Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack @Appleflower :-) Kändes lite mer verkligt efter igår och jag fick en känsla av att det är en pojke i magen. Samtidigt är jag rädd för att hoppas för mycket. Har kubtest bokat om två veckor. Bara att hoppas att allt fortsätter flyta på.

December
8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011)
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)

Januari

2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
2/1 - Proxygirl, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar
9/1 - Meooow, första barnet
18/1- Pinnsky, 25 år, första barnet
28/1 - Appleflower, andra barnet
28/1 - nagelbitarn, första barnet

Februari

7/2 - Amk, 27 år, första barnet
16/2 - Pudsey, 30 år, första barnet
20/2 - Blåbär, 28, första barnet
21/2 - Toltmoppe, 25 år, andra barnet

Blev förflyttad lite under ultraljudet :)

Gör alla här kub eller nupp och har ni isf efterfrågat det? Tanken har aldrig slagit mig att jag ska göra någon av de testerna och det är inget man blir erbjuden i vårt landsting när man är i min ålder heller. Vad är skillnaden på testerna?

Jag har inte gjort kub/nupp som är samma ul men med kub kompletterar man med ett blodprov. Nupp gör man bara ul för att kolla/mäta en spalta i nacken.
Det är inget som erbjuds här heller utan jag får vänta på RUL om jag inte vill åka två timmar bort för att kolla det privat.

Är det någon mer som nyser mycket? Jag är ingen nysare, men sedan jag blev gravid får jag ofta små nysattacker.

I dag går jag in i vecka 12.
Har haft en ganska bra vecka på spyfronten, men illamåendet ger sig inte. Kvällarna är värst, i går var det helt vidrigt... Så om någon skymtade en person som stod bakom ett elskåp och spydde som en fontän på Max parkering i Karlstad - it was me! Maken ville ha hamburgare på vägen hem, och jag fick hastigt lämna bilen och spy.
(Och då åt jag på Max tidigare under veckan utan problem... Kul med helt inkonsekventa reaktioner.)

En bra grej däremot: Jag står still i vikt. Väger 1,5 kilo mer nu än innan jag blev gravid, men har stått still på den vikten sedan brösten slutade växa. (De är enorma nu för tiden...)

På tisdag ska vi träffa BM.
Då ska vi prata illamående och KUB.

Japp, en vecka. Jag ska göra om UL då moderkakan låg så dåligt så det hämmade vissa delar utav undersökningen. Så det kommer bli kul att få se min lilla igen =)

Gör alla här kub eller nupp och har ni isf efterfrågat det? Tanken har aldrig slagit mig att jag ska göra någon av de testerna och det är inget man blir erbjuden i vårt landsting när man är i min ålder heller. Vad är skillnaden på testerna?
I Stockholms län erbjuds alla oavsett ålder. Vi valde att göra för 6 år sedan och gjorde även nu.

Man söker efter tecken på kromosomavvikelser. Downs syndrom och trisomi 13 och 18. Vid KUB testet räknar man fram en sannolikhet baserat på bebisens bredd på nackspalten, mannans hormonvärden i ett blodprov samt mamman ålder. Man får en sannolikhetssiffra mellan 1:1 till 1:20000 där ett så högt tal som möjligt ger lägst sannolikhet att bebisen skulle ha en avvikelse. Vid NUPP mäter man enbart nackspalten och får en siffra i millimeter som man utgår ifrån. Ju större nackspalten är desto sämre blir resultatet.

Vi hade pratat igenom innan hur vi ville agera om vi fick en dålig siffra. Tydligen var det rätt så vanligt att par kommer och gör testet för att mest få ett tidigt ultraljud och inte innan tänkt igenom hur man agerar vid eventuellt dåligt resultat. Alla är olika :)

Mvh Miks

I Stockholms län erbjuds alla oavsett ålder. Vi valde att göra för 6 år sedan och gjorde även nu.

Man söker efter tecken på kromosomavvikelser. Downs syndrom och trisomi 13 och 18. Vid KUB testet räknar man fram en sannolikhet baserat på bebisens bredd på nackspalten, mannans hormonvärden i ett blodprov samt mamman ålder. Man får en sannolikhetssiffra mellan 1:1 till 1:20000 där ett så högt tal som möjligt ger lägst sannolikhet att bebisen skulle ha en avvikelse. Vid NUPP mäter man enbart nackspalten och får en siffra i millimeter som man utgår ifrån. Ju större nackspalten är desto sämre blir resultatet.

Vi hade pratat igenom innan hur vi ville agera om vi fick en dålig siffra. Tydligen var det rätt så vanligt att par kommer och gör testet för att mest få ett tidigt ultraljud och inte innan tänkt igenom hur man agerar vid eventuellt dåligt resultat. Alla är olika :)

Mvh Miks

Ok vad olika det är i olika landsting. Om man har valt att göra testet gissar jag att det lutar åt abort vid dåligt resultat annars kan man ju troligen hoppa över testet. I och med att det är så få som gör testet häromkring som jag känner till iaf så har jag aldrig funderat så mycket över detta. Men det är lite intressant att det hanteras på så olika sätt beroende på vart man kommer ifrån.

En helt annan grej... Funderade lite över när jag gick upp mest i vikt förra graviditeten men jag kommer verkligen inte ihåg. Just nu är jag i v 21 och har gått upp ca 2kg, har ni andra gått upp något?
Jag uppskattar inte riktigt känslan av att bli större och större och trivs inte alls med att vara gravid egentligen även om jag mår toppen i övrigt.

Idag går jag in i v 12. Den mest psykiskt jobbiga veckan för min del hittills. Åh va jag vill att allt går bra den här gången. 1,5 vecka till kubtestet så då får vi se pyret och hoppas den lever och är frisk.

Fysiskt kan jag inte klaga på mitt mående än iallafall. Mår lite illa ibland när jag inte ätit på ett tag, men det går över snabbt. Lite yr kan jag vara i samband med det också, ungefär som att blodsockret är lågt. Väldigt trött på kvällen. Hade skitdåliga järn- och blodvärden precis som de andra gångerna så jag har börjat med niferex. Annars så rider, går, springer och grejar jag som vanligt:-)

En helt annan grej... Funderade lite över när jag gick upp mest i vikt förra graviditeten men jag kommer verkligen inte ihåg. Just nu är jag i v 21 och har gått upp ca 2kg, har ni andra gått upp något?
Jag uppskattar inte riktigt känslan av att bli större och större och trivs inte alls med att vara gravid egentligen även om jag mår toppen i övrigt.
Förra gången gick jag mest upp mellan vecka 20 och 30. De andra veckorna stod jag i princip stilla. Nu är jag i vecka 19 och har gått upp 3 kg. Misstänker att jag kommer gå upp lite mer i denna graviditeten. Gick upp 8 kg förra gången.

Jag känner mej mest taggad över att komma i form efter graviditeten. Jag tränade hyfsat hårt innan jag blev gravid och känner att det ska bli kul att "börja om från noll" och se resultaten av träningen direkt.

Mvh Miks

Håller med @Miks :-) Är också taggad att börja löpträna och styrketräna efter förlossningen! Sprang mycket under våren och började få en tight och snygg kropp. Varit skadad och inte sprungit på två månader men nu ska jag börja igen och kommer springa så länge jag känner att jag orkar:-)

Håller med @Miks :-) Är också taggad att börja löpträna och styrketräna efter förlossningen! Sprang mycket under våren och började få en tight och snygg kropp. Varit skadad och inte sprungit på två månader men nu ska jag börja igen och kommer springa så länge jag känner att jag orkar:-)
Styrketräning är nog det jag kommer fokusera på. Löpningen kommer jag nog inte kunna ta upp förrän fogarna kommit på plats igen. Förra gången tog det 2 år. Siktar in mej på det denna gången igen.

Jag köpte Olga Rönnbergs bok i höstas och nu kommer det ut en till. Ska bli kul att bläddra i.
Dock har jag fastnat för P90X3 som jag tycker haft ett väldigt bra upplägg och det passar en stressad småbarnsförälder väldigt bra.

Mvh Miks

@Blueberry jag nös mycket i början men nu har det lugnat ner sig sedan två veckor tillbaka. Men jag är konstant svullen i näsan istället. Inte täppt men jag känner ju att luftflöden inte är normalt ;)

@Donnatello jag går snabbast upp i början. Jag hade redan i v11+6 gått upp 4 kg precis som förra graviditeten. Nu har jag ingen aning men den står nog ganska stilla. Jag ställer mig inte på vågen om jag inte måste eftersom jag mår bara dåligt över att se min vikt öka. Vägde mig tre gånger förra graviditeten och det var två gånger hos bm och en gång på slutet hemma hos mina föräldrar. Så när, var och hur jag lägger på mig mest vet jag inte men mycket i början och sedan jämnfördelat under resten av tiden.

Är i v 22 och har gått upp 7 kg men det är bara "mage". Tror jag ;) Är rätt smal sen innan och har inte direkt fått några höfter eller så. Hoppas kunna gå ner till min normala vikt sedan. :)

Apropå vikt. Förra graviditeten gick jag upp 14-15 kg och det kändes för mig helt okej. Hade förhoppning att som "alla andra" rasa i vikt av amningen. Ha! Vilket skämt! Gick ner 10 kg och sedan hände inte ett smack med vikten. Inte förrän jag slutade amma helt tappade jag de sista gravidkilona :meh:
Det är en sånt där bittert minne jag har efter förlossningen och hoppas att denna gång få kunna rasa i vikt av amningen men det är väl för mycket begärt :p

Apropå vikt. Förra graviditeten gick jag upp 14-15 kg och det kändes för mig helt okej. Hade förhoppning att som "alla andra" rasa i vikt av amningen. Ha! Vilket skämt! Gick ner 10 kg och sedan hände inte ett smack med vikten. Inte förrän jag slutade amma helt tappade jag de sista gravidkilona :meh:
Det är en sånt där bittert minne jag har efter förlossningen och hoppas att denna gång få kunna rasa i vikt av amningen men det är väl för mycket begärt :p

Så där var det för mig också sist :P Gick upp 17 kg totalt vilket kändes rätt okej. Rasade 11 kg direkt, men de sista fick jag kämpa med och det först efter jag slutat amma. Att man går ner i vikt av att amma är bullshit enligt mig ;)

Jag gick inte heller ner alla kilon när jag ammade så det är nog bara vissa som har den turen. Jag gick upp 12 kg men kommer inte riktigt ihåg hur många av dessa som försvann strax efter förlossningen.

Många går inte ner av amning men det visste jag inte då eftersom alla i min närhet minsann gick ner i vikt av att amma ;) jag googlade då och kunde sen luta tillbaka lite uppgivet och inse att jag skulle inte gå ner något mer i vikt. Det var stopp det var den vikten min kropp tyckte jag skulle ha oavsett kost och motion. Men så fort jag slutade amma vaknade kroppen till liv igen och kroppen tappade de sista kilona och lite till :up:

Så denna gång ska jag inte stressa upp mig över vikten. Utan är det som förra gången kan jag ändå inte påverka denna förrän jag slutar amma :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 962
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 130
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 821
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar