla färdigt till dess. Under dagen är det något slags hålligång minst varannan timme, för att lugna ner sig när jag slutar jobba (typ 17) och fram till 21 ungefär. Med jämna mellanrum mellan 21 och läggdags är det i regel fullt ös. När jag har lagt mig sängen är det liksom zumba där inne, så jag får gå och lägga mig minst en kvart innan jag egentligen vill somna. (Somnar i regel inom några minuter annars)

Är mitt i vecka 26 nu, och det har hittills bara eskalerat. Kommer väl ha blåmärken på magen så småningom... :nailbiting:

BVC är frivilligt :)

Vi fick iofs en "tvångs-vägning" på BVC som krav för att få komma hem. Minste sonen gick inte upp så mycket, men vi blev hemskickade eftersom han ändå vägde drygt 4.7 kg (drygt 5.3 kg vid födseln). Vi fick åka hem på tisdagen och vägning på BVC på torsdagen som krav, om han ännu inte gått upp så skulle vi bli inlagda igen.

Så då borde man kunna väga med kläder på! :) Det är naket jag inte gillar, kalla händer, kallt underlägg osv

Igår var vi hos BM igen. 11 kg totalt har jag gått upp och inget prat om det alls, jätteskönt!
SF-måtten går stadigt upp 2 cm varje gång så nu i v. 32 ligger den på 30, jag till och med åkte ner lite på min kurva så här blir det förhoppningsvis inget gigantiskt. :D
Inbokad hos sjukgymnast eftersom jag börjar känna av fogarna. På ett sätt hoppas jag lite på sjukskrivning för jag orkar knappt jobba längre, tycker synd om mina kollegor som inte kan be mig om hjälp och jag ber dem om hjälp med lyft hela tiden. Står upp hela tiden på jobbet och har ingen möjlighet att sitta ner... Men annars är det ungefär tre veckor kvar på jobbet, det kan jag stå ut med.

I söndags köpte vi spjälsäng och idag beställde en vän till mig vår barnvagn, babyskydd och lite sånt så vi fick det till ett bra pris hos en affär. :D Det är trevligt eftersom det blev femsiffrigt... :p

Vad ska ni ha för vagn?

Jag har normalt ganska högt Hb och bm ansåg även det vara en orsak att jag är väldigt trött då jag är van att ligga i överkant. Då jag hade fött mitt andra barn så hade jag 153 i Hb då vi blev utskrivna från bb, med övriga så runt 125.. Är riktigt avis på att du mår så bra, men är glad för din skull :)

Jag har väl aldrig legat speciellt högt. Det högsta uppmätta är 132 och det lägsta 117 som ogravid så mitt hb pendlar väldigt mycket men oftast har det väl legat 117-125. Tror jag började på 124 vid inskrivningen denna gång.

Men ja det är skönt att iaf slippa tröttheten när jag har andra krämpor :)

I söndags köpte vi spjälsäng och idag beställde en vän till mig vår barnvagn, babyskydd och lite sånt så vi fick det till ett bra pris hos en affär. :D Det är trevligt eftersom det blev femsiffrigt... :p

Vad ska ni ha för vagn?
Vi köpte en Bugaboo all black. Den ligger i en kartong under sängen fortfarande. Babyskydd med bas har vi köpt två stycken, maxi cosi cabriofix.

Vi har lite kläder kvar och nya babyvakter att köpa. Vi ska köpa en Padwico 850 och jag väntar på ett bra erbjudande bara. Alternativt så önskar vi oss det i julklapp.

Känns skönt att vara så pass "färdiga". Lite småfix kvar bara :) Mannen är lite stressad över att vi inte packat väskan ännu :)

Det som vi har kvar som jag inte vet hur vi ska göra med är skötväska. Denna gång vill jag ha en fin. Förra gången hade jag en praktisk. Any suggestions någon?

Mvh Miks

Min lilla bebis är som mest aktiv mellan kl 8-10, 18-21 och några sista sparkar vid 23 tiden. :)

@Sorbe
Vi köpte en komplett Brio Sing, fastade för den pga lätt att fälla ihop, smidig storlek, svängbara och punkteringsfria hjul och för himla snygg vagn! Letar efter ett babyskydd också, de går att klicka dit utan adapter.
Köpte en stallvagn också, gammal Brio modell med fasta hjul. Köpte otroligt billigt men helt komplett med paraply, regnskydd och myggnät.

Båda vagnarna är begagnade men Brio Sing vagnen är endast använd till ett barn och ser i princip oanvänd ut. :)

@Sorbe vi köpte Vagn genom en vän en bugaboo gecko, gammal modell men i nyskick.
Hur gick glukosbelastningen för dej? Jag gjorde min förra veckan och har inte hört nått så då var det inget.

Vi har köpt en Teutonia Spirit S3, krav var att den skulle vara trehjulig och med vändbar sits. Vi köpte också begagnad men i otroligt bra skick med tillhörande babyskydd som kan klickas fast i vagnen. Till babyskyddet fick vi med en klickbas till bilen, praktiskt.

Vi köpte en Bugaboo all black. Den ligger i en kartong under sängen fortfarande. Babyskydd med bas har vi köpt två stycken, maxi cosi cabriofix.

Det som vi har kvar som jag inte vet hur vi ska göra med är skötväska. Denna gång vill jag ha en fin. Förra gången hade jag en praktisk. Any suggestions någon?

Maxi Cosi Cabriofix beställde vi också idag, den passar vår vagn med några adapters. :)
Jag ska ha en skötväska från OiOi som är quiltad och passar vår vagn som har quiltade detaljer. :)

Vi köpte en komplett Brio Sing, fastade för den pga lätt att fälla ihop, smidig storlek, svängbara och punkteringsfria hjul och för himla snygg vagn! Letar efter ett babyskydd också, de går att klicka dit utan adapter.
Köpte en stallvagn också, gammal Brio modell med fasta hjul. Köpte otroligt billigt men helt komplett med paraply, regnskydd och myggnät.

Den påminner lite om vår. Vi ska ha en Joolz Day Studio, den är tydligen en av de minsta vagnarna i ihopfällt läge. :) Vi fastnade för vår efter rekommendationer eftersom den är högre än många andra vagnar, sen är vi snäppet längre än medel även om vi inte är jättelånga. :)

@Sorbe vi köpte Vagn genom en vän en bugaboo gecko, gammal modell men i nyskick.
Hur gick glukosbelastningen för dej? Jag gjorde min förra veckan och har inte hört nått så då var det inget.

Kul att kunna köpa en av en vän, kan tänka mig att priset blir väldigt annorlunda mot att köpa den ny som vi gjort.
Glukosbelastningen gick jättebra, jag satt där i två timmar och väntade och hade inga höjda värden eller något och fick reda på det direkt när jag träffade BM två timmar efter. Skönt att det inte var något för dig heller! :)

Vi har köpt en Teutonia Spirit S3, krav var att den skulle vara trehjulig och med vändbar sits. Vi köpte också begagnad men i otroligt bra skick med tillhörande babyskydd som kan klickas fast i vagnen. Till babyskyddet fick vi med en klickbas till bilen, praktiskt.

Vi har också blivit rekommenderade ett babyskydd som hör till vagnen, verkar väldigt smart! Klickbas får du gärna förklara lite mer, för hur har man annars babyskyddet i bilen? Noll koll!

Vi har två BMW med två dörrar på båda, ena är en cab och mannens pärla så även om många frågar om vi inte ska byta ut den till en "familjebil" så kommer det inte hända. Min bil är en halvkombi som har gigantiskt bagageutrymme mot vad man kan tro så där får en vagn och massa mer plats utan problem. Däremot funderar jag över det där med framsätena... Måste passagerarstolen låsas fast om man vill ha en barnstol bakom den? Det är ju en sån man fäller fram för att kunna ta sig in i baksätet...
Vet att jag har skrivit om detta tidigare men det var ju typ ett halvår sen och jag vågade inte avslöja vad vi kör för märke eftersom vem som helst hade kunnat räkna ut vem jag är då. ;)
Får höra med min verkstad, de tar iaf 3500 kr för att inaktivera airbagen eftersom man måste byta ut bältet också...

Maxi Cosi Cabriofix beställde vi också idag, den passar vår vagn med några adapters. :)
Jag ska ha en skötväska från OiOi som är quiltad och passar vår vagn som har quiltade detaljer. :)

Den påminner lite om vår. Vi ska ha en Joolz Day Studio, den är tydligen en av de minsta vagnarna i ihopfällt läge. :) Vi fastnade för vår efter rekommendationer eftersom den är högre än många andra vagnar, sen är vi snäppet längre än medel även om vi inte är jättelånga. :)

Kul att kunna köpa en av en vän, kan tänka mig att priset blir väldigt annorlunda mot att köpa den ny som vi gjort.
Glukosbelastningen gick jättebra, jag satt där i två timmar och väntade och hade inga höjda värden eller något och fick reda på det direkt när jag träffade BM två timmar efter. Skönt att det inte var något för dig heller! :)

Vi har också blivit rekommenderade ett babyskydd som hör till vagnen, verkar väldigt smart! Klickbas får du gärna förklara lite mer, för hur har man annars babyskyddet i bilen? Noll koll!

Vi har två BMW med två dörrar på båda, ena är en cab och mannens pärla så även om många frågar om vi inte ska byta ut den till en "familjebil" så kommer det inte hända. Min bil är en halvkombi som har gigantiskt bagageutrymme mot vad man kan tro så där får en vagn och massa mer plats utan problem. Däremot funderar jag över det där med framsätena... Måste passagerarstolen låsas fast om man vill ha en barnstol bakom den? Det är ju en sån man fäller fram för att kunna ta sig in i baksätet...
Vet att jag har skrivit om detta tidigare men det var ju typ ett halvår sen och jag vågade inte avslöja vad vi kör för märke eftersom vem som helst hade kunnat räkna ut vem jag är då. ;)
Får höra med min verkstad, de tar iaf 3500 kr för att inaktivera airbagen eftersom man måste byta ut bältet också...
Avseende bilbarnstol så går babyskydden att antingen spänna fast med bilens bälte eller så har man en bas som sitter fast antingen med bälte eller Isofix. Basen sitter kvar i bilen hela tiden och man kan då klicka i och ur babyskyddet.

Vad gäller om stolen ska vila mot framsätet eller inte beror på vad ni väljer för stol i nästa kategori. Ni bör titta efter en stol som har eget stödben. Då blir ni inte beroende av att stolen lutar mot framsätet. Det bästa är att åka till en stor försäljare som kan hjälpa er att testa olika stolar i bilen. I vissa manualer som går att hitta på nätet finns en "car fitting list" där ni kan leta efter just er modell på bil. Men än så länge kan ni vara lugna för det är först vid nästa stol som problemet med fälla sätet kommer :)

Mvh Miks

Har inte köpt något ännu, men det blir lite shopping i helgen :).

I vagnväg hade jag tänkt mig en begagnad Kronan Duo. Verkar finnas gott om såna till bra pris och de har ju fått bra recensioner i testerna.

Men jag kommer nog lägga mer pengar på sjalar än på vagnen :P.

Jag har inte shoppat någonting alls än :o vi har dock en del babykläder kvar från dottern, så när jag får tid ska jag kika igenom dem och se efter hur mycket som går att använda, så blir det en shoppingsväng efter för att komplettera det som behövs. När det gäller vagn har jag kikat lite efter en begagnad Bugaboo donkey, verkar supersmidigt eftersom man kan ha den som en syskonvagn eller ta loss syskonsätet och sätta dit en korg så det blir en vanlig vagn. Det verkar dock inte finnas för under 7000 kr begagnat och så mycket tänker jag INTE betala för en vagn som dottern ändå kommer kladda ner med diverse inom en halvtimme :D Så det blir nog någon annan syskonvagn och sen kanske vi behåller vår Emmaljunga att ha om man bara ska iväg med ena barnet vid något tillfälle.

Jag har inte shoppat någonting alls än :o vi har dock en del babykläder kvar från dottern, så när jag får tid ska jag kika igenom dem och se efter hur mycket som går att använda, så blir det en shoppingsväng efter för att komplettera det som behövs. När det gäller vagn har jag kikat lite efter en begagnad Bugaboo donkey, verkar supersmidigt eftersom man kan ha den som en syskonvagn eller ta loss syskonsätet och sätta dit en korg så det blir en vanlig vagn. Det verkar dock inte finnas för under 7000 kr begagnat och så mycket tänker jag INTE betala för en vagn som dottern ändå kommer kladda ner med diverse inom en halvtimme :D Så det blir nog någon annan syskonvagn och sen kanske vi behåller vår Emmaljunga att ha om man bara ska iväg med ena barnet vid något tillfälle.
Du kan kika på en mountain buggy Duet. Det är en syskonvagn som är lika bred som en singelvagn. Jag vet flera stycken som nyttjar den som enda vagn just eftersom den är så smidig. Ganska mycket billigare än Donkeyn men tyvärr inte så att barnet sitter emot dig.

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 060
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 745
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar