Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Efter ett halvår är mornarna med John fortfarande det bästa jag vet. Han är så mysig! Varm och gosig och glad :love: Jag förlåter honom alltid för natten på direkten när han vaknar med ett leende och ligger och småpratar för sig själv en stund. :angel:

Vi kan ha morgon i sängen i flera timmar :D

Jag håller helt med! Morgon får det gärna vara hela dagen :D

Dessvärre verkar sonen ha kommit på en egen lösning på mammas önskan genom att vakna tidigare och tidigare varje morgon.. :meh: Tur att morgonhumöret är oemotståndligt då :love:

@Blueberry jag förstår precis vad du menar, exakt samma här! Det är tur att minnet är kort och hans leende stort :P

Idag ska jag framkalla lite bilder på underverket, men kan inte bestämma mig om det ska bli foton, canvas..Storlek? Nåja. hemmet kommer nog bli överfyllt av bebisbilder om jag inte taggar ned snart.

@Blueberry jag förstår precis vad du menar, exakt samma här! Det är tur att minnet är kort och hans leende stort :P

Idag ska jag framkalla lite bilder på underverket, men kan inte bestämma mig om det ska bli foton, canvas..Storlek? Nåja. hemmet kommer nog bli överfyllt av bebisbilder om jag inte taggar ned snart.

Jag lyckas hålla mig från att framkalla bilder med hjälp av tanken på en fotobok om året. Då blir det inga lösa bilder och inget pyssel med album :up: :D

Har däremot inte bestämt mig för om året är kalenderår eller födelsedag till födelsedag. Visserligen inte så stor skillnad eftersom han fyller år 30 januari, men ändå.

Jag lyckas hålla mig från att framkalla bilder med hjälp av tanken på en fotobok om året. Då blir det inga lösa bilder och inget pyssel med album :up: :D

Har däremot inte bestämt mig för om året är kalenderår eller födelsedag till födelsedag. Visserligen inte så stor skillnad eftersom han fyller år 30 januari, men ändå.

Smart! Jag tror att det får bli så här med, så får jag ta och förstora några få, underbara bilder, tagna av en kompis som är excellent hobbyfotograf :D

Vad har ni haft för er i sommar? Vi har haft det helt otroligt härligt även om vi inte gjort någon längre resa, däremot har det blivit en kryssning, lite båtturer och Kolmården plus några extranätter på hotell i Norrköping. Superhärligt och allt har funkat överraskande smidigt med två små kids :) Ellie har tyckt att det har varit jättekul att se djur och sova på hotell (otroligt nog, hon brukar inte gillar förändringar i tillvaron) och Jack tycker ju allt är kul så länge mamma och tutten håller sig inom en armlängs avstånd :p:D så vi har haft det väldigt väldigt bra :)

Här har man ju inte semester 4 veckor på sommaren 2 på sin höjd så vi har haft vanlig vardag nästan hela sommaren, men en vecka i Wales har vi haft och nån helg, blir en vecka till i september.
Annars så har vi börjat gå på baby group typ öppnaförskolan vilket Alice tycker är jättekul och hon verkar ha blivit lite förtjust i en Edward, sen så går vi på badhuset eller till parken för att gunga är skitkul :D (hon är så lik mej som bebis både till sött och utseende, en riktig mini me på gott o ont :D )

Hehe... En liten dum fråga kanske men mina magmuskler är fortfarande delade och jag har ganska nyss börjat träna dem. Igår köpte vi en studsmatta till dottern som vill ha sällskap när hon hoppar och jag är inte sen att hänga på MEN kan det var skadligt för magmusklerna (eller bäckenmusklerna) att jag hoppar? :o kanske töjer ut musklerna ännu mer? :nailbiting:

Hehe... En liten dum fråga kanske men mina magmuskler är fortfarande delade och jag har ganska nyss börjat träna dem. Igår köpte vi en studsmatta till dottern som vill ha sällskap när hon hoppar och jag är inte sen att hänga på MEN kan det var skadligt för magmusklerna (eller bäckenmusklerna) att jag hoppar? :o kanske töjer ut musklerna ännu mer? :nailbiting:

Jag tror tvärtom att det är bra, speciellt om du tänker på att spänna och dra in magen när du hoppar för då tränar du automatiskt bålen och de inre magmusklerna, vilket gör att delningen drar ihop sig. Sen ska du nog inte hoppa som en galning i början (det borde ju vara som med löpning, som man ska vara försiktig med tills bäckenbottenmusklerna återhämtat sig) och se till att komplettera med knipövningar :) Om du får ont eller problem med urinläkage eller liknande ska du självklart inte hoppa!

Du har säkert bra koll på hur man tränar magmusklerna efter en graviditet, men tänkte ändå för säkerhets skull skriva att kom ihåg att inte göra sit ups eller liknande! Det delar bara magmusklerna ännu mer. Något som hjälpt mig jättemycket är att göra andningsövningar där man drar in magen vid utandningen. När man blivit mer stabil och stark i bålen kan man börja med diverse plankövningar :)

Jag har en kompis som är riktigt vältränad som fick barn för tre år sedan. Hon hoppade studsmatta med sonen och fick framfall.

Jag har inte vågat hoppa på våran studsmatta. Jag har stått och gungat och lekt på den med sonen men inte hoppat ordentligt. Det är många gångers mer belastning än att springa och det ska man tränat upp bäckenbotten ordentligt innan man gör. Dessutom kan det bli svårare att få ihop en delning efter att man tränat fel. First thing first som Olga Rönnberg säger ;)

Mvh Miks

@westernsuzie Vi har haft en bra sommar tycker jag. Avstressad! Mest varit hemma och hängt. Varit en del på landet. Maken och sonen var ute med båten tors-tis tillsammans med bästa vännen och deras äldsta.

Vi har planerat och ritat utbyggnad av vårt hus. Mycket huvudbry!

Nä vi har nog mest hängt och tagit det lugnt, tränat och kollat på serier :)

Mvh Miks

Sambon och jag har insett att vi endast behöver förskola mellan 06:50 - 08:00.
I vår kommun betalar man baserat på lönen, så vi kommer vara tvungna att betala full pris oavsett tid. Vilket känns otroligt surt!
Mina tankar snurrar nu om att försöka lösa det med barnvakt..
Handlar om 2-4 dagar i veckan beroende på hur vi jobbar.
Tänker isåfall att man sätter TL på dagis när hon är runt 2 - 2,5år istället.

Någon som också jobbar obekväma arbetstider som fått någon "specialare" på dagis?

Sambon och jag har insett att vi endast behöver förskola mellan 06:50 - 08:00.
I vår kommun betalar man baserat på lönen, så vi kommer vara tvungna att betala full pris oavsett tid. Vilket känns otroligt surt!
Mina tankar snurrar nu om att försöka lösa det med barnvakt..
Handlar om 2-4 dagar i veckan beroende på hur vi jobbar.
Tänker isåfall att man sätter TL på dagis när hon är runt 2 - 2,5år istället.

Någon som också jobbar obekväma arbetstider som fått någon "specialare" på dagis?

Det går inte att få tag på nån typ dagmamma/nanny typ? Eller nån som är hemma med egna barn som kan tänkas ta TL? Här finns childminders som ser efter barn på morgonen och tar dom till skola och dagis, fast det kostar iofs skjortan oftast.

Jag har börjat fundera på framtiden lite jag med, jag skulle faktiskt vilja jobba, iaf deltid men får vänta tills A blir 2 el 3 då vi ev får 15h gratis barnomsorg, då skulle vi kanske ha råd att jag jobbar. En vän tyckte jag skulle ha A på dagis nån halvdag i veckan och rekomenderade ett som var rätt billigt och bra, kostar £22 för en halvdag (nästan 300:-) :crazy:

Här är världen i gungning, 5e språnget är det väl runt 6 månader. Resulterat i sönn som är lite upp och ner, ena dagen sovs det 30 min 2-3 ggr och är uppe sent och vaknar tidigt för att sen sova 2h lurar och somna tidigt och sova länge (mamman föredrar det senare) äter 1-2ggr per natt för det mesta. Och så gnälls det, jag är van vid att hon säger till när hon vill ha mat och annars är hon go och glad typ, inga tänder har dykt upp men dom måste va på G.

Idag har vi sovdag så jag har börjat sy en mai tai sjal/sele, blir nästan lite tråkigt när hon bara sover men rätt skönt också jag kan ju se på tv i lugn o ro :D

Ikväll ska vi titta på hus vi har redan sett ett som vi funderar på men där var trädgården mindre barnvänlig. Jag vill flytta nu är så less och ledsen på allt, vi bor bara nu men vi har inget hem känns det som.

Tänk vad bra vi har det i Sverige ändå med så väldigt subventionerad barnomsorg. Vi betalar full taxa på 1287kr/månad men eftersom hon är över tre år så får vi "rabatt" på nästan 500kr för den allmänna förskolan på 15h/v är gratis. Känns himla lyxigt när jag läser om din situation @pudsey

Jag har gått och funderat under dagen på det där med framfall. När vet man att man har tränat upp bäckenmuskulaturen tillräckligt för att minska risken för framfall?
Jag menar har ju knipit i ett halvår (samt under graviditeten) och känner mig som vanligt i underlivet.

Tänk vad bra vi har det i Sverige ändå med så väldigt subventionerad barnomsorg. Vi betalar full taxa på 1287kr/månad men eftersom hon är över tre år så får vi "rabatt" på nästan 500kr för den allmänna förskolan på 15h/v är gratis. Känns himla lyxigt när jag läser om din situation @pudsey

Sverige är jättebra på sånt och föräldapenning/ledighet, jag får endast barnbidrag och ingen föräldrapenning öht och det känns rätt pissigt när det finns så många som lurar systemet pp diverse bidrag och skit som skulle kunna jobba men som får pengar av att sitta på puben typ. Tänk va mycke bättre det kunde vara om dom pengarna gick till typ barnomsorgen

Jag har gått och funderat under dagen på det där med framfall. När vet man att man har tränat upp bäckenmuskulaturen tillräckligt för att minska risken för framfall?
Jag menar har ju knipit i ett halvår (samt under graviditeten) och känner mig som vanligt i underlivet.
Vet du med dig att du knipit mycket och kan hålla spänning i 1 minut utan att bli trött så kan du öka på belastning och träning. Springer du så börja springa 1 minut, gå 1 minut och öka på. Känns det bra så är det nog lugnt.

Men som sagt, min kompis är riktigt vältränad och hon fick ändå framfall av studsmattehoppning. Studsmatta är brutalt för bäckenbotten!

Men sen är det väl så att vi är kvinnor så vi riskerar tyvärr att få framfall så länge vi lever :crazy: Musklerna är färskvara och behöver tränas hela tiden.

Mvh Miks

Jag har jättemycket tankar och rädslor när det gäller framfall, inbillar mig att jag har det stup i kvarten :cautious:

Det positiva med det är att jag kniper duktigt i alla fall :up:

Bläääääh, jag behöver lite ångestdämpande från er.
I morgon firar vi bröllopsdag, och under helgen (lördag-söndag) ska vi fira ordentlig med lyxigt spa och övernattning - UTAN BEBIS!! :nailbiting:

Mina föräldrar ska ta hand om John och de befinner sig på typ 20 minuters avstånd, men ändååååå. Jag vet att jag kommer få täta uppdateringar och Jompa är en väldigt kool bebis, han äter ju grejer och mamma har ju liksom haft hand om bebisar förr. Men ändååååå.

Har precis tryckt i ongen lite ersättning för att se vad som hände. Resultat: jätteglad bebis. Det dämpade ångesten lite grann i alla fall.

Men ändåååååå!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 226
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar