Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Det handlade inte alls om att jag skulle lägga mig före på "må-sämst-listan" eller så. Jag börjar (äntligen) må ganska hyfsat ändå så länge jag tar mina tabletter och nu räcker det med att ta dem på morgonen. :) Huvudvärken kommer med tabletterna och magen blir i olag, men jag får ju behålla mat och vatten och jag kan ju faktiskt busa med sonen korta stunder. :)

Vi hade en diskussion i den tråden som var aktuell när jag väntade sonen, huruvida graviditet var en "sjukdom" eller inte. Vi var flera som låg konstant över toaletten och fick klämkäcka kommentarer om att "Graviditet är inte någon sjukdom". ;)

Graviditet må inte vara någon sjukdom, men det kan leda till tillstånd som är allt annat än friska. Hade personen inte varit gravid och haft samma symtom så hade den garanterat klassats som sjuk. :grin:

Nej, det var inte så jag menade heller. Jag kanske uttryckte mig lite knas :).

Jo visst är det så, med mina symptom så hade nog många sjukskrivit sig.
Fast å andra sidan så skulle jag kanske klara mig utan sjukskrivning iaf på heltid om jag fick bli omplacerad.
DEt känns som att arbetssituationen triggar igång mina problem, men det kan ju iofs vara inbillning också. Men som det är just nu så kan jag inte arbeta.

Nu har jag varit hos läkaren och hon sjukskrev mig i lite drygt 2 veckor. Känns bra. Jag tror att jag hinner varva ner och ta det lugnt och sedan kunna känna efter om jag kan jobba igen (vilket jag förhoppningsvis orkar) och hur mycket.
Jag fick träffa en jättebra läkare dessutom, hon var väldigt trevlig och sympatisk till skillnad från den förra jag träffade :)

Måste bara få skriva av mig lite... är så ledsen och depprimerad!

Jag är djurvän ut i fingerspetsarna och har alltid varit det, älskar djur, jag har en valpkull här hemma, 8 veckor gamla och leveransklara, dom är besiktade, chippade, vaccinerade och avmaskade, alla är sålda förutom 1... jag har varit väldigt noggran med att kolla upp info om köparna då jag är jätte mån om att valprna kommer till bra hem, och vart uppringd och informaerad om att en av valparna jag har sålt har kommit till ett mardröms hem :cry: det är verkligen det värsta tänkbara, vill så gärna ha tillbaka valpis och jag har ingen som helst rätt på min sida att kräva tillbaka den.

pust.... känns så svårt att veta att det inte kommer att sluta bra, jag älskade den lilla plutten och så sålde jag den till ett sådant hem. :crazy:

Men usch! :( Aldrig kul med sånt förstås. Du gjorde ju ändå vad du kunde på förhand om du kollade upp köparen så gott det gick. Du kan väl ringa till köparen och höra om det går bra, har några funderingar eller så?

Min mamma köpte valp för ett halvår sen ungefär och valpens uppfödare hör av sig lite då och då för att höra hur det går. :)

Nisse: Skönt att du fått träffa en vettig läkare! Se till att vila under sjukskrivningen nu! :)

Jag har haft lite kontakt med köparen och h*n säger att allt går jätte bra och bla bla bla men har fått massor av annan otrevlig information om den här människan och det är bara en tidsfråga inann hunden råkar illa ut. Den här personen får inte änns ha sina egna barn så då föstår man vilken nivå det är på. Bara så himmla tråkigt. Man känner sån ångest!

Usch vad tråkigt! :(

*fortsätter på samma knapp*

Sitter och har grymt ont i magen, kunde inte sova med det. Det känns nästan som värkar tycker jag och det kommer och går. Känns ju inte riktigt bra direkt... :(

Men vilka tråkigheter det var i tråden nu,hundvalpar och värkar... :(

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för ALLA!

Det lugnade ner sig efter ett tag och när jag väl somnat om så blev jag väckt av ett stycke 1,5-åring som skulle dela på min kudde. :love:

Efter lite övertalning sov han på pappas istället. Och jag låg och drog mig i sängen till halv tio! :) Dagen har således knappt börjat, men den har redan hunnit vara den jag mår sämst på länge... Men dålig nattsömn gör mycket...

Lillebror verkar må bra i alla fall, han har full fart i magen. :love:

Vad skönt att dte lugnat ner sig iallafall! Här har jag åkt på en rejäl förkylning,mådde helt bra i går,sen i natt när jag var upp och kissade så kände jag mig lite "dåsig" och ont i halsen,sen när jag vaknade igen fortfarande ont i halsen,jobbade några timmar,men nu känner jag mig verkligen sjuk... :(

Hoppas det inte blir värre tills i morgon,har några timmars jobb då,sen är jag ledig några dagar,så jag får vara sjuk på dom dagarna istället! ;)

Att vara förkyld och gravid är bland det värsta som finns. Speciellt när man är lite längre gången än jag (v20). Man kan inte sitta, ligga eller nåt skönt. Antingen är magen ivägen eller gör ont på sättet man ligger eller så kan man inte andas som man ligger.

Här verkar allt bli en ond cirkel. Eftersom jag mår så illa har jag ökat på dosen av medicinen för illamåendet, den har dock förstoppning som biverkan. Bland annat därför som jag annars är väldigt restriktiv med den.

Det som gjorde ont i magen i natt så jag inte kunde sova var antagligen för att det var stopp i magen. Så nu har jag tyckt i mig mer medicin som gör det sämre och antagligen blir jag lika trött och illamående i morgon. Ond cirkel.

Får ha lördagsmys med katrinplommon, päron och kiwi... :angel:

kl
Usch vad hormoner kan ställa till det. Här om dagen läste jag, (i mitt tycke) en riktigt skräckbok Vänta barn som jag fått på MVC. Det som skrämde mig var att det kändes som att den var fylld av krav tex när man kan börja ha sex igen ( med min obefintliga sexlust känns det som att den aldrig kommer att komma tillbaka och så kan man börja sexa ca 6-8 vecor efter förlossningen) att partner skulle föra ens talan på förlossningen, hur man ska bete sig mot barnet som får syskon och som toppen på isberget helst ska man gå ned alla graviditets kilona ett år efter förlossningen. Jag fick nästan panik och satt och grät när sambon kom hem samt vaknade av mardrömmar flera gånger den natten. Otillräcklighetskänslan sitter fortfarande i och igår fick jag ett smärre utbrott hur tusan jag ska klara av att laga mat till mina barn. Matlagning är för mig ett nödvändigt ont och på samma gång vill jag att mina barn ska få näringsriktigt och hemlagad mat. Det blir egentligen ingen skillnad att laga mat till ett eller två barn, men hela föräldraedigheten måsta jag förse de små liven med mat lunch och middag och jag som nätt och jämt klarar av middag som det är i dagsläget. Tack gode gud för dagis som lagar bra och varierande mat. Sonen kommer ju vara på dagis tre dagar i veckan men resten av tiden, panik.

Men den där boken från mvc är väl ingen regelbok heller? Skit i den och gör så som känns bäst för dig.

Och angående näringsriktig mat så är det inte varje dag jag har lust att laga mat här hemma heller. Mår illa av stekoset och ibland kräks jag bara av tanken på mat så då får sambon som verkligen inte är duktig på matlagning fixa det. Vilket oftast resulterar i kokt korv med pulvermos eller helfabrikatspyttipanna. Ibland även hemköpt från donken.
Jag tackar också gudarna för Förskolans duktiga kokerska och passar på att laga mycket mat att frysa in de dagar jag orkar ägna mig åt matlagning (och de dagarna tar jag vara på för jag älskar egentligen att laga mat).
Så dina barn kommer nog också att växa och hålla sig friska trots att du inte står och gör långkok och lagar all mat från grunden varje dag :)

Jag vet att den inte är en regelbok utan egentligen berättar rättså sakligt om hur det kan var att få barn och om förlossningen, men i mitt hormonförvridna medvetande fixade jag det inte. Det vara samma sak förra gången, då läste jag en bok om profylax och tyckte det vara rena rama sektsmörjan. Som sagt det känns som att se sig själv i en sådan där skämtspegel som finns på Gröna Lund, hela min tanke värld är helt förvriden.

Skönt att höra att du tror att mina barn kommer överleva. Det tror ju jag också i vanliga fall men jag är fortfarande uppjagad och stressad och känner mig fruktansvärt otillräcklig för att få ytterligare ett barn, med tanke på att mitt tålamod är näst intill obefintligt med sonen just nu. Hoppas det släpper när tvåan kommit och förhoppningsvis hormonerna lugnat ned sig en aning

Senast ändrad:

Jag är också övertygad om att dina barn kommer överleva på mat som inte är lagad från grunden av dig... :) Här fick sonen (till sin stora lycka) köttbullsmacka till kvällsmat. Det var dessutom microuppvärmda färdigköpta köttbullar. ;)

Jag har haft två dåliga dagar nu. Igår var riktigt dålig och idag var bara dålig. Något är dessutom knas med sonen. Hans mage är inte alls som den ska och har blivit värre och värre de senaste månaderna. Imorgon står samtal till BVC på att göra listan. Ska se om de kan ha tid för oss mer snart än om två veckor då han har 18 månaderskontrollen bokad... Det är så jobbigt att se honom ha så ont som han har ibland nu. :(

Elda upp alla faktabroschyrer, faktaböcker och dylikt om graviditet och försök att inte jaga upp dig eller stressa över det mesta.
Tänk på dig själv och försök att ta hand om dig.
Hormoner är skit! :mad:

Men vad jobbigt för både dig och sonen :(.
Hoppas att ni får någon vettig hjälp från bvc och hoppas att du mår bättre snart!

Här har helveteshalsbrännan kommit, men jag är ändå glad att jag har sluppit den tills nu, förra grav kom den tidigare.

Jag fick min halsbränna i förrgår,tog en samarin,men fick fylla på med en till efter 30 min... :(

I natt när jag låg och feberyrade så ville jag ha en samarin,för jag hade en hemsk halsbränna,men hade inge krafter till att ta mig upp och fixa en,ska ladda ett glas med vatten och samarinet på nattduksbordet i natt.

Och mina fötter är på nytt svullna till något som liknar ballonger. Suck, detta jäklans vatten. Samma sist, tappade ju allting direkt för alla "kilon" utöver barnet var ju i princip bara vätska. Men man känner sig lagom osexig med stora ballonger till fötter, och det får bli makens strumpor för mina klämmer & gör ont. Suck.

I övrigt är jag mer spänstig än någonsin ;) . Inga foglossningar eller annat tjafs, inget illamående och bara en lätt trötthet som botas med en kopp kaffe. Förhoppningsvis fortsätter det väl på samma väg som förra graviditeten, att jag kan jobba ända till slutet och fortsätta vara lika aktiv :).

Var i stallet i lördags, första gången på länge, gud vad jag saknar det. Men svärfar har lovat mig att till våren så SKA jag upp på hästryggen. Han har ju ett par hästar där jag kan rida på så :)

Sonen har fått en läkartid nu på förmiddagen, så förhoppningsvis kan vi få någon form av utredning påbörjad i alla fall redan idag. :laugh:

Jag har också haft helveteshalsbränna för ett par dagar sedan. Trodde nästan jag höll på att få en hjärtinfart eller nåt, men insåg att det nog bara var halsbränna. Var ganska skonad från det förra gången och hoppas på att den ska hålla sig borta även den här gången. Någon gång ibland kan jag väl leva med, men inte hela tiden! ;) Blev i alla fall lindrat av samarin.

Ferrari: Jag har också samlat på mig lite vätska redan. Förra gången samlade jag massor av vätska de sista veckorna, men inte så här tidigt... Men men. Jag var också nere på ursprungsvikten snabbt förra gången i och med att det i princip bara var vätska utom bebis.

Idag står jag på -7 kg från inskrivningvikten (+2 kg på en vecka), så ska jag fortsätta öka i vikt i det här tempot så kommer jag ju att ha betydligt kämpigare att gå ner den här gången. :angel:

Med risk för tantvarning: Stödstrumpor!
Skitfult jag vet, men de är jättebra mot svullna fötter och ben, du får bättre cirkulation med dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 329
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar