Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

@Blueberry och @nagelbitarn Så kul att läsa om era små! Mycket stämmer in på lilla C också!

Kl
Jag har resignerat. Jag har köpt mitt första rosa plagg till lilla C. Det tog ändå 8 månader. Jag tycker ju inte ens om rosa :arghh: Men jag tycker man blir lite hjärntvättad på bebisavdelningarna. Det är blått med båtar eller rosa med rysch. Suck, det blev rosa... utan rysch dock!

Lilla C har en hel del rosa plagg redan. Alla har hon fått eller ärvt av större barn. Alla andra verkar också blivit lite hjärntvättade. Eller också tycker de om rosa :meh:. Hur gör ni med kläder? Är ni pk och kör klänning på killarna och traktortröja till tjejerna? Eller är ni också hjärntvättade som jag :o

Mvh Miks

Småfolk, maxomorra mfl har färggranna könsneutrala :). Annars blir det mest från killavdelningen.

Jag tycker det rent generellt är svårt med kläder! Jag tyckte nog det var lättare till sonen att hålla en stil jag tyckte om. Jag har nog alltid klätt honom ganska vuxet. Nu när han är 6 och börjat skolan har han alltid tex piké tröja och jeans.

Till lilla C tycker jag det är svårare. Jag väljer gärna blå, vit, grå. Men det är ändå svårt att hitta tycker jag.

Jag tycker om märken som The Brand, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger men de kan man ju inte dra på ungarna hela tiden. Då blir det kedjorna som man köper baskläder i och där blir man hjärntvättad. Hade önskat att jag hade råd att köpa bara de kläder jag tycker om men det är inte värt det just nu.

Mvh Miks

För mig är det två grejer som är viktiga med kläder:

1. De ska gå att leka i.
2. De ska vara kläder, inte ett kön och inte ett statement. Jag köper ingenting "för att han är pojke", det är enligt mig ett tokigt sätt att resonera.

Jag tänker att han (och alla andra barn) i första hand är ett barn, det blir så himla mycket enklare då. Precis som att människor i första hand är jordbor. Sjukt provocerande perspektiv enligt många ;)

Vi kämpar vidare med femte språnget.

Under veckan har han flera gånger vaknat (?) på natten och varit jätteledsen. Lilla hjärtat! Han somnar tack och lov om snabbt nästan direkt när jag tar upp och tröstar och vaggar. (Vi sover fortfarande i samma säng.) Han blir aldrig lika ledsen på dagen.

Nu kämpar han rejält med sina rörelser. Han testar verkligen kroppen! Han står i plankan, gungar när han står på alla fyra, ramlar när han sitter och ålar envist och frustrerat baklänges. I dag backade han in under tv-bänken. :D Snart borde han börja ta sig framåt...

Nu har två tänder börjat titta fram..och fega mamman vågar bjuda på lite macka och annat, som potentiellt kan bli en jättepropp i min lille skatts pytte-pyttelilla hals:angel:.

Han blev sju månader igår! :bump:Han firar med att försöka klättra UPP i trappan.Där kan jag inte sätta en grind, hur gör man??
Han reser sig med hjälp av möbler och tar steg, så han kommer upp om han vill. Trappan är luftig så han kan ramla ner..Hittills har jag bara vaktat och hämtat, vaktat och hämtat..funderar på att sätta upp ett nät? Fånga honom som det lilla vilddjur han är :devil:
Vi köpte en babyhage ;i den bor hunden när han ledsnar på den myckna uppvaktningen av krypande, babblande och gosig unge som ska "klappa"- dvs dra i huden, öronen, svansen och igår-ögonlocket :crazy:. Hunden tar det mycket bättre än jag kunnat ana, han bara vänder bort ansiktet och hämnas med blöta hundpussar.

@Blueberry , vi har det likadant! Han vaknar och är tokledsen. Eller bara ligger och gnäller oroligt. Känns som att han drömmer mardrömmar? V sover i egen säng nu och det går hyfsat att trösta utan att plocka upp, men oftast vill han trösta sig med flaskan.

På dagen blir han bara ledsen när han ramlar och slår i huvudet.

Här har det hänt massor sen i måndags nör mormor och morfar kom. A har gått från att sitta nån sekund till att sitta över 10 minuter. Hon har äntligen hittat rätt växel och kan åla och krypa framåt så nu är det slut på lugnet den vilda babyn är mobil på riktigt nu :D

Åh jag har ett litet problem. Jag har ett jättefint lammskinn i vagnen men det är för stort för att kunna använda selen i vagnen med skinnet i och jag vill inte göra hål i skinnet. Det är faktiskt alldeles för fint för att massakera på det viset :o

Det här med åkpåse är ju då alternativet men vad ska man ha? Spelar stoppningen roll? Polyester, dun eller lammskinn?

Nattvrålet vid midnatt var det värsta hittills. Så ledsen bebis! Det kom och gick under flera minuter, till slut somnade han i min famn och fick ligga omfamnad på armen ett bra tag. Lilla hjärtat! Han går inte att få kontakt med under tiden, så jag tror att han får dem i sömnen..?

Vi hade en rekordjobbig nattning också, jag skyller på krypet och ålet. Han har så mycket rörelse och frustration i kroppen nu när han är så nära att börja krypa men inte har lyckats få till tekniken än. Nattningen tog nästan en timme och han låg inte still förrän han somnade. Efter det kände mig utbränd, så utmattande - så jag förstå att han har det jobbigt!

Vi kompenserades med sovmorgon, halv nio slog han upp ögonen och började babbla. Nu försöker han stånga sig genom madrassen i ett krypförsök :D

Mot frukost!

Alice är lika dan, vaknar på natten och är jätteledsen och när hon ska sova så är det snurr och full fart till hon stupar trots att hon är jättetrött så kommer hon inte till ro.
Vi har ju gått från att sova hela natten till att vakna 1-2 ggr sedan runt 2 månader tillbaka med en ledsen bebis som inte är riktigt vaken men väldigt ledsen. Hon grinar till flera gånger i sömnen under natten också. Hon är helt olik mot hur hon är på dagarna då hon nästan aldrig är ledsen.
Intressant att det är flera som är lika.

@nagelbitarn varför kan du inte sätta grind?
Jag hade nog försökt sätta något form av hinder så att han inte kan ramla ner så är nät bästa alternativet. Kör på det :D

Trappan är byggd så att första steget inte går att bygga bort, men ovanför blir det grind nu. Tyvärr kan han alltså ramla under första trappsteget och ner på bottenvåningen, så jag måste tokvakta ändå. (vi har tre våningar).

Trappan är byggd så att första steget inte går att bygga bort, men ovanför blir det grind nu. Tyvärr kan han alltså ramla under första trappsteget och ner på bottenvåningen, så jag måste tokvakta ändå. (vi har tre våningar).

Hos oss blir det så att grinden hamnar i i mitten av andra steget och vi tänkte att bättre dom ramlar ner från den höjden än att dom ramlar ner för halva eller hela trappan!
Men har ni öppna steg förstår jag att det blir svårare! Ni kan inte sätta typ eldstadsgrindar runt nederdelen av trappan?

Öppna trappor är så otäcka, det är luftigt och snyggt men jag har aldrig gillat konceptet med att man kan ramla och göra sig illa mellan stegen.
Tycker @FengurLaugar kom med ett bra förslag om det är möjligt att sätta en sån grind? Kan ju underlätta för dig om inget annat.

Vi har också första steget utan grind men vi har en stängd trapp. Får se om lilleman kan hantera det för det fungerade fint med dottern :)

Efter gårdagens mardrömsnattning kan jag meddela att vi tog revansch i kväll! :banana:

Framgångsrecept:
Dusch! Sedan nakensprattel, torkning och inoljning i vardagsrummet UTAN att försöka krypa och UTAN Babblarna på tvn. På med blöja och pyjamas, och sedan slurpa i sig nästan en hel flaska välling på mysigast möjliga vis i mammas knä i soffan. Sedan bli buren till sängen, lagd med det fjuniga lilla huvudet på kudden, välta över på vänstersidan och slockna inom loppet av en minut.

KÄNNER MIG SOM VÄRLDENS SUPERFÖRÄLDER!

Jag och min man just nu:
tumblr_inline_np0khsiy7e1s9a48i_500.gif

Imorgon drar vi till Wales igen, en vecka i husvagn med en vild krypande bebis som dessutom börjat komma på att man kan dra sej upp :crazy::nailbiting:
Kl 04.45 typ väntas det bli någon form av bil tetris, det var trångt i bilen redan innan A kom och då har vi en kombi, hur mycket saker behöver en sån liten människa egentligen :confused:

Nä nu!
Nu är det fanimej inte bara inbillning längre, nu är det fan framfall på riktigt. Bad maken känna och han ba "Mäh, vad är det här för konstigt?" när han kände på precis samma ställe som jag har misstänkt.

Reaktion från min sida: rimligt dramatisk.

Meeen 8% av alla vuxna kvinnor har/får det och eftersom vi är 14 i den här tråden han ni andra pusta ut rent statistisk. Good for you! :up::arghh:

(Ska ringa barnmorskan i morgon.)

Nä nu!
Nu är det fanimej inte bara inbillning längre, nu är det fan framfall på riktigt. Bad maken känna och han ba "Mäh, vad är det här för konstigt?" när han kände på precis samma ställe som jag har misstänkt.

Reaktion från min sida: rimligt dramatisk.

Meeen 8% av alla vuxna kvinnor har/får det och eftersom vi är 14 i den här tråden han ni andra pusta ut rent statistisk. Good for you! :up::arghh:

(Ska ringa barnmorskan i morgon.)
Nä men hua! Har du fått tag på BM?

Vad jag förstått är det väll egentligen inget farligt om det inte gör ont. Hoppas det går tillbaka på dig!

Mvh Miks

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 229
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18