Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Jag gav upp att dölja magen förra veckan. Jag har ju tappat en del i vikt och ändå fått större mage... Så att dölja det gick inte längre. Dessutom tror jag att min mage var lite uttänjd sen innan så det gick fort i början. Det är ju bara 17 månader sen jag fick barn sist. :p

Jag kan inte alls gömma magen längre heller. Sist vi var ute och handlade önskade en man oss lycka till med bebisen, så det syns :D Jag tycker mest att det ska bli jobbigt med alla "goda råd" och att vår bebis inte är vår mysiga hemlighet längre :p tror hormonerna spelar in lite. Jag och sambon jobbar ju på samma avdelning nu, det gör också att alla känner oss båda ju. Men det är bara att åka dit och stå som en apa i bur tills nyhetens behag har lagt sig :D

Jag och sambon jobbar också tillsammans. Dock inte på samma avdelning, men vi har gjort det. Vi har mycket gemensamma kollegor om vi säger så. ;)

Jag var ju förbi jobbet igår eftersom min chef skulle skiva på papper. Jag är nog inte så mottaglig för goda råd eller så inser folk att det är lönlöst. Jag är inte så talför om bebisen och graviditeten överhuvudtaget. Jag ser det som en väldigt privat grej med graviditeten, även om det är bättre den här gången än förra.

Herregud, första gången var hemsk! Alla kommentarer om magen tyckte jag var superjobbigt, även fast folk bara sa att den var fin! Sambon fick förklara för sin mamma (farmorn alltså) att hon inte skulle peta på mig. (Herregud, blir man allmän egendom bara för att man har en bebis därinne?)

Den här gången gråter jag mer, men accepterar läget som det är och ja - man blir tjockare när det ligger en liten bebis därinne! :angel: :D

Ja,jobba halva dagar är ju som sagt jättesvårt... Vi kan tex behöva sitta på sjukhus i flera timmar,åka och göra aktiviteter, osv.

Som ett tex, Jag börjar kl 8,kl 11 har vi ridning 1 ½ timme bort,vilket innebär att vi lär åka hemmifrån SENAST 9.30. Kör brukarens bil. Vi brukar vara hemma TIDIGAST kl 14 då vi även brukar passa på att handla på vägen hem. Hur ska man i detta fall lösa så jag får jobba 4 timmar bara?

Så i mitt fall så vore det ju bättre att kunna jobba kanske 3 heldagar i veckan istället,OM höften/ryggen skulle gå åt skogen,men jag vet inte om dom kan göra så? Skulle även vara bättre pga att då kan jag vila mig ganska många dagar,även fast jag bara jobbar 50% på en dag så hinner det ju bli ett lyft iallafall minst,och jag kan oftast räkna hur många minuter på en hand då jag sitter ner på ett arbetspass.....

Alt att omplacera mig vet jag inte riktigt hur det funkar,för hos "alla" brukare så förekommer det ju en hel det tunga lyft m.m. Och då skulle det vara någonstanns där det behövs en 50 % tjänst,alt att jag kommer få springa runt som vikarie,och jag vill ju verkligen inte byta arbetsplats,det kommer innebära längre resor,och hur kul är det att börja på ett helt nytt ställe för bara några veckor,där man inte känner någon? Nej,fy..... :eek:

I går kväll hade jag så ont i höften så det gjorde t.o.m ont att köra bilen hem,kunde knappt få upp benet för att kunna växla,skar som en kniv rakt in i höften då. Ska köra mannens bil nu istället,den är automat,så det underlättar ju något. Sen får jag helt enkelt köra på så länge det håller,om det blir outhärdigt så får jag naturligtvis prata med läkaren,men det funkar ju än så länge tack och lov. Brukaren är väldigt förstående,men det hjälper ju inte alltid,saker måste ju göras endå,men igår kväll så såg h*n hur ont jag hade så det vart en hel del stillasittade,men brukaren behöver ju fortfarande hjälp på toaletten,dusch,och säng,hur ont jag än har liksom....
Hoppas snön kommer sent i år bara så jag hinner gå hem innan det är dags för snöskottning.... :p Ska in till chefen efter UL iaf och prata lite om hur vi ev kan lösa det i framtiden.

I natt har jag inte haft ont någonstanns,och kännt mig bra i kroppen nu på förmiddagen också,hoppas det håller i sig!

Nu är det äntligen "bara" två dagar kvar till UL! Håller på att längta ihjäl mig ju! Hoppas att allt är bra med bebis,och hoppas det går att se vad det är för kön,och hoppas det blir bra bilder så vi kan få köpa! :D Får man med sig bilderna hem direkt föresten? Kan man köpa flera bilder av samma bild tex? För vi tänkte att vi skulle ge en bild till både blivande mormor och farmor!

Senast ändrad:

Har också gett upp ALLA försök med att dölja magen, idag ska jag till och med berätta det för alla på min avdelning på ett möte. Känns jobbigt fast de flesta redan vet om det eller har gissat. Det är så jobbigt med all uppståndelse, men efteråt kommer det nog kännas bra att alla fått samma information så det inte blir massa tissel o tassel :p

KL

Rider ni andra fortfarande? Jag har börjat trappa ner lite, får så jäkla ont längst ner på sidorna av magen för att det är så stötigt. Börjar få ont när jag står och går länge också :( Typ i helgen när jag va och kikade på midnattsloppet så blev det några kilometers promenad, stå i ca 3 timmar och sen gå tillbaka några kilometer. Då hade jag ONT sista biten. Får ni nåt liknande? Tror ni det hjälper med mammabyxor med rejäl resår runt magen? Jag går omkring med leggings och långa linnen/tröjor för tillfället, har inte köpt några mammakläder än men det kanske är dags...

Har inte ridit sen jag plussade. Höll för fullt på att hänga in unghästen,aka explosionen,så det avbröt vi ganska snabbt! :p

Red mannens "farbror" lite då och då innan,men slutade med det också,har inte ridit regelbundet på 2-3 år,så jag tänkte att jag klarar mig nog några månader till,dumt att riskera något,speciellt när det känns som jag tappat ALL balans! :o

Farbrorn kör vi ju en hel del med,men nu har rockarden gått sönder,så den väntar på att lagas,sen blir det enbart körning med explosionen på släp som får bli deras motion från våran sida.

Om jag hade ridit regelbundet och hade en trygg häst så skulle jag rida fram tills det vart obehagligt.

Hur tänker ni med regelbunda ridna hästar,ska ni låta någon annan rida/låna ut/ställa av?

KL

Rider ni andra fortfarande? Jag har börjat trappa ner lite, får så jäkla ont längst ner på sidorna av magen för att det är så stötigt. Börjar få ont när jag står och går länge också :( Typ i helgen när jag va och kikade på midnattsloppet så blev det några kilometers promenad, stå i ca 3 timmar och sen gå tillbaka några kilometer. Då hade jag ONT sista biten. Får ni nåt liknande? Tror ni det hjälper med mammabyxor med rejäl resår runt magen? Jag går omkring med leggings och långa linnen/tröjor för tillfället, har inte köpt några mammakläder än men det kanske är dags...

Jag har inte kunnat rida sedan plusset i princip. Illamåendet har gjort att det inte fungerat. Eftersom jag ibland blir sjösjuk när sambon vänder sig i dubbelsängen så vill jag inte veta hur det skulle bli på hästryggen! :angel:

Snart kanske jag skulle kunna prova igen med illamåendet, men nu har ju fogarna börjat bråka i stället. Jag har ingen egen häst, utan har bara hjälpt till med en. Så det går ingen nöd där utan mig, så det får nog vänta till våren. :)

Jag har också ett tungt jobb.... och började för några veckor sedan få ont i ryggen och höfterna, det har blivit värre och värre. Ringde min barnmoska och berättade och tog det på allvar och bokade in mig på ett läkarbesök veckan efter. Där klämde och kände dom och jag fick berätta. Hon ville sjukskriva mig då dirket till 50 % och ev längre fram på 100%. Då hon sa att jag redan hade foglossning. Men ska precis själv gå ner till 75% så tackade nej och ville ge mitt nya schema en chans.

Det är upp till arbetsgivaren att kunna lösa problemen, men jag precis som du började oroa mig och kände mig som ett stort besvär. Blir du sjukskriven på 50% så borde du kunna prata med din arbetsgivare och ni kan komma fram till en lösning tsm.

Jag bad min om att få jobba varje dag men korta dagar för att ryggen ska orka. Medans du borde kunna be om det som passar sig. :) Hoppas det löser sig! :bump:

Sålde min ridhäst för några månader sedan då orken inte kommer att finnas att rida och tävla. Hon var lite för fin för att bara gå i hagen... så beslöt att sälja henne. Men har behållit min 3-åring (egen uppfödning) och henne har jag i år betäkt så jag får föl till nästa vår när bebis födds, så kan hästarna bara gå hemma och jag kan "spara" mina pengar.

Men ny tävlingshäst lär jag nog vilja ha längre fram...men det får bli då om jag orkar, har tid och ekonomi. ;)

Går du ner och jobbar 75% istället för att bli sjukskriven? Om jag var du skulle jag försöka se till att bli sjukskriven de där sista 25% i alla fall så du har 100% sysselsättning så du inte förlorar på din SGI. Det kommer ju påverka din föräldrapenning att du går ner i tid.

Bara ett litet råd på vägen. :)

Dum fråga,men vilket år grundas föräldrarpenningen på? Om jag får tex i Januari (2013),är det inkomsten jag tjänade 2012 som räknas? Om liten beslutar sig för att kika ut tidigare,i December (2012),är det 2011 års inkomst som räknas då? Eller blir det 2011´s inkomst endå för att Januari är så tidigt?

Jag har inte ridit på länge, men ska börja nu igen.
Red tills jag var i v 32 förra graviditeten och slutade rida när jag släppte hästen på bete.
Jag hoppas att det går lika bra att rida den här graviditeten som förra för jag mådde verkligen bra av det, men jag törs inte hoppas för mycket, ingen graviditet är den andra lik.

Förresten så borde du ju kunna fastställa din sgi redan nu. Det är ju bra om du blir sjukskriven också.

Ahh,ok! trodde det var årsinkomsten eftersom jag fick fylla i den förut hos fk när jag skulle se hur mycket pengar jag skulle få...Men är det från när bebis är född? För om jag går hem med havandeskapspenning sista 2 månaderna,räknas det in då som grundande för föräldrarpenning?

Och på mitt jobb så betalas lönen ut i efterskott,hur funkar det? Vi säger om jag jobbar till sista november,får havandeskapspenning från första December,får jag både lön och den pengen i slutet av December? Vi ska dessutom börja få månadslön from årsskiftet (om allt går som planerat) vilket skulle ha inneburit att jag skulle fått dubbla löner i december,kommer jag få det endå,eller hur blir det? För nu får jag som sagt novembers arbete 25 December osv,men i December skulle jag ha fått både November och decemberlönen,men eftersom jag antagligen inte kommer jobba en enda dag i december,så antar jag att jag inte får mer än Novemberlönen då?

(Har verkligen noll koll på allt som rör föräldrarpengen)

Förresten så borde du ju kunna fastställa din sgi redan nu. Det är ju bra om du blir sjukskriven också.

Kan man göra det? För nu i Augusti var vi ju iväg på brukarens semester,och jag jobbade dygnet runt en veckas tid,vilket ger bra mycket extrapengar! Kan jag på något sett alltså fastställla så denna månad kommer med på sgi? Nu får jag ju inte denna lönen förrens 25 september dock,men kan man fastställa kanske augusti,september,oktober inkomsterna?

Jag har också en unghäst, en 2-åring, som jag håller på att köra in och hade tänkt rida in under hösten, men det får bli uppskjutet ett halvår eller så. Kommer nog fortsätta inkörningen lite i lugn och ro så gott det går. Känner jag att jag inte orkar får jag i värsta fall lämna bort henne på träning ett par månader, håller på att spara ihop lite cash för detta :)

Dessutom har jag ett 13-årigt sto som är mamma till unghästen. Hon är utlånad till ett stuteri och om allt går bra får hon ett föl nästa vår. Så hon blir kvar där minst 1,5 år till enligt planerna. Sen har jag även ett d-ponnysto som jag har hållit igång mest de senaste åren, har tränat och även tävlat henne litegrann i hoppning. Hon är dock en bråkstake i hagen och har dragit på sig en del skador genom åren. Efter senaste senskadan har hon fått ta det bra mycket lugnare. Ska försöka få folk som kan hålla igång henne, min syrra kan troligen rida henne 2-3 ggr/vecka, min kusin 1 gg/vecka och min pojkväns syrra är intresserad av att rida henne 1 gg/vecka. Om den planen håller kommer hon hålla konditionen hyfsat.

Sorry det var nog jag som tänkte delvis fel. Sist jag räknade ut sgi grundade man det på min aktuella månadslön och räknade ut ett medelvärde på min ob de tre senaste månaderna.
Om du går på havandeskapspenning så baseras den utbetalningen på din sgi så den kan inte användas att räkna ut sgi på :).

förra grav hade jag lön i efterskott då jag gick på timmar och då fick jag både lön och fp den månad Molly föddes, så jaa du kan få dubbelt upp en månad :D

Tack. :idea::idea:

Men jag har varit timmis på mitt jobb i 2 år och jobbat 100% under vår/sommar då det är säsong. Så nu till hösten går jag i på min kollegas tjänst och får då ett vikariat som jag ska ha tills det är dags för mig att gå på mamma ledighet så hade inte så mycket att välja mellan... 75% var det högsta de kunde ge mig i tjänst så åfr tyvärr nöja mig me de pengarna. :)

Kan man göra det? För nu i Augusti var vi ju iväg på brukarens semester,och jag jobbade dygnet runt en veckas tid,vilket ger bra mycket extrapengar! Kan jag på något sett alltså fastställla så denna månad kommer med på sgi? Nu får jag ju inte denna lönen förrens 25 september dock,men kan man fastställa kanske augusti,september,oktober inkomsterna?

Jaa, om du ska räkna ut ett medelvärde på ob:n så bör ju det funka superbra, du lär ju få bra ob om du jobbat natt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 328
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar