Sv: Vinterföräldrar 2012/2013
Delvis KL
Ni som gjort det här innan,hur sjutton fungerar det med föräldrarpenningen? Skickar man in varje månad?
Och när ska jag ansöka om det? Om allt går som planerat så jobbar jag fram tills 18 November,sen går jag hem på havandeskapspenning (graviditetspenning),men går HP in hela tiden till barnet är fött,eller ska man gå över på föräldrarpengen nån gång innan?
Om HP täcker enda tills barnet är fött,hur ska man sen anmäla om föräldrarpeng? Eller ska man anmäla att from tex 15 Januari så vill jag ha FP?
Jag kan INGENTING om det här,men det vore väldigt önskvärt om det inte vart något stort glapp i inkomsterna mitt i vintern då det är DYYYYRT att bo i hus då...
Man kanske kan glömma att det rullar på? Får man räkna med att det dröjer nån månad innan FP kommer igång,eller ska det gå automatiskt?
Lika pappan,hur funkar det för han? Han vill ju ta ut sina 10 dagar direkt efter förslossningen så vi kan vara hemma bägge två i 14 dagar,men han kan ju inte ansöka i förväg,för vi vet ju inte när bebis tänkt att anlända..
Finns det risk att vi står utan en endaste inkomst en månad typ?
Lika så det här med hur många dagar man kan ta ut,under vintern lär jag ta ut ca 5-7 dagar för att vi ska få det att gå runt,men under sommaren kanske jag bara behöver ta ut 1-3 dagar,kan man välja detta själv månad för månad,eller MÅSTE man bestämma detta innan?
Alltså det finns INGET värre än blanketter och papper och hej och hå,jag verkligen HATAR det,sen när man inte kan någonting så fattar man inget,och då vill man bara skita i det....
Jag har aldrig,aldrig,aldrig varit i kontakt med FK,så jag känner mig helt nollställd....