Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Hur och vart fastställer man sin sgi? Antar att bm kanske måste skicka in sånt där moderskapsintyg eller vad det heter innan man kan göra något? Man kanske får alla papper som man behöver då,eller?

Alltså,SKÄMMS på mig vad jag är dålig på sånt här,men det är ju första gången.. :o

Förhoppningsvis så är det inte lika krångligt som det verkar när man väl sätter fart.

Du får moderskapsintyget av BM och skickar det till Försäkringskassan. Efter någon vecka får du hem papprena. Man brukar kunna få moderskapsintyget när man gjort RUL.

Ahh,då var det som jag misstänkte. BM pratade nämligen om moderskapsintyget sist jag var där,att jag skulle ringa henne efter jag varit på UL och berätta om det såg bra ut,sen skulle hon skicka ut moderskapsintyg,plus att jag även skulle säga till om havandeskapspennings-papper.

UL i morgon nu då... Skräckblandad förtjusning. Sovit dåligt redan i natt pga det.... :crazy: Det ska nog gå bra,längtar så efter att få se liten! :love:

Ahh,då var det som jag misstänkte. BM pratade nämligen om moderskapsintyget sist jag var där,att jag skulle ringa henne efter jag varit på UL och berätta om det såg bra ut,sen skulle hon skicka ut moderskapsintyg,plus att jag även skulle säga till om havandeskapspennings-papper.

UL i morgon nu då... Skräckblandad förtjusning. Sovit dåligt redan i natt pga det.... :crazy: Det ska nog gå bra,längtar så efter att få se liten! :love:

Nu är jag en sån där jättetråkig människa som sällan är nervös (för att inte tala om hur sällan jag är avundsjuk). Min inställning är för det mesta när jag borde varit nervös: "Vad hjälper det om jag inte sover nu..?". Det kommer se likadant ut på UL oavsett om du sovit eller inte. Sen brukar jag... sova. :angel:

Och du, alla säger att det är så krångligt med alla papper till Försäkringskassan. Jag var sjukskriven hela graviditeten förra gången och har varit sjukskriven hela hittills. Jag har aldrig någonsin haft ett problem med dem.

Fast nu vet jag att jag kommer få ett problem, men det är helt och hållet mitt fel för jag insåg i samma sekund som jag släppte ner mina papper i brevlådan jag skickade till dem igår att jag glömt skriva under dem. :grin:

Ultraljudet kommer gå fint ;).
Nu får ni äntlgen se er lilla bebis.

Min sambo är lite sur för att han inte kan vara med på ultraljudet. Vi kommer hem från grekland tidigt på morgonen och kl 9 är ultraljudet, så han måste vara hemma med dottern om vi inte hittar någon som kan vara barnvakt då.
Å andra sidan är det ju ingen jätteattraktion, men det är väl annorlunda för honom som liksom inte känner av bebisen på samma sätt som jag. Hade jag kunnat stanna hemma och skicka honom på ultraljud istället hade jag gjort det. Skulle kunna göra vad som helst för att få sova lite extra :D

Bm ringde mig igår och sa att jag hade låga järndepåvärden, så nu måste jag börja äta järntabletter. Jag är så trött så jag orkar inte ens ta mig till apoteket. Känner mig helt död efter ett arbetspass.

Det låter som att det är hög tid att börja med järnet om du är så trött!

Jag får nog hålla med om att det inte var en jättestor grej att gå på UL den här gången. Förra gången var det en större grej, men så är det ju med det mesta. Allt är spännande och nytt första gången. :)

Jo jag måste nog börja med järnet. Hade barnvakt igår eftermiddag och då sov jag i 4 timmar, skönt!

Nä andra graviditeten känns liksom inte lika speciell. "Been there, done that" liksom. Det känns mest som en transportsträcka till bebis.

Åh, lycka till!

Även fast detta är andra gången för mig så kändes det lika overkligt denna gången - fram tills man fått se de lilla knyttet på RUL :) .

Och jag slocknade klockan 21 igår och sov hela natten tror jag! Det var nog första gången på sisådär 2 år som jag sovit en "hel" natt. :D

*knappen*

Nu är även jag fast i Traderaträsket! :angel:

Har precis budat hem en jättefin POP-vinteroverall till lillebror. Lagom lycklig sambo när jag SMSade om mitt fynd.

Men nu behöver ju inte lillebror heller frysa i vinter. :angel:

Så skönt att man har två rosa vinteroveraller (en strl 62 och en strl 68) som jag fick redan inför lillgrabben ;) så slipper jag bekymra mig för det. Ska bara slänga det i tvätten då det legat nedpackat i låda i evigheter :D

Jag tycker att allt är lika spännande och känns lika nytt den här gången också. Fast det är fjärde barnet :)

Haha!

Sonen är född i mars, så han hade bara en tjockare fleeceoverall. Hade det visserligen i 50, 56 och 62. Tror det finns en i 68 också som vi inte använt... :angel:

Overallen jag köpte var en sån där tjock fodrad, visserligen i 62, med tossor på både händer och fötter, så det gör ju inget om den är lite stor. Går lillebror i storebrors fotspår så kommer han inte vara någon gigant. Än har han gått i storebrors fotspår rätt ordentligt. Hjärtljuden hos storebror låg mellan 135-140 varje gång. hittills har vi bara sett/hört lillebrors två gånger, men det har legat på 135 båda gångerna. ;)

MEEEEEN,vad tråkiga ni är,UL är ju världens största grej typ! :p:D (Märks det att det är första barnet för mig? ;) )

Ang att ligga och grubbla på nätterna,åhh vad jag avundas sånna människor som bara kan släppa det och somna om! Jag VET ju att det inte bli annorlunda för att sover eller inte,men jag blir verkligen klarvaken! Jag och stallägaren brukar diskutera det där,för hon är precis lika dan! :D Hon kan ligga en hel natt och fundera på vilken hage hon ska släppa vissa hästar i! :D Hon är som mig,när man väl har börjat få igång tankeverksamheten så är det omöjligt att stoppa. Hon har vandrat ut ett antal nätter i pyjamas för att kolla till hästarna,bara för att hon fått för sig att en kanske var lite loj vid insläppet,och åt den verkligen hö när jag tog in den,och tog jag ut krubban ur boxen... osv! :p:D

Det känns så skönt när hon förstår mig när jag kommer dit och är jättetrött efter att ha legat och grubblat över något en hel natt! Jag är nog en riktig grubblare jag...

Ibland känns det som att jag väntar första barnet. Speciellt sen H började på dagis. Nu har jag hur mycket tid som helst ju.

Det var allt folk sa förra gången: "Se till att njuta den här gången, nästa gång kommer du ha en annan att ta hand om också!"

Jo, tjenare. Jag njöt lika mycket förra gången som jag gör den här. Dvs. Inte.Mycket.Alls.

Fast förra gången blev det lite bättre mot slutet i alla fall! Lagom när andra började tröttna så började jag trivas med graviditeten (antagligen för att jag mådde bättre då). :laugh:

MEEEEEN,vad tråkiga ni är,UL är ju världens största grej typ! :p:D (Märks det att det är första barnet för mig? ;) )

Det var extremt stort för mig denna gången! Håller jag med om. Första gången så var det en sååå stressad tant som bara tog måtten och inget mer. Denna gången så fick vi se varenda liten detalj :love: 35 minuter var vi där och kikade på knodden i magen. Och ja, jag låg och grät av lycka hela tiden. Fastän det är andra barnet. Det ÄR en stor grej! När man ÄNTLIGEN få se det lilla pyret i magen som man "fantiserat" om. Som att få ett ansikte på en röst ;)

Jag har inte ridit mer än en gång sedan jag plussade, först pga enorm trötthet & illamående, sedan för att jag känner mig yrslig & nu låter jag bli då jag känner mig otymplig & får sammandragningar lättare.

Som "tur" är har jag bara en ridbar häst & han ska slaktas om en månad så han får gå & skrota till dess. Den andra är skadad, ska till klinik så fort jag lyckas laga transport & besiktiga bil (hälta så inget akut så klart).
Den tredje är bara ett år så han får gå & skrota lite till :)

Har också gett upp ALLA försök med att dölja magen, idag ska jag till och med berätta det för alla på min avdelning på ett möte. Känns jobbigt fast de flesta redan vet om det eller har gissat. Det är så jobbigt med all uppståndelse, men efteråt kommer det nog kännas bra att alla fått samma information så det inte blir massa tissel o tassel :p

KL

Rider ni andra fortfarande? Jag har börjat trappa ner lite, får så jäkla ont längst ner på sidorna av magen för att det är så stötigt. Börjar få ont när jag står och går länge också :( Typ i helgen när jag va och kikade på midnattsloppet så blev det några kilometers promenad, stå i ca 3 timmar och sen gå tillbaka några kilometer. Då hade jag ONT sista biten. Får ni nåt liknande? Tror ni det hjälper med mammabyxor med rejäl resår runt magen? Jag går omkring med leggings och långa linnen/tröjor för tillfället, har inte köpt några mammakläder än men det kanske är dags...

Jag har en 3-åring som jag höll på att rida in när jag blev gravid. Skickade då iväg honom på en månads inridning hos en duktig unghästutbildare ett par km bort. Sen han kom tillbaka har han gått på bete, snart väntar en månad till på utbildning. När han är klar med det blir det vila till våren, då räknar jag kallt med att vara uppe i sadeln igen :) Hade hans mamma varit kvar i livet hade jag garanterat ridit fortfarande!

KL

Jag överlevde mina två första pass på jobb. Fick många blickar innan någon vågade klappa mig på magen och fråga :p Mest var folk faschinerade över hur STOR min mage var, och hur jag hade kunnat dölja det innan semestern. Överlag var alla trevliga och glada för vår skull. Jag hann dock få råd ang när det är dags att åka till förlossningen... lite tröttsamt. Det roliga är att på avd brevid är en tjej till gravid, lika långt gången som jag. Till henne ska alla kommentera hur liten hennes mage är, jag vet inte vilket som är värst. Vad är det konstiga i att alla ser olika ut?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 328
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar