Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Funderar på om jag ska prata med min barnmorska om min trasiga svanskota (häst som orsakat det :grin: ). Hade inga problem när jag var gravid med Isaac. Efter förlossningen hade jag dock ont i ungefär 1,5 år efteråt. Alltså, om jag satt ner på en "vanlig" stol (utan dyna) så var det rent he-vete att resa sig upp från sittandes. Smärtan försvann, men har nu återkommit. Är rädd för att jag inte kommer kunna resa mig upp från sittandes längre in i graviditeten när magen blivit större. Men vad ska de göra åt en redan sabbad svanskota? Ingenting mig veterligen. Suck...

Här har det inte varit några rejäla sparkar sen veckan innan rul, mer småbuffar. Så fort jag är still, sitter alt ligger, så rör de sig för fullt. Men när jag håller igång så är bäbis lugn. Precis som storebror sin. Får hoppas på mindre styrka hos denna ;) Isaac sparkade ändå sönder 2 revben när han låg i magen. :angel: Fast detta sägs ju vara en flicka så det blir väl förhoppningsvis liiiiite lugnare.

När jag väntade Molly så sparkade hon mest på nätterna oftast mellan ett och fyra ungefär, det var alltså omöjligt att vända tillbaka dygnet när man inte hade sina jobbnätter.
Jag var livrädd att jag skulle få en nattvaken bebis, men hon sov 21 till 10 med uppvak för amning kl 23-24 och 06-07 ca.
Helt perfekt mao.
Jag har beställt en till sådan bebis :D

Det låter ungefär som när jag väntade Hugo! :D Jag har också beställt en likadan till! ;)

Känner mig deprimerad :(.
Jag vet att det är fullt normalt att man kan bli det när man är gravid då jag var det större delen av förra graviditeten också, men jag trodde eller hoppades att det skulle kännas bättre den här gången.
Förra graviditeten åt jag antidepprisiva och fick stanna på bb i 4 dygn pga att de var tvungen att övervaka lillan så att hon inte var påverkad av medicinen.
Fan vad hemsk jag kände mig då.
Och jag fick verkligen höra av bb personalen när jag bad om att få åka hem att det var tack vare mig som vi blev kvar där.
Själva bb-vistelsen var väldigt kaotisk, besöksförbud rådde då pga H1N1 så sambon fick inte hälsa på, jag var helt ensam och mådde skit.
Olika personal stormade in i rummet och ryckte och slet i bebisen och mina bröst var femte minut och alla kom med olika bud, jag och bebisen fick aldrig vila.
Mycket motvilligt kunde jag få en alvedon när jag hade ont efter stygnen, men det var bara när jag hade tur.
Ibland kom det in dementa tanter på rummet då bb-avdelningen delas med gyn, man kände sig väldigt orolig när de skulle komma in och tafsa på bebisen och man inte visste vart de hade varit med händerna innan :crazy:.

Jag vill absolut inte skrämma upp någon då detta nog bara är på mitt sjukhus som är det sjukhus som sparar mest pengar i landet och äver har flest missnöjda patienter.
Men själva upplevelsen tynger mig rejält. Jag är livrädd att hamna på bb igen. Min värsta skräck är att något händer med mig eller bebisen så att jag måste hamna där, jag får panikångest när jag grubblar på det för mycket.
Förlossningsavdelningen var jättebra, men bb får jag rysningar av när jag tänker på.

Jag hade det också jättejobbigt på BB förra gången. Förlossningsavdelningen var helt perfekt hos oss också. Olika sköterskor/barnmorskor hela tiden kom in på BB, pappan fick inte vara kvar och så. Både jag och Hugo mådde ju bra, men amningen hade inte riktigt kommit igång.

Efter en natt på BB (och den innan på förlossningen) var jag så less på allt (och inte ha sovit på två dygn) så frågade jag barnläkaren rakt upp och ned om det var någon fara för Hugo att åka hem. Han tyckte inte det och jag tog med mig barnet och åkte hem. :grin:

9 dagar senare hade vi hembesök av BVC och då hade han passerat födelsevikten på enbart amning. Vi hade varit in och vägt honom en gång på återbesöksmottagningen och lämnat PKU-prov och sedan vägt honom på BVC en gång för att hålla koll att han inte gick ner för mycket.

Så jag sket faktiskt fullständigt i vad all personal sa på BB (utom barnläkaren) och gjorde som jag tyckte kändes bäst. Jag är väldigt stolt över det idag, att jag faktiskt vågade det som nyförlöst 23-årig förstföderska.

Kan inte sjukgymnastik hjälpa? Foglossningsbälte borde kunna ge lite stöd väl?

Jag har också mer ont i ryggen nu, men det vet jag beror på foglossningen. Den hann aldrig försvinna riktigt efter att jag var gravid med Hugo, så att den skulle komma tidigt den här gången var ju ganska väntat... Men det är ju "bara" foglossning och inget som är trasigt sedan innan.

Nu var Ultraljudet avklarat!

Och bebis var helt perfekt! :D Hade en super barnmoska som verkligen gav sig tid och visade och berättade, bebis var rejällt spralig och ville inte ligga stila. Och det blir en Flicka!! :love::love: Känns helt overkligt och så sköt dom fram mig 1 vecka så får ändra i listan.

Nu ska här börja handlas grejer! :bump:

Ändrar i listan också:

December
1 - Sapfo
10 - Mustasukka- fjärde barnet
22 - uva - andra barnet
23 - SusieQ - första barnet
30 - Snna - första barnet

Januari
3 - escade - första barnet
4 - westernsuzie - första barnet
5 - Karolajna - första barnet
5 - Ferrari - andra barnet
6 - Fridaespaña - första barnet
6 - Zody - andra barnet
13 - saint__anger - första barnet
14- Numma - andra barnet
18 - Fibusen - Första barnet
22 - Trulsan - första barnet
27 - trazel - andra barnet

Februari
7 - Chambery - första barnet
18 - Nisse - andra barnet
18 - tessiem - tredje barnet

Vi har kvar vagnen som vår -11 hade. En Brio Happy heritage, använder sittdelen fortfarande till sonen om vi ska gå långt och han ska sova, men byter till liggdelen när bebis kommer.

Jag var för övrigt på vanlig koll hos bm igår v.25+0.
Allt såg bra ut.
Bldtr 120/78
Hjärtljud 148
Sf-mått 24

Imorgon ska jag till läkaren för att bli sjukskriven. Bm trodde inte det skulle bli några problem, då jag har rätt mycket besvär med fogar och sammandragningar.

Ja, det är närmaste sjukhuset. Har knappt en mil dit och över 15 mil till de två andra i det här landstinget.
På förlossningen var det jättebra, det är bara bb jag är rädd för att hamna på.

Finns det nåt annat bb i närheten som du kan välja istället? Man måste ju kunna känna sig trygg när man ska föda. Hoppas det går bättre den här gången. Sen ang. medicin så kan det många gånger vara bättre att äta det även fast de "kan" medföra risker än att strunta i de och påverka barnet med att må du mår sämre och är helt nere. Läkarna som skrev ut de till dig har ju koll på de, så de var dålig stil av dom på bb att lägga skulden på dig!

Såg att du delvis hade svarat på bb frågan redan.

Nej, det är långt till annat bb och förlossningsavdelningen har jag bara bra erfarenheter av. DEt är bara bb som är skit.
Alltså grejen är den att om jag medicinerar under graviditeten måste jag stanna 3 dygn på bb för att personalen ska tempa och kolla andningen på bebisen var tredje timme.
Alltså medicinerar jag så har jag ångest över att jag måste ligga på bb. Medicinerar jag inte så har jag ångest ändå.
Idag hade jag två panikångestattacker.
Vet inte vad jag ska ta mig till snart :(

Men vad jobbigt du har det! :(

Finns det ingen samtalshjälp du kan få via MVC? Jag tänkte om det kanske kan fungera i stället för tabletter?

Nu vet jag (tack och lov) väldigt lite om depressioner, så egentligen kanske det bara är dumt min idé...

Jag ska försöka kontakta mvc imorgon. Det är mer troligt att mvc kan hjälpa mig än vårdcentralen.

Hoppas dom kan hjälpa,vad jobbigt att gå runt och vara deprimerad... :(

Jag har fått tid hos BM den 2 Oktober,ska vara rnt v 24 då,nån som vet vad man ska göra då? Lyssna på hjärtat och mäta magen eller? Funderat lite på det här med undersökning "där nere",är det något som kollas? När i sånna fall?

Jag fick även lite lätt panik idag ang havandeskappenning,för jag ska som sagt inte till BM förens andra oktober,och då är det bara runt 6 veckor kvar innan jag (förhoppningsvis) ska gå hem,hinner verkligen FK kolla och godkänna/avslå ansökan på 6 veckor? Eller bör jag be BM skicka papperna tidigare?

Jag har ju redan pissont i ryggen/höften vissa dagar,och det börjar bli jobbigt med lyften redan,men jag har väll så gott som bestämt mig att verkligen bita ihop tills jag kan gå hem 2 mån innan beräknad förlossning med havandepeng,så det vore ju drygt om man skulle få lov att fortsätta slita på bara för att FK inte hunnit gå igenom ansökan....

Nån som vet om det är "normalt" att helt plötsligt inte känna bebis alls? är i v 20 (19+3)

Har kännt han dagligen i över en veckas tid,men i dag tror jag inte jag kännt han en endaste gång.... Naturligvis börjar tankarna vandra iväg på en gång att det hänt något... :crazy:

Förmodligen kommer bm mäta sf-måttet och lyssna på bebis. Vaginal undersökning gjordes aldrig under min förra graviditet och det har jag svårt att tro att de gör inom andra landsting om man inte har problem "där nere" sas.

På 6 veckor hinner du säkert få klart allt med fk, det behöver du inte bekymmra dig om.

Och det är inte ovanligt att man inte känner av bebis hela tiden. Du behöver nog inte oroa dig :)

Jag var faktiskt skitnojjig när jag väntade Molly. Lånade en sådan där apparat man kan höra hjärtljuden med av en kompis och använde den så fort jag inte kännt rörelser på en eller ett par dagar.
Tänk på att bebisen måste vila och växa också, han kan ju inte busa och leva rövare hela tiden ;)

KL

Jag måste bara klaga lite hos er förstående männskor :(

Har haft en hemsk dag på jobbet och är så vansinnigt trött. Började med att jag missade en viktig grej som jag verkligen borde ha gjort. Skitirriterande men tack och lov verkar det inte göra så himla mycket den här gången.

Sen fick jag en kul kommentar av en person på jobbet om att jag får se om jag har något jobb kvar när jag kommer tillbaka från föräldraledigheten (inte det ordvalet men precis den innebörden). Det var inte min chef, han har sagt precis tvärtom men han har sagt upp sig och det är rätt troligt att den här personen som sa så blir tillförordnad chef tills en ny dyker upp. Skitkul liksom, jag älskar mitt jobb (trots sådana här jobbiga dagar emellanåt) och vill jobba med exakt det jag gör i fortsättningen också. Det är liksom helt klockrent för mig och jag vet att jag gör ett bra jobb. Inte så himla kul om han börjar mixtra lite bland arbetsuppgifter och tjänster medan jag är borta.

Som avslutningen ringer bara massa arga typer hela tiden och skäller på mig. :cry: Jag tror jag ska hem o gråta en stund nu :cry:
Tur att man alltid kan söka nåt annat jobb :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 328
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII