Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
det här med att ha gäster sen vi fick barn... Sambon bjöd med kollega hem på middag efter jobbet igår. Kotten var ju dödstrött så efter att ha hängt med i köket en stund fick han gå och lägga sig med sambon. (Annars hade vi tänkt äta innan nattning.)

Sambo var ju pga nattningasvårigheterna borta drygt 1,5 h. Under tiden konstaterades att jag inte längre klarar av att prata och laga mat samtidigt. Vidbrända pommes fick panikbytas mot frästa bönor, inget blev klart samtidigt, och det enda som blev bra var (tack och lov) köttet. Fast då avslöjades att gästen var gravid :rofl: så det slutade med att vi fick steka på allt lite extra. Det var ändå gott som tur var och lagom tills kaoset var lite mer iordning sov även lillen. Men saker är onekligen mer komplicerade nuförtiden...

Gaah. Idag är det min tur att vara irriterad på bebis och ha dåligt samvete för det. Han matvägrar totalt idag, har bara ätit småslurkar sen kl 2 inatt, kanske max hälften av vad han äter normalt.
Något stör honom ju, mest sannolikt den nya tanden som poppat upp, så han har fått Alvedon igen.

Såklart supersynd om kotten, men jag blir så irriterad! :o Känner mig maktlös när han bara gnäller, slår undan alla flaskor och fäktar för livet, men ändå uppenbart är hungrig. Tänk om vi kunde få en enda dag som det inte är en kamp för att lura i honom mat, liksom...
Och sambon lyckas ännu sämre med att få i honom mat så det hänger på mig, känns det som.
Han sover dåligt idag också, har fått påminna sambon om att söva när jag städade, och tjata när han bara svarar "näe, han ville inte sova.." :banghead: Tror jag det.. men han behöver.
Himla skitdag.

Förstår känslan PRECIS. Jag blir tokig på alla gånger jag får höra "men han är ju så pigg, han är inte alls trött" när jag säger att jag ska söva John. JA, han är pigg och har stora ögon till en början, men han är ju trött. Han visar sin trötthet på andra sätt än att sitta och halvsova, och behöver hjälp med att hitta dit. Gör man inte det blir han ledsen och vem får ta honom då? Joo, jag! Jag kan bli frustrerad på min man då han verkar tro att John inte behöver så mycket sömn som jag säger att han behöver. Har dock blivit mycket bättre nu, efter att jag blev väldigt ledsen en dag då mannen haft honom och han sovit mycket mindre än vanligt och sedan blev ordentligt ledsen på kvällen. Då sa jag att det är ju alltid jag som tar honom när han blir ledsen på kvällen och det är inte så kul för mig, men det är konsekvensen av att han inte sovit tillräckligt under dagen. Det här med att han behöver sova 13-13,5 h per dygn är ju inget jag har hittat på bara för att det är roligt liksom. :grin:

Ibland är det visserligen mer intensivt att vara hemma än att få åka till jobbet, där man förhoppningsvis får en rast i alla fall.

Precis så var det igår, dock inte på grund av bebis utan dom äldre barnen. Det slutade med att jag till slut stod och grät i tvättstugan och kände att det här var inte vad jag ville med mitt liv. :o Det är påfrestande att vara hemma med sommarlovslediga barn, speciellt när dom är i gränslandet mellan att vilja ta hand om sig själva och att kunna göra det. Igår skulle äldsta killen fixa lunch åt sig själv när jag var iväg och fixade pass åt mig och John. När jag kom hem var köket ett BOMBNEDSLAG. Det var pasta överallt, köttsaft på golv och väggar (fråga mig inte hur), saker överallt.. Och så mellankillen som behövde lunch uppe på det och vill ha hjälp med allt. Slutade med att jag fick väcka John (eller ja, sluta aktivt jobba för att han ska sova, vilket är = väcka honom) för att kunna städa köket och fixa lunch till mellankillen. Kände mig då som världens sämsta bebismamma och blev så frustrerad och ledsen. Hann knappt äta eller dricka, bara fixa för dom äldre.

Idag har jag nanny (aka farmor) och bebis med mig på jobbet och hinner både dricka kaffe och skriva lite här. Så oerhört lyxigt! :love:

Hos oss har något hänt den senaste veckan och bebis har blivit så stor. Precis när Wonderweeks-appen sa att det skulle ske, han är punktlig vår son. :angel: Han är så otroligt mycket mer med, han kan söka saker man frågar efter med blicken, han kan sitta själv i ens knä, han kan förstå konceptet med enkla lekar (igår var det att storebröderna kom med en badboll som John sedan slog/puttade bort), han är nära att knäcka koden att krypa, han pratar hela tiden med olika variationer på läte. VART TOG MIN LILLA BEBIS VÄGEN?! Inte alls redo för det här. :cry:

Jag köpte en sån här "napp" med hål i på apoteket, en sån som man kan stoppa ner saker i och sen kan bebis tugga/suga på den. Det var en stor hit här hemma, mycket enklare för bebis att äta själv nu vilket ökade intresset avsevärt! Tycker dock att det är lite svårt att komma på vad jag ska ge honom, blir tyvärr mycket frukt.. :down: Men igår fick han fullkornsrån (mums tyckte han!) och avokado (också mums!) så det var bra. Negativt är dock att han ofta blir knorrig i magen på morgonen och behöver bajsa, vilket gör att han vaknar lite tidigare. Försöker därför att inte ge honom något att äta sent på kvällen, utan hålla oss till amning då.

Just ja! Igår fick han också lite vatten på en tesked efter att han ätit rånet. Kände direkt att det var svårt att veta om jag skulle ge vatten eller hur mycket (han hade ammat innan som han alltid gör före han får riktig mat, men tänkte att han ändå kanske blir törstig av att äta ett rån?). Hur gör ni andra med vatten? Att dricka själv ur pipmugg är han lite liten för än, även om det nog inte är långt borta.

Har ni fått några känningar av 5mån vaccinet?
Hon fick det i morse men minns inte alls hur H reagerade på det.
Men mu har R växt om storasyster, när hon var i samma ålder. 67.5cm och 8320g.

Vi fick även till oss att vi kan dela målen 50/50 hälften gröt/mat häften ersättning. Då hon fortfarande kräks otroligt mkt på bara ersättning. Så fort hon får tex lite gröt i magen innan ersättning så kräks hon knappt alls.

Här har vi börjat knapra smörgåsrån med.
C2AE4ADB-5EC6-43E6-9362-142C40566992.webp

Hos oss har något hänt den senaste veckan och bebis har blivit så stor. Precis när Wonderweeks-appen sa att det skulle ske, han är punktlig vår son. :angel: Han är så otroligt mycket mer med, han kan söka saker man frågar efter med blicken, han kan sitta själv i ens knä, han kan förstå konceptet med enkla lekar (igår var det att storebröderna kom med en badboll som John sedan slog/puttade bort), han är nära att knäcka koden att krypa, han pratar hela tiden med olika variationer på läte. VART TOG MIN LILLA BEBIS VÄGEN?! Inte alls redo för det här. :cry:

Jag köpte en sån här "napp" med hål i på apoteket, en sån som man kan stoppa ner saker i och sen kan bebis tugga/suga på den. Det var en stor hit här hemma, mycket enklare för bebis att äta själv nu vilket ökade intresset avsevärt! Tycker dock att det är lite svårt att komma på vad jag ska ge honom, blir tyvärr mycket frukt.. :down: Men igår fick han fullkornsrån (mums tyckte han!) och avokado (också mums!) så det var bra. Negativt är dock att han ofta blir knorrig i magen på morgonen och behöver bajsa, vilket gör att han vaknar lite tidigare. Försöker därför att inte ge honom något att äta sent på kvällen, utan hålla oss till amning då.

Just ja! Igår fick han också lite vatten på en tesked efter att han ätit rånet. Kände direkt att det var svårt att veta om jag skulle ge vatten eller hur mycket (han hade ammat innan som han alltid gör före han får riktig mat, men tänkte att han ändå kanske blir törstig av att äta ett rån?). Hur gör ni andra med vatten? Att dricka själv ur pipmugg är han lite liten för än, även om det nog inte är långt borta.

Något jag kan tipsa om är att ge i glas så fort som möjligt. Pipmugg är smidigt då de inte spiller så mkt. Men så enkelt med glas, H drack själv ur vanligt glas tidigt. Använde aldrig poplugg där alls.

Vi fick även till oss att vi kan dela målen 50/50 hälften gröt/mat häften ersättning. Då hon fortfarande kräks otroligt mkt på bara ersättning. Så fort hon får tex lite gröt i magen innan ersättning så kräks hon knappt alls.

John reagerade rätt kraftigt med feber i ett par dagar.

Jättesvårt att säga ifall kotten blev dålig av vaccinet eller tanden som tittade upp i samma veva, men han var iallafall påverkad. Inte feber men grinig och sov massor.
Har ni märkt något på henne idag?

