Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Ganska simpelt i början vill jag påstå. Bröst/flaska fram upptill, blöja nedtill och ljummen handtvätt vid behov. ;)

Tyst barn = du har gjort vad barnet ville. Barnet skriker = prova något annat. ;)

Haha.

Eller som för vissa; tyst barn - när är det dags att väcka/mata? Borde inte barnet gnälla lite? Han är lite för nöjd med tillvaron. Varför gnäller aldrig mitt barn? Borde inte barn gnälla ;)

Jag hade ett tyst barn som bara sov, så det var också en balansgång ;)

Fördelen med ens egna barn är som du skriver, man kan testa sig fram. Sunt förnuft kommer man långt med, och om inte annars kanske svärmor/mor kan svara på någon fråga om man står där helt villrådig :angel:

Fördelen med ens egna barn är som du skriver, man kan testa sig fram. Sunt förnuft kommer man långt med, och om inte annars kanske svärmor/mor kan svara på någon fråga om man står där helt villrådig :angel:

Värt att nämna är att jag var inte mer än 19 när jag fick min första :idea: numera världens mest bortskämda 2.5 åring :D

Hjäälp jag kan inget om barn!! :eek:

Inte jag heller! :eek:

Jag har lite lätt panik över allt som komma skall! Hur ofta ska man byta blöja,ska man väcka och mata,hur ofta ska man bada dom,hur ofta ska man byta kläder,när törs man ta hem folk,vågar jag ha med mig barnet i stallet liggandes i vagnen på vintern,när ska man börja ge ersättning,när börja smaka riktig mat,träna på potta,vänja av med blöja,när ska han börja på dagis,i skolan,hur mycket tv-tid är ok,när ska han få sova över hos kompisar första gången,osv. Hahaha!

Jag hoppas det kommer med tiden,för just nu blir det en lätt kortslutning i hjärnan av att bara tänka tanken på allt det känns som om man borde kunna.... :o:crazy::p

Hoppas jag inte blir världens mest sämsta mamma bara! :eek:

Jag har lite lätt panik över allt som komma skall! Hur ofta ska man byta blöja,ska man väcka och mata,hur ofta ska man bada dom,hur ofta ska man byta kläder,när törs man ta hem folk,vågar jag ha med mig barnet i stallet liggandes i vagnen på vintern,när ska man börja ge ersättning,när börja smaka riktig mat,träna på potta,vänja av med blöja,när ska han börja på dagis,i skolan,hur mycket tv-tid är ok,när ska han få sova över hos kompisar första gången,osv. Hahaha!

Jag hoppas det kommer med tiden,för just nu blir det en lätt kortslutning i hjärnan av att bara tänka tanken på allt det känns som om man borde kunna.... :o:crazy::p

När du ska byta blöja lär du märka. ;) Ett friskt barn säger till när det är hungrigt (och du lär dig snabbt vad som betyder mat). Vår son tyckte inte alls om att bada när han var riktigt liten. Jag tror han badade ungefär en gång i månaden under sitt första halvår. Så små barn behöver oftast inte bada, för de blir faktiskt inte så smutsiga. Bara man ser till att torka ansikte, hals och händer så brukar det vara lugnt.

Hur ofta man ska byta kläder, det är väl lite som med att byta blöja... Du märker väl när kläderna är smutsiga? Eller klär du dig själv i smutsiga kläder? ;)

Ta hem folk kan man väl göra när man känner sig bekväm med att det kommer folk. Hade jag möjlighet så skulle jag se till att inte ta hem de som var mest förkylda (nu kommer vi inte ha den möjligheten den här gången, storebror går på dagis och lär ju vara konstant förkyld...).

Börja på dagis får väl barnet göra när föräldradagarna är slut. Vi hoppas på att kunna dra på föräldradagarna så lillebror inte behöver börja på dagis förrän i augusti -14. Men är dagarna slut så är de, så då får man ju se till att ha sökt dagisplats till dess.

TV-tid, sova borta, potträning och så har vi inte kommit till riktigt med storebror (1½ år). Vi tittar på TV ibland på barnprogram, han börjar hänga med lite på vad som händer. Men när han var riktigt liten så fick han ju bara hänga med på vad vi gjorde och jag antar att det blir lika för lillebror.

Att ha barnet i vagn i stallet kan man väl även på vintern, eller tänkte du sitta inne hela vintern? Man får bädda så inte bebisen fryser bara.

Ang. ersättning så fick storebror aldrig det. Jag ammade så länge det behövdes (han var ungefär 1 år när vi slutade). Han har aldrig druckit välling heller.

Som Ferrari skrev tidigare, sunt förnuft kommer man långt med. Väldigt mycket faller sig helt naturligt när man väl står där. Jag är övertygad om att om man har de funderingarna så kommer du bli en toppenbra mamma! :)

Eller hur. Många följer gärna upp tvillingfrågan med "har ni varit på ultraljud, så ni är säkra?" blää. Men håller med om att det känns bättre om det inte ser ut som att man bara blivit tjock :D

Jaa! Och tom när man säger att man har varit på ultraljud ser de ändå misstänksamma ut, som att de skulle se nåt som ultraljudsbarnmorskan missat :p

Usch jag är såå nojig. Vill jätte gärna börja handla lite kläder och smått och gott till vår lilla flicka.... men på något sätt så känns det som att OM jag gör det så kommer något hemskt att hända... :confused: Är det inte knäppt att tänka så? Men jag vill verkligen börja handla lite kläder och så...

Tycker ni jag är knäpp? Eller ska jag börja shoppa lite?

Tänkte vänta med vagn, säng och skötbord tills jag är lite längre gången... men alla söta kläder och sånt smått?
Samtidigt som jag gärna vill sprida ut mina inköp då det blir ganska så dyrt att köpa allt i slutet.

Jag är i vecka 19 och går in i vecka 20. UL var helt perfekt. Så borde inte ha några misstankar på att det ska gå illa... :o

Ganska simpelt i början vill jag påstå. Bröst/flaska fram upptill, blöja nedtill och ljummen handtvätt vid behov. ;)

Tyst barn = du har gjort vad barnet ville. Barnet skriker = prova något annat. ;)

Det låter enkelt när du lägger upp det så! Ändå blir jag helt handfallen och stel av skräck när någon lämpar över en unge till mig för omhändertagande medan personen i fråga ska gå på toa, äta eller liknande :o

Tur att det finns fler som känner som jag :laugh:

Vissa har liksom sån fantastisk fallenhet för det här med barn. T.ex. förut när en tjej på jobbet fick barn och kom dit för att visa upp det. Så slänger hon över ungen till mig och väntar sig att jag vill testa hålla den lite. Jag fattade liksom inte ens hur man skulle hålla den, så jag tog tag under armarna på den och försökte säga nåt intelligent, typ "Hej, hej, hej, hej" eller vad det blev. Den började ju störtgrina på en gång. Sen kom en kollega, en gubbe med kanske 15 barnbarn som tog barnet, gjorde lite grimaser och sa grejer som "Hulleribulleri, kuckeliku!" och det visade sig vara helt klockrent för ungen höll ju på att kikna av skratt.

Det låter enkelt när du lägger upp det så! Ändå blir jag helt handfallen och stel av skräck när någon lämpar över en unge till mig för omhändertagande medan personen i fråga ska gå på toa, äta eller liknande :o

Det är så i början. Sen när de börjar ha egna åsikter utan att kunna förklara är det värre. ;)

/trazel - har precis "diskuterat" med sin 1½åriga son huruvida pyjamasbyxornas vara eller inte vara... :devil:

Varit hos BM idag, vecka 20 (19+2).

Blev ett låååångt besök eftersom det visade sig att jag hade ännu mer ketoner i urinen idag än tidigare (+3). Allt annat såg bra ut, blodsocker 5,5 (tog det eftersom ketonerna var så högt) och järn 130. SF 19 cm och hjärtljud 130 slag/min. Lillebror följer storbrors fotspår med hjärtljuden! :)

Efter att min BM pratat med spec-MVC så bestämde de i alla fall att det inte var någon fara och jag ska inte tillbaka förrän om 5 veckor.

Vecka 24 på söndag. Jag är nojjigare än någonsin.

Med Isaac var jag aldrig såhär orolig. Men så fort jag inte känt rörelser på ett par timmar så blir jag genast bekymrad. Sparkar gör h*n inte mer än ett par gånger per dag, men brukar känna när h*n ändrar ställning. Jag längtar verkligen nu tills denna graviditeten är över så jag slipper oroa mig :angel:

Lillebror här är också lugnare än vad Hugo var i magen. Vid det här laget kunde man se sparkarna Hugo gjorde utanpå magen. Det är inte ens så att sparkarna känns utanpå magen med lillebror. Men jag känner ju i alla fall rörelser lite grann varje dag.

Jag längtar till dess att man kan provocera fram en spark om man blir orolig. Nu måste jag dricka iskall saft för att han ska få fart på befallning. :angel:

Fast å andra sidan kanske det är positivt. Hugo har behållit sitt höga tempo utanför magen. Behåller lillebror sitt lite lägre tempo utanför magen skulle det vara rätt bekvämt... ;)

*KL*

Jag har haft en jobbig period.. Skitmkt att göra på jobbet samt utbildningen jag går, varit sjukt trött, illamående, yr.

Sen är jag jättenojig. Har fått för mig att jag har en MA (missed abortion) och att bebis inte lever. RUL är först om 3 veckor. Jag har en doppler & försöker lyssna på hjärtljud men vet ju fan inte hur man lyssnar.. hittar min egen puls men vet inte hur bebisens hjärta bör låta.

Nej just nu är det inte kul. ser dessutom ut som en elefant även om jag inte gått upp ÖHT. Ligger fortfarande på 1kg minus sedan innan grav.

Försöker shoppa en ponny åt barnen för att muntra upp mig :angel:

Bebisens hjärta låter lite som en galopperande häst.
Om man hittar en ljud som låter som en piska som slås snabbt så är det navelsträngen.

Då har jag hört hjärtat!
Piskljudet lyckades jag läsa mig till var navelsträngen men det konstiga galoppljudet visste jag inte vad det var.
Vad skönt. Blev lite lugnare faktiskt då jag hörde det för bara några dagar sen..

Bebisens hjärta låter lite som en galopperande häst.
Om man hittar en ljud som låter som en piska som slås snabbt så är det navelsträngen.

Delvis KL

Ni som gjort det här innan,hur sjutton fungerar det med föräldrarpenningen? Skickar man in varje månad?

Och när ska jag ansöka om det? Om allt går som planerat så jobbar jag fram tills 18 November,sen går jag hem på havandeskapspenning (graviditetspenning),men går HP in hela tiden till barnet är fött,eller ska man gå över på föräldrarpengen nån gång innan?

Om HP täcker enda tills barnet är fött,hur ska man sen anmäla om föräldrarpeng? Eller ska man anmäla att from tex 15 Januari så vill jag ha FP?

Jag kan INGENTING om det här,men det vore väldigt önskvärt om det inte vart något stort glapp i inkomsterna mitt i vintern då det är DYYYYRT att bo i hus då...

Man kanske kan glömma att det rullar på? Får man räkna med att det dröjer nån månad innan FP kommer igång,eller ska det gå automatiskt?

Lika pappan,hur funkar det för han? Han vill ju ta ut sina 10 dagar direkt efter förslossningen så vi kan vara hemma bägge två i 14 dagar,men han kan ju inte ansöka i förväg,för vi vet ju inte när bebis tänkt att anlända..

Finns det risk att vi står utan en endaste inkomst en månad typ? :eek:

Lika så det här med hur många dagar man kan ta ut,under vintern lär jag ta ut ca 5-7 dagar för att vi ska få det att gå runt,men under sommaren kanske jag bara behöver ta ut 1-3 dagar,kan man välja detta själv månad för månad,eller MÅSTE man bestämma detta innan?

Alltså det finns INGET värre än blanketter och papper och hej och hå,jag verkligen HATAR det,sen när man inte kan någonting så fattar man inget,och då vill man bara skita i det....

Jag har aldrig,aldrig,aldrig varit i kontakt med FK,så jag känner mig helt nollställd....

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 353
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 329
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18