Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

3 Frågor gott folk:

Finns det någon bra hemsida med roliga bebiskläder?

Vad ska man välja för vagn om man söker en rejäll som ska fungera på grusväg och där man bör kunna ha den upp till att barnet är 2-3 år?

Och finns det någon bra lista som man kan ha som grund när man gör sina inköp till sin bebis? Jag väntar mitt första och känner att det nog är mer en vad jag skrivit ner. :) :idea:

3 Frågor gott folk:

Vad ska man välja för vagn om man söker en rejäll som ska fungera på grusväg och där man bör kunna ha den upp till att barnet är 2-3 år?

Och finns det någon bra lista som man kan ha som grund när man gör sina inköp till sin bebis? Jag väntar mitt första och känner att det nog är mer en vad jag skrivit ner. :) :idea:

Jag tyckte faktiskt funktion gick före utseende med de första bebiskläderna. Det var så mycket enklare med omlottbodys än de man skulle trä över huvudet på bebisen, så de "snyggaste" kläderna blev i princip aldrig använda. :p

Prova att googla, det finns hur mycket olika sidor som helst med bebis- och barnkläder! :)

Angående vagn har vi varit väldigt nöjda med vår Emmaljunga Edge. En riktigt liggdel, sen byte till sittdel. Fyra fasta luftpumpade hjul (att rekommendera på grusvägar). Den känns stabil och stadig, utan att bli svårstyrd. Minuset är väl att den tar väldig plats i bilen (ffa medan man använder liggdelen eftersom vagnen inte kan fällas ihop med den monterad på). Men det funkade bra för oss i alla fall.

Egentligen är det ju inte så mycket man behöver.
Ett babyskydd, ett par uppsättningar kläder och ytterkläder är väl det man inte klarar sig utan i början. Vagnen är ju bra att ha och visst kan man ha spjälsäng från början, men annars tror jag inte vi hade användning av något direkt...

3 Frågor gott folk:

1.Jag tycker det är svårt, jag vill gärna klämma och känna på kvaliten och materialet innan jag bestämmer mig.

2.Vi har funderat på en kronan duo vagn det finns terränghjul att köpa till ;)

3.Väntar också mitt första och tycker det är svårt att veta vad en själv kommer att få för favoriter både på klädmodeller/material till vagn m.m Sen känner jag att vi köper det absolut viktigste sen får vi väl handla efterhand ;)

Jag httade en ganska ok lista,har dock lagt till några saker under "övrigt" själv,så du inte blir förvånad över att man "måste" ha en fönsterlampa typ...:D :

Kläder: Lämna hemmet:

6-8 bodys * Godkänd bilbarnstol
4-5 tröjor * Barnvagn *
4-5 sparkbyxor Skötväska *
Strumpbyxor Åkpåse
4-6 pyjamaser Vagn *
Varmare jacka/overall Regnskydd *
3-6 par babystrumpor Myggskydd
2 babyfiltar
Mössa,varmare *
Vantar
Tunn bomullsmössa
Utedress

Till matning/amning: Säng/sängkläder:

3-4 amnings BH:ar Lakan & påslakan
Amningsinlägg,engångs Spjälsäng *
Amningsinlägg,ull Spjälskydd
Amningskudde Babytäcke*
Handpump Madrass *
Bröstvårtssalva Madrassöverdrag*
Mjölkuppsamlare Babykudde
Nappflaskor
Nappar
Påsar till infrysning av bröstmjölk

Till skötsel: Övrigt:

Skötbord * Bärsele
Blöjor Blöjhink
2-3 babyhanddukar Nallebjörn
Mild tvål och shampoo Gungstol/fotölj
Zinksalva och Babysalva Babygym
Babyolja Hyllor
Balja till bad * Tavelramar
Minst 15 tvättlappar Mobil/speldosa
Minst 15 haklappar Fönsterlampa

Vart helt rörigt nu när jag kopierade min lista bara,allt flöt ihop! :devil::(

Men du ser iallafall alla saker. :D

Fasiken vad trist.... :crazy: Försök att inte fokusera på det nu,utan var glad över underverket du har i magen,det andra kommer lösa sig! Skickar en stooooooooooooooooooooor kram!

3 Frågor gott folk:

Babyshop.se och meandi.se tycker jag har roliga och fina bebiskläder

Emmaljunga Duo edge har vi och är jättenöjda :).
Vi har kört den överallt och i ur och skur så nu tills nya bebisen kommer ska den få nya slangar i däcken och ny färg på sufletten. Den är enligt mig den perfekta vagnen.

Vad har du skrivit ner på din lista då?

Men vilken okänslig jävel!
Han kanske försökte vara lite lustig och det blev fel?
Skit i honom, han menade det säkert inte så.

Och alla kan ha dåliga dagar på jobbet. Ibland vill jag döda mina vårdtagare på jobbet. Blir så jävla less. Jag är just en fin undersköterska va? ;)

Nisse, du som är lite haj på det här med bärdon - jag sitter och suktar efter någon av paisley-sjalarna hos Ellevill, är det nåt att ha? Vi har en trikåsjal (minimundus) och en Manduca, men jag vill nog gärna ha en vävd sjal också. Bar dottern rätt mycket i selen, och hoppas på att det här lilla knottet också uppskattar att bli buren.

Jag har faktiskt inte sett en paisley irl, jag tror inte att de är så vanliga, men vad jag har hört så är de flesta nöjda med dem.
De är ju otroligt fina och bambusjalar brukar vara otroligt mjuka :)

De enda Elleville sjalar jag testat är Zara, men där varierar kvaliten kraftigt, den som jag har nu gillar jag skarpt, men den förra jag hade var sträv och knepig.

Köp en paisley så får jag höra vad du tycker sedan ;)

Fasiken vad trist.... :crazy: Försök att inte fokusera på det nu,utan var glad över underverket du har i magen,det andra kommer lösa sig! Skickar en stooooooooooooooooooooor kram!

Tack Fibusen :) Känner mig lite bättre idag efter att ha sovit på saken lite. Får helt enkelt koncentrera mig på bebin och göra mitt bästa på jobbet de månader som är kvar, sen får vi se hur allt är när jag kommer tillbaka helt enkelt :)

Men vilken okänslig jävel!
Han kanske försökte vara lite lustig och det blev fel?
Skit i honom, han menade det säkert inte så.

Och alla kan ha dåliga dagar på jobbet. Ibland vill jag döda mina vårdtagare på jobbet. Blir så jävla less. Jag är just en fin undersköterska va? ;)

Jaa jag funderade på om han helt enkelt försökte ge sin världsvana syn på saken och inte riktigt begriper hur man uttrycker sig? Eller tänkte att jobbet säkert ändå inte är så viktigt för mig just nu? Vete fan :crazy:

Hihi du har rätt, så är det nog för alla :) jag får lust att mörda både kollegor och kommuninvånare ibland :o (fast inte så ofta kollegor faktiskt...) fast kanske blir lite fel om du börjar döda folk till höger o vänster? :D

Tusan vilken bra lista! Den ska jag kika lite närmare på. Jag börjar också inse att man kanske måste shoppa lite till bebin också (typ viktiga saker och inte kanintofflor som är det jag köpt hittills :p )

Jag har lyckats hålla mig från att ha ihjäl någon än så länge iallafall och planerar att gå på hp vid jul för jag antar att det är då jag kommer att vara som mest less och mordbenägen :p

KL

Nu kan jag stryka en grej från måste-ha-listan som mest har känts jobbig att införskffa - barnvagn. Är nu ägare till en Brio Happy. :)

Ja jag vill ha funktionella kläder... men vill int eköpa bara för att utan vill tycka att dom är fina och söta. :)

Har också tittat på den vagnen du har och en så länge är den min favorit. :) Ska se om jag kan hitta en bättre beg på blocket. :)

Jag vet ungefär vad jag ska köpa och så men det är verkligen en helt ny värd :D detta.

Jag har redan bestämt vilka sköttbord jag ska ha vagga och spjälsäng (vagga första månaderna), ska även inköpa ett Andningslarm sen kommer vi till alla kläder :D

Jätte dum fråga kanske..... men vilken storlek har en nyfödd bebis i kläder?

Förstår att det kan variera men de vanligaste? :o:angel:

56 är väl de vanligaste. Vissa pluttar behöver 50. Jag hade 56 från start på min grabb 51 cm och 3500 gram :)

Angående kläder så är omlottbodies guld :D hade massa såna olika. Har ju fortfarande kvar dem. Blir nog mest att jag skaffar några "tjejtjejiga" kläder i rosa. Basutbudet har jag ju (mycket i gult & rött) :D

Jag har faktiskt inte sett en paisley irl, jag tror inte att de är så vanliga, men vad jag har hört så är de flesta nöjda med dem.
De är ju otroligt fina och bambusjalar brukar vara otroligt mjuka :)

De enda Elleville sjalar jag testat är Zara, men där varierar kvaliten kraftigt, den som jag har nu gillar jag skarpt, men den förra jag hade var sträv och knepig.

Köp en paisley så får jag höra vad du tycker sedan ;)

Jag är jättesugen på en paisley, framför allt för att dom är så enormt fina! Tog upp ett ev. inköp med sambon igår kväll, och han röstade ner förslaget helt. Han anser att det räcker jättebra med trikåsjal och sele, och för hans del så kan jag väl hålla med - han gillade aldrig att knyta sjalen utan föredrar selen alla gånger.
Jag gillar känslan av sjalen, men samtidigt är det en del pengar (ca. 1100 med frakt) och jag gillar ju Manducan massor.

Jag måste nog fundera en bra stund till innan jag bestämmer mig, och egentligen är det ju inte akut heller eftersom vi har trikån till bebbe i början..

Min dotter vägde 3,9 och var 52 lång. Hon hade strl 50 och hade det under första månaden.
Så det skiljer sig nog åt.. Vi fick handla mer i strl 50 eftersom vi inte gillade att behöva vika upp alla kläder i 56, som alltså var för stora. Men det där är ju en smaksak ;)
Omlottbodies tipsar jag också om, det är inte så kul att behöva dra kläderna över huvudet när de är så små.

PS jag hoppar bara in lite som avundsjuk icke-gravid haha Längtar så tills nästa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 328
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII