Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Han sov där i hela 18 minuter.

Hehehe. Heee.
Vi diskuterade senast i går hur gammalt barnet ska vara när man börjar försöka inte amma till sömns... Hur har ni kört? Dottern är ju 6 veckor så jag har ingen jättebrådska men bröstvårtorna är ju lite ömma...

Och hur i hela friden får man barnet att somna utan att amma till sömns?

Vi diskuterade senast i går hur gammalt barnet ska vara när man börjar försöka inte amma till sömns... Hur har ni kört? Dottern är ju 6 veckor så jag har ingen jättebrådska men bröstvårtorna är ju lite ömma...

För oss blev det att A somnade utan att äta, kommer inte ihåg när men hon har nästan alltid haft lätt att somna själv, men hon har gärna nappen att snutta på

Första barnet började med flaska vid 7 månader och åt sig till söms med den.
Tvåan nu somnar i princip aldrig vid bröstet och har aldrig gjort så han somnar i min famn och bara myser sig själv till sömns.

Jag stressade inte nämnvärt över det med dottern, utan det blev någon gång när hon slutade amma när hon var ca 1,5 år :o
Jack somnar rätt ofta när jag ammar, men ibland är han mätt innan han somnar och då vill han gärna ligga på mage och att jag tar en flik av hans gosefilt och stryker lite över ansiktet och ögonen, då somnar han på tre sekunder :):love: Jag tror man får testa sig fram lite och se vad barnet i fråga tycker är mysigt.

Jag håller på att ladda över bilder, och jag delar med mig av några :D

Här är vi!
Rätt lika, sägs det :D

image18.jpg

Här kör han lite BLW :angel:
image9.jpg

Här har vi bildbevis på helgens barnmatsbonanza...
image8.jpg

image2.jpg

Nöjd onge äter gröt ur klämpåse, Ivan övervakar och är redo att rycka in om det behöver städas:
image3.jpg

Som sagt, Ivan är alltid redo att städa och är MYCKET intresserad av allt som John äter. John är bara glad.
image20.jpg

Billy är också barnvakt, bara inte lika hungrig:
image36.jpg

Kul att se bilder från barnmatsbonanzan! :D Har också beställt lite såna där klämpåsar som man kan fylla på nu. Jack älskar klämpåsar, sin taste teaser och att äta själv, men försöker jag mata honom med sked får han typ kräkreflexer och vill inte ha mer, så jag har gett upp det och låter honom käka det han vill. Då äter han som en liten häst och tycker allt är supergott och spännande :D Så det ska bli kul att testa när de dyker upp!

Alltså de här kidsen, de är bara för underbara! :love:
Jack har börjat "prata" lite och ser typ superglad ut och halvviskar saker som "ta-ta-ta-ta-ta" när man minst anar det. Så ohyggligt charmerande :D En annan gullig sak är att han ÄLSKAR storasyrran och allt storasyrran gör. Idag t.ex. drog Ellie upp klänningen över huvudet och gjorde Tittut till Jack, och ungen skrattade så han kiknade. Det räcker ju liksom för att man ska vilja sätta sig ner och gråta av lycka i en kvart eller så. En tredje sak som bara gör mig så lycklig är att efter ett par smärre bakslag vad gäller potträningen med storasyster så funkar det helt plötsligt helt fantastiskt bra igen, efter att vi köpt en ny potta (som Ellie givetvis själv fick välja ut och dekorera med femtioelva kattklistermärken). Sååå härligt!

Tänk vad fort det kan växla! Igår kväll, efter en dag med sjuttioelva utbrott från Ellies sida och givetvis lika många sympatigråt från Jack, var jag liksom beredd att köpa en enkel biljett till Katmandu :angel:, men nu tror jag att jag stannar här faktiskt :)

Alltså de här kidsen, de är bara för underbara! :love:
Jack har börjat "prata" lite och ser typ superglad ut och halvviskar saker som "ta-ta-ta-ta-ta" när man minst anar det. Så ohyggligt charmerande :D En annan gullig sak är att han ÄLSKAR storasyrran och allt storasyrran gör. Idag t.ex. drog Ellie upp klänningen över huvudet och gjorde Tittut till Jack, och ungen skrattade så han kiknade. Det räcker ju liksom för att man ska vilja sätta sig ner och gråta av lycka i en kvart eller så. En tredje sak som bara gör mig så lycklig är att efter ett par smärre bakslag vad gäller potträningen med storasyster så funkar det helt plötsligt helt fantastiskt bra igen, efter att vi köpt en ny potta (som Ellie givetvis själv fick välja ut och dekorera med femtioelva kattklistermärken). Sååå härligt!

Tänk vad fort det kan växla! Igår kväll, efter en dag med sjuttioelva utbrott från Ellies sida och givetvis lika många sympatigråt från Jack, var jag liksom beredd att köpa en enkel biljett till Katmandu :angel:, men nu tror jag att jag stannar här faktiskt :)

E älskar också sin storasyster och tvärtom :love: J hittar sätt att kunna leka med E även fast hon bara är 4,5 månad. O E blir så himla glad så fort hon ser J och har fullt upp med att ha koll på vad hon grejar med haha!

Bra fråga!
John somnar bra i vagnen och bilen, så det går ju tydligen att skumpa honom till sömns. Min mamma kan söva honom genom att bära, men det kan inte jag :D

Han ammar till sömns nästan varje kväll, men jag har liksom lagt till några grejer för att kunna ta till framöver:
-Vaggvisa. Samma varje gång.
-Stryka över håret och pannan.
-Fjärilsmassage med cirkelrörelser på låret.
-Snuttekaninen.

Jag märker att han blir lugn av de här olika grejerna nu.

Sen har jag börjat nöta in en kvällsrutin där vi tar av blöjan och går på pottan, sedan har vi ungefär 15-45 minuter i soffan där han är helt naken, får massage, ser på Babblarna, får D-vitaminer och klipper naglar/tvättar öron/torkar hakveck/annat pill. Nu får han en klämpåse med en portion gröt då också. Sen får han ny blöja och på med pyjamas och efter det så är det dags att sova. Min förhoppning är att gröten ska räcka som kvällsmat, men än så länge vill han amma liiiiite innan han somnar ändå - men jag tror inte direkt att han behöver det. I går somnade han klockan 21, och vaknade och ville amma lite vid 4 i morse. Det är JÄTTELÅNG tid med våra mått mätt.

Kan tillägga att det här med napp är allt annat än självklart för John. Ibland uppskattar han napp, men oftast inte. Risken att han mest blir förbannad när vi erbjuder napp är ganska stor ;)

Bra fråga!
John somnar bra i vagnen och bilen, så det går ju tydligen att skumpa honom till sömns. Min mamma kan söva honom genom att bära, men det kan inte jag :D

Han ammar till sömns nästan varje kväll, men jag har liksom lagt till några grejer för att kunna ta till framöver:
-Vaggvisa. Samma varje gång.
-Stryka över håret och pannan.
-Fjärilsmassage med cirkelrörelser på låret.
-Snuttekaninen.

Jag märker att han blir lugn av de här olika grejerna nu.

Sen har jag börjat nöta in en kvällsrutin där vi tar av blöjan och går på pottan, sedan har vi ungefär 15-45 minuter i soffan där han är helt naken, får massage, ser på Babblarna, får D-vitaminer och klipper naglar/tvättar öron/torkar hakveck/annat pill. Nu får han en klämpåse med en portion gröt då också. Sen får han ny blöja och på med pyjamas och efter det så är det dags att sova. Min förhoppning är att gröten ska räcka som kvällsmat, men än så länge vill han amma liiiiite innan han somnar ändå - men jag tror inte direkt att han behöver det. I går somnade han klockan 21, och vaknade och ville amma lite vid 4 i morse. Det är JÄTTELÅNG tid med våra mått mätt.
Tack alla för svaren. Jag är ju som att inte stressad ännu eftersom dottern är så liten men jag får en känsla av att det kan vara bra för oss att börja tänka lite på det här. Rutiner har vi inte riktigt börjat med ännu särskilt strikt men det kommer.

Napp ... Vi har provat. Ungen spottar ut den med en min som verkar undra vad tusan jag försöker stoppa in i hennes mun egentligen. Funkar bara ibland i bilen.

Vi är i ett språng igen. Hon vaknar och vill ha mat mitt i natten, på dagarna blir hon panik hungrig och antingen äter hon allt eller så bara lite lite grann och är sen nöjd, hon sover mer på dagarna också. Igår var hon inte sej själv alls, nästan så jag blev orolig innan det släppte på em, hon var väldigt låg och inte alls den nyfikna vilda babyn jag är van vid.
Blir spännande och se vad som hänt när språnget är över, jag är ju löjligt imponerad av dessa små filurer utvecklas och lär sej hela tiden :love:

Tänkte försöka göra lite olika leksaker, typ prassel och flaskor med grejor i. Nån som har tips? @Blueberry visst har du gjort lite till John?

Vi är i ett språng igen. Hon vaknar och vill ha mat mitt i natten, på dagarna blir hon panik hungrig och antingen äter hon allt eller så bara lite lite grann och är sen nöjd, hon sover mer på dagarna också. Igår var hon inte sej själv alls, nästan så jag blev orolig innan det släppte på em, hon var väldigt låg och inte alls den nyfikna vilda babyn jag är van vid.
Blir spännande och se vad som hänt när språnget är över, jag är ju löjligt imponerad av dessa små filurer utvecklas och lär sej hela tiden :love:

Tänkte försöka göra lite olika leksaker, typ prassel och flaskor med grejor i. Nån som har tips? @Blueberry visst har du gjort lite till John?

Jajamen!
John gillar tassels, de är sköna att hålla i.
Träpärlor, de är sköna att gnaga på.
Pompoms, tydligen en delikatess?!
Genomskinliga grejer med något i, de är spännande att titta och skaka på. Sök på sensory bottles för inspo. Limma på korken så att de inte går att öppna!

Kolla här:

https://se.pinterest.com/lisasfanclub/människovalpen/

@Miks hur mycket kostade wheely bugen? Jag är sugen på en mus till H också. De är ju så fina!
Den kostade 399kr! Sen är jag osäker på om det är den lilla eller stora. Typiskt att jag inte visste det! Jag köpte ju 3 så jag hade lika gärna kunnat ta med mej 4!

Mvh Miks

Idag var vi på sexmånaderskontroll. En riktig Svensson blev resultatet! :D Min M följer kurvan för längd och vikt så slaviskt på linjen så läkaren nästan blev snopen och kallade honom för Svensson. Haha, synd att det är Andersson vi heter då. ;)

Som jag skrev tidigare så får man ju lite halvt ångest av att läsa att flera av era barn är tidiga med att sitta själva, stå och sånt men min lille pojke var visst tidig med andra saker, till exempel som att vinka gör han redan och det brukar barn tydligen vanligtvis ha lärt sig vid 10 månader. :) Så det vissa är sena men är de tidigare med annat! :)

Idag var vi på sexmånaderskontroll. En riktig Svensson blev resultatet! :D Min M följer kurvan för längd och vikt så slaviskt på linjen så läkaren nästan blev snopen och kallade honom för Svensson. Haha, synd att det är Andersson vi heter då. ;)

Som jag skrev tidigare så får man ju lite halvt ångest av att läsa att flera av era barn är tidiga med att sitta själva, stå och sånt men min lille pojke var visst tidig med andra saker, till exempel som att vinka gör han redan och det brukar barn tydligen vanligtvis ha lärt sig vid 10 månader. :) Så det vissa är sena men är de tidigare med annat! :)
Vad roligt att han vinkar! Det är så himla gulligt!

Det är ju verkligen så! Vissa barn är tidiga på vissa saker och lite segare på andra och tvärt om för andra ungar. Man behöver ju hitta vad just ens eget barn tycker är roligt! Sonen som var sist med all motorik har varit tidig med att prata istället. Han är fortfarande längre fram i språkutvecklingen än vad han är motoriskt. Man får hitta deras grej och uppmuntra den!

Om din lille kille kan vinka så går det säkert att få honom att klappa händer, göra high five, "hur lång är du?" (båda armarna upp i luften. Det är ju lite samma rörelser och roligt att leka med!

Mvh Miks

I natt har A sovit hela natten, men bara för det så vaknar jag strax före 4 av att grannen spelar musik :banghead: kl 6 vaknade A för frukost och somnade om igen medans jag ligger i sängen lyssnar på musiken från grannen och funderar på hur jag ska överleva dagen, mensen kom tillbaka igår och jag mår pyton, har redan sagt till sambon att vi ska skaffa syskon så jag slipper skiten ;)
Just de för att toppa musiken så renoveras det på båda sidor :banghead: tur A inte är ljudkänslig är värre med mamman :arghh:

Sjal på rygg, och sen hålla andan under nerläggningen :p.

Senaste dagarna har det varit enda sättet att få till fm-vila, och inte mig emot. Får äntligen lite egentid på dagtid :D!

Ang att somna utan att amma - jag läste nån stans om att gå i trappor med bärsjal/sele och det funkar banne mig varje gång här. (utfallssteg också enligt en bekant med starka ben). Svårigheten då blir ju att lägga ner utan att barnet vaknar.

@Retro Vi har lilla C i famnen och sitter och studsar på en pilatesboll! Spar på fötterna och stärker bålen på köpet :up:

På natten får hon stöka runt tills hon somnar om själv.

Mvh Miks

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025