Tack @Appleflower :-) Kändes lite mer verkligt efter igår och jag fick en känsla av att det är en pojke i magen. Samtidigt är jag rädd för att hoppas för mycket. Har kubtest bokat om två veckor. Bara att hoppas att allt fortsätter flyta på.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I Stockholms län erbjuds alla oavsett ålder. Vi valde att göra för 6 år sedan och gjorde även nu.Gör alla här kub eller nupp och har ni isf efterfrågat det? Tanken har aldrig slagit mig att jag ska göra någon av de testerna och det är inget man blir erbjuden i vårt landsting när man är i min ålder heller. Vad är skillnaden på testerna?
I Stockholms län erbjuds alla oavsett ålder. Vi valde att göra för 6 år sedan och gjorde även nu.
Man söker efter tecken på kromosomavvikelser. Downs syndrom och trisomi 13 och 18. Vid KUB testet räknar man fram en sannolikhet baserat på bebisens bredd på nackspalten, mannans hormonvärden i ett blodprov samt mamman ålder. Man får en sannolikhetssiffra mellan 1:1 till 1:20000 där ett så högt tal som möjligt ger lägst sannolikhet att bebisen skulle ha en avvikelse. Vid NUPP mäter man enbart nackspalten och får en siffra i millimeter som man utgår ifrån. Ju större nackspalten är desto sämre blir resultatet.
Vi hade pratat igenom innan hur vi ville agera om vi fick en dålig siffra. Tydligen var det rätt så vanligt att par kommer och gör testet för att mest få ett tidigt ultraljud och inte innan tänkt igenom hur man agerar vid eventuellt dåligt resultat. Alla är olika
Mvh Miks
Förra gången gick jag mest upp mellan vecka 20 och 30. De andra veckorna stod jag i princip stilla. Nu är jag i vecka 19 och har gått upp 3 kg. Misstänker att jag kommer gå upp lite mer i denna graviditeten. Gick upp 8 kg förra gången.En helt annan grej... Funderade lite över när jag gick upp mest i vikt förra graviditeten men jag kommer verkligen inte ihåg. Just nu är jag i v 21 och har gått upp ca 2kg, har ni andra gått upp något?
Jag uppskattar inte riktigt känslan av att bli större och större och trivs inte alls med att vara gravid egentligen även om jag mår toppen i övrigt.
Styrketräning är nog det jag kommer fokusera på. Löpningen kommer jag nog inte kunna ta upp förrän fogarna kommit på plats igen. Förra gången tog det 2 år. Siktar in mej på det denna gången igen.Håller med @Miks :-) Är också taggad att börja löpträna och styrketräna efter förlossningen! Sprang mycket under våren och började få en tight och snygg kropp. Varit skadad och inte sprungit på två månader men nu ska jag börja igen och kommer springa så länge jag känner att jag orkar:-)
Apropå vikt. Förra graviditeten gick jag upp 14-15 kg och det kändes för mig helt okej. Hade förhoppning att som "alla andra" rasa i vikt av amningen. Ha! Vilket skämt! Gick ner 10 kg och sedan hände inte ett smack med vikten. Inte förrän jag slutade amma helt tappade jag de sista gravidkilona
Det är en sånt där bittert minne jag har efter förlossningen och hoppas att denna gång få kunna rasa i vikt av amningen men det är väl för mycket begärt
Apropå vikt. Förra graviditeten gick jag upp 14-15 kg och det kändes för mig helt okej. Hade förhoppning att som "alla andra" rasa i vikt av amningen. Ha! Vilket skämt! Gick ner 10 kg och sedan hände inte ett smack med vikten. Inte förrän jag slutade amma helt tappade jag de sista gravidkilona
Det är en sånt där bittert minne jag har efter förlossningen och hoppas att denna gång få kunna rasa i vikt av amningen men det är väl för mycket begärt