Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Enligt 1177 sover medelbebisen ~17 h per dygn uppdelat på 9-12 h om natten och 2-5 h på dagen när de är 3-12 månader. Har vi någon bebis i tråden som ens är i närheten? Det känns som att de flesta hör till skaran som sover mindre...
M t.ex sover mindre eller lika mycket per dygn som sitt storasyskon (som hör till skaran med stort sömnbehov, de ligger på varsin ytterkant av skalan)

Enligt 1177 sover medelbebisen ~17 h per dygn uppdelat på 9-12 h om natten och 2-5 h på dagen när de är 3-12 månader. Har vi någon bebis i tråden som ens är i närheten? Det känns som att de flesta hör till skaran som sover mindre...
M t.ex sover mindre eller lika mycket per dygn som sitt storasyskon (som hör till skaran med stort sömnbehov, de ligger på varsin ytterkant av skalan)

R sover 18-07.30 med 1 uppvak om natten.
Sedan sover hon om vi har tur 2 gånger till. Men idag sov hon 35 min i bil vid 9 sedan ingenting på hela dagen...
Så för oss stämmer det inte alls.

Har gjort precis samma reflektion, ingen bebis som nämndes när vi pratade om det häromdagen sov väl mer än max 14-15 timmar?
Kotten är väl kanske iofs en av de som sover minst, snittar cs 12 timmar/dygn. 8-9h på natten och resten på dagen uppdelat på 4-5 gånger.

Lilla F sover ungefär 12-13 h/natt och max 1,5-2 h dagtid. Så här kommer vi upp i 15 h max, snarare 14 h/dygn. Tänk vad mycket tid man hade haft med en bebis som sov 17 h!

Inga 17 h här inte!
Lite olika från dag till dag, men inte så mycket som 17.

Ikväll lyckades jag natta båda barnen själv, samtidigt! :banana: Sambon är fotbollsgalen engelsman så kvällens match var ju helig för honom. Jag har inte ens försökt mig på att natta båda på flera månader, sen när sambon var ute med jobbet i våras. Men det gick! Supermom-känsla :D

Idag sov kotten till fantastiska 06.00! :banana: Sambon var så nöjd!
I "allt efter 5 är bra"-klubben borde ju det nästan generera någon sorts pris? :D

Lyckades också tajma nästa sovstund perfekt så han somnade på typ 10 sekunder efter att jag lagt honom i vagnen, älskar den känslan! Då känns det nästan som om en vet vad en håller på med :p

Gubben har jobbat natten. Första passet efter semestern. Var lite orolig hur det skulle gå, med tanke på vaccination igår samt att de bara sovit i samma rum 4 nätter.

R somnade 17.30 och H 18.30
R vaknade för mat 00 somnade om och sov till 8 i morse.
H vaknade av drömmar och ropade på farmor vid 02. Sov sedan till 7.30.

:love:

Vi snittar på 13-13,5 h här! :)

Ca 14 tim/dygn här, så inte i närheten :)

Han är galet punktlig! :D Iom att jag loggar allt och lätt blir lite sifferbesatt så kan jag vara hyfsat exakt, och det slår liksom aldrig fel. Har väl att göra med bebisars sömncykler, alltså att han är i ytlig sömn vid ungefär samma tidpunkter och då vaknar :)
Vad händer om du står stilla den kritiska tiden?

G reagerade inte alls på 5-månvaccinet vad vi kunde märka :up: Blev bara ledsen en kort stund av sprutorna också, det var skönt för det stackars mammahjärtat (pappahjärtat också, men min stressnivå slår verkligen i taket).

På tal om mammahjärtat. Sen kotten föddes har jag insett, och blivit genuint förvånad över, att det faktiskt kan göra ont i hjärtat, rent fysiskt!
Jag har aldrig upplevt det innan och tänkt att det är ett bildligt uttryck, men när jag tex ser bebisar som på något sätt far illa på tv gör det verkligen fysiskt ont i bröstet.
En ganska intressant upplevelse, speciellt som jag nästan aldrig påverkats av sorgligheter i media innan, antar att det här med att få barn utvecklar en på fler sätt. :p

Lilla A sov rätt mycket sina första 2,5 månader - men 17 h för en 3+ månaders bebis!? :confused: 1177 måste ha slagit huvudet i något hårt där ;)

Inga 17 h här inte!
Lite olika från dag till dag, men inte så mycket som 17.

Ikväll lyckades jag natta båda barnen själv, samtidigt! :banana: Sambon är fotbollsgalen engelsman så kvällens match var ju helig för honom. Jag har inte ens försökt mig på att natta båda på flera månader, sen när sambon var ute med jobbet i våras. Men det gick! Supermom-känsla :D

Jag älskar när det händer :D

J

Jag vet inte :) har faktiskt funderat på att testa, men det brukar sluta med att jag "bara måste testa om han sover i rullande vagn IDAG då?" :D

Det är jobbigt att ha ett analytiskt sinnelag och bara ha ett barn att testa på, och så himla många variabler som går att ändra! :rofl:

Du behöver ett gäng bebisar till med en gång, alltså! :idea:

På tal om mammahjärtat. Sen kotten föddes har jag insett, och blivit genuint förvånad över, att det faktiskt kan göra ont i hjärtat, rent fysiskt!
Jag har aldrig upplevt det innan och tänkt att det är ett bildligt uttryck, men när jag tex ser bebisar som på något sätt far illa på tv gör det verkligen fysiskt ont i bröstet.
En ganska intressant upplevelse, speciellt som jag nästan aldrig påverkats av sorgligheter i media innan, antar att det här med att få barn utvecklar en på fler sätt. :p

Man blir blödigare än blödigast, får åtminstone bildligt gråa hår, bär regelbundet nedkräkta kläder även på offentliga platser och börjar tycka att det här med blötslafsiga pussar ändå är helt okej! ;)

Du behöver ett gäng bebisar till med en gång, alltså! :idea:
Ha, inte riktigt än hoppas jag. Drömde inatt att jag redan var gravid igen, så långt gången att jag kände bebis i magen, och min reaktion i drömmen tyder på att det mest var att betrakta som mardröm :p Sen vet jag inte om sömn analytiska experiment räknas som godtagbart skäl att skaffa barn? :angel::D

Tror vi snittar ungefär 13h sömn här, 15 på en riktigt bra dag kanske! Men det är mer sällan. Hon sover ungefär 10h under natten, ibland någon timme mindre och sen 2-3h under dagen. Ibland mindre dagtid också ju.. men senaste tiden har varit bra sov mässigt tycker jag.

Haft besök av min syster idag, hon som inte kom till dopet och hennes dotter (som är vuxen nu dock) Var trevligt men nu är hels familjen slut av värmen... vi upptäckte att lillan har en tand påväg i nedre käken också :p förklarar senaste tidens dreggel fest!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 862
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka