Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror vi har en Britax Axis, sedan dottern var ett år, nu är hon 2,5, den räcker till 25kg hon väger nu 15. Vänd inte framåt!!
Barn ska inte vändas framåt fören de är 4, helst 5.
http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/föräldrar-och-barn/därför-ska-barn-sitta-baklänges-i-bilen
Det finns bra bakåtvända stolar upp till 4-5 års ålder, speciellt om nu barnet inte är så stort.
Edit: Såg nu att du inte bor i Sverige, men faktum är ju som du kan läsa i artikeln, att Sverige är bäst i världen på barnsäkerhet i bil.
Hittar du ingen bakåtvänd stol där du bor, köp en i Sverige och ta med dit, för barnets skull.
Vad härligt! Sömn gör så mycket för måendet min son hade sin bästa natt i sitt liv han också men jag sov förstått skitdåligt och vakande 1 gång i timmen för att vakna för dagen kl 04.50 gossebarnet sov till 06.15 eller nåt sånt.
Det är ju inte jätte många stolar som är plustestade.
Mobi är ju godkänd enligt EUs standard så det har jag varit fine med.
Vi hade Mobi till sonen tills han var 4,5 år. Sen var öronen över kanten. Vi tyckte att det var en jättebra stol och var supernöjda. Lutläget är super när man har en unge som somnar i bilen
Vi tänker köpa Mobi XP denna gång. Jag är på väg vilken dag som helst. Ska bara orka Sen behöver jag ha makens bil när jag handlar eftersom jag ska ha två stycken! Nästan 7000kr tjoff!
För övrigt har vi ju bilstols-prinsessan på forumet @MaRomer Hon kanske kan bringa lite klarhet i det här med plustest vs Mobi?
Mvh Miks
Nä så typiskt! Aldrig blir det bra :P
Enligt några barnpsykologer jag pratat med så förstår bebisar ord långt innan de klarar att uttala dem. De såg att V sa Eejeeeej "hej hej" redan när han var tre månader helt normalt enligt dem! (jag var med i en studie om interaktion mellan mamma-bebis, så de var hemma hos mig i timmar).
Hoppas du kan se den här länken till norsk tv, i dokumentären finns bland annat ett jättehäftigt inslag om barn till döva som lärde sig teckna vid 6 månaders ålder! Så långt innan de kan tala så vill de prata med oss:
https://tv.nrk.no/program/KOID24000714/babyliv
Med V så märker jag att han förstår "puss" - då sträcker han sig efter mitt ansikte och slabbar dit en vidöppen pöss ( jag har alltid sagt massa larv när jag ska pussa på V, typ " Åh jag ska pussa dig tills du går i bitar..puss puss puss lille bebben" ..Så Puss är ett ord han kan ).
Han "säger" Hej: EEeej, mamma :mamamamamama...) Ture:Tuuuu-uuu Tuu (vår hund). Och Pappa: Paaaa-aaaa.
I övrigt är det mest massa oljud som kommer ur den lille munnen,men visst låter de olika när det vill olika saker?
Jahapp.
Här sitter jag och pumpar.
Första nattningen utan patte. Jag känner mig ratad och lite sur.
Å andra sidan är väl det här starten på en era där pappan kan ta varannan nattning.
Nu fattas bara att han börjar sova i egen säng. Jag kan knappt föreställa mig hur livet kommer bli då. (Fan vad mycket sex vi ska ha! )
Tror vi har en Britax Axis, sedan dottern var ett år, nu är hon 2,5, den räcker till 25kg hon väger nu 15. Vänd inte framåt!!
Barn ska inte vändas framåt fören de är 4, helst 5.
http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/föräldrar-och-barn/därför-ska-barn-sitta-baklänges-i-bilen
Det finns bra bakåtvända stolar upp till 4-5 års ålder, speciellt om nu barnet inte är så stort.
Edit: Såg nu att du inte bor i Sverige, men faktum är ju som du kan läsa i artikeln, att Sverige är bäst i världen på barnsäkerhet i bil.
Hittar du ingen bakåtvänd stol där du bor, köp en i Sverige och ta med dit, för barnets skull.
@MaRomer Toppen!
Kan man köpa en mobi fastän den inte är plustestad var undringen? Hur mycket betyder egentligen plustestet?
Mvh Miks
Stort tack!Mobi SPS. Mobi XP och Mobi XPC är ej plustestade pga de inte anser att stolen behöver det. Det är en så bra stol att den säljer ändå. Plustestet är frivilligt och kostar en hel del pengar.
Jag älskar Mobi XP. Otroligt rymlig och en av de stolar min äldsta satt längst i. Till cac 2 månader innan han fyllde 6 år. Sedan blev han för lång och för tung.
Enligt mig ska du köpa en stol som passar ditt barn och din bil. Och inte tänka på plustest. Stolarna är säkra ändå. Åk till butik, låt barnet provsitta och testa i bilen, på flera platser.
Köper man en kombistol, vänd den ALDRIG framåt. Anledning!? Du vill att ditt barn ska överleva en krock. Se till att ha det bakåtvänt. Har man barnet framåtvänt med internselen så hålls kroppen fast i stolen och det enda som kan röra sig är barnets armar, ben och huvud. Vilket gör att belastningen på nacken blir enorm redan vid låga hastigheter. Inre halshuggning sker vid ynka 50km/h (bevisat enligt vetenskap). När de ska sitta framåt, tidigast 5 års ålder. Köp en ren bältestol där bilens bälte används. Dels är barnet betydligt starkare i kroppen då och trepunktsbälte tillåter barnets kropp att rotera något vid krock. Vilket reducerar kraften på nacken. Men bakåtvänt tills de vuxit ur den rymligare stolen är det säkraste!
Varför finns då dessa framåtvänd stolarna med internsele. Och varför de säljs? Jo för att Sverige är en piss i Nilen gällande bilbarnstolar. Och företagen måste kunna sälja stolar till andra länder. Bara åk över till Danmark eller Norge så ser man stor skillnad.
Fler frågor? Bara hojta. Har massa bilder som jag kan lägga in. Får jag. Länka till hemsidan? Om inte så bara sök på Google så hittar ni den. Kan skicka direkt länk via pm.
@MaRomer när bör man byta från babyskyddet? A är 6 månader och rätt liten och nätt på 6.2kg så hon verkar inte växa ur det på ett tag men har för mej jag läst att man bör byta så snart det går, de flesta stolar efter babyskydd är väl fr 9kg?
Vi räknar med att byta efter jul om hon nu inte får en rejäl växtspurt och växer ur babyskyddet innan, hon blir 10 månader till jul.
Men hua! Hur kommer det sig? Känns det skumt? Har du belastat bäckenbotten hårt?Jajajaja, prata bilstol ni.
Själv har jag ångestat över framfall hela morgonen, men har lyckats inbilla mig att jag inbillar mig efter mycket kännande och speglande.
(Gör dock en ziljon knipövningar i skrivande stund.)