Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Våra döttrar var exakt lika stora, och även vi använde 50 i början. :) Omlottbodys är så himla skönt, har fyllt på med några såna redan.

Vi hade 50 på sonen och det höll han på att drunkna i. Han var 49 cm och vägde 3252g (var ner på 2995g som minst) så han var ju ändå ingen pyttebebis.

Jag har faktiskt övervägt att köpa någon body i 44 bara för att ha nåt som kanske passar bra från början. Å andra sidan brukar andra barnet vara lite större har jag fått för mig..?

Mina barn har varierat lite i storlek vid födseln.
Första var 51 cm, 3512 g
Andra var 48 cm, 3700 g
Tredje var 47 cm, 2990 g

Så mina verkar bli mindre för varje barn. I alla fall kortare.

Men alla har haft strl 50 i början.

Det är säkert nåt som jag bara fått för mig! :D Jag tycker det är spännande med vad som avgör barnets storlek... :p

Men man måste ju ha en vävd sjal ju!
Kolla på sb:s säljsidor, där kan du fynda lite billigare.
Jag har tappat räkningen på hur många vävda sjalar jag har, men jag tror att det är över tio... :o

När ni ändå diskuterar sjal... Jag tycker det verkar läskigt med sjal, att knyta det rätt och inte tappa bebisen. :angel:

Min rygg är död och att gå och bära en bebis till i vår begagnade babybjörnsele känns inte aktuellt. Många tipsade om att prova sjal redan till sonen, men då var jag för feg.

Min enkla fråga: Vad ska man ha för "nybörjarsjal"? Den får ju gärna vara hyfsad i pris eftersom jag inte vet om varken jag eller lillebror kommer gilla det hela.

Jag köpte min första sjal när jag fick första barnet. En vävd, Didymos.
Den använde jag mycket till både första och andra barnet, som var en vagnvägrare.
Tredje barnet gillade inte sjalen lika mycket. Till honom köpte vi en trikåsjal att ha i början. Det är enligt mig en bra nybörjarsjal. Man måste inte knyta lika perfekt som en vävd, det känns bekvämt ändå.
Köpte den från minimundus. Där har de bra priser.

Jag var ju förresten och träffade doktorn i onsdags, för foglossning och sammandragningar. Blev sjukskriven i 2 månader.
Och så fick jag penicillin mot uvin jag lyckas dra på mig.
Så nu går jag och hoppas och ber att fk ska godkänna sjukskrivningen.
Gillar inte den här väntan på beslut.
Har tänkt att åka till Ullared i början på oktober, men det går ju inte om jag inte fått några pengar.

Tack för infon om sjalarna! Det är ju en större djungel än det mesta... Speciellt när man inte varit det minsta intresserad innan. ;)

Ang. Försäkringskassan måste jag ge dem beröm! Jag har aldrig någonsin haft några bekymmer med att få pengar i tid, sjukskrivningar godkända eller så. Jag kan tycka att läkarintygen jag skickat in varit helt solklara att FK skulle ifrågasätta, men icke.

Den som ville ifrågasätta en sjukskrivning skulle väl göra det när beskrivningen var "Ej helt bra, trots medicinering". - Liksom, måste man vara helt bra för att kunna jobba..? Det var i mina ögon en solklar frågeställning FK skulle göra, men icke.

Håller tummarna för att det ska gå lika smidigt för dig som det gjort för mig hittills (*peppar, peppar*)! :)

Börja med en trikåsjal, den kan du knyta på dig först och stoppa i bebisen sedan. Knyt den tajt så är du säker på att bebisen inte ramlar ur.

När du känner dig bekväm med trikåsjalen kan du börja fundera på om du vill ha en vävd sjal också.
När bebisen börjar väga uppåt 8-10 kg tycker jag att det börjar bli svajjigt att bära i trikå.
En vävd sjal kan du bära i lääänge :)

Jag sa precis så till sambon, att vi måste ha en vävd sjal också. Han bara suckade :angel: Tack för tipset om sjalbarn, får se när min registrering blir godkänd. Det måste ju inte vara en paisley, men dom är bra fina! :)

*kl*
Idag kom mitt utlåtande till graviditetspeng från min chef. Nu ska jag bara fixa min egen del, och sen ska det skickas in. Bara att vänta, och vänta och vänta sen då.. ;)

KL

Hejsan!

Kul att alla är så aktiva i tråden :)

Sen jag började jobba efter semestern har min energi minskat drastiskt. Efter två arbetspass fick jag ischiasbesvär, så vi får se hur länge det går att jobba.

Alla (!) som ser min mage tror att jag ska ha barn i november typ :confused: Eller så frågar de om jag ska ha tvillingar. Jag vet inte vad som är "normalt", men det kanske inte är så konstigt att det är tungt för ryggen om jag redan ser högdräktig ut :p Min chef som såg mig privatklädd igår sa klämkäckt "oj vilken mage, så såg jag knappt ut när jag var fullgången".

Förövrigt så har vi shoppat en hel del. Har mest köpt omlottbodys efter tips härifrån :laugh: Vi har bokat vagn, en Urban Jungle blir det. Ska köpa liggdelen begagnat.

Fick hem en Ergobaby-sele igår som jag köpt via Tradera. Sambon undrade vart bebisen skulle få plats när jag provade den. Förklarade snällt att min mage nog inte fyller upp selen sen :angel:

Har ångest över att hästen ska stallas upp igen imorgon, hur ska jag orka åka till stallet varje dag innan/efter jobb? Lääängtar tills jag får gå hemma. Sitter och skriver på min ansökan om havandeskapspenning nu, ska skicka in den på måndag.

Får kika efter en trikåsjal då... :)

Zody och escade: Hoppas ni får ordning på era papper så ni slipper era tunga jobb på slutet. Jag fattar inte hur ni fixar det nu, jag klarar knappt av att lyfta sonen upp och ner från matstol, skötbord och bil...

*fortsätter på samma knapp*

Jag har shoppat till lillebror nu! Köpet jag gjorde på Tradera gick tillbaka efter att säljaren hittat mer "fel" på overallen än vad som stod i beskrivningen så den affären hoppade jag över (väldigt schysst säljare som hörde av sig om det och erbjöd pengarna tillbaka på en gång!)

Nu har jag klickat hem en NY vinteroverall från Fixoni (stl 56) och en omlottbody och ett par byxor från Lundmyr (stl 40). Passade på att lägga med två lika mössor till bröderna också... ;) Tänkte att om inte lillebror kan ha bodyn och byxorna så kan jag nog nästan få igen pengarna på Tradera. Men förhoppningen är att han ska kunna ha kläderna den första veckan i alla fall. Det verkar ju som att Lundmyr inte räknade 40 som prematurstorlek ens. Vi får väl se helt enkelt. :)

Då får det nog bli lite inköp i storlek 50 också, efterasom de verkar som ni med lite erfarenhet har haft det till bebis första tiden. :D Så man inte står helt utan kläder.... är kanske inte jätte roligt/smidigt att behöva vika upp alla plagg för att det är för stora.

Omlottbodies är det dom där det går knappar ner längst sidan på magen?
Verkar väldigt smidigt, får nog bli lite sådana också ;)

Omlottbodies är det dom där det går knappar ner längst sidan på magen?
Verkar väldigt smidigt, får nog bli lite sådana också ;)

Japp, det är en omlottbody! Jag tyckte det var smidigt att inte behöva trä något över huvudet medan bebisen fortfarande var så ostadig i nacken. :)

Ja köp kläder i storlek 50 också!
Min dotter hade 50 några veckor iallafall trots sin storlek när hon föddes; 51 cm 3900g

Fattar inte vad det är med folk och att kommentera ens mage :devil: jag får också frågor om tvillingar hela tiden så jag har trott att jag har skiiitstor mage, men sen när jag frågar andra gravida vilken vecka de är i och jämför lite i smyg verkar det snarare som min mage är liten till medelstor :confused: (fast det verkar som sagt väääääldigt olika!!)

samtidigt är det ju kul att man ser gravid ut liksom så folk inte går omkring o tror att man bara är lite lönnfet o har käkat lite mycket godis :D

Jag kanske är korkad men fattar fortfarande inte! Kan ni inte lägga in en bild? :o

Hjäälp jag kan inget om barn!! :eek:

Eller hur. Många följer gärna upp tvillingfrågan med "har ni varit på ultraljud, så ni är säkra?" blää. Men håller med om att det känns bättre om det inte ser ut som att man bara blivit tjock :D

KL

Har köpt liggdel idag, begagnad men i nyskick. Och nu är havandeskaps-blanketterna inskickade. Givetvis glömde jag fylla i adressen till jobb, får se om det fördröjer processen. Å andra sidan jobbar jag på ett av landets största sjukhus, så adressen borde vara lätt att hitta ;)

Vad vill du se bild på? :)

Ehh jag kan inte heller något om barn... ;) :rofl: det kommer me tiden!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 353
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 329
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18