Promenadrekord med vagnen idag, drygt 6 km! :banana:
Älskar att kotten somnar så odramatiskt i den, han tittar ut i ena sekunden och blundar i nästa :heart, men retar mig ofantligt mycket på att han som vanligt vaknar efter 25-28 minuter. Står vagnen stilla sover han nuförtiden alltid minst 40-45, ofta mer, men icke när det rullar! Får väl lära mig att leva med det, han är ju ändå nöjd både innan och efter.

Idag har vi varit alldeles för aktiva med att hjälpa vänner att skjutsa saker till IKEA, därefter skulle vi tydligen gå runt en stund där, vilket blev alltför länge. Sedan äta ute på en sportkrog vilket väl inte var så lugnt ... Vi får nog sätta stopp för sådant hädanefter för vi fick köra hem med en förtvivlad övertrött bebis som somnade först för en halvtimme sedan :(
Tack! Ja, tillslut somnade han ordentligt, men skriker då och då i sömnen... Drömmar och begynnande hunger, skulle jag tro. Tack vara min trackerapp kunde jag ju se att han bara sovit drygt 3 h på dagen idag medan det i vanliga fall är 4-4,5 h. Han smällde liksom till med nästan 2 h vid lunch och efter det var det omöjligt att få honom att sova mer än 20-30 min i stöten på eftermiddagen. Så tror det var övertrötthet som ställde till det.
Kanske också mycket intryck? Vet inte hur mycket skillnad det gör att åka sittvagn istället för liggvagn, men har ju upplevt tidigare att han kan vara lite känslig.

hoppas iallafall innerligt på att få sova inatt...

Pust, jag läste era inlägg i morse och såg framför mig att vår kväll idag skulle bli sådan eftersom vi spenderat dagen på Gröna Lund - men hurra, ibland är det bra med en sambo som inte gillar karuseller och istället kan uppsöka de lugnaste vrårna tillsammans med Lilla A, för det blev inte så! Gissar att han lär vara trött imorgon dock...

Men skönt att kotten och F fick sova sedan! :heart Det skär så i hjärtat när de blir sådär förtvivlat trötta!

Promenadrekord med vagnen idag, drygt 6 km! :banana:
Älskar att kotten somnar så odramatiskt i den, han tittar ut i ena sekunden och blundar i nästa :heart, men retar mig ofantligt mycket på att han som vanligt vaknar efter 25-28 minuter. Står vagnen stilla sover han nuförtiden alltid minst 40-45, ofta mer, men icke när det rullar! Får väl lära mig att leva med det, han är ju ändå nöjd både innan och efter.

Kan inte låta bli att skratta åt hans punktlighet, 25-28 minuter! Skönt att han är nöjd före och efter iaf. :)

det här med att ha gäster sen vi fick barn... Sambon bjöd med kollega hem på middag efter jobbet igår. Kotten var ju dödstrött så efter att ha hängt med i köket en stund fick han gå och lägga sig med sambon. (Annars hade vi tänkt äta innan nattning.)

Sambo var ju pga nattningasvårigheterna borta drygt 1,5 h. Under tiden konstaterades att jag inte längre klarar av att prata och laga mat samtidigt. Vidbrända pommes fick panikbytas mot frästa bönor, inget blev klart samtidigt, och det enda som blev bra var (tack och lov) köttet. Fast då avslöjades att gästen var gravid :rofl: så det slutade med att vi fick steka på allt lite extra. Det var ändå gott som tur var och lagom tills kaoset var lite mer iordning sov även lillen. Men saker är onekligen mer komplicerade nuförtiden...

:D
Då har ni demonstrerat bebislivets charm för den gravida kollegan i alla fall! ;)

Kan inte låta bli att skratta åt hans punktlighet, 25-28 minuter! Skönt att han är nöjd före och efter iaf. :)
Han är galet punktlig! :D Iom att jag loggar allt och lätt blir lite sifferbesatt så kan jag vara hyfsat exakt, och det slår liksom aldrig fel. Har väl att göra med bebisars sömncykler, alltså att han är i ytlig sömn vid ungefär samma tidpunkter och då vaknar :)

:D
Då har ni demonstrerat bebislivets charm för den gravida kollegan i alla fall! ;)
Precis! Skämdes nästan lite när vi fick veta, för jag hade inte direkt gjort någon hemlighet av hur det är att vara kotteförälder och att jag i te riktigt trivs som föräldraledig :p Men samtidigt så hade jag nog själv uppskattat ärlighet mer än hurtighet, och hon verkade ta det med ro :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 862
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?