Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Efter att ha hängt lite på öppna förskolan under veckan har jag blivit lite modigare med maten. En från mammagruppen med sin åtta månader gamla bebis åt lunch tillsammans när vi var där - och de åt liksom precis samma mat. Pennepasta med kycklingbitar, och bebisen hade inga problem att gnaga i sig hela bitar av penne.

John får små brödbitar nu, och kämpar koncentrerat med pincettgreppet :D Allt oftare lyckas han plocka upp en bit OCH få in den i munnen. :up:

I dag smakade han på min lunch, pasta med dragonkyckling. Han älskar tydligen kyckling, och blev helt vild när han fick äta sås med sked :D

Annars är naturell färskost en stor favorit, och messmör. Jag behöver hitta en bra sked för honom, han är väldigt bestämd med att han vill hålla själv... I morse körde han en sked i varje hand och färskost i pannan :D :love:
Vad skönt! Superbra att få se att det faktiskt går!

Kl
Igår sprack tand nummer 4 fram. Det blev framtanden uppe. Nu har hon framtanden och tand två på vänster sida samt de två i mitten nere. Den andra framtanden uppe ser ut att komma i veckan och även tand tre i nederkäken. Känns som många tänder just nu! Brorsan var mycket senare. Hur går det för era små på tandfronten?

Igår hade vi båtpremiär! Det gick toppen! Lilla C var glad hela tiden och sov även en stund. Jag är så sjukt nöjd med vår flytväst! Hon kan nämligen inte rulla runt med den på :sneaky: :D

Idag väntar stranden för oss! Lilla C får mest hänga i skuggan!

Mvh Miks

Vad skönt! Superbra att få se att det faktiskt går!

Kl
Igår sprack tand nummer 4 fram. Det blev framtanden uppe. Nu har hon framtanden och tand två på vänster sida samt de två i mitten nere. Den andra framtanden uppe ser ut att komma i veckan och även tand tre i nederkäken. Känns som många tänder just nu! Brorsan var mycket senare. Hur går det för era små på tandfronten?

Igår hade vi båtpremiär! Det gick toppen! Lilla C var glad hela tiden och sov även en stund. Jag är så sjukt nöjd med vår flytväst! Hon kan nämligen inte rulla runt med den på :sneaky: :D

Idag väntar stranden för oss! Lilla C får mest hänga i skuggan!

Mvh Miks

Jacks tandkött börjar se lite svullet ut, så vem vet, det kanske kommer någon tand så småningom :) storasyster var supersen med tänder, hon var närmare 1,5 år när hon fick sin första tand :o sen hade hon typ 2 små tänder i några månader och sen kom verkligen alla på en gång! Då var det tufft! Och väldigt väldigt dreggligt.... :cool:

Nu har Jompa också börjat åla!
Han har däremot bara hittat en växel än så länge: backen.

Men det går snabbt, full fart bakåt!

(Han har förresten två tänder, den andra kom dagen efter den första när han precis passerade 6 månader.)

Senast ändrad:
Idag har vi varit på drop in vägning, 6240g visar vågen och hon följer sin kurva fint.
Jag har oroat mej lite då hon dissar flaskan efter att ha ätit hälften på dagarna men hon äter o andra sida 2ggr per natt.
På fredag blir hon hela 6 månader och det firar vi på måndag då mormor o morfar kommer :bump: vilket betyder avlastning på dagarna för mamman och några dejter för mej o sambon. Det tar på att inte ha hjälp nära spec nu när hon vaknar på natten o sover oftast 2h totalt dagtid, och vakentid är hon som vilda babyn, tur att hon är en riktig gladskit som mest gnäller när hon inte tar sej fram.
Hon sitter utan stöd ibland och älskat att stå, och håller gärna balansen genom att hålla i urringningen på mammas tröja (måste köpa snyggare bhar :D )
Tugga på mammas tår, fot eller vad som helst är också poppis nu. 2 tänder nere än så länge.

Och igår sa hon mamma :love: (inte medvetet till mej men ändå :D )

En liten uppdatering från oss. Melina är nu 8 mån och i lördags kom vi hem från en mysig vecka på Mallorca. Flygning och så vidare gick hur bra som helst.
För tillfället är hon ganska klängig och mammig och har så varit ett tag. Tänder ploppar upp hela tiden och hennes sjätte i ordningen är på G nu. För tillfället vaknar hon oftare på natten än vad hon gjorde som liten bebis och då duger bara bröstet :crazy: men men det går väl över innan hon är tonåring ;)
Hon kryper inte än, kan ta sig lite framåt genom ngn form av hopp på rumpan men är ganska stillsam vilket jag tycker är väldigt skönt då storebror gick vid 9 mån.
Har börjat säga någon form av mamma och pappa och använder ordet mamma flitigt :D

Kul att det är några som skriver att barnen börjat säga sina första ord! Jack säger typ "Eeeeeej" och ser glad ut ibland när han får syn på en och ibland skriker han typ "Maaaaaaammmaaaaaaa" när jag tar upp honom när han är ledsen, men jag har bara tänkt att det är en slump och inte alls medvetet och alldeles för tidigt för att han ska säga något på riktigt! Eller kan det vara att han redan försöker formulera sina första ord??? :confused::confused::confused:

Kul att det är några som skriver att barnen börjat säga sina första ord! Jack säger typ "Eeeeeej" och ser glad ut ibland när han får syn på en och ibland skriker han typ "Maaaaaaammmaaaaaaa" när jag tar upp honom när han är ledsen, men jag har bara tänkt att det är en slump och inte alls medvetet och alldeles för tidigt för att han ska säga något på riktigt! Eller kan det vara att han redan försöker formulera sina första ord??? :confused::confused::confused:

Enligt några barnpsykologer jag pratat med så förstår bebisar ord långt innan de klarar att uttala dem. De såg att V sa Eejeeeej "hej hej" redan när han var tre månader :) helt normalt enligt dem! (jag var med i en studie om interaktion mellan mamma-bebis, så de var hemma hos mig i timmar).

Hoppas du kan se den här länken till norsk tv, i dokumentären finns bland annat ett jättehäftigt inslag om barn till döva som lärde sig teckna vid 6 månaders ålder! Så långt innan de kan tala så vill de prata med oss:
https://tv.nrk.no/program/KOID24000714/babyliv

Med V så märker jag att han förstår "puss" - då sträcker han sig efter mitt ansikte och slabbar dit en vidöppen pöss ;) ( jag har alltid sagt massa larv när jag ska pussa på V, typ " Åh jag ska pussa dig tills du går i bitar..puss puss puss lille bebben" ..Så Puss är ett ord han kan :D).

Han "säger" Hej: EEeej, mamma :mamamamamama...) Ture:Tuuuu-uuu Tuu (vår hund). Och Pappa: Paaaa-aaaa.

I övrigt är det mest massa oljud som kommer ur den lille munnen,men visst låter de olika när det vill olika saker?

Vi har börjat få en bra kvällsrutin. Det känns enormt bra!

Ungefär en halvtimmes nakensprattel i soffan med en flaska välling och Babblarna. Sedan sista pottchansen, på med blöja och pyjamas, mot sängen. I sängen ammar han i typ 2 minuter, innan han han bestämt lägger sig på vänstersidan och somnar.

Vänstersidan är sovsidan.
Nu på morgonen när jag trodde att han ville vakna och äta ville han egentligen bara rulla över till vänstersidan och somna om. Så nu sitter jag i köket och ska äta frukost själv :D

Jag funderar på hur vi ska få rutinen att följa med till hans säng... Amma innan vällingen? Vet inte. Nu sover han gott på ganska långt avstånd från mig på nätterna, så jag tror att han skulle tycka det vore skönt att sova själv.

Bilstol två har väl flera av er hunnit köpa nu?
Vilken har ni?

Jag är inne på Maxi Cosi Mobi men alla i mammagruppen bara pratar om att det inte är gjort nått "plustest" på den som alla andra bilbarnstolar genomfört... Hur ska man tänka då?

I natt sov min lille fantastiske och underbara prins HELA natten. Att låta honom sova i eget rum är det smartaste jag gjort, han sover mycket stabilare när han inte hör/känner mig-vi har väckt varandra helt enkelt.
Hittills har eget rum gjort att han vaknar en gång per natt istället för 3-4, så hoppas trenden håller i sig :D.

Vilken har ni?

Jag är inne på Maxi Cosi Mobi men alla i mammagruppen bara pratar om att det inte är gjort nått "plustest" på den som alla andra bilbarnstolar genomfört... Hur ska man tänka då?

Vi har den (inte xp), och gillar den hittills :)

Jag tänkte mer funktion än test, att den går att vinkla väger tungt.

Och i går hade jag min värsta dag i Johns liv. Efter hans sovmorgon blev dagen bara värre och värre för varje timme.

Gissar på nya tänder, han är dregglig och lite röd i rumpan. Och jättearg. När han hade somnat satt jag i soffan och grät en stund, bara för att tömma ut en massa känslor. Maken var borta en del i går, men fixade käk och tröstade. (Och innan John somnade hade de två härj i köket så att jag kunde samla lite kraft, tack och lov.)

Nu har vi precis vaknat, hoppas på en mindre stormig dag. Klockan 10 ska vi på yoga!

Vilken har ni?

Det är ju inte jätte många stolar som är plustestade.

Mobi är ju godkänd enligt EUs standard så det har jag varit fine med.

Vi hade Mobi till sonen tills han var 4,5 år. Sen var öronen över kanten. Vi tyckte att det var en jättebra stol och var supernöjda. Lutläget är super när man har en unge som somnar i bilen :up:

Vi tänker köpa Mobi XP denna gång. Jag är på väg vilken dag som helst. Ska bara orka :angel: Sen behöver jag ha makens bil när jag handlar eftersom jag ska ha två stycken! Nästan 7000kr tjoff! :arghh: :cautious:

För övrigt har vi ju bilstols-prinsessan på forumet @MaRomer :) Hon kanske kan bringa lite klarhet i det här med plustest vs Mobi?

Mvh Miks

Och i går hade jag min värsta dag i Johns liv. Efter hans sovmorgon blev dagen bara värre och värre för varje timme.

Gissar på nya tänder, han är dregglig och lite röd i rumpan. Och jättearg. När han hade somnat satt jag i soffan och grät en stund, bara för att tömma ut en massa känslor. Maken var borta en del i går, men fixade käk och tröstade. (Och innan John somnade hade de två härj i köket så att jag kunde samla lite kraft, tack och lov.)

Nu har vi precis vaknat, hoppas på en mindre stormig dag. Klockan 10 ska vi på yoga!
Hua! Det låter som en riktig skitdag! Hoppas det blir bättre idag! Yogan kanske kan få dej i någon typ av zen-mode som du kan föra över på John! ;)

Mvh Miks

Vilken har ni?

Vi har Mobi i båda våra bilar och är supernöjda. Lutningsläget är guld värt och den är lätt att installera.

Vilken har ni?

En akta graco belogic som jag köpte till dottern 2011 så den är fortfarande brukbar. Den var plustestad till 25kg men jag vet inte om de ens tillverkar den modellen längre.

Sedan har vi en britax hi-way (kan vara en två, osäker på det) som reservstol i makens bil.

Nöjd med båda stolarna och dottern har suttit jättebra i stolarna. I början hade jag gracon alltid bakåtlutad tills hon blev större och inte somnade så fort bilen började rulla ;)

I natt sov min lille fantastiske och underbara prins HELA natten. Att låta honom sova i eget rum är det smartaste jag gjort, han sover mycket stabilare när han inte hör/känner mig-vi har väckt varandra helt enkelt.
Hittills har eget rum gjort att han vaknar en gång per natt istället för 3-4, så hoppas trenden håller i sig :D.

Vad härligt! Sömn gör så mycket för måendet :) min son hade sin bästa natt i sitt liv han också men jag sov förstått skitdåligt och vakande 1 gång i timmen för att vakna för dagen kl 04.50 :p gossebarnet sov till 06.15 eller nåt sånt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 229
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd