Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

En fråga till er som redan har ett/flera barn och häst:

Hur gamla har era barn varit när de fått följa med till stallet? Jag måste ju åka och mocka och pyssla om hästen även när bebis har anlänt. Första tiden är ju sambon också hemma men sen när han börjat jobba vill man ju gärna ha det gjort under dagen så man kan umgås/vila när båda är på plats hemma.

Har ni haft bebis i vagn/babyskydd/bärsele när de varit med i stallet som nyfödda? Nu kommer han ju i januari, så det lär ju vara kallt. Har dock uppvärmd sadelkammare.

KL

Jag överlevde mina två första pass på jobb. Fick många blickar innan någon vågade klappa mig på magen och fråga :p Mest var folk faschinerade över hur STOR min mage var, och hur jag hade kunnat dölja det innan semestern. Överlag var alla trevliga och glada för vår skull. Jag hann dock få råd ang när det är dags att åka till förlossningen... lite tröttsamt. Det roliga är att på avd brevid är en tjej till gravid, lika långt gången som jag. Till henne ska alla kommentera hur liten hennes mage är, jag vet inte vilket som är värst. Vad är det konstiga i att alla ser olika ut?!

Det är hemskt när folk ska lägga sig i sånt tycker jag. Jag brukar bara humma något till svar och säga att det löser sig. Min mage går att dölja fortfarande (v. 17+3) under en tjock tröja eller så om jag vill. Jag är dock betydligt mer bekväm i den här graviditeten än vad jag var i förra. Då dolde jag det så länge det bara gick. Många hade inte ens fattat att jag var gravid... ;)

Ang. att ta med bebis till stallet. Inte behöver du sitta hemma och glo (nog för att man gärna gör det i början för man har en så fin bebis att titta på) men nog kan du ta med bebis i stallet ganska snabbt. Är det kallt så se bara till att bädda varmt i vagnen. Vill inte bebis åka vagn kan det vara bra att ha i sele, men då kan det vara läge med en stor jacka så ni kan dela på din jacka. :)

Det är betydligt enklare att ha med sig en 6-8 veckors bebis till stallet än en 6-8 månaders... ;)

KL

I DAG ÄR DET RUL FÖR VÅRAN DEL! :bump::banana::bump::banana: KL 13.00 ska vi vara inne,så då får ni tänka på oss!

En annan jätterolig grej är att liten röjde runt som fasiken i natt. Höll på att somna,så låg på sidan,sen kände jag hur den började sprattla,la mig på rygg då för att kunna känna den tydligare,och herregud vad det buffade,sprattlade,och hade sig,fick lov att väcka sambon som snabbt lade dit handen,och han fick känna bebisen för första gången han också! :love::D Han vart helt lyrisk! :D Han som brukar ta MINST en kvart på sig från sovande tillstånd,tills man kan börja föra ett samtal med honom,var klarvaken på en halv minut! ;) 3 rejäla buffar fick han,sen lugnande sig liten igen.

Nu på morgonen har det varit lite buffar igen,men inte alls så hårt som det var i natt,men det är sååå mysigt! :love:

Visst är det mysigt när man börjar känna sparkarna ordentligt, på utsidan med.
Jag och min man brukar ligga och känna på magen på kvällarna när jag gått och lagt mig. På dagarna brukar jag inte ha tid.

Lycka på till RUL idag!

Har tänkt på dig och ditt rul sedan mitt rul Fibusen ;) . SÅ lovar att tänka lite extra hårt just vid 1-tiden idag! Lycka till :)

Kul med buffarna. På mig ser man hela magen röra sig ibland och ja, det är alltid lika mysigt. Den känslan som jag saknade mest när lillprins föddes var det när man kände hela bäbisen göra "volter" där inne. :love:

Håller tummarna i just detta nu för er då! :D

Det är härligt när pappan äntligen kan börja känna han också att det faktiskt är någon därinne som slåss/sparkas! :D

*kl*

Har inte riktigt hunnit med att vara så aktiv i tråden men minns att jag läste om viktuppgång osv.
Jag kommer inte riktigt ihåg vad min inskrivningsvikt var, men sen jag fick reda på att jag var gravid har jag gått upp 7 kilo. (Är i vecka 19+4)

Tror jag har börjat fått foglossning nu, kunde knappt sova inatt för det kändes som en motorsåg som körde in i bäckenbenet. Brände och värkte som satan.

Gick det bra idag på RUL?

*kl*
Någon mer än jag som var nyfiken och kollade kön på bebis? :angel:
Vi väntar en liten tjej :)

Gick jättebra! :D Och som jag trodde så väntade vi en liten pojk! :love:

Här full sjå att dricka vatten! :D

311862_3929898080115_243486302_n.jpg

Vart framflyttad tre dagar,så är i v 18+5 istället för 19+1 som jag trodde,men det gör inget,var nästan bättre,för då är det ännu större chans att gå över nyår! :)

Senast ändrad:

Vad skönt!! Då kanske du kan slappna av lite nu, det gjorde jag iaf efter RUL :)

KL
Här är en till som varit på UL idag:)
Fick äntligen se att det faktiskt var nått där inne som hade ett tickande hjärta och rörde på både armar och ben. Skrutten låg och sparka mot min urinblåsa. Inte konstigt att jag är konstans kissnödig ;)
Men vi var bara in en snabbis då BM konstaterade ganska snabbt att skrutt var bara 16+1 och inte 18+1 som vi trott. Så vi ska få komma tillbaka om två veckor och få göra ett ordentligt UL. Så nu är det nedräkning igen.

Ja,nu vet man att allt ser ut som det ska,så nu är det bara att vänta och vänta! :p

Rättar till i listan också:

December
1 - Sapfo
10 - Mustasukka- fjärde barnet
22 - uva - andra barnet
23 - SusieQ - första barnet
30 - Snna - första barnet

Januari
3 - escade - första barnet
4 - westernsuzie - första barnet
5 - Karolajna - första barnet
5 - Ferrari - andra barnet
6 - Fridaespaña - första barnet
6 - Zody - andra barnet
13 - saint__anger - första barnet
14- Numma - andra barnet
18 - Fibusen - Första barnet
22 - Trulsan - första barnet
27 - trazel - andra barnet
28 - Chambery - första barnet

Februari
18 - Nisse - andra barnet
18 - tessiem - tredje barnet

Vi kollade och vet att det är en lillebror som är därinne. :)

Fibusen: Vad skönt att allt såg bra ut! :D

Trulsan: Då får ni ju kika in en gång till! ;)

Va kul, min börjar också bli vildare och vildare :love: Nu har den lärt sig nya tricks, som att göra små sparkserier med tre - fyra små ganska så hårda sparkar i snabb följd :D Dessutom verkar den ibland studsa från sida till sida i min mage, för man känner typ en spark på ena sidan av magen, sen en buff på andra sidan :o Nu har min pojkvän också lyckats känna rätt många sparkar, vilket han är asglad för :)

*Kl*

Grattis till alla er som varit på RUL och få se era småskruttar!
Och vad orättvist att ni får veta kön! Här i Östergötland vägrar de att meddela även om de ser så jag får göra ett extra UL privat (a 900kr) för att få veta.. :mad:

Själv är jag för första gången i mitt liv förstoppad! Har ätit järntabletter till och från i många år men det här är första gången! Skapligt irriterande. Tips mottages gärna.
Min mage är gigantisk för att vara i 14+3 men jag har gått ner ett kg. Illamåendet kommer & går. Nu har jag varit nojig över att allt inte är som det ska därinne så nu väntar jag otåligt på RUL som är först om 5veckor.. *suck*

Åh så underbart att få se den lilla. :bump:

Jag har nedräkning nu till mitt UL som är på Tisdag morgon.. bara 4 dagar kvar. Längtar såå mycket!

Har börjat må lite illa igen... vilket jag hade myckey problem med när jag var i vecka 10-12. Nu är jag i vecka 18... För övrigt kämpar jag på... min foglossning hänger kvar och jag är som en handikappad stakare på kvällarna efter en heldag på jobbet, gör såå fruktansvärt ont, har fått testa att ha bälte på mig, men det gjorde det hela betydligt värre för min del..

Har någon annan prövat foglossningsbälte till höfterna och fått ett posetivt resultat? :angel:

Nu är jag ledig i en hel vecka... och sen börjar jag på mitt nya 75% schema på jobbet, ska bli så skönt. :)

kl

Inser att jag kommer hinna bli riktigt bebissugen och avundsjuk innan det är min tur ;)

December
1 - Sapfo
10 - Mustasukka- fjärde barnet
22 - uva - andra barnet
23 - SusieQ - första barnet
30 - Snna - första barnet

Januari
3 - escade - första barnet
4 - westernsuzie - första barnet
5 - Karolajna - första barnet
5 - Ferrari - andra barnet
6 - Fridaespaña - första barnet
6 - Zody - andra barnet
13 - saint__anger - första barnet
14- Numma - andra barnet
18 - Fibusen - Första barnet
27 - trazel - andra barnet
28 - Chambery - första barnet

Februari
5 - Trulsan-Första barnet
18 - Nisse - andra barnet
18 - tessiem - tredje barnet

Jag läste någonstans att man skulle äta en kiwi om dagen för att undvika förstoppning. Min illamående-medicin har dessvärre den biverkningen, men en kiwi om dagen och ett par katrinplommon ibland får det att fungera i alla fall. Hoppas verkligen att jag slipper järn så länge som jag äter Zofran, för min mage lär balla ur helt om jag ska ta det också...

Jag hade ett foglossningsbälte förra gången. Det hjälpte inte mycket, men jag upplevde det som för smalt.

Jag tänkte beställa ett som går upp längre över magen den här gången för att se om det fungerar bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 328
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar