Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu har jag svårt att få i mig mat. Magsäcken verkar ha krympt ihop till typ en valnöts storlek... Blir plötsligt jättehungrig, och kan äta ungefär 2 dl mat utan bekymmer - sen är det svårt att få ner mer. Får i stället äta ofta för att hålla hungern och illamåendet på rätt sida = snart lever jag väl på smörgåsar...

Just nu har jag svårt att få i mig mat. Magsäcken verkar ha krympt ihop till typ en valnöts storlek... Blir plötsligt jättehungrig, och kan äta ungefär 2 dl mat utan bekymmer - sen är det svårt att få ner mer. Får i stället äta ofta för att hålla hungern och illamåendet på rätt sida = snart lever jag väl på smörgåsar...

Så är det för mig också. Hungrig mest hela tiden men blir mätt på väldigt lite.

Är det någon mer här inne som äter medicin mot illamående?
Jag är i v 22 och klarar mig fortfarande mig inte utan den..

BM säger att det inte är någon fara att äta den hela graviditeten, har dessutom sänkt dosen, tar bara en morgon tablett. Men om jag säger högt (till vissa) att jag fortfarande äter den så blir det en himla diskussion, att jag vågar, tänk om barnet blir påverkat och etc.
Men visst måste man kunna lita på BM?

@Sofie.S tillhör vintern 2013/2014 . Jag åt Lergigan comp hela graviditeten, först 3 ggr om dagen till 4-5 månaden nånstans, och sen 1 tablett om dagen. Jag klarade inte mig utan den, försökte ta bort vid behov dvs 1 gång om dagen, men då kom alltid illamåendet tillbaka. Slutade att äta den helt när sonen var nån dag.

Är det någon mer här inne som äter medicin mot illamående?
Jag är i v 22 och klarar mig fortfarande mig inte utan den..

BM säger att det inte är någon fara att äta den hela graviditeten, har dessutom sänkt dosen, tar bara en morgon tablett. Men om jag säger högt (till vissa) att jag fortfarande äter den så blir det en himla diskussion, att jag vågar, tänk om barnet blir påverkat och etc.
Men visst måste man kunna lita på BM?
Jag äter ju inte de tabletterna men generellt skulle jag skita i alla tyckare och lita på vården i detta fall.

Jag fick stå ut med en hel del i förra graviditeten. Jag åt sammanlagt 500 alvedon och 400 Citodon under den graviditeten. Det är svårt att föra en konstruktiv diskussion med någon som då tycker att man absolut inte kan ta en huvudvärkstablett för att det skulle kunna skada bebisen. Dessa personer lyckas tyvärr ständigt ge en dåligt samvete.

Jag valde att lita på läkaren som skrev ut tabletterna. Sonen blev faktiskt ganska välskapt. Vi skämtade om att han skulle komma ut självlysande men det hade ju bara varit praktiskt ;)

Mvh Miks

Jag kände nog de första sparkarna ikväll! :) Det var någon som buffade till långt långt ner i magen. ^^
Är i vecka 17+3 idag (eller ja nu är det ju onsdag så 17+4) och exakt två veckor till RUL. Kan inte vänta!

För två veckor sen hade jag ett jätteryck och verkligen ville veta kön nu men vi får glatt vänta lite till. ;)
Träffade en vän idag som snart ska ha barn, liten behändig mage, jag lär ha en gigantisk mage när jag är i samma vecka som hon... :cautious::p

De flesta på jobbet vet om det, chefen tog det utan problem men han har ju ett jobb med många unga där vi tjejer brukar yngla av oss efter ett tag där. ;)
Har inte berättat på mitt andra jobb men det syns nog redan, fast alla tror väl bara att jag är mer tjock än vanligt. :p Där är jag extrapersonal så det är väl inte samma panik som på mitt vanliga jobb...

Började med mammabyxor i fredags. Fick igen mina jeans men det var taaajt. Hade jag inte varit gravid hade jag kört på det men nu har man ju en i magen att tänka på! :)

Tack för svar @Miks och @Bexzor!

Ibland kan det vara skönt att veta att man inte är ensam om att äta medicin så långt in i graviditeten. :)

Någon som har vart i Ullared på sista tiden? Ska dit i helgen, hoppas kunna hitta lite mammakläder och kläder till knodden.
Vad jag vill minnas så finns det många vilopauser där, vilket kan gå åt :p

Jag gick på maxdos alvedon pga foglossning sista veckorna i graviditeten. Fick även tramadol utskriven men det klarade jag mig utan.

Fick också massor med pikar, det här var när de första artiklarna om att man skulle undvika paracetamol kom. Så båda mina föräldrar ringde + svärmor och var alldeles oroliga. Lagom kul :crazy:

Men ut kom en till synes frisk liten kille som nu är 6 månader och verkar må alldeles lysande :love:

Usch jag ska verkligen vara glad att jag klarat mig från illamående alla tre ggr känner jag när jag läser om er alla som mått/mår så dåligt :crazy:

Ibland kan det vara skönt att veta att man inte är ensam om att äta medicin så långt in i graviditeten. :)

Någon som har vart i Ullared på sista tiden? Ska dit i helgen, hoppas kunna hitta lite mammakläder och kläder till knodden.

Jag var där för några veckor sedan och tänkte att de nig skulle ha lite mammabyxor och så men jag blev jättebesviken. De hade ett par byxor, inte alls i min smak men sortimentet ändras nog snabbt där. Vet inte hur det såg ut på babyfronten för jag kollade inte där.

Jag var på Ullared i sommar, jag blev också jättebesviken på klädfronten. Alla kläder fanns bara i storlekarna L och XL. Det är alldeles för stort för mig men på bebisfronten fanns det desto mer. Köpte sängkläder, skötväska, åkpåsar till vagn, lite kläder mm. Där fanns mycket fint till bra pris.

Jag är i vecka 18 nu och jag äter också dagligen tabletter mot illamåendet. Har lyckats gå från 3 gånger till 2 gånger om dagen.

Håller på att genomlida graviditetens hittills vidrigaste dag. Illamåendet har varit väldigt milt de senaste dagarna, något jag fick igen med råge idag. Har varit helt förlamad av illamående, spytt upp allt jag har ätit och på sig höjd haft ork att ligga i sängen och se på netflix. Fy fan.

Kul bröllopsdag...

Stackare @Blueberry . Det borde förhoppningsvis gå över snart! Hur blev det med kub för dig förresten?

Jag har börjat tänka planeringstankar (sånna som jag lovade mig själv att inte göra förrän vi sett att pyret lever), t.ex hur jag lägger upp träningen med hästen under hösten och vintern och hur länge han troligen kommer få stå mm....Fy på mig!!! 6 dagar till kubtestet nu, bara att hålla ut och sluta tänka.

Stackare @Blueberry . Det borde förhoppningsvis gå över snart! Hur blev det med kub för dig förresten?

Jag har börjat tänka planeringstankar (sånna som jag lovade mig själv att inte göra förrän vi sett att pyret lever), t.ex hur jag lägger upp träningen med hästen under hösten och vintern och hur länge han troligen kommer få stå mm....Fy på mig!!! 6 dagar till kubtestet nu, bara att hålla ut och sluta tänka.

Jag har gjort blodprovet, men har inte ringt CSK och tjajat/gråtit/bönat/bett om en ultraljudstid än.

Nu har vi gjort vårt RUL. Båda bebisarna växer som de ska. Har haft en stor oro över att de skulle vara för små då en läkare som gjorde ett akut ultraljud för 2 veckor sen sa att min mage var alldeles för liten för att vara gravid i den veckan och med tvillingar. Men allt såg bra ut. Så nu ska det börja shoppas lite mer så att allt är förberett. Jag förväntar mig att tvillingarna KAN komma redan i vecka 30 och framåt så det gäller att ha allt klart tills dess.

Nu har vi gjort vårt RUL. Båda bebisarna växer som de ska. Har haft en stor oro över att de skulle vara för små då en läkare som gjorde ett akut ultraljud för 2 veckor sen sa att min mage var alldeles för liten för att vara gravid i den veckan och med tvillingar. Men allt såg bra ut. Så nu ska det börja shoppas lite mer så att allt är förberett. Jag förväntar mig att tvillingarna KAN komma redan i vecka 30 och framåt så det gäller att ha allt klart tills dess.

Åh va mysigt! Skönt att allt såg bra ut :) Både längtar och fasar för vårt ultraljud till veckan.

Vad skönt att allt såg bra ut!
Ja du får ju ha en lite annorlunda tidsplanering än oss andra. Det är väl ganska vanligt att tvillingar kommer tidigare. Jag har en kompis som har gått en vecka över tiden med sina tvillingar med det kan nog inte höra till vanligheterna. Hennes bebisar var fullstora på dryga 3,5kg styck. Hon hade STOR mage :D

Hoppas dina små stannar lite längre än vecka 30. Hur länge önskar man att de stannar enligt läkaren?

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 963
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 130
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 832
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar