Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Det som jag tänker mest på är att han inte äter särskilt mycket när han äter mat... Vi gör som regel bara 1/4-1/2 portion gröt, som blandas med typ lika mycket fruktpure och lite kokosolja. Det får han två gånger om dagen. En klämpåse (eller två) per dag, ungefär. Majskrokar räknar jag knappt som mat, även om han suger i sig 4-7 stycken per dag. :angel:

Burkmat tycker han är rätt ointressant att äta, men han smakar gärna.

Nej det äts inte så mycket här hemma heller. Det mesta som märks är gröten på kvällen, annars är det lite amning (betoning på lite) och frukt men han växer och frodas.
Burkmat har vi inte ens börjat med. Köpte hem någon liten burk med potatis och majs(?) och potatis och broccoli (?) men de står fortfarande orörda.

Fast ser jag på dottern som jag tyckte åt lite växte som hon skulle hon med. De får ju inte plats med så mycket i de små magarna Och verkar de glada, nöjda och ohungriga så är väl allt som det ska tänker jag.

Vi har slutat amma, A blev meat förbannad när vi ammade på slutet så det har blivit ersättning nu. Känner mej delad just för att jag tycker amning är det bästa för mitt barn men är rätt glad att slippa då jag aldrig riktigt gillade att amma eller fick nån mys-känsla av det.
Hon får testa olika pureer varje dag och lite blw också och taste teaser med frukt. Hon föredrar att hålla själv så pureer med sked blir med en sked var, hon gillar allt hon får men hon ska göra själv.

Har lagt en beställning på majskrokar tills mormor och morfar kommer i slutet på månaden, vilken ålder rekomenderas de från?
Har köpt något liknande här med rek från 7 månader/stage 2.

Hoppar in från vårtråden.
Jag har inte ammat på två dagar nu utan det är i huvudsak ersättning som gäller och två små grötportioner per dag plus smaksensationer :)
Trodde jag skulle amma lite längre men hon var inte så intresserad längre så det kändes dags på nåt sätt. Var precis lika med storasyster.

Äntligen är min Mei Tai klar och A var snabb att godkänna den, jag avvaktat tills jag använt den ett tag men so far so good, vi har dammsugit och hängt tvätt och A har tittat runt och varit nöjd :up:

Nu är ju inte jag en ammande mamma (längre) men jag kanske kan komma med lite input.

Lilla C äter 1/4 portions gröt, 1,5 till 2 klämpåsar med frukt. Sen äter hon ca 100 ml ersättning 3 eller 4 gånger. Lite gurka, majskrokar, äppelbitar slinker i men det räknar jag inte som mat.

Hon har minskat rejält på ersättningen. Från att ha ätit 180ml färdigblandad så får hon bara i sig 100ml. Tidigare åt hon 6 gånger om dagen så väldigt mycket mer ersättning än nu. Jag misstänker att maten tar mer plast i magen och mättar längre. Tänker att det borde vara lika med bröstmjölken. Att de mer behöver en slurk och sen äter ikapp lite på natten.

Vi kommer behålla 2 mål ersättning fram tills hon är dryga året och därefter 1 mål så länge det går. Sonen slutade när han var 3,5 år.

Mvh Miks

Vi testar ett amningsfritt dygn nu ändå, men bara för att jag har varit och gjort tatueringslaser nu på förmiddagen.

Jag ammade sista gången vid 11, sedan dess har han ätit en portion gröt (alltså 1/4 portion = 1 msk grötpulver) och en klämpåse, några majskrokar, lite rotfruktspuré och mosad potatis med smör, och han har druckit vatten (han älskar vatten och att hålla flaskan själv).

Han verkar väldigt nöjd i alla fall.

Jag ska på träning i kväll, innan det får han en halv tetra med ersättning (alltså 1 dl) + lite katrinplommonpure och innan nattning får han en portion gröt + resten av ersättningen.

Låter det rimligt?

Vi testar ett amningsfritt dygn nu ändå, men bara för att jag har varit och gjort tatueringslaser nu på förmiddagen.

Jag ammade sista gången vid 11, sedan dess har han ätit en portion gröt (alltså 1/4 portion = 1 msk grötpulver) och en klämpåse, några majskrokar, lite rotfruktspuré och mosad potatis med smör, och han har druckit vatten (han älskar vatten och att hålla flaskan själv).

Jag ska på träning i kväll, innan det får han en halv tetra med ersättning (alltså 1 dl) + lite katrinplommonpure och innan nattning får han en portion gröt + resten av ersättningen.

Låter det rimligt?

Jag tycker att det låter jättebra. Men jag skulle ha bytt ut ersättningen mot välling (om han gillar välling), vällingen mättar bättre inför natten.

Låter det rimligt?
Får han i sig allt det där så låter det toppen!

Blir han mer hungrig kan ni ju prova att trycka i honom resten av ersättningen. Alternativt när han vaknar på natten! Skönt att han dricker vatten. Lilla C är inget fan av vatten.

Mvh Miks

Jag tycker att det låter jättebra. Men jag skulle ha bytt ut ersättningen mot välling (om han gillar välling), vällingen mättar bättre inför natten.

Vi har inte välling, eftersom BVC rekommenderade gröt framför välling... Jag ska dit nästa vecka, kan föra det på tal då.

Han älskar verkligen ersättning, däremot. Tydligen supersmarrigt. Jag får liksom bända loss flaskan ur händerna på honom när den är tom :D

Vi har inte välling, eftersom BVC rekommenderade gröt framför välling... Jag ska dit nästa vecka, kan föra det på tal då.

Han älskar verkligen ersättning, däremot. Tydligen supersmarrigt. Jag får liksom bända loss flaskan ur händerna på honom när den är tom :D

Men du behöver ju inte ta bort gröten bara för att han får välling.

Fråga fr en okunnig, men hur kommer det sig att så mga ger majskrokar? Vad är grejen?

Jag ger för att det övar motoriken, de är lagomt stora att hålla i och de smälter i munnen (även om man fortfarande måste hålla koll så de inte fastnar) samt det är bra tidsfördriv när vi andra äter tex mellanmål eller kvällsmat. Det är mer ett pyssel och nöje än för att det faktiskt ska mätta eller så :)

@Miks
Hur stora bitar ger du när du ger gurka och äpple mm? Som majskorn eller som stavar eller vad? :) jag blir alltid så osäker på hårda saker och BVC vill ju bara att vi ska pyssla med puré.

@Miks
Hur stora bitar ger du när du ger gurka och äpple mm? Som majskorn eller som stavar eller vad? :) jag blir alltid så osäker på hårda saker och BVC vill ju bara att vi ska pyssla med puré.
Hon får stavar. På gurka gnager hon först av "fröna" och äter upp. Sen biter hon resten av staven i halvcentimetertjocka bitar som hon spottar ut. Ibland får man pilla ut en bit. Hon får paprika, päron, tomat, morot, äpple, melon (men det blir det så stora bitar av). Sen äter hon majskrokar och "puffits" från Ellas kitchen (typ som majskrokar men inte lika slabbigt). De är från 10 månader står det på förpackningen men de är poppis hos lilla C. Hon har inga problem med olika strukturer och tuggar glatt.

Men jag är å andra sidan rätt så iskall med att sätta i halsen. Jag har vänt upp och ner på henne tre gånger hittills och är egentligen inte så brydd av det. Jag har ändå ganska stor tilltro till att jag skulle kunna hålla henne vid liv om hon skulle sätta ordentligt i halsen. Har gått ett antal hlr utbildningar. Såååå våra matvanor kanske inte är för den ängsliga ;)

Mvh Miks

Jag är inte en orolig person av mig mer osäker att andra ska tycka att jag gör fel ;) så jag behöver inputs för att våga göra vissa saker :)
Det är tråkigt att BVC är så insnöade på puréer, vore trevligt med lite mer stöd från dem att ge bitar.

Lilleman verkar vara duktig på att kontrollera bitar. Han åt på plommon som jag höll i i helgen och då spottade han ut de stora bitarna och svalde de små :)

Hörni, fellow ammande mothers, hur tänker ni med amningen nu?

Fortsätter ni som vanligt?
Trappar ni ner?
Äter bebis andra grejer?

John har passerat 6 månader och äter gärna klämpåsar med frukt, gröt blandad med frukt, lite burkmat och typ vad som helst ur flaska. Han blir allt mindre intresserad av att amma på dagen, medan jag blir allt mindre intresserad av att amma på natten. Det känns också som att brösten börjar bli lite trötta, de fylls liksom inte på i samma takt längre.

Jag är väldigt osäker på hur jag ska göra.

Nu får Jack "riktig" mat ca 3 gånger per dag: lite gröt, fruktpuré och minimackor till frukost, lite burkmat eller liknande till lunch och samma sak till middag. Ibland även lite gröt på kvällen. Jag brukar testa om han vill amma efter varje mål, men oftast verkar han bli rätt mätt på det och vill inte mer än någon liten slurk. Däremot får han amma hur mycket han vill på natten och mellan målen, och det brukar bli en hel del :p Så jag försöker inte trappa ner alls än så länge, han får själv bestämma om han vill trappa ner själv men annars fortsätter jag nog så här tills jag börjar jobba. Då kommer det bara bli amning morgon, eftermiddag, kväll och natt, och så småningom bara morgon och kväll. Om han vill och det funkar bra fortsätter jag nog amma ett par gånger per dag tills han blir ca 1,5 år (som med storasyster) :)

Jag är inte en orolig person av mig mer osäker att andra ska tycka att jag gör fel ;) så jag behöver inputs för att våga göra vissa saker :)
Det är tråkigt att BVC är så insnöade på puréer, vore trevligt med lite mer stöd från dem att ge bitar.

Lilleman verkar vara duktig på att kontrollera bitar. Han åt på plommon som jag höll i i helgen och då spottade han ut de stora bitarna och svalde de små :)

Om man är mer nojig av sig (som jag :o ) kan man ju ge minimackor av vanligt vitt bröd, det smälter ju nästan i munnen, kokta rotfrukter m.m. skurna i stavar. Jag tänker mig i alla fall att det slinker ner lättare och inte fastnar så lätt i halsen. Jag brukar även fylla på skedar med puré och räcka honom så han får stoppa in i munnen själv, det tycker i alla fall Jack är mycket trevligare än att bli matad :)

Om han kontrollerar bitarna bra så kan du ju fortsätta. Så länge du har koll och kan agera direkt om han sätter i halsen så är det ju ganska lugnt.

Tycker du det är jobbigt med bitar så kan du skala en persika som är mjuk och låta honom tugga på. Det finns platta persikor som man kan plocka bort kärnan på. De är super! Det blir ju bara mjuka slajmiga bitar av persika så sätter han i halsen lyfter man barnet i ena armen så slinker biten ner.

Du känner ditt barn bäst. Gör det du tror att han klarar av!

Mvh Miks

Om han kontrollerar bitarna bra så kan du ju fortsätta. Så länge du har koll och kan agera direkt om han sätter i halsen så är det ju ganska lugnt.

Tycker du det är jobbigt med bitar så kan du skala en persika som är mjuk och låta honom tugga på. Det finns platta persikor som man kan plocka bort kärnan på. De är super! Det blir ju bara mjuka slajmiga bitar av persika så sätter han i halsen lyfter man barnet i ena armen så slinker biten ner.

Du känner ditt barn bäst. Gör det du tror att han klarar av!

Mvh Miks

Jag behöver nog gå en Om-ongen-sätter-i-halsen-kurs för dig.

:bow:

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 226
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar