Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Vet du med dig att du knipit mycket och kan hålla spänning i 1 minut utan att bli trött så kan du öka på belastning och träning. Springer du så börja springa 1 minut, gå 1 minut och öka på. Känns det bra så är det nog lugnt.

Men som sagt, min kompis är riktigt vältränad och hon fick ändå framfall av studsmattehoppning. Studsmatta är brutalt för bäckenbotten!

Men sen är det väl så att vi är kvinnor så vi riskerar tyvärr att få framfall så länge vi lever :crazy: Musklerna är färskvara och behöver tränas hela tiden.

Mvh Miks

Fast jag undrar om hon inte kunde ha fått det ändå om hon nu är så vältränad. Känns så skumt men det är väl som du säger att vi kan väl kanske få det när som helst ändå.

Jäkla skit ibland att vara kvinna men det verkar hemskt läskigt med framfall.

Jag har jättemycket tankar och rädslor när det gäller framfall, inbillar mig att jag har det stup i kvarten :cautious:

Det positiva med det är att jag kniper duktigt i alla fall :up:

Hehe jag kniper mest för jag är rädd för inkontinensbesvär ;)
Och det kommer att gå så bra att lämna John imorgon! Pepp pepp!

Igår var vi i Ullared. Gick super!
Tre timmar bilresa ner och vår lille sov nästan hela vägen. Sen gick hans pappa och han runt själva lite som de ville och så var jag klar inne i varuhuset efter 2,5 timmar så då åkte vi hem. :) Då sov han nästan hela vägen då också. :D

Det går inte att få tag på nån typ dagmamma/nanny typ? Eller nån som är hemma med egna barn som kan tänkas ta TL? Här finns childminders som ser efter barn på morgonen och tar dom till skola och dagis, fast det kostar iofs skjortan oftast.

Jag har börjat fundera på framtiden lite jag med, jag skulle faktiskt vilja jobba, iaf deltid men får vänta tills A blir 2 el 3 då vi ev får 15h gratis barnomsorg, då skulle vi kanske ha råd att jag jobbar. En vän tyckte jag skulle ha A på dagis nån halvdag i veckan och rekomenderade ett som var rätt billigt och bra, kostar £22 för en halvdag (nästan 300:-) :crazy:

Oj vilken skillnad på priser! :o
Ursäkta frågan, men hur får ni det att gå runt utan dags och om du inte får föräldrapenning för att vara hemma?
Visste inte att systemen var så olika!

Tyvärr har kommunen beslutat att sluta ge bidrag till dagmammor så de var tvugna att lägga ner sina verksamheter.
Men ska absolut kolla upp olika altenativ, kanske någon annan mamma som ska vara hemma längre. :)

Oj vilken skillnad på priser! :o
Ursäkta frågan, men hur får ni det att gå runt utan dags och om du inte får föräldrapenning för att vara hemma?
Visste inte att systemen var så olika!

Tyvärr har kommunen beslutat att sluta ge bidrag till dagmammor så de var tvugna att lägga ner sina verksamheter.
Men ska absolut kolla upp olika altenativ, kanske någon annan mamma som ska vara hemma längre. :)

Sambon har en lön som vi klarar oss på, visst kunde vi ha det bättre men vi är nöjd med livet ändå, vi kan ha bil, båt o husvagn inget flashigt men helt ok.

Idag kom äntligen första tanden :love: som vi väntat hon började visa tecken på att nått va på G i juni.

Och dessutom ser det ut som vi har ett nytt hus att flytta till :banana: äntligen lite flyt, nu ska vi bara gå igenom alla koller men de borde inte va några problem vi är inte skuldsatta och inte kriminella ;)

Sambon har en lön som vi klarar oss på, visst kunde vi ha det bättre men vi är nöjd med livet ändå, vi kan ha bil, båt o husvagn inget flashigt men helt ok.

Man tar föräldrapenningen som en självklarhet, hade inte ens tänkt att det är så olika.
Skönt att du kan vara hemma ändå! :)

Man tar föräldrapenningen som en självklarhet, hade inte ens tänkt att det är så olika.
Skönt att du kan vara hemma ändå! :)

Egentligen har vi inte så mycket val just för att barnomsorgen skulle äta upp min lön ändå men det är skönt att vi kan klara oss själva och inte gå på bidrag eller behöva bo i mindre trevliga områden.

Igår va pappa ledig så vi var hos farmor o farfar och passade på att hälsa på häst och åsnor som går i hagen på baksidan, mamma fick en efterlängtad fix av hästsniffande vad jag önskar att deras sista häst funnits kvar, perfekt barnhäst.

20150807_101831.jpg

Alltså jag blir så arg och ledsen och fundersam på många föräldrar här. Igår var vi på en agricultural show, utställning av kossor, får osv lite marknad och tivoli, det var nästan klarblå himmel så varmt och jag höll på och fixade med parasollet på vagnen hela tiden så A inte skulle få sol på sej och att hon inte skulle bli för varmt medans andra föräldrar körde med noll solskydd för vagnen, en rödhårig under året vänd framåt sovandes fullt blottad för solen, fanns bra många som inte verkade bry sej om solen alls. Den värsta måste ha varit en pappa som hade barn i vagn med fleecefilt som täckte hela vagnen, jag var inte tyst men hur fan tänker folk?!!! :mad:

Idag var det den klassiska skrika och i mitt tycke förnedra sitt barn offentligt istället för att tillrättavisa i en normal samtalston, hör ofta hot om att de blir en smack om de inte lyssnar alltså hotar att slå barnet :mad:

En anna grej som jag inte gillar är bilstolar vända framåt, har sett de runt pret som suttit framåtvänd i passagerarsätet. Disskuterade lite med andra mammor och jag sa att A kommer sitta bakåtvänd länge 5-6 år bruker de väl vara?, och att det är säkrast för barnet när en kläcker ut att bej till runt 2 år sen är det bättre för nacken att va framåt och en annan säger att de blir så uttråkade att sittabakåtvänd :confused::banghead:
Förklarar varför det är svårt att hitta en bilstol som kan användas bakåtvänd länge.

Så nu har jag fått avreagerat mej lite :up:

Fy vad beklämmande, @pudsey :( Jag får lite ont i magen bara av att läsa.

Här har vi tydligen sovmorgon. John har sovit tungt i natt, med undantag för lite nattamning vid fyra och första frukosten vid åtta. (Det märks dessutom tydligt på blöjan när han sovit så här tungt, för då kissar han inte alls lika mycket som vanligt.) Han sover allt oftare på längre avstånd från mig i sängen, men än så länge känns det ganska orimligt att han skulle sova i egen säng... Hoppas att det ändras snart.

Han har fått de första två tänderna nu i alla fall! :D Det är rejält taggigt nere i mitten. Tur att han har tungan där när han ammar, annars hade jag haft sjukt ont.

Lillebror blev vaccinerad förra onsdagen (5/8) och idag har han varit supergnällig och jag misstänker feber och det låter som att han är snuvig. Kan det vara en reaktion på vaccinet? Ingen annan är ju sjuk här hemma och vi har inte varit i väg.
Tänker om det är som MRP-vaccinet att de kan bli sjuka 1-2 veckor efter vaccinering eller de som blir förkylda efter influensavaccinet.

Alltså jag blir så arg och ledsen och fundersam på många föräldrar här. Igår var vi på en agricultural show, utställning av kossor, får osv lite marknad och tivoli, det var nästan klarblå himmel så varmt och jag höll på och fixade med parasollet på vagnen hela tiden så A inte skulle få sol på sej och att hon inte skulle bli för varmt medans andra föräldrar körde med noll solskydd för vagnen, en rödhårig under året vänd framåt sovandes fullt blottad för solen, fanns bra många som inte verkade bry sej om solen alls. Den värsta måste ha varit en pappa som hade barn i vagn med fleecefilt som täckte hela vagnen, jag var inte tyst men hur fan tänker folk?!!! :mad:

Idag var det den klassiska skrika och i mitt tycke förnedra sitt barn offentligt istället för att tillrättavisa i en normal samtalston, hör ofta hot om att de blir en smack om de inte lyssnar alltså hotar att slå barnet :mad:

En anna grej som jag inte gillar är bilstolar vända framåt, har sett de runt pret som suttit framåtvänd i passagerarsätet. Disskuterade lite med andra mammor och jag sa att A kommer sitta bakåtvänd länge 5-6 år bruker de väl vara?, och att det är säkrast för barnet när en kläcker ut att bej till runt 2 år sen är det bättre för nacken att va framåt och en annan säger att de blir så uttråkade att sittabakåtvänd :confused::banghead:
Förklarar varför det är svårt att hitta en bilstol som kan användas bakåtvänd länge.

Så nu har jag fått avreagerat mej lite :up:

Fy vad hemskt, jag förstår hur det känns. Jag har alltid typ ångest efter att ha varit på IKEA eller något annat ställe med mycket barnfamiljer, varje gång ser man minst en mamma eller pappa som släpar iväg sitt barn i ena armen, skriker som jag vet inte vad åt sitt barn eller skäller och gormar på sitt barn så att barnet typ kryper ihop. Jag är långt ifrån en perfekt mamma själv och tappar ibland humöret men det finns ju gränser för hur man beter sig.

Hörni, fellow ammande mothers, hur tänker ni med amningen nu?

Fortsätter ni som vanligt?
Trappar ni ner?
Äter bebis andra grejer?

John har passerat 6 månader och äter gärna klämpåsar med frukt, gröt blandad med frukt, lite burkmat och typ vad som helst ur flaska. Han blir allt mindre intresserad av att amma på dagen, medan jag blir allt mindre intresserad av att amma på natten. Det känns också som att brösten börjar bli lite trötta, de fylls liksom inte på i samma takt längre.

Jag är väldigt osäker på hur jag ska göra.

Trappar ni ner?
Äter bebis andra grejer?

John har passerat 6 månader och äter gärna klämpåsar med frukt, gröt blandad med frukt, lite burkmat och typ vad som helst ur flaska. Han blir allt mindre intresserad av att amma på dagen, medan jag blir allt mindre intresserad av att amma på natten. Det känns också som att brösten börjar bli lite trötta, de fylls liksom inte på i samma takt längre.

Jag slutade amma helt vid 6 månader. Det var min plan från början att göra så, men det var sonen som själv valde bort amningen. När han började äta välling och mer vanlig mat, då blev han helt ointresserad av amningen på dagen. Jag slutade även på natten i samband med detta, han pep till en gång två nätter i rad och sedan var nattamningen avslutad och bortglömd (underbart!).

Trappar ni ner?
Äter bebis andra grejer?

Jag satt faktiskt i bilen idag och tänkte på exakt samma sak.

Våra killar är ju i princip lika gamla och på morgon, sen kväll och natt tycker min att amma är det bästa som finns men dagarna kan han tänkas sig att suga tag för att sedan släppa efter 10 sekunder.
Jag har inte riktigt kommit fram till någon lösning i praktiken men har väl kanske någon form av plan.

Frukost är amning och sedan sover han ofta ett långt förmiddag/middagspass på två timmar. Äter lite fruktpuré, pillar med majskrokar och erbjuds amning när han har vaknat till. Sedan sover han ett pass igen sent på eftermiddagen. På kvällen äter han gröt, fruktpuré och ammas.
Så eftersom han sover mycket känner jag ibland att han knappt äter något men det blir väl ändå fem mål (på dagen + amning på natten) och han går upp i vikt.

Men här hemma är det helt klart dags att börja med lite mer riktig mat till lunch typ potatis och andra rotfrukter som mättar lite mer. Som en start på att inte amma alls på dagarna. Det är ju inte meningsfullt när han bara tar tag och släpper men tänker väl att jag behåller amningen morgon och natt så länge han vill.

Och angående brösten så har jag lärt mig (kanske felaktigt jag vet inte) att de normaliserar sig. Man märker inte av påfyllningen lika mycket längre och de kan kännas tomma men har fullt med mat i dem ändå.

Det som jag tänker mest på är att han inte äter särskilt mycket när han äter mat... Vi gör som regel bara 1/4-1/2 portion gröt, som blandas med typ lika mycket fruktpure och lite kokosolja. Det får han två gånger om dagen. En klämpåse (eller två) per dag, ungefär. Majskrokar räknar jag knappt som mat, även om han suger i sig 4-7 stycken per dag. :angel:

Burkmat tycker han är rätt ointressant att äta, men han smakar gärna.

Det som jag tänker mest på är att han inte äter särskilt mycket när han äter mat... Vi gör som regel bara 1/4-1/2 portion gröt, som blandas med typ lika mycket fruktpure och lite kokosolja. Det får han två gånger om dagen. En klämpåse (eller två) per dag, ungefär. Majskrokar räknar jag knappt som mat, även om han suger i sig 4-7 stycken per dag. :angel:

Kan du inte ge honom välling också? T ex som frukost och kvällsmat/nattmat.

"Food under one is just for fun" :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 226
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar