Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Alice rekomenderar gåstol, hon älskar sin även om hon inte tar sej någonstans så kan man alltid dansa i den:D

Idag hade vi kladdmiddag, man ska ju stimulera alla sinnen och då hon inte var så intresserad av att just äta så blev det lite mat på brickan så hon fick känna och smaka som hon ville. Kladdigt men kul :D

Ååå vad spännande det där med utvecklingssprången, jag har inte fattat vad ni snackar om men googlade äntligen det :o:p Jag tror Jack kan vara i språng nr 5 (han är 6 månader nu, kan det stämma då?) för det stod något om att de börjar förstå sig på avstånd nu och att de kan bli lämnade. Känner verkligen igen det, för helt plötsligt har Jack börjat bli helt förtvivlad bara jag går iväg några steg från honom. Han bara stirrar på mig och skriker i panik när jag går iväg :(

Det kommer nog snart bli bättre när han blir snabbare på att åla och kan hänga med dock :)
Det låter som det kan stämma!

Ladda ner appen wonder weeks så har du all info i den. Då ser du när Jack är på väg in i nästa språng, du kan se hur du kan hjälpa honom och vad han kommer kunna när han är ut. Sen tar det såklart tid att lära sig alla saker och alla bebisar kan absolut inte allt direkt från ett språng!

@Blueberry Gåstol är toppen. Stora N älskade sin. Han var också en stilla bebis så han var väldigt nöjd när han blev mobil och kunde ta sig någonstans. Lilla C är inte lika imponerad ännu men hon tycker den är ok. Bra tips @hvala

Mvh Miks

Alice rekomenderar gåstol, hon älskar sin även om hon inte tar sej någonstans så kan man alltid dansa i den:D

Idag hade vi kladdmiddag, man ska ju stimulera alla sinnen och då hon inte var så intresserad av att just äta så blev det lite mat på brickan så hon fick känna och smaka som hon ville. Kladdigt men kul :D

E springer mellan rummen i sin stol nu så hon har fått upp farten och tekniken rejäl :p Både bra och dåligt för nu är hon ju och rotar i allt hon nåt, t ex påsen med pant under bänken och har börjat försöka ta saker på tvrumsbordet haha! Men hon och storasyster underhåller varann och leker mycket tack vare den! :love:

@Miks, vad är det du säger? Går redan?? Skräm mig inte så, jag intalar mig glatt att det är omöjligt så tidigt..Får skrämselhicka av att han kan resa sig ståendes...som du säger-bra rörlighet men lika omogen hjärna= kaos!:nailbiting:
Han kan gärna vara nöjd med sitt krypande lååååångt framöver.

Btw, idag nattade sambon för första gången! Och det gick ju fint såklart.

E springer mellan rummen i sin stol nu så hon har fått upp farten och tekniken rejäl :p Både bra och dåligt för nu är hon ju och rotar i allt hon nåt, t ex påsen med pant under bänken och har börjat försöka ta saker på tvrumsbordet haha! Men hon och storasyster underhåller varann och leker mycket tack vare den! :love:

I nya huset kommer vi ha plats för A att kunna röja runt i köket, just nu är vårt kök för litet och alla andra rum har heltäckningsmattor. Fast hon har inte fattat att man kan ta sej fram än, hon har precis kommit på att hon kan hoppa och dansa i den :D

Ikväll åt A lite Banana custard och sen en vanlig portion ersättning så blir intressant att se när/om hon vaknar i natt och är hungrig. Vi är fortfarande inne på att vakna 1-2 ggr per natt för mat nu, hon gjorde samma runt 4 månader men nu har det pågått flera veckor :down:

Aaaargh this too shall pass... hoppas jag... this tooth shall pass!

En i underkäken tittade fram förra veckan men nu är det nog mer på G :(... så slemmig i näsan att hon inte kan andas i den emellanåt och sugen hjälper ej, kommer bara mer genomskinligt slem direkt. Jättearg bebis som då inte kan amma, ostbågar sig i alla bärdon, kan inte sova, allmänt kinkig såklart... och slutkörda föräldrar...

image2.jpg

John går inte upp i vikt just nu.
3 juli vägde han 8420 gram, i dag väger han 8590. Det är tillräckligt liten ökning för att få den bekymrade blicken från sköterskan på BVC.

Jag ser två anledningar:

Han tycker inte att det är ett party att amma längre, och amning på dagtid är det i princip bara att glömma. Han vill inte. Den senaste veckan han även kvällsamningen blivit mer och mer ointressant.

Han är inte så hungrig. Han smakar eller äter allt som bjuds. Han blir inte gnällhungrig, utan håller en bra nivå genom dagarna. Han äter gröt, klämpåsar med frukt, majskrokar, gurkstavar, lite leverpastej, lite messmör, lite annat. Han äter tills han inte vill ha mer, och han är jättenöjd mellan målen.

Så, vad ska jag göra?
Han äter gärna ur flaska.
Välling är aktuellt, tydligen är det bra att vänja bebisar vid gluten medan de fortfarande ammar. Ska jag försöka amma mer? Eller ska jag försöka sluta helt? Jag drömmer ju om att han ska sova hela natten i egen säng, och att natta med flaska känns som en rimlig väg dit?

Senast ändrad:
image2.jpg

3 juli vägde han 8420 gram, i dag väger han 8590. Det är tillräckligt liten ökning för att få den bekymrade blicken från sköterskan på BVC.

Jag ser två anledningar:

Han tycker inte att det är ett party att amma längre, och amning på dagtid är det i princip bara att glömma. Han vill inte. Den senaste veckan han även kvällsamningen blivit mer och mer ointressant.

Han är inte så hungrig. Han smakar eller äter allt som bjuds. Han blir inte gnällhungrig, utan håller en bra nivå genom dagarna. Han äter gröt, klämpåsar med frukt, majskrokar, gurkstavar, lite leverpastej, lite messmör, lite annat. Han äter tills han inte vill ha mer, och han är jättenöjd mellan målen.

Så, vad ska jag göra?
Välling är aktuellt, tydligen är det bra att vänja bebisar vid gluten medan de fortfarande ammar. Ska jag försöka amma mer? Eller ska jag försöka sluta helt? Jag drömmer ju om att han ska sova hela natten i egen säng, och att natta med flaska känns som en rimlig väg dit?

Tycker ni känns bra att natta med flaska så gör det! Så gjorde vi med Emelie så att vi båda ska kunna natta och inte bara jag som ammade.

image2.jpg

Jag ser två anledningar:

Så, vad ska jag göra?

Det är väl rätt vanligt att de inte lägger på sej så mycket när de börjar med fast föda, de sa min BVC tant sist hon var här, att jag inte skulle oroa mej om A inte har gått upp när vi börjat med mer mat och de blir mindre flaska.

image2.jpg

Jag ser två anledningar:

Så, vad ska jag göra?

Har inte något vettigt att komma med när det gäller vikten men när det gäller råden om gluten så tänkte jag bara att forskning visar ju på motsatsen vad livsmedelsverket rekommenderar när det gäller småbarn och gluten, att man ska börja med det tidigt.
Här finns lite mer att läsa och länkar till studier.
http://www.kostdoktorn.se/nya-sakra-studier-raden-om-gluten-till-smabarn-behover-andras

Har inte något vettigt att komma med när det gäller vikten men när det gäller råden om gluten så tänkte jag bara att forskning visar ju på motsatsen vad livsmedelsverket rekommenderar när det gäller småbarn och gluten, att man ska börja med det tidigt.
http://www.kostdoktorn.se/nya-sakra-studier-raden-om-gluten-till-smabarn-behover-andras

Åh jag skulle egentligen vilja läsa mer om det där. Men med en annan källa än Kostdoktorn... Hur vet man att detta är de studier som finns och att det inte även finns andra som säger motsatsen..

Tack för input, men jag kan tyvärr inte ta något från Kostdoktorn på allvar :o

(Ska däremot kolla upp forskningen, för ibland har han tolkat resultaten helt annorlunda än vad forskarna gjort.)

Nja det är ju inte kostdoktorn som står för forskningen, det var ju bara en kort sammanfattning. Studierna som är länkade till i den sammanfattningen är ju från New England Journal of Medicin.

Jo absolut, men när det är absolut inte oberoende sammanställningar som den här så är det ju svårt att få uppfattningen om ifall sammanfattningen tar upp hela forskningsläget, eller väl valda delar :)

Jo absolut, men när det är absolut inte oberoende sammanställningar som den här så är det ju svårt att få uppfattningen om ifall sammanfattningen tar upp hela forskningsläget, eller väl valda delar :)

Även de valda delarna kan ju ifrågasättas. Jag är ingen expert på att tolka studier men exempelvis studie 1, 5,9 % kontra 4,5 % utvecklade glutenintolerans när det introducerats resp. inte introducerats mellan 4-6 månader. Det rör sig alltså om ett barns skillnad, om jag förstått saken rätt.

Och jämför man sedan med andra studien, där 12 % resp. 5 % utvecklat glutenintolerans när det introducerats vid 6 resp. 12 månader så är det ju ändå fler än i första studien där gluten introducerats tidigare?

Sedan är ju studierna utförda på barn med "hög risk" (vad nu det innebär) respektive barn med glutenintolerans i släkten. T.ex. i min släkt så vet jag om exakt en person som inte tål gluten och det hänger ihop med hennes extra kromosom. Inte heller på makens sida finns någon glutenintolerans, vad jag vet. Studierna säger alltså ingenting om någon eventuell förhöjd risk för mitt barn (eller för de flesta barn jag känner, jag vet överlag väldigt få som inte tål gluten).

Nä, jag förhåller mig skeptisk.

@Miks, vad är det du säger? Går redan?? Skräm mig inte så, jag intalar mig glatt att det är omöjligt så tidigt..Får skrämselhicka av att han kan resa sig ståendes...som du säger-bra rörlighet men lika omogen hjärna= kaos!:nailbiting:
Han kan gärna vara nöjd med sitt krypande lååååångt framöver.

Btw, idag nattade sambon för första gången! Och det gick ju fint såklart.
Mmm längs med vardagsrumsbordet går hon. Hon är definitivt inte stadig men hon är en glad entusiast. I morse klättrade hon upp i sittdelen på vagnen som stod på golvet. Inte en bra ide faktiskt. Klättra och vara 7 månader är inte en fantastisk ekvation :meh:

Jag hoppas att hon lugnar ner sig lite. Hon kan få hålla sig på den här nivån ett tag nu.

Var glad så länge han håller sig lugn ;) Sen sätter man kaffet i halsen 17 gånger om dan :D

Mvh Miks

Men va? Han har ju recenserat studie två helt fel! Det står ju klart och tydligt att sen introduktion inte har någon påverkan på utfallet efter 10 år utan då finns det inga skillnader alls mellan grupperna. Det enda som hände var att man kunde senarelägga debuten för glutenintoleransen (vilket ju inte är så märkligt). Eller är det jag som läser som en kratta?

Jag håller inte kostdoktorn högt som tillförlitlig källa. Tyvärr, för det är många som tror på honom och han har stor (allt för stor) genomslagskraft i både media och folkmun!

Sorry för sågande :)

Mvh Miks

Mmm längs med vardagsrumsbordet går hon. Hon är definitivt inte stadig men hon är en glad entusiast. I morse klättrade hon upp i sittdelen på vagnen som stod på golvet. Inte en bra ide faktiskt. Klättra och vara 7 månader är inte en fantastisk ekvation :meh:

Jag hoppas att hon lugnar ner sig lite. Hon kan få hålla sig på den här nivån ett tag nu.

Var glad så länge han håller sig lugn ;) Sen sätter man kaffet i halsen 17 gånger om dan :D

Mvh Miks

Min mamma har varnat mej om att A kan tänkas bli som C då jag var mer vild än tam som bebis och var tidig med att gå och klättra och hittills följer A sin mammas fotspår :crazy: :D

Min mamma har varnat mej om att A kan tänkas bli som C då jag var mer vild än tam som bebis och var tidig med att gå och klättra och hittills följer A sin mammas fotspår :crazy: :D
Det är bara att utrusta dig med hård hud och kallt sinne! Vurpor med efterföljande illtjut är ofrånkomliga :(

Hoppas hon håller sej lugn ett tag till! Ju mer de växer på sig innan de är uppe och far desto bättre!

Mvh Miks

image2.jpg

Jag ser två anledningar:

Så, vad ska jag göra?

Ökning eller inte, han ligger inte på undervikt så förstår inte riktigt sköterskan på BVC. Om det nu är så att John är nöjd, så får han i sig det han behöver. Barn stannar ofta av när vanlig mat introduceras, nu syns det inte hur ofta han blivit vägd. Han har samtidigt inte tappat vikt.

Välling är inget nödvändigt ens för glutens skull. Ger du honom en varierad kost med tex smörgås, gröt osv så vänjer sig magen ändå.

Jag hade inte varit orolig över kosten, han verkar ju nöjd. Vet inte riktigt hur gammal han är, men i många fall stannar barn även av i vikt när de blir mer rörliga eftersom de ofta inte har tid att äta för allt är så intressant :laugh:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 228
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar