Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Luuuuuugn och fin nu, det ordnar sig!

Detta har jag klippt ut från fk:s hemsida
Graviditetspenning betalas dock ut längst till och med den elfte dagen före beräknad förlossning. De sista 10 dagarna före beräknad förlossning kan du i stället ta ut föräldrapenning.

Föräldrapenning anmäler du genom att logga in på fk:s hemsida med E-legitimation eller Bank-ID.
Och du kan alltid ringa till fk och ställa frågor också, det gjorde jag flera gånger i början, för sambon förklarade allting så konstigt.

Det ordnar sig, jag lovar :)

Jag har sjukskrivit mig idag och imorgon, får kraftiga sammandragningar när jag går i trappor, böjer mig ner och arbetar i högt tempo.
Har tid hos läkaren imorgon, så det blir spännande att se vad hon säger.
Jag vet inte om det skulle hjälpa att bli deltidssjukskriven, men jag vill inte bli heltidssjukskriven heller.
Det finns inga lugnare arbetsuppgifter att ta på jobbet heller och ingen chans till extra raster, då det kostar alldeles för mycket för arbetsgivaren.
Känns jobbigt nu :(

Åhh,tack,då fick jag lite mer kött på benen. :D Ja,antar att man kan ringa och fråga,men känns lite tidigt att göra det nu. Har kikat lite på FK hemsida,men åter igen,det blir liksom kortslutning i hjärnan av att sitta och läsa sida efter sida hur allt fungerar! :p

Känner igen mig i det du skriver! Jag har också hur svårt som helst att förstå alla blanketter som ska fyllas i hit och dit.
Jag ringde och pratade med FK om en del frågor jag hade och jag blev positivt överraskad av deras hjälp och hur kort telefonkö det var när jag ringde.
Har bara hört en massa negativt om FK tidigare.

Aaa,vad trist! Det kanske blir bättre om du får vara hemma en-två veckor och ta det lite lugnare ett tag?

Har börjat blivit tungt på mitt jobb också med vissa grejer,men min underbara arbetsgivare har sagt att det finns mer timmar att utnyttja,så dom kan tänka sig att anställa en till så vi går dubbelt under ganska många av mina pass,så kan den andra ta det tunga. Dom sa även att dom skulle ta ut någon till arbetsplatsen som ska kika och se om det finns några verktyg vi kan använda för att underlätta för mig,men det kändes lite overkill... :eek: Jag är inte van att "passas upp på" så jag hoppas jag kan få den där graviditetspengen godkänd,sen jobba fram tills jag får gå hem så slipper jag ha dåligt samvete. Nu känns min kropp helt ok och jag fixar jobbet utan problem (med lite pust och stånk dock) ,men jag vet vissa arbetsuppgifter som kommer bli svåra längre fram som kräver att man står på huk tex,vet inte hur det ska gå med jättemage... Det jag VET är att jag kommer aldrig fixa att skotta snö tex,så om snön kommer tidigt så måste jag erkänna mig besegrad... Har så ont i svanken i vissa rörelser,och skottning skulle ta död på den,börjar bli svårt att mocka lätt hästskit,så tung blötsnö vill jag inte ens tänka på...

Men jag ska försöka kämpa på så länge det går iallafall,skulle kännas så fel att vara en till som ska jobba,och jag ska bara sitta på en stol och dricka paraplydrinkar typ... :p Är tyvär lite svårt att ha arbetsuppgifter till två stycken på mitt jobb,så nån kommer mest få sitta av sitt arbetspass då,och det är ju heller inge kul..

Åhh,tack,då fick jag lite mer kött på benen. :D Ja,antar att man kan ringa och fråga,men känns lite tidigt att göra det nu. Har kikat lite på FK hemsida,men åter igen,det blir liksom kortslutning i hjärnan av att sitta och läsa sida efter sida hur allt fungerar! :p

Man kan inte läsa på fk:s hemsida. Det krävs mycket koncentration om man ska lyckas lösa deras rebusar ;)
Och det är inte för tidigt att ringa redan nu, jag tycker att du ska göra det så slipper du gå och oroa dig.
Då kan du ställa precis vilka frågor som helst.
När jag var gravid med M och även när hon var liten ringde jag hela tiden och ställde frågor.
Det besparade mig och sambon en massa bråk, eftersom han tydligen förstod allt så jävla bra, men han kunde inte förklara så att jag förstod, så jag gav upp att fråga sambon och ringde helt enkelt direkt till fk varje gång jag ville ha svar :p

Ja,jag ringde dit för att beställa hem blanketter om graviditetspeng,och jag kom fram på 1-2 minuter,snabbt gick det,och blanketter är på väg. Jag var beredd på att sitta i kö en evighet,jag har också bara hört negativa saker om FK,och hade aldrig varit i kontakt med dom innan,så jag vart faktist väldigt positivt överraskad! :bow:

Men det är väl jättebra att din arbetsgivare kan erbjuda sådana resurser. Tacka och ta emot.
Det är så kort tid du har att vara kvar nu, så då tycker jag att arbetsgivaren ska göra vad hen kan för att underlätta för dig.
Du ska inte bara tänka på alla andra, huvudsaken att det fungerar bra för dig och din brukare :)

Ja,jag ringde dit för att beställa hem blanketter om graviditetspeng,och jag kom fram på 1-2 minuter,snabbt gick det,och blanketter är på väg. Jag var beredd på att sitta i kö en evighet,jag har också bara hört negativa saker om FK,och hade aldrig varit i kontakt med dom innan,så jag vart faktist väldigt positivt överraskad! :bow:

Då hade du tur, ibland kan man få vänta en kvart. Men huvudsaken man får prata med dem tänker jag.
För mig har det mesta fungerat smidigt med försäkringskassan faktiskt. Jag tror att det kan vara värre att ha att göra med dem om det handlar om sjukskrivningar, då har man ju hört rena skräckexemplen.

Men det känns så onödigt nu när man känner sig bra i kroppen,vill liksom inte att vi ska vara två heller,för då kommer den ena bara få sitta av väldigt många timmar,och hur tråkigt är inte det då,bara sitta på en stol rakt upp och ner typ..

Skillnad om jag känner längre fram att jag får svårt att göra vissa saker,då måste vi ju vara en till för brukarens skull,h*n ska ju inte bli lidnande för att jag inte fixar att göra ett sånt bra jobb som ska göras,men i dagsläget känner jag inte av att det är jobbigt,är vissa grejer som kan vara tungt som handling (bära kassar) eller när jag måste sätta mig på huk på golvet och skjuta in brukarens fötter,men det är så lite av helheten så jag hoppas jag kan jobba på i normal takt ett tag till. Handling sker kanske 1-2 dagar varannan vecka,skjuta in fötter 2-3 ggr per pass,allt annat fixar jag ju,matlagning,städning osv är inga problem.

Jobbar ju dessutom kvällar vv,så då blir det mest att titta på tv,så då behöver vi verkligen inte vara två!

Är 10 veckor kvar innan jag hoppas kunna gå hem,om jag får gravpengen godkänd,hoppas på att kunna jobba på i samma takt åtminstonde halva den tiden iallafall,sen så räknar jag med att jag kanske behöver hjälp,men inte än.. :p

I fall inte grav.pengen blir godkänd så tänker jag gå hem med föräldrarpeng nån vecka innan jul iallafall så man hinner slappna av och ha en lugn födelsedag och jul,så det är faktist inte så många veckor kvar att jobba.. Läskigt! :eek:

När jag var gravid förra gången så ordnade försäkringskassan informationskvällar om föräldrapenningen. Det gick att anmäla på FKs hemsida.

Såg nu att de tagit bort de och ersatt med en webbaserad utbildning istället...

KL. Idag molvärker det. Känns som en riktigt kraftig menssmärta.
Har försökt ringa mvc för att lugna nerverna lite och de skulle ringa upp 10.40.
Sedan ringer sambon mig på extratelefonen och meddelar att det inte går att komma fram till min mobil. Kuuuuul!
Så jag ringde mvc igen och knappade in telefonnummret till extratelefonen och fick som meddelande att de skulle ringa upp mig 15.15.
Det känns som ingen mening då jag ändå ska till läkaren 15.45.
Det känns så jävla pissigt att man aldrig kan få prata med någon :(

Ring till sjukvårdsrådgivningen annars då? Dom brukar ju kunna hjälpa och lugna lite! Hoppas det löser sig!

Jag vet inte. Hade nog helst hoppats på att få prata med min BM. Känner mig trygg med honom.
Jag blir bara så besviken på att det ska vara så svårt att komma fram till mvc :(

Det molade massor för mig och det gör det fortfarande ofta. Speciellt efter att jag varit och kissat så molar det riktigt mycket ett tag. Sen brukar det släppa en stund. BM förklarade för mig att det antagligen var ligament som töjdes ut så det molade.

Jag har ju rätt mycket sammandragningar också, och så länge det inte molade och var sammandragning samtidigt så var det lugnt sa hon.

Fibusen: De (få) gånger jag ringt till sjukvårdsrådgivningen i samband med graviditet tycker jag att jag fått väldigt dålig eller ingen hjälp alls. Tur om du har en annan erfarenhet! :)

Jag vet inte. Hade nog helst hoppats på att få prata med min BM. Känner mig trygg med honom.
Jag blir bara så besviken på att det ska vara så svårt att komma fram till mvc :(

Det är ett rent :devil: ibland att komma i kontakt med sjukvården.

Jag känner av SD också. Det går liksom omlott.
Värst var det i onsdags. Då var jag tvungen att sticka hem från arbetet.
Förra graviditeten var så mycket enklare än denna.

Jag känner av SD också. Det går liksom omlott.
Värst var det i onsdags. Då var jag tvungen att sticka hem från arbetet.
Förra graviditeten var så mycket enklare än denna.

Om den var! :eek:

Förra gången behövde jag aldrig sjukhusvård, var aldrig i kontakt med spec-MVC (mer än RUL) och jag tror jag redan hunnit med fler BM-besök i den här än vad jag var på i hela förra graviditeten (hon vill ju "ha koll" på mig)...

Jobba har jag inte gjort sedan tre månader tillbaka... Första veckan i juni jobbade jag sist. Förra gången gick jag tillbaka till jobbet ett par dagar, men det slutade med att vi var in på förlossningen och stoppade det hela i vecka 23 eller 24... Sen fick jag gå hemma igen. Jag vet inte om jag törs prova jobba nu. Sammandragningarna börjar ta i rätt rejält ibland, och det är ju bara v 20! :eek:

Ok, där ligger jag i lä iallafall, men det är ju inte roligt.
Och så ekar det i huvudet hela tiden: Graviditet är ingen sjukdom, graviditet är ingen sjukdom, graviditet är ingen sjukdom
Men en graviditet kan ju vara smärtsam ändå...

Det handlade inte alls om att jag skulle lägga mig före på "må-sämst-listan" eller så. Jag börjar (äntligen) må ganska hyfsat ändå så länge jag tar mina tabletter och nu räcker det med att ta dem på morgonen. :) Huvudvärken kommer med tabletterna och magen blir i olag, men jag får ju behålla mat och vatten och jag kan ju faktiskt busa med sonen korta stunder. :)

Vi hade en diskussion i den tråden som var aktuell när jag väntade sonen, huruvida graviditet var en "sjukdom" eller inte. Vi var flera som låg konstant över toaletten och fick klämkäcka kommentarer om att "Graviditet är inte någon sjukdom". ;)

Graviditet må inte vara någon sjukdom, men det kan leda till tillstånd som är allt annat än friska. Hade personen inte varit gravid och haft samma symtom så hade den garanterat klassats som sjuk. :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 329
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar