Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Ökning eller inte, han ligger inte på undervikt så förstår inte riktigt sköterskan på BVC. Om det nu är så att John är nöjd, så får han i sig det han behöver. Barn stannar ofta av när vanlig mat introduceras, nu syns det inte hur ofta han blivit vägd. Han har samtidigt inte tappat vikt.

Välling är inget nödvändigt ens för glutens skull. Ger du honom en varierad kost med tex smörgås, gröt osv så vänjer sig magen ändå.

Jag hade inte varit orolig över kosten, han verkar ju nöjd. Vet inte riktigt hur gammal han är, men i många fall stannar barn även av i vikt när de blir mer rörliga eftersom de ofta inte har tid att äta för allt är så intressant :laugh:

Han är 6,5 månad.
BVC har hållt sig lugn över vikten i 6 veckor, så jag är ändå imponerad :D

Det enda jag är "orolig" över att han inte vill amma. Jag hade egentligen tänkt att ge mer och mer mat och fasa ut amningen under hösten och sluta helt i december, men han verkar ha en annan plan. Hela mysgrejen är helt borta och utbytt till något slags spel där båda försöker hålla sig koola medan vi överlistar varandra. :banghead: Är han riktigt trött kan jag finta honom, men alla andra gånger blir han SKITARG och KRÄNKT när jag försöker servera prima patte-latte. Han är hur som helst nöjd i övrigt och äter gärna typ allt annat.

Att servera brödbitar:
HUR gör jag det utan att han dör av att ha satt det i halsen? :o

Att servera brödbitar:
Man serverar lillfinger nagel stora bitar (oh my vilken hemsk särskrivning!!) och låter bebisen hosta och spotta och fräsa. Ser man att de tycker det är mer än jobbigt kör man armdraget så åker brödbiten ner. En sån där liten bit behöver du oftast inte vända upp och ner på honom för. Det kommer troligtvis se ut som att han tänker kräkas och halvdö men det tillhör lite så här i början :D

Och det viktigaste: övervaka men håll dej cool ;) Easy to say :angel:

Mvh Miks

Man serverar lillfinger nagel stora bitar (oh my vilken hemsk särskrivning!!) och låter bebisen hosta och spotta och fräsa. Ser man att de tycker det är mer än jobbigt kör man armdraget så åker brödbiten ner. En sån där liten bit behöver du oftast inte vända upp och ner på honom för. Det kommer troligtvis se ut som att han tänker kräkas och halvdö men det tillhör lite så här i början :D

Och det viktigaste: övervaka men håll dej cool ;) Easy to say :angel:

Mvh Miks

Åh herregud :nailbiting:

Ska det vara ljust bröd? Mörkt? Rostat? Smör på?

Han är 6,5 månad.

Det enda jag är "orolig" över att han inte vill amma. Jag hade egentligen tänkt att ge mer och mer mat och fasa ut amningen under hösten och sluta helt i december, men han verkar ha en annan plan. Hela mysgrejen är helt borta och utbytt till något slags spel där båda försöker hålla sig koola medan vi överlistar varandra. :banghead: Är han riktigt trött kan jag finta honom, men alla andra gånger blir han SKITARG och KRÄNKT när jag försöker servera prima patte-latte. Han är hur som helst nöjd i övrigt och äter gärna typ allt annat.

Att servera brödbitar:

Alltså, jag hade bara lagt ner amningen och börjat med flaska. En del barn tycker att patte-latte är överskattat så fort de inser att andra sätt att bli mätt är lättare. Låt honom amma så mycket/lite han vill och fyll på med ersättning om du oroas över kaloriintaget?
Jag bestämde mig för att trappa ner amningen när V var 5,5 månader- Eftersom jag trodde det skulle ta tid. Jag trodde vi skulle nattamma länge och att övergången skulle vara tuff.
Han tyckte jag var dum i huvudet som kom med det där jobbiga bröstet när han istället kunde få gröt eller turbo-flaskan ;).
Så där stod jag med snopen min och explosiva bröst, då han vande av sig på två dygn (!).

Jag var tydligen exakt likadan som bebis-glupsk & glad, nejtack till krångelpattar.

och angående mackor..är det bara jag som mixar allt( iaf litegrann)?
Jag kan anta att jag är nojig i överkant, men ett totalt luftvägsstopp är då inget jag ordnar hemma och då poff så har ju grabben hjärtstopp..Nä jag väntar med bitar tills jag ser att han "tuggar" puréerna litegrann, just nu slafsar han ju i sig allting.
Att sätta i halsen som i att "det fastnar lite på vägen ner" är ju bara obehagligt, men en bit i storlek med en luftstrupe passar jag mig för, trots att jag vet att spädbarns anatomi är annorlunda än vår..Ett tag till åtminstone ( V är född 4/2).

Vi kör ju BLW och det är ju ganska viktigt att hålla koll på konsistens och form. Absolut inga slantar! Stavar som antingen är nog hårda för att inte gå sönder överhuvudtaget och bara slickas på eller som är nog mjuka för att mosa mellan pekfinger och tumme är säkra.

Bröd skär jag bort kanterna på om dom är "mellanhårda" dvs riskerar att brytas av från brödet men inte kan mosas sönder i munnen. Mjuka kanter och jättehårda sega får vara kvar.

Det är häftigt att se hur fort hon lärt sig konceptet, och favoriten är att äta med laddade gafflar och skedar faktiskt :P. Hon har ju inget direkt pincettgrepp ännu så det kan vara frustrerande att ha massa mat inuti näven men inte något bra sätt att få ut det ur näven till munnen.

Alltså: Inte servera något som kan ge totalt luftvägsstopp. Och ha koll på hur man gör för att få ut bitar som fastnat. 1177 har en bra video.

Favoriterna för både mor och barn i detta hus (gott, lättätet, näringsrikt, säkert):
Avokadoklyftor
Brocolli eller blomkålsbuketter, ångade mjuka
Kikärtstofu på gaffel
Smörgåsrån med smör och jordnötssmör

Han är 6,5 månad.

Att servera brödbitar:

Ett tips om han är krånglig att amma är att testa när han sovit och börjar gny och vakna till. Det funkar superbra på Jack i alla fall när han är inne i någon krångelperiod. Då är han supergosig så det är bara att peta in tutten i munnen på honom och han äter som en häst, lite halvt i sömnen så där :D

Alltså, jag hade bara lagt ner amningen och börjat med flaska. En del barn tycker att patte-latte är överskattat så fort de inser att andra sätt att bli mätt är lättare. Låt honom amma så mycket/lite han vill och fyll på med ersättning om du oroas över kaloriintaget?
Jag bestämde mig för att trappa ner amningen när V var 5,5 månader- Eftersom jag trodde det skulle ta tid. Jag trodde vi skulle nattamma länge och att övergången skulle vara tuff.
Han tyckte jag var dum i huvudet som kom med det där jobbiga bröstet när han istället kunde få gröt eller turbo-flaskan ;).
Så där stod jag med snopen min och explosiva bröst, då han vande av sig på två dygn (!).

Jag var tydligen exakt likadan som bebis-glupsk & glad, nejtack till krångelpattar.

och angående mackor..är det bara jag som mixar allt( iaf litegrann)?
Jag kan anta att jag är nojig i överkant, men ett totalt luftvägsstopp är då inget jag ordnar hemma och då poff så har ju grabben hjärtstopp..Nä jag väntar med bitar tills jag ser att han "tuggar" puréerna litegrann, just nu slafsar han ju i sig allting.
Att sätta i halsen som i att "det fastnar lite på vägen ner" är ju bara obehagligt, men en bit i storlek med en luftstrupe passar jag mig för, trots att jag vet att spädbarns anatomi är annorlunda än vår..Ett tag till åtminstone ( V är född 4/2).

Jag är också nojig! Tänk häromdagen lämna vi ungarna vid bordet i matsalen för att gå och hämta oss själva mat. Då säger 3 åringen "Emelie fick en bit" och jäklar va rädda vi blev för hon hade gett henne en gurkbit som maken typ fick gräva ur halsen på henne :nailbiting: Tror nog 3 åringen fatta allvaret för hon börja gråta för jag höjde ju rösten för att jag blev rädd. Fick förklara för henne så jag tror hon förstod att hon får vänta tills hon fått tänder innan hon ger henne sånt :)

Jag är också nojig! Tänk häromdagen lämna vi ungarna vid bordet i matsalen för att gå och hämta oss själva mat. Då säger 3 åringen "Emelie fick en bit" och jäklar va rädda vi blev för hon hade gett henne en gurkbit som maken typ fick gräva ur halsen på henne :nailbiting: Tror nog 3 åringen fatta allvaret för hon börja gråta för jag höjde ju rösten för att jag blev rädd. Fick förklara för henne så jag tror hon förstod att hon får vänta tills hon fått tänder innan hon ger henne sånt :)

Vilken tur att det gick bra! ( och härligt att inte vara ensam med att nojja ;) )

Ett tips om han är krånglig att amma är att testa när han sovit och börjar gny och vakna till. Det funkar superbra på Jack i alla fall när han är inne i någon krångelperiod. Då är han supergosig så det är bara att peta in tutten i munnen på honom och han äter som en häst, lite halvt i sömnen så där :D
Ja det är ett toppentips :)!

Jag blir snart galen :banghead:
TL är snorig från och till utan att ha feber, vaken på nätterna, skratt övergår i gråt, tålamodet är noll - kastar sig handlöst bakåt om hon tappar någon leksak, äter dåligt och är missnöjd med det mesta.
Är det inte tänder på g nu så vettesjutton vad det är som är fel :cool:
Trött mamma och trött unge..

@Blueberry

När du kör din Jompa-mat-bonanza och gör puréer av allt möjligt, hur gör du då? Bara skala, låta matberedaren jobba och sedan in i fryser eller kokar du först? Har köpt mango, persika och päron som på något sätt ska göras bäbisvänligt. Teeeeell meeeeee! :D

Att servera brödbitar:

Jag känner inte alls igen det Miks skriver. Jag har aldrig haft oro vid matstunder, och inte heller mat i fel strupe som krävt åtgärder.

Jag har kanske haft tur för mina barn (2 st) har fattat direkt när det varit dags att introducera annat än pureer (jag kör alltid med en sak i taget i början för att kunna se någon reaktion).

Ljust och mjukt bröd löser upp sig rätt fort i munnen.

Jag nöp loss bitar och gav pyttebitar i början för att se att de förstått principen. Sen fick de små fyrkanter med smör, mjukost utan bitar eller leverpastej på smörgåsen. Med yngsta barnet körde jag tidigt någon variant av BLW, dvs vissa saker fick han greja med i handen som tex kokt majskolv (han fick tänder rätt sent så han sög mest på majskolven men lyckan var stor att kunna själv :love: )

Jag tänkte utifrån tänket att själv sakna tänder, vad kan jag äta då?

@Blueberry

När du kör din Jompa-mat-bonanza och gör puréer av allt möjligt, hur gör du då? Bara skala, låta matberedaren jobba och sedan in i fryser eller kokar du först? Har köpt mango, persika och päron som på något sätt ska göras bäbisvänligt. Teeeeell meeeeee! :D

Jag gjorde det senast i dag :D
Frukt är det bara att skala och mixa, sen in i frysen. Busenkelt!

Jag fryser i klämpåsar, glasburkar och isbitsformar (som sedan läggs i påsar).

Isbitarna är perfekta att blanda i gröten, 2-4 per portion beroende på mängden gröt.

(Lagom portion för bara puré är typ 70-100 ml.)

Här med har lillebror knäckt koden med att åla :cautious: jag vet inte om jag är så imponerad på den fronten faktiskt. Han utvecklas så himla snabbt jämfört med storasyster som inte rörde sig ur fläcken förrän hon var nästan 10 månader. Och vad är lillebror 6 3/4 månad? 7 månader nästa onsdag.

Nu kan lillkillen ställa sig själv och gå några steg när man håller händerna. Han kryper runt och ger mamman magsår, försöker krypa till hundens korg och pratar med honom hela tiden. Hunden är bäst i hela vida världen enligt V:heart
Han kör all in på motorik, inga tänder, inga bitar i maten accepteras och det där med att sova på nätterna är fortfarande överskattat:grin:.

Va kul det är att läsa om era småttingar och deras framsteg :):love:
Mitt mammahjärta höll på att smälta ännu en gång igår kväll när storasyster Ellie (2,5 år) skulle läsa gonattsaga ur sin Pippibok för Jack :love: Hon höll upp boken framför Jack och "läste", typ "Jack! Tommy och Annika!", "Jack! Lilla Gubben!" (tänk er en väldigt liten storasysters väldigt bestämda kommenderande storasysterröst :D ) och Jack lyssnade, såg jätteglad ut och skrattade hela tiden. Han är en så galet glad unge, skrattar högt bara man tittar på honom typ :D

Idag har lilla C varit med och storhandlat! Hon fick sitta i kundvagnen och var sjukt nöjd. Jag hade med ett band som jag knöt runt magen på henne som säkerhetsbälte om hon skulle få för sig att kasta sig. Hon var superduktig :love: Satt och såg glad ut till allt och alla och studsade så det slamrade i hela vagnen, hoppa hoppa!

När vi kom hem och hon sovit en stund började hon krypa! Hon har tidigare kört frenetisk militär åla stil (snabb som få) men nu kan hon tydligen krypa också :cautious: Jag hinner inte med :eek: :D

Storebror började skolan i onsdags så nu är det allvar här på morgonen. Upp 6:15, gå hemifrån 7:30, vinka av vid skolbussen 7:45. Inga mer sovmornar för oss! I morse hade lilla C fortfarande kuddmärken i hela ansiktet när vi vinkade av brorsan! Det är hårt att vara lillasyster ibland :)

Mvh Miks

Efter att ha hängt lite på öppna förskolan under veckan har jag blivit lite modigare med maten. En från mammagruppen med sin åtta månader gamla bebis åt lunch tillsammans när vi var där - och de åt liksom precis samma mat. Pennepasta med kycklingbitar, och bebisen hade inga problem att gnaga i sig hela bitar av penne.

John får små brödbitar nu, och kämpar koncentrerat med pincettgreppet :D Allt oftare lyckas han plocka upp en bit OCH få in den i munnen. :up:

I dag smakade han på min lunch, pasta med dragonkyckling. Han älskar tydligen kyckling, och blev helt vild när han fick äta sås med sked :D

Annars är naturell färskost en stor favorit, och messmör. Jag behöver hitta en bra sked för honom, han är väldigt bestämd med att han vill hålla själv... I morse körde han en sked i varje hand och färskost i pannan :D :love:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 228
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar