Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu sover mina barn sedan 30min ungefär. Jag viker kläder, försöker städa och ta det lugnt innan jag går och lägger mig.
Gubben är hemma sent, han slutar 00 men jobbar nästan alltid över kvällspassen och har 11mil hem sedan.

Det märks på R att hon börjat få lite mer vanlig kost. (Jag som skulle vänta, men pga kräkningarna ger vi). Det märks på bajset, att hon är enormt intresserad av vad vi äter. Blir fly förbannad om hon inte får smaka. Samt att kräkningarna nästan helt har försvunnit.
Men man får även hålla efter vad man ger. För hon blir snabbt lite hård i magen. Idag klämde hon dock i sig 1/2 burk blåbärspure, vilket gav resultat 40min senare.

Nu sover mina barn sedan 30min ungefär. Jag viker kläder, försöker städa och ta det lugnt innan jag går och lägger mig.
Gubben är hemma sent, han slutar 00 men jobbar nästan alltid över kvällspassen och har 11mil hem sedan.

Det märks på R att hon börjat få lite mer vanlig kost. (Jag som skulle vänta, men pga kräkningarna ger vi). Det märks på bajset, att hon är enormt intresserad av vad vi äter. Blir fly förbannad om hon inte får smaka. Samt att kräkningarna nästan helt har försvunnit.
Men man får även hålla efter vad man ger. För hon blir snabbt lite hård i magen. Idag klämde hon dock i sig 1/2 burk blåbärspure, vilket gav resultat 40min senare.
Roligt att hon gillar mat! Och skönt att det kan minska kräkningarna:)
Blåbär är ju stoppande så det kanske du ska undvika om hon lätt blir hård i magen?

J

Jag vet inte :) har faktiskt funderat på att testa, men det brukar sluta med att jag "bara måste testa om han sover i rullande vagn IDAG då?" :D

Det är jobbigt att ha ett analytiskt sinnelag och bara ha ett barn att testa på, och så himla många variabler som går att ändra! :rofl:
Testa! Jag är nyfiken :p Så kan du testa om det går med rullande vagn igen dagen efter :up:

Visst var det fler bebisar som var svårsövda framåt eftermiddagen?
Här är det nästan lögn att få honom att sova efter 16. Idag babblade han sig igenom en promenad på runt en timme vid 17-tiden, då hade han varit vaken i 1,5-2,5 timmar och borde varit trött. Somnade inte hemma sen heller utan var pigg och jätteglad och lekte och satt med vid bordet vid middagen. Sen tvärkollapsar han från 100 till 0 vid nattningen och nu hör jag honom storgråta uppe i sovrummet :(
Tråkigt att slutet av dagen ska bli så, när resten funkar så bra nu.

Ha, inte riktigt än hoppas jag. Drömde inatt att jag redan var gravid igen, så långt gången att jag kände bebis i magen, och min reaktion i drömmen tyder på att det mest var att betrakta som mardröm :p Sen vet jag inte om sömn analytiska experiment räknas som godtagbart skäl att skaffa barn? :angel::D

:D
Alla skäl är väl bra utom de dåliga... ;)

Roligt att hon gillar mat! Och skönt att det kan minska kräkningarna:)
Blåbär är ju stoppande så det kanske du ska undvika om hon lätt blir hård i magen?

Hmm, jag har läst mig till att de är ganska neutrala. dock var idag första gången hon åt blåbär. så den har inte bidragit med så mycket annat än att hon bajsade strax efter :p
Pratade med Bvc om maten igår, då jag egentligen inte velat ge innan 6 månader. Men Bvc tyckte att hon är så stor och tidigt utvecklad, samt att hon har intresset. Så vi ska börja ge 50% mat och 50% ersättning. Får hon mat innan ersättningen så kräks hon inte mer än överskottet :) Kräks heller inte 2h efter mat som hon kunde göra på ren ersättning. då kaskadkräktes hon från ingenstans.

Lite jobbigt att det enda som funkar här är att jag söver med bröstet eller ligger bredvid. Trots att min man varit hemma med henne och mig nu i 4 veckor är lilla F bara trygg med mig just vid sövning. Hon somnar i bärselen med honom men vaknar direkt hon ska ut ur den. Han kan även ge ersättning innan så hon är mätt men spelar ingen roll.

Hon är bara 5 månader om 1 vecka, jag vet inte när man ska börja öva på sådant här. Hon behöver ju mig nu för att vara trygg och känns inte bra att hon ska gråta sig till sömns om jag kan förhindra det. Kommer det bli lättare när hon är större och är "med" mer? Eller tvärtom svårare?

Tillägg: Själva nattsövningen jag talar om, kortare stunder på dagen kan hon somna med honom när hon åker vagn.

Här är det nästan lögn att få honom att sova efter 16. Idag babblade han sig igenom en promenad på runt en timme vid 17-tiden, då hade han varit vaken i 1,5-2,5 timmar och borde varit trött. Somnade inte hemma sen heller utan var pigg och jätteglad och lekte och satt med vid bordet vid middagen. Sen tvärkollapsar han från 100 till 0 vid nattningen och nu hör jag honom storgråta uppe i sovrummet :(

Samma här. Idag sov hon runt halv fyra och har sedan varit vaken sedan dess. Hon sov en kort stund men vaknade och ligger nu bredvid mig och leker med sina fötter ...

Hmm, jag har läst mig till att de är ganska neutrala. dock var idag första gången hon åt blåbär. så den har inte bidragit med så mycket annat än att hon bajsade strax efter :p
Pratade med Bvc om maten igår, då jag egentligen inte velat ge innan 6 månader. Men Bvc tyckte att hon är så stor och tidigt utvecklad, samt att hon har intresset. Så vi ska börja ge 50% mat och 50% ersättning. Får hon mat innan ersättningen så kräks hon inte mer än överskottet :) Kräks heller inte 2h efter mat som hon kunde göra på ren ersättning. då kaskadkräktes hon från ingenstans.
Man brukar väl rekommenderas blåbär när man är dålig i magen just för att den stoppar?

Här också! Ju senare desto svårare. Natt-nattning = nästan omöjligt.

Här funkar det inte att lägga alls när hon börjar bli övertrött. Därför har vi hittat 18.00 som en magisk tid. Är hon vaken längre än 19 tar det låååång tid att lägga, med massa gråt och gnäll.
Lägger vi runt 18 tar det 3 minuter att lägga och hon sover hela natten med endast ett uppvak. Idag somnade hon på soffan vid 17.00 jag väckte 17.20 och gick upp och la henne vid 18.00 hon tokdäckade.

Här funkar det inte att lägga alls när hon börjar bli övertrött. Därför har vi hittat 18.00 som en magisk tid. Är hon vaken längre än 19 tar det låååång tid att lägga, med massa gråt och gnäll.
Lägger vi runt 18 tar det 3 minuter att lägga och hon sover hela natten med endast ett uppvak. Idag somnade hon på soffan vid 17.00 jag väckte 17.20 och gick upp och la henne vid 18.00 hon tokdäckade.
Jo, jag vet ju att det brukar vara så, men vi vill verkligen ogärna gå tillbaka till att natta tidigare igen. En timme senare nattning har ju gett 1,5-3 timmar längre sömn på morgonen :)

Men visst är han övertrött, hela veckan har han sovit alldeles för lite på sena eftermiddagen, även om dygnsmängden är hyfsad. Skulle han få till en tupplur runt 17-17:30 tror jag det skulle gå bättre.

Här också! Ju senare desto svårare. Natt-nattning = nästan omöjligt.
Nattningen kunde iofs helt klart vara värre här, den tar ”bara” 30-60 min nu, men det är jobbigt att han blir så ledsen. Han börjar liksom härja och tramsa och ska bara rulla runt i hela stora sängen istället för att äta, och då blir han ledsen för att han är både hungrig och trött. Somnar så natt han fått i sig maten...
Hur länge har det krånglat för er? Märker du skillnad om det är varmt eller svalt? Funderar på hur mycket värmen ställer till, vi har fortfarande inte skaffat någon fläkt :meh:

Jo, jag vet ju att det brukar vara så, men vi vill verkligen ogärna gå tillbaka till att natta tidigare igen. En timme senare nattning har ju gett 1,5-3 timmar längre sömn på morgonen :)

Men visst är han övertrött, hela veckan har han sovit alldeles för lite på sena eftermiddagen, även om dygnsmängden är hyfsad. Skulle han få till en tupplur runt 17-17:30 tror jag det skulle gå bättre.

Här tar vi en tupplur vid 17 tiden även om vi somnar tidigt.

Här tar vi en tupplur vid 17 tiden även om vi somnar tidigt.
Vi försöker ju också det, men det har suttit riktigt långt inne på sistone, och idag gick det ju inte alls. Han är också ofta väldigt inkörd på när han blir trött för natten. Har hänt att han sovit 18-18:30 och ändå blivit trött strax efter 19.
Men sista dagarna har han bara sovit 1-2*20/30min efter klockan 14 ca, och det är alldeles för lite.

Hela veckan har han dock sovit riktigt länge vid lunchtid. 1,5-2 timmar. Vet inte om det är därför han inte vill sova sen. Tycker dock han sover för lite och är för liten för att väckas från en sovstund, men det är ju bara min känsla.

Lite jobbigt att det enda som funkar här är att jag söver med bröstet eller ligger bredvid. Trots att min man varit hemma med henne och mig nu i 4 veckor är lilla F bara trygg med mig just vid sövning. Hon somnar i bärselen med honom men vaknar direkt hon ska ut ur den. Han kan även ge ersättning innan så hon är mätt men spelar ingen roll.

Hon är bara 5 månader om 1 vecka, jag vet inte när man ska börja öva på sådant här. Hon behöver ju mig nu för att vara trygg och känns inte bra att hon ska gråta sig till sömns om jag kan förhindra det. Kommer det bli lättare när hon är större och är "med" mer? Eller tvärtom svårare?

Tillägg: Själva nattsövningen jag talar om, kortare stunder på dagen kan hon somna med honom när hon åker vagn.
Utan större erfarenhet så tänker jag att det enda som hjälper är att mannen fortsätter vara nära mycket. Vet inte alls vad som är bästa åldern men vi har tänkt "ju tidigare desto bättre". Kan mannen trösta när hon är ledsen etc? Eller är det bara bröstet som gäller? Kan han vara med och natta? Kanske en dålig idé och i värsta fall stimmar det bara upp bebis... För oss blev det ju så utan att det var planerat, när kotten hade sin skrikiga period fick vi ju natta gemensamt för att orka. Skitjibbigt då men bidrog säkert till att pappa duger lika bra som jag.

Jag har faktiskt inte ens provat att lägga lilla A (för natten) utan amning, men båda de andra var precis som du beskriver. Min erfarenhet är att det blir lättare när de blir större, även om det (precis som allt annat...) går i perioder. När jag bestämt mig för att jag fått nog gick det rätt lätt att sluta i båda fallen, men då var de också relativt stora.

Tillägg: min upplevelse har varit att det handlat väldigt lite om vem bebisen är trygg med - jag har inte heller kunnat lägga utan bröst, det har varit bröstet snarare än vem det suttit fast på som varit i centrum :p. Men då har vi i och för sig inte provat med napp som alternativ.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 862
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix