Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Mitt barn måste vara en pygmé eller nåt :cautious: vi kör 62 i byxor och de flesta bodys i 68 är för stort. Han blev 7 månader i onsdags.

Hihi de är så olika :) min stora tjej hade korta armar och ben och var jättetjock när hon var liten bebis :D:angel: fick typ kavla upp ärmarna och benen på alla kläder och klippa upp resåren i alla byxor för att de klämde runt magen, haha! :D

Nu ligger vi i sängen, John har inte vaknat för dagen än. Han ammade lite (det fungerar bara när han sover eller nästan sover) för en stund sedan och jag bytte nyss blöja på honom i sömnen. Han är så fin! Herregud vad jag älskar det här barnet! Den där kärleken kommer över mig som en chockvåg emellanåt.

Nu är han 7 månader.
Han tar sig inte särskilt långt för egen maskin, utan stannar i regel på filten. Han sitter stadigt som en kung på din tron och kan sätta sig upp tillbaks om han har fallit fram eller åt sidan (som en fällkniv liksom).

Han vill fortfarande helst av allt stå och gå. När vi går tillsammans tar han jättebra steg och pinnar på riktigt snabbt.

Det mest fascinerande i hans värld just nu är golvbrunnen i duschen. :D

Den här mamman är modigare med maten, nu plockäter han smörgås och pastaskruvar och stavar av leverpastej och skedar med färskost så att det står härliga till.

Så vitt jag har hört härmar han inga ljud än. Han säger visserligen ÄÄÄÄÄÄÄÄy i när vi säger hej, men det har han gjort ett tag. Jag har börjat bli mer noggrann med att berätta vem han tittar på och säger "gröt" innan han får gröt, "puss" innan han får en puss osv.

Idag regnar det och jag inser att en jacka hade kanske varit bra att ha till lillebror. Har ni jackor eller annat regnskydd till era?
Dottern bar jag i babyskyddet med filt över och sedan hade hon en vinteroverall men vi är ju inte riktigt där än att knöla på honom vinterkläder och hennes gamla vårkläder hon hade vid ett år är ganska stora fortfarande.

Idag får det bli en mjukisjacka.

Herregud vad det slår knut i hjärtat av kärlek ibland! De sista dagarna har min lille pojk ägnat åt att krypa omkring, undersöka allt med ett leende, babbla och han har dessutom utvecklat en stor kärlek för sånger med gester.

Så han sätter sig på sin runda lilla bak och skumpar upp och ner, viftar med händerna och jollrar glatt åt precis allt jag sjunger. Så jag sjunger om saker jag gör, dansar som en idiot och blir lika glad jag :rofl::love:. Det blir många udda visor om diskning, hundar och städning ...Han älskar för övrigt att undersöka dammsugaren, så jag har en följeslagare, han kryper efter mig och undersöker den med stor entusiasm. Då och då lyckas han slå av eller på den, och blir väldans upprörd!

Jag tror att jag kommer bo på öppna förskolan framöver, jag blir helt utmattad av att hänga med på hans upptäcktsfärder och det är svårt att hålla honom inom synhåll. Han har redan möblerat om alla DVDer och hundstackarn har fått en inhängnad att sova i, han får inte vara ifred annars.

Så nu börjar det hända grejer! Som jag längtar tills vi kan leka och kommunicera mer :banana:

Idag regnar det och jag inser att en jacka hade kanske varit bra att ha till lillebror. Har ni jackor eller annat regnskydd till era?
Dottern bar jag i babyskyddet med filt över och sedan hade hon en vinteroverall men vi är ju inte riktigt där än att knöla på honom vinterkläder och hennes gamla vårkläder hon hade vid ett år är ganska stora fortfarande.

Idag får det bli en mjukisjacka.
Lilla C åker mest vagn när vi är ute. Eller bil. I vagnen är det fortfarande 22 grader enligt babyvakten med termometer. I bilen blir det varmt ganska fort.

Jag har en fleece och en softshell jacka (som jag varvar mellan) som jag var dragit på henne när jag själv tagit på mig jacka. De kommer nog räcka typ september ut och kanske en bit in i oktober.

Funderar på en sån där tunn dunjacka som är så poppis på vuxna. De är lätta och mjuka och blir inte så bylsiga. Tveksamt om vi kommer behöva en overall. Jag tror jag har en från storebror i stl 80 som lilla C kommer drunkna i men det lutar åt jag kör den om jag ska ha på henne overall. Får se lite. Filtar och åkpåse är mer min melodi.

Mvh Miks

Lilla C åker mest vagn när vi är ute. Eller bil. I vagnen är det fortfarande 22 grader enligt babyvakten med termometer. I bilen blir det varmt ganska fort.

Jag har en fleece och en softshell jacka (som jag varvar mellan) som jag var dragit på henne när jag själv tagit på mig jacka. De kommer nog räcka typ september ut och kanske en bit in i oktober.

Funderar på en sån där tunn dunjacka som är så poppis på vuxna. De är lätta och mjuka och blir inte så bylsiga. Tveksamt om vi kommer behöva en overall. Jag tror jag har en från storebror i stl 80 som lilla C kommer drunkna i men det lutar åt jag kör den om jag ska ha på henne overall. Får se lite. Filtar och åkpåse är mer min melodi.

Mvh Miks

Nybörjarföräldern frågar:

Hur fungerar det med åkpåse? :o
Är det som en sovsäck?

@Blueberry och @nagelbitarn Så kul att läsa om era små! Mycket stämmer in på lilla C också!

Kl
Jag har resignerat. Jag har köpt mitt första rosa plagg till lilla C. Det tog ändå 8 månader. Jag tycker ju inte ens om rosa :arghh: Men jag tycker man blir lite hjärntvättad på bebisavdelningarna. Det är blått med båtar eller rosa med rysch. Suck, det blev rosa... utan rysch dock!

Lilla C har en hel del rosa plagg redan. Alla har hon fått eller ärvt av större barn. Alla andra verkar också blivit lite hjärntvättade. Eller också tycker de om rosa :meh:. Hur gör ni med kläder? Är ni pk och kör klänning på killarna och traktortröja till tjejerna? Eller är ni också hjärntvättade som jag :o

Mvh Miks

Är det som en sovsäck?
Vi har både åkpåse och sovsäck faktiskt :D

Åkpåsen är förberedd med hål för bältet i vagnen. Sovsäcken är som en vanlig sovsäck fast liten.
Jag har haft den i vagnen och bara en fleece på överkroppen. Sen packar man ner bebisen i vagnen och det blir varmt och mysigt. När man kommer in kan man bara öppna upp åkpåsen och slippa ta av overall och allt. Perfa när jag promenerat till affären, handlat i 10 minuter och sen promenerat hem 40 min igen.

Sonen sov alltid middag utomhus året om tills han var 4 år. Han låg ute i -30 när det var som kallast. Han var varm och go hela tiden. Det blev aldrig kallare än +10 vid ansiktet och på kroppen var han varm. Vagnen isolerar ganska bra!

Mvh Miks

@Blueberry och @nagelbitarn Så kul att läsa om era små! Mycket stämmer in på lilla C också!

Kl
Jag har resignerat. Jag har köpt mitt första rosa plagg till lilla C. Det tog ändå 8 månader. Jag tycker ju inte ens om rosa :arghh: Men jag tycker man blir lite hjärntvättad på bebisavdelningarna. Det är blått med båtar eller rosa med rysch. Suck, det blev rosa... utan rysch dock!

Lilla C har en hel del rosa plagg redan. Alla har hon fått eller ärvt av större barn. Alla andra verkar också blivit lite hjärntvättade. Eller också tycker de om rosa :meh:. Hur gör ni med kläder? Är ni pk och kör klänning på killarna och traktortröja till tjejerna? Eller är ni också hjärntvättade som jag :o

Mvh Miks

Hoppar in från vårtråden och svarar jag också :)
Vi blandar hejvilt! Äldsta dottern har flera tröjor och t-shirts med traktorer (min mans stora intresse som dottern verkar ärvt en del av) men även med hästar på. Rosa byxor och klänningar.
Lillan har också väldigt blandat. Jag vill gärna ha neutralt eller iallafall enfärgat på byxor till båda och då brukar man få kolla killavdelningen.

John har kläder i alla färger.
Mycket blått, rött, grönt och lila. Mycket mönster!

Hade det varit fler varma dagar under sommaren så hade han fått en klänning i modell "långt linne", men det var ju bara varmt i några dagar :cautious:

Jag har många blå plagg, eftersom jag gillar blått. Det gör att han också har många blå plagg, men det hade han haft oavsett om han var min son eller dotter.

Alltså dottern är ju så stor att hon väljer kläder ofta själv och det blir mååååånga klänningar. Gärna i rosa men det är underordnat för klänning är det viktiga färg nästan oväsentligt jämförelsevis.
Som bebis misstog sig många henne för kille och det var få rosa plagg och mycket lila, svart, grått och vitt.

Lillebror har det jag vill ha på honom. Han har en del rosa plagg, både ärvt och nyköpt. Min favoritbody är en vit med rosa elefanter men det ligger konstigt nog oftast i tvätten.
Han har ganska blandat med färger, dock inga klänningar och inte så mycket rysch men det hade inte dottern heller.
Dottern hade ganska pojkiga kläder så han kommer igenom hennes gamla kläder ha ganska typiskt pojkkläder på sig.

Sedan är det inte PK att ha klänning på killar och traktorer på flickor utan det är PK att låta båda könen ha de kläder de vill :D

Mvh Miks

Ännu en vårtrådare (med pojke).

Inget av dem :p Jag skulle inte få för mig att sätta på honom en klänning. Det är få mönstrade kläder som faller mig i smaken och är det något jag gillar ännu mindre så är det kläder med tryck (jo kläder med text på iofs :p ).

Så sonen har mest enfärgat, och kläder med grafiska mönster och typ randigt, prickigt gillar jag så det har han en del.

Alice har mycket sk. Pojkkläder, med båtar och fiskar (pappas flicka) men hon har lika mycket flickigt med rosa och puttinutt, men då gillar jag rosa. Har inga problem alls att köra på ena eller andra hållet, blev redan innan hon kom less på affärerna med indelningen och blir lite anti allt. Har hänt massor av gånger att folk frågar vad han heter och är sambon med så säger jag bara att han heter D och bebisen heter Alice.

Jag ogillar att allt till pojkar ska vara så tufft och allt till flickor ska vara sött..Jag vill ha söta kaniner, katter och lila, rött, grönt. Men jag vill ju inte ha spets och rysch-pysch, glitter och volanger på min son (hade inte velat ha det på en dotter heller men men).

Så det blir mycket grått, beige, svart och så går jag loss på allt i färg som inte är just för övergulligt. Jag gillar inte bilar och traktorer så det är lite svårt att hitta babykläder.

Hittade bodys med ugglor på H&M och gick i taket av lycka. Gillar mörkt lila och sambon gillar rött så V får allt som finns i dessa färger :). Men favoriten är gröna plagg med djurmotiv.

Kl

Mvh Miks

Innan jag fick barn var jag rätt inställd på att ha blandade kläder, men det är ju heelt hopplöst! Typ 95% av kläderna mina barn har har de fått i present av folk och då blir det väääldigt ofta rosa och klänningar till dottern och blått med bilar till sonen (vilket jag kan förstå för det finns ju skitsöta tjejiga och killiga kläder i affärerna och folk tänker ju inte på att vi kanske får kläder i samma stil från femton personer till sen :) ). Dottern har bara ett fåtal icke rosa plagg, som jag har köpt till henne :D:p

Sonen har ju en del rosa plagg som han ärvt från dottern. Däremot vete fan om jag skulle ta en klänning på honom. Tror inte det kommer hända, även om jag inser hur larvig jag är. Dottern vill helst ha klänning varje dag och hon har flera gånger sagt att lillebror också ska ha det :) Jag har inte heller rosa från topp till tå på honom, även om han absolut ibland kan ha en rosa body eller så. Men om han vill ha en klänning eller rosa från topp till tå när han är större så kommer han självklart få det :)

Rysch och pysch vägrar jag ha till något av mina barn men jag skulle å andra sidan inte ta på dem minikavajer eller några andra minivuxenkläder heller. Det ska vara kläder som går att leka och härja i :)

En sak jag blir sååå irriterad på är att det numera inte går att hitta en vettig pyjamas till dottern! Alla pyjamasar på tjejavdelningen är typ linnen med pyjamasbyxor eller shorts, eller så är det nattlinnen. Hon skulle frysa med det, så vi handlar på killavdelningen där det lustigt nog finns helt vanliga bra pyjamasar. Jättelarvigt! Och varför ska det ens vara uppdelat i en tjejavdelning och en killavdelning till så små barn?

Är det som en sovsäck?

Håller med Miks om att sovpåse is the shit! Väldigt praktiskt när barnet somnar i vagnen, bara att knäppa upp när man kommer in så kan barnet sova vidare i vagnen. Finns massa olika tjocklekar, modeller och färger. När barnet är större och ska upp och ner i vagnen en hel del för att leka osv eller om man har ett barn som inte trivs jättebra med att åka vagn och ibland får sitta i bärselen kan jag rekommendera fotsack + overall istället. Fotsacken (eller fotsäcken eller vad tusan det heter) är som ett tyg som knäpps över benen på barnet och skyddar främst mot vind och regn, men barnet har ytterkläder på sig under. Också bara att knäppa upp när man t.ex. ska in i affären, men då får man ju även knäppa upp overallen lite.

I går tog jag ut Fiona, min mtb, på en sväng. Första gången på ett år! :love:

Eftersom jag "bara skulle testa lite" i 2-3 kilometer tog jag inte på mig cykelbyxor. Jo tjena! Jäklars vad öm jag är! :arghh:

I dag har vi yoga igen.
Jag provade nyss en sport-bh från förra året och höll på att skratta ihjäl mig, det såg rent vulgärt ut med två ihoptryckta jättebomber på en så liten yta. :o

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 229
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18