Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Vi har pratat om nästa steg i bilstolsdjungeln men än så länge funkar babyskyddet bra, A är en rätt liten nätt bebis. Vi funderar också på Mobi och den verkar vara en av få stolar som de kan sitta bakåtvända i länge de flesta som säljs här verkat ska vändas framåt vid runt 18 månader.

Tror vi har en Britax Axis, sedan dottern var ett år, nu är hon 2,5, den räcker till 25kg hon väger nu 15. Vänd inte framåt!!
Barn ska inte vändas framåt fören de är 4, helst 5.

http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/föräldrar-och-barn/därför-ska-barn-sitta-baklänges-i-bilen

Det finns bra bakåtvända stolar upp till 4-5 års ålder, speciellt om nu barnet inte är så stort.

Edit: Såg nu att du inte bor i Sverige, men faktum är ju som du kan läsa i artikeln, att Sverige är bäst i världen på barnsäkerhet i bil.
Hittar du ingen bakåtvänd stol där du bor, köp en i Sverige och ta med dit, för barnets skull.

Tror vi har en Britax Axis, sedan dottern var ett år, nu är hon 2,5, den räcker till 25kg hon väger nu 15. Vänd inte framåt!!

http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/föräldrar-och-barn/därför-ska-barn-sitta-baklänges-i-bilen

Det finns bra bakåtvända stolar upp till 4-5 års ålder, speciellt om nu barnet inte är så stort.

Edit: Såg nu att du inte bor i Sverige, men faktum är ju som du kan läsa i artikeln, att Sverige är bäst i världen på barnsäkerhet i bil.
Hittar du ingen bakåtvänd stol där du bor, köp en i Sverige och ta med dit, för barnets skull.

Är helt med på att barn ska sitta bakåtvända så länge som möjligt därav är Mobi ett av få alternativ då man inte ser på samma sätt här. Fast EU håller på att fasa in att barn ska sitta bakåt längre nu.
Har diskuterat detta med andra mammor här och jag blir lite rädd när en säger att efter 18 månader ska man vända framåt för att nacken inte mår bra av att sitta bakåt en annan sa att barnet blir uttråkad av att sitta bakåt :banghead: Jag tror även att många väljer en mindre säker och framåtvändstol efter babyskyddet då de stolarna är mycket billigare.
Men rent generellt känns det som jag ser mycket på ett annat sätt än de andra mammorna

Yogan avklarad.
Jag lyckades fokusera på andningen i flera sekunder emellanåt och kunde göra flera övningar och positioner innan helvetet bröt ut och jag fick gå och värma en flaska med en vansinnigt arg och uttråkad onge på armen.

När han hade ätit och varvat ner och det var dags för bebisarna att yoga var det någon som lämnade in en protest och bestämde att det var ett klart bättre tillfälle att flyga flygplan i stället.

Ge mig styrka.

Det är ju inte jätte många stolar som är plustestade.

Mobi är ju godkänd enligt EUs standard så det har jag varit fine med.

Vi hade Mobi till sonen tills han var 4,5 år. Sen var öronen över kanten. Vi tyckte att det var en jättebra stol och var supernöjda. Lutläget är super när man har en unge som somnar i bilen :up:

Vi tänker köpa Mobi XP denna gång. Jag är på väg vilken dag som helst. Ska bara orka :angel: Sen behöver jag ha makens bil när jag handlar eftersom jag ska ha två stycken! Nästan 7000kr tjoff! :arghh: :cautious:

För övrigt har vi ju bilstols-prinsessan på forumet @MaRomer :) Hon kanske kan bringa lite klarhet i det här med plustest vs Mobi?

Mvh Miks

Jag e här tagga mig om ni har frågor.. Annars missar jag det!

Jahapp.
Här sitter jag och pumpar.
Första nattningen utan patte. Jag känner mig ratad och lite sur. :cautious:

Å andra sidan är väl det här starten på en era där pappan kan ta varannan nattning. :up:

Nu fattas bara att han börjar sova i egen säng. Jag kan knappt föreställa mig hur livet kommer bli då. (Fan vad mycket sex vi ska ha! :D)

Enligt några barnpsykologer jag pratat med så förstår bebisar ord långt innan de klarar att uttala dem. De såg att V sa Eejeeeej "hej hej" redan när han var tre månader :) helt normalt enligt dem! (jag var med i en studie om interaktion mellan mamma-bebis, så de var hemma hos mig i timmar).

Hoppas du kan se den här länken till norsk tv, i dokumentären finns bland annat ett jättehäftigt inslag om barn till döva som lärde sig teckna vid 6 månaders ålder! Så långt innan de kan tala så vill de prata med oss:
https://tv.nrk.no/program/KOID24000714/babyliv

Med V så märker jag att han förstår "puss" - då sträcker han sig efter mitt ansikte och slabbar dit en vidöppen pöss ;) ( jag har alltid sagt massa larv när jag ska pussa på V, typ " Åh jag ska pussa dig tills du går i bitar..puss puss puss lille bebben" ..Så Puss är ett ord han kan :D).

Han "säger" Hej: EEeej, mamma :mamamamamama...) Ture:Tuuuu-uuu Tuu (vår hund). Och Pappa: Paaaa-aaaa.

I övrigt är det mest massa oljud som kommer ur den lille munnen,men visst låter de olika när det vill olika saker?

Nää vad intressant! :) Vad spännande att få vara med i en sån studie!

Jag ska börja lyssna lite mer noggrant på vad han säger i så fall. Jag har märkt att han verkar förstå en del av det jag säger i alla fall, när han kommer upp i "krypställning" t.ex. brukar jag säga "Oj, vilken stark bebis!" och då brukar han se glad ut, sen om jag frågar om han är en stark bebis går han upp i krypställning igen och garvar :D och andra liknande saker. Men jag har bara tagit för givet att han inte kan prata än, dumt nog :o De försöker ju härma en med allt annat, de små krabaterna, så varför skulle de inte försöka prata? :)

Jahapp.
Här sitter jag och pumpar.
Första nattningen utan patte. Jag känner mig ratad och lite sur. :cautious:

Å andra sidan är väl det här starten på en era där pappan kan ta varannan nattning. :up:

Nu fattas bara att han börjar sova i egen säng. Jag kan knappt föreställa mig hur livet kommer bli då. (Fan vad mycket sex vi ska ha! :D)

Vi sover ju med båda kidsen i vår jättesäng, och dottern har sovit där sen hon föddes (hon är nu drygt 2,5 år... :o ) och jag har någon liten idé om att när Jack slutar amma på nätterna kanske båda barnen kan börja sova i egna sängar, i eget rum!! Tänker att det kanske funkar om de får sällskap av varandra?Tänk om det händer, då får sambon och jag hela sängen för oss själva!! Kommer inte ens ihåg hur det är att sova ensam med honom i en säng. Tänk, då kan vi ju typ ligga och kramas och gosa på kvällen??? :o:D:D:love:

Ikväll sänkte vi ner spjälsängen och vad liten hon blev, min lilla bebis. Känns som det var dax nu när hon är så rörlig och snart kommer fatta hur hon ska göra för att dra sej upp.
När vi flyttat och landad i nya huset ska hon få flytta till eget rum, mest för min skull jag sover rätt illa då jag redan innan hon kom var lätt väckt och är ljudkänslig, hon däremot sover genom alla oljud inkl. dammsugaren och hårblås.

Rekommendationerna är bakåtvända till 5 års ålder, ju längre ju bättre. Detta roligt alla tillverkare och NTF.

@MaRomer Toppen!

Kan man köpa en mobi fastän den inte är plustestad var undringen? Hur mycket betyder egentligen plustestet?

Mvh Miks

Mobi SPS. Mobi XP och Mobi XPC är ej plustestade pga de inte anser att stolen behöver det. Det är en så bra stol att den säljer ändå. Plustestet är frivilligt och kostar en hel del pengar.

Jag älskar Mobi XP. Otroligt rymlig och en av de stolar min äldsta satt längst i. Till cac 2 månader innan han fyllde 6 år. Sedan blev han för lång och för tung.

Enligt mig ska du köpa en stol som passar ditt barn och din bil. Och inte tänka på plustest. Stolarna är säkra ändå. Åk till butik, låt barnet provsitta och testa i bilen, på flera platser.

Köper man en kombistol, vänd den ALDRIG framåt. Anledning!? Du vill att ditt barn ska överleva en krock. Se till att ha det bakåtvänt. Har man barnet framåtvänt med internselen så hålls kroppen fast i stolen och det enda som kan röra sig är barnets armar, ben och huvud. Vilket gör att belastningen på nacken blir enorm redan vid låga hastigheter. Inre halshuggning sker vid ynka 50km/h (bevisat enligt vetenskap). När de ska sitta framåt, tidigast 5 års ålder. Köp en ren bältestol där bilens bälte används. Dels är barnet betydligt starkare i kroppen då och trepunktsbälte tillåter barnets kropp att rotera något vid krock. Vilket reducerar kraften på nacken. Men bakåtvänt tills de vuxit ur den rymligare stolen är det säkraste!

Varför finns då dessa framåtvänd stolarna med internsele. Och varför de säljs? Jo för att Sverige är en piss i Nilen gällande bilbarnstolar. Och företagen måste kunna sälja stolar till andra länder. Bara åk över till Danmark eller Norge så ser man stor skillnad.

Fler frågor? Bara hojta. Har massa bilder som jag kan lägga in. Får jag. Länka till hemsidan? Om inte så bara sök på Google så hittar ni den. Kan skicka direkt länk via pm.

Och just det.

Plustestet är superbra. Men betyder inte ett skit om inte stolen passar barnet och bilen. En anpassad stol är a och o. Köp inte en stol för att den är billig, på rea eller kompisen har den. Prova ut! Otroligt viktigt att det blir rätt. Och köp den stol som passar nu. Inte den ni tror passar om 3 år. Vissa stolar sitter både en 6 månaders och en 5 åring lika bra i. Men det vet man aldrig på förhand.

@MaRomer när bör man byta från babyskyddet? A är 6 månader och rätt liten och nätt på 6.2kg så hon verkar inte växa ur det på ett tag men har för mej jag läst att man bör byta så snart det går, de flesta stolar efter babyskydd är väl fr 9kg?
Vi räknar med att byta efter jul om hon nu inte får en rejäl växtspurt och växer ur babyskyddet innan, hon blir 10 månader till jul.

Mobi SPS. Mobi XP och Mobi XPC är ej plustestade pga de inte anser att stolen behöver det. Det är en så bra stol att den säljer ändå. Plustestet är frivilligt och kostar en hel del pengar.

Jag älskar Mobi XP. Otroligt rymlig och en av de stolar min äldsta satt längst i. Till cac 2 månader innan han fyllde 6 år. Sedan blev han för lång och för tung.

Enligt mig ska du köpa en stol som passar ditt barn och din bil. Och inte tänka på plustest. Stolarna är säkra ändå. Åk till butik, låt barnet provsitta och testa i bilen, på flera platser.

Köper man en kombistol, vänd den ALDRIG framåt. Anledning!? Du vill att ditt barn ska överleva en krock. Se till att ha det bakåtvänt. Har man barnet framåtvänt med internselen så hålls kroppen fast i stolen och det enda som kan röra sig är barnets armar, ben och huvud. Vilket gör att belastningen på nacken blir enorm redan vid låga hastigheter. Inre halshuggning sker vid ynka 50km/h (bevisat enligt vetenskap). När de ska sitta framåt, tidigast 5 års ålder. Köp en ren bältestol där bilens bälte används. Dels är barnet betydligt starkare i kroppen då och trepunktsbälte tillåter barnets kropp att rotera något vid krock. Vilket reducerar kraften på nacken. Men bakåtvänt tills de vuxit ur den rymligare stolen är det säkraste!

Varför finns då dessa framåtvänd stolarna med internsele. Och varför de säljs? Jo för att Sverige är en piss i Nilen gällande bilbarnstolar. Och företagen måste kunna sälja stolar till andra länder. Bara åk över till Danmark eller Norge så ser man stor skillnad.

Fler frågor? Bara hojta. Har massa bilder som jag kan lägga in. Får jag. Länka till hemsidan? Om inte så bara sök på Google så hittar ni den. Kan skicka direkt länk via pm.
Stort tack!
Du ska få bilder på monterade stolar med en 123cm lång 6 åring :D

Mvh Miks

@MaRomer när bör man byta från babyskyddet? A är 6 månader och rätt liten och nätt på 6.2kg så hon verkar inte växa ur det på ett tag men har för mej jag läst att man bör byta så snart det går, de flesta stolar efter babyskydd är väl fr 9kg?
Vi räknar med att byta efter jul om hon nu inte får en rejäl växtspurt och växer ur babyskyddet innan, hon blir 10 månader till jul.

Man bör byta mellan 6-9 månaders ålder. Förutsatt att barnet når upp till lägsta bältesläget i den stol de ska ha. Och de bör kunna sitta utan eller med lite stöd.

Ingen tillverkare rekommenderar byte innan barnet nått 6 månaders ålder. Vikten 9 kg är inget att bry sig om så länge selen sitter korrekt. Den är enbart satt utefter vikten på dockan, där de krocktestar stolen.

Jajajaja, prata bilstol ni.

Själv har jag ångestat över framfall hela morgonen, men har lyckats inbilla mig att jag inbillar mig efter mycket kännande och speglande.

(Gör dock en ziljon knipövningar i skrivande stund.)

Jajajaja, prata bilstol ni.

Själv har jag ångestat över framfall hela morgonen, men har lyckats inbilla mig att jag inbillar mig efter mycket kännande och speglande.

(Gör dock en ziljon knipövningar i skrivande stund.)
Men hua! Hur kommer det sig? Känns det skumt? Har du belastat bäckenbotten hårt?

Mvh Miks

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 229
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18