Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Storasyster har i princip aldrig satt i halsen utan har klarat av ganska stora bitar hela tiden. Köttbullar tex har vi bara delat i hälften (och inte alls de senaste tre åren kanske) när vänner har delat i kvartar osv. Så jag kanske är lite för nonchalant men hon har ju klarat det och lillebror verkar vara av samma kaliber.

Men han ska få prova lite mer stavar att hålla i själv :up: om han nu håller i dem, han är ganska bekväm och tycker att jag kan minsann hålla i majskrokarna åt honom så att han bara kan gapa :cautious:

Jag behöver nog gå en Om-ongen-sätter-i-halsen-kurs för dig.

:bow:
Ha ha! Man kanske blir lite coolare med tiden eller något!

Alltså, hur lyfter man i ena armen? Kan du inte rita en skiss eller nåt?

:o Bra att kunna såna tips ju!
På riktigt så är det bara att ta barnet ovanför armbågsleden och lyfta armen rakt upp. Nästan så barnet lättar. Är min mamma som lärt mig. Funkar varje gång. Vi gör så även på 6 åringen.

De gånger jag vänt lilla C upp och ner är när jag inte velat att biten skulle ner utan upp.

Mvh Miks

Kära dagbok

Snart kommer min nya bärsele, förhoppningsvis redan i dag. Då ska bäras!

Min rygg är helt paj av oergonomiskt bärande, jag hade knutor som var så hårda och jobbiga att lösa upp att jag fick blåmärken efter massagen i lördags :o

I dag har vi ingenting planerat, men det är fint väder så jag tror att vi ska uppsöka en lekpark och prova att gunga. Det har vi aldrig gjort förut och jag skulle tro att han älskar det. Jag tänker dessutom montera en gunga i taket inne på hans rum, så det är nog smart att testa innan :D

Förresten!
Han tryckte i sig 2+2 dl med ersättning i går, alltså dubbelt så mycket som jag räknade med. :eek: Han var å andra sidan helt vild i går på kvällen och somnade en timme senare än vanligt, efter mycket galopp och snack.

Han älskar ju att "äta själv" och att hålla i flaskan är superkul, jag antar att det är därför. Han fick precis typ 1,5 dl bröstmjölk ur frysen och slurpade i sig allt... Meeen vi ska på sexmånaderskontroll nästa vecka och med tanke på att han bara har gått upp 100 gram totalt de senaste vägningarna kan han få trycka i sig lite extra.

Kära dagbok

Snart kommer min nya bärsele, förhoppningsvis redan i dag. Då ska bäras!

Min rygg är helt paj av oergonomiskt bärande, jag hade knutor som var så hårda och jobbiga att lösa upp att jag fick blåmärken efter massagen i lördags :o

I dag har vi ingenting planerat, men det är fint väder så jag tror att vi ska uppsöka en lekpark och prova att gunga. Det har vi aldrig gjort förut och jag skulle tro att han älskar det. Jag tänker dessutom montera en gunga i taket inne på hans rum, så det är nog smart att testa innan :D

Förresten!
Han tryckte i sig 2+2 dl med ersättning i går, alltså dubbelt så mycket som jag räknade med. :eek: Han var å andra sidan helt vild i går på kvällen och somnade en timme senare än vanligt, efter mycket galopp och snack.

Han älskar ju att "äta själv" och att hålla i flaskan är superkul, jag antar att det är därför. Han fick precis typ 1,5 dl bröstmjölk ur frysen och slurpade i sig allt... Meeen vi ska på sexmånaderskontroll nästa vecka och med tanke på att han bara har gått upp 100 gram totalt de senaste vägningarna kan han få trycka i sig lite extra.

E tycker det är superkul att gunga! Särskilt när syrran gungar på ;) Syrran tycker nog det är ännu roligare att få gunga på faktiskt :D

Är det en vanlig gunga du tänker montera @Blueberry eller är det något special för inomhus? :)

Lillebror har gungat i vi föräldrars famn och även "hoppat" studsmatta med oss och han tycker det är superroligt :D jag har en hoppgunga liggandes någonstans i kattvinden som jag inte har hittat på och det är så frustrerande! Tänker inte köpa en ny när vi har en och jag tror han skulle tycka det var roligt att sitta och studsa i en sån.

Annars är studsmattan en bra plats att åla runt på hälsar bebisen ;) lagom hal att kravla runt på :D

Bokade playdate imorse så vi ska faktiskt gå och gunga i lekparken nu :D
Fast först måste jag vara en elak mamma och väcka bebisen :crazy: eller så sover hon sej igenom påklädning. Tänkte testa ta henne i sjalen på vägen dit

Är det en vanlig gunga du tänker montera @Blueberry eller är det något special för inomhus? :)

Lillebror har gungat i vi föräldrars famn och även "hoppat" studsmatta med oss och han tycker det är superroligt :D jag har en hoppgunga liggandes någonstans i kattvinden som jag inte har hittat på och det är så frustrerande! Tänker inte köpa en ny när vi har en och jag tror han skulle tycka det var roligt att sitta och studsa i en sån.

Annars är studsmattan en bra plats att åla runt på hälsar bebisen ;) lagom hal att kravla runt på :D

En helt vanlig bebisgunga.
Två trapetskrokar i taket bara, så kan vi gunga därinne sen :up:
När han växer ur den går det ju att byta till en lian eller nåt. :D

Vi har inga bra gungträd i trädgården, utan tänkte ha en gungbjälke på altanen när vi gör om den nästa år. Men alla barn har rätt att gunga, så till dess blir det inomhus ;)

Jag har en studsmatta, men den blir varm som en stekpanna i solen. Han gillar visserligen att vara på den, men ålar inte så mycket än.

En helt vanlig bebisgunga.
Två trapetskrokar i taket bara, så kan vi gunga därinne sen :up:
När han växer ur den går det ju att byta till en lian eller nåt. :D

Vi har inga bra gungträd i trädgården, utan tänkte ha en gungbjälke på altanen när vi gör om den nästa år. Men alla barn har rätt att gunga, så till dess blir det inomhus ;)

Jag har en studsmatta, men den blir varm som en stekpanna i solen. Han gillar visserligen att vara på den, men ålar inte så mycket än.

Smart :up:
Vi har en gungställning men ingen babygunga, får se om det blir en i år eller nästa. Storasyster har iaf redan bestämt att han ska få gunga i mitten :D

Lillebror är inte så duktig på att åla men det går bättre på studsmattan som är glatt och hamnar i lite lutning när hans mindre lätta mor sitter på den :p

Playdaten gick bra fast vi fick vänta runt 40 min på vår date, tur man vet hur de kan va när man ska iväg med bebis, A är helt tokig i att gunga.

Hur klär ni era små ute?
Vi har grått och blåsigt och runt 15 grader (rena sommarvädret ;) ) jag klär A i långärmat, byxor, stumpor, tunn kofta och mössa, den andra bebisen hade tshirt o jeans. Jämnför jag med andra bebisar så klär jag A som de vore vinter känns det som men jag klär henne som jag klär mej själv fast hon får ha mössa, vilket jag aldrig ser andra bebisar har.

Hur klär ni era små ute?
Vi har grått och blåsigt och runt 15 grader (rena sommarvädret ;) ) jag klär A i långärmat, byxor, stumpor, tunn kofta och mössa, den andra bebisen hade tshirt o jeans. Jämnför jag med andra bebisar så klär jag A som de vore vinter känns det som men jag klär henne som jag klär mej själv fast hon får ha mössa, vilket jag aldrig ser andra bebisar har.

John har inte haft strumpor på lääääänge. Han har i regel ett lager kläder, alltså body och byxor (eller onepiece) och korta ärmar/ben när det är varmt.

Keps eller solhatt för att skydda mot solen, mössa om det är lite kyligt, blött eller blåsigt. (Oftast har han ingenting förutom sitt långa hår ;))

Jag har alltid med två filtar i vagnen, men en av dem är bara tunn muslin som mest används som solskydd.
Är det kallt eller kväll har han ett täcke i vagnen, då är det väldigt mysigt att bädda in honom och han brukar somna väldigt gott. :)

Jag har köpt tre zip-tröjor i storlek 74 som han kan ha under hösten. Och fint fleecetyg som jag tänkte sy en overall i. Winter is coming, ni vet.

Jag klär bebis som jag klär mig själv, men med tunn bomullsmössa eller solhatt. I det vädret du beskriver hade det blivit tshirtbody, huvtröja, mjukisbyxor och strumpor och en liten mössa :).

Idag har jag fått använda hjärnan :eek: :D

Var inne på jobbet och ifrågasatte en dålig löneförhöjning. Min chef hade den goda smaken att meddela löneförhöjningen via en retroaktiv lönespec i juni. Jag blev sne och meddelade att jag ville ha en förklaring och han föreslog ett möte. Mötet var idag. Efter två timmars tuff diskussion gick jag därifrån med det dubbla. Inte nöjd men nu är jag iaf inte missnöjd :up:

Imorgon ska jag träffa vd och it-chef på ett annat företag för att de har erbjudit mej ett jobb. Lunch med jobbprat så får vi se vad det hela leder till! Jag är trött efter idag så jag kommer nog vara slut efter imorgon :)

Mvh Miks

Har nästan alltid långärmat och långbyxor på lilleman. Lägger bara till en kofta om det är kyligt.

De få gångerna de har varit varmt på riktigt så har han bara haft blöja hemma och en kortärmad body bland folk.

På tal om mat så kör vi på gröt 2-3ggr per dag och så ersättning + klämmisar efter behov.
Jag vågar inte mig på något som kan bli till bitar, så gurkstavar och liknande serveras i rejäla format :P

Övrig mat provsmakar han bara, har testat att göra puré av lite mild mat men då kräks han. Antar att magen inte är mogen än!
Så vi tar det lugnt.
Han var 72cm lång och låg över 9kg på 6 månaderskontrollen. Han kryper och kan sätta sig upp själv, så han verkar få i sig nog med mat ändå :)

Han är supersöt när han kravlar runt hemma, sätter sig, babblar och viftar , för att sedan fortsätta äventyret :D

Angående kläder så måste jag bara berätta att han för första gången fått vara nakenfis utomhus! Här söder om Oslo är det sommarvärme, ungen fick sitta på gräsmattan och äta kvällsgröten själv..Praktiskt; naken och redo för välbehövlig dusch direkt efter ;)

På tal om mat så kör vi på gröt 2-3ggr per dag och så ersättning + klämmisar efter behov.
Jag vågar inte mig på något som kan bli till bitar, så gurkstavar och liknande serveras i rejäla format :P

Övrig mat provsmakar han bara, har testat att göra puré av lite mild mat men då kräks han. Antar att magen inte är mogen än!
Så vi tar det lugnt.
Han var 72cm lång och låg över 9kg på 6 månaderskontrollen. Han kryper och kan sätta sig upp själv, så han verkar få i sig nog med mat ändå :)

Han är supersöt när han kravlar runt hemma, sätter sig, babblar och viftar , för att sedan fortsätta äventyret :D

Angående kläder så måste jag bara berätta att han för första gången fått vara nakenfis utomhus! Här söder om Oslo är det sommarvärme, ungen fick sitta på gräsmattan och äta kvällsgröten själv..Praktiskt; naken och redo för välbehövlig dusch direkt efter ;)

Vad roligt med en krypare! Här ägnar sig ongen mest åt "aggressivt bröstsim" när han ligger på mage, varvar det med armhävningar och frustrerade sparkar. :angel:

Vad roligt med en krypare! Här ägnar sig ongen mest åt "aggressivt bröstsim" när han ligger på mage, varvar det med armhävningar och frustrerade sparkar. :angel:

Om jag ska vara exakt så har han en slags "hoppsa" stil där han sitter, kastar sig framåt, sprattlar hej vilt, sätter sig och upprepar, men han tar sig runt i rummet, så jag har redan hittar honom sugande på sladdar och bråkandes med dvds :/.

Det är väl nu kaoset börjar?

Om jag ska vara exakt så har han en slags "hoppsa" stil där han sitter, kastar sig framåt, sprattlar hej vilt, sätter sig och upprepar, men han tar sig runt i rummet, så jag har redan hittar honom sugande på sladdar och bråkandes med dvds :/.

Det är väl nu kaoset börjar?

A hittade till dvderna förra veckan och tycker vi ska se Ett päron till farsa filmerna :D men nu blir de svårare för henne för alla filmer åkte ner i flyttlådor idag.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 226
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar