Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon ser ju helnöjd ut! :) Här är de där majskrokarna, a k a djävulens påfund att städa, dock bannlysta ;)

Därför får de endast ätas innan dusch. Samt att stolens bricka går ned till hunden. :angel:

Men hon gillade dom skarpt. Dock är dessa de med morot och palsternacka. De kladdar inte riktigt lika mycket. Tycker inte om de rena majskrokarna. Speciellt inte när man har ett barn med hår :eek:

G började bli trött så maken tog med honom till sängen för att få honom att sova. Kommer inte funka tänkte jag men sa inget utan lät honom försöka så att han skulle komma på det själv. Hördes lite speldosemusik i 5-10 min och sedan var det knäpptyst. Smyger bort och ser dem sova så sött tillsammans :love:

Gillar helt klart att bli motbevisad såhär. Nyttigt att inte alltid få rätt! :D

:up:
G började bli trött så maken tog med honom till sängen för att få honom att sova. Kommer inte funka tänkte jag men sa inget utan lät honom försöka så att han skulle komma på det själv. Hördes lite speldosemusik i 5-10 min och sedan var det knäpptyst. Smyger bort och ser dem sova så sött tillsammans :love:

Gillar helt klart att bli motbevisad såhär. Nyttigt att inte alltid få rätt! :D
Gillar också när det händer! :D Härligt! :up:

En milstolpe avklarad, som känns ganska futtig nu i efterhand. Har promenerat med kotten in till samhället, gått en sväng på Ica plus ett extra kvarter och sen hem igen. Tog bara drygt 5 månader att våga... Av någon anledning har just mataffären känts som en stor tröskel, och att ha förhållandevis långt hem om han blir ledsen där. Men med sittvagnen kändes det inte alls lika dramatiskt, han fick halvsitta och titta ut, pratade med sin kanin och lagom till vi hade handlat klart trillade ögonen ihop :)

Har hittills inte lyckats fälla till liggläge utan att han vaknar än, misstänker att det är en fråga om tajming :p

Bara för att det är så ont om bilder i tråden får ni kika på kotte på promenad :D
20180709_142729.webp
Välmatchat och bra, eller inte :D
Känns också ibland som vi har med oss halva leksakslådan i vagnen när vi är ute :angel::cautious:

Just nu sover L i vagnen :banana: För första gången sen februari ungefär :D När hon var nykläckt älskade hon att sova i vagnen bara den rullade. Sen började hon vara mer vaken och ratade den. Plockade fram storebrorsans gamla Emmaljunga/pansarvagn och den verkar tydligen vara bättre än Bugaboon :p Hoppas det fortsätter. Hon får gärna åka vagn ibland istället för att bäras hela tiden.
Är det inte lite bättre gung i Emmaljungan? För oss gör det stor skillnad vilken vagn vi tar, den med bäst gung är mest omtyckt:D

Hon ser ju helnöjd ut! :) Här är de där majskrokarna, a k a djävulens påfund att städa, dock bannlysta ;)
Jag förstår faktiskt inte er aversion mot majskrokar? Jag kommer lätt på flera saker som är värre: ris, bebisgröt, leverpastej, tusen makaroner, banankladd osv.
Vi klär av M och sätter i antilopstol med bricka. När hon är färdig torkar vi av brickan och ger henne en sån liten kräkhanduk från ikea som vi blött upp med ljummet vatten. Då städar hon av det värsta från sig själv:up:

Vad roligt för lilla A att han kan sitta med lite nu, det gör sån skillnad i vardagsflytet tycker jag!:)

Jag förstår faktiskt inte er aversion mot majskrokar? Jag kommer lätt på flera saker som är värre: ris, bebisgröt, leverpastej, tusen makaroner, banankladd osv.
Vi klär av M och sätter i antilopstol med bricka. När hon är färdig torkar vi av brickan och ger henne en sån liten kräkhanduk från ikea som vi blött upp med ljummet vatten. Då städar hon av det värsta från sig själv:up:

Vad roligt för lilla A att han kan sitta med lite nu, det gör sån skillnad i vardagsflytet tycker jag!:)

Ja, det är härligt både för honom och för oss! :)

Ris är också djävulens påfund! :p Gröt tror jag att vi hoppar över den här gången med, men leverpastej, pasta och banan tycker jag att är en västanfläkt i jämförelse! :D

Heja M! :banana:

Vi har inte heller riktigt tänkt ut hur vi ska lösa sovningen med en rörligare bebis, trots att jag faktiskt minns hur vi gjorde med de andra :D - men vi har ju flyttat sedan dess. Steg 1 blir förmodligen att flytta ut den madrass som vi i nuläget har som barriär mellan min och sambons säng (för att eventuella barn som somnar i sambons säng inte ska kunna rulla över lilla A) till sidan som är lättast att trilla ner för, men vi får se hur det blir med det... Eller så plockar jag bort sängbenen så är det fritt fram att ramla sedan :p

September är ju snart! 😮
Jag förstår nog inte riktigt er sänguppbyggnad men det spelar mindre roll för den hjälper ju inte mig:p

Jag har väl landat i tanken att det förmodligen snart är slut på nattningsammandet om jag inte lyckas trolla fram en dagtidstjänst så då blir det ju lite annorlunda och en eventuell flytt till egen säng. Antingen spjälsäng eller 120-säng i eget rum beroende på vad hon behöver av oss för att komma till ro.

September är jättesnart. Som sagt, skräckblandad förtjusning. Det började ju nyss bli roligt med föräldratjänst:cautious:

Ja, det är härligt både för honom och för oss! :)

Ris är också djävulens påfund! :p Gröt tror jag att vi hoppar över den här gången med, men leverpastej, pasta och banan tycker jag att är en västanfläkt i jämförelse! :D
Vad ger du som kvälls/morgonmål om du hoppar gröten?

Jag förstår nog inte riktigt er sänguppbyggnad men det spelar mindre roll för den hjälper ju inte mig:p

Jag har väl landat i tanken att det förmodligen snart är slut på nattningsammandet om jag inte lyckas trolla fram en dagtidstjänst så då blir det ju lite annorlunda och en eventuell flytt till egen säng. Antingen spjälsäng eller 120-säng i eget rum beroende på vad hon behöver av oss för att komma till ro.

September är jättesnart. Som sagt, skräckblandad förtjusning. Det började ju nyss bli roligt med föräldratjänst:cautious:

Den avskiljande madrassen står alltså på högkant :). Men jag insåg när jag svarade dig att jag knappt själv förstår hur vi ska göra framöver :p

Visst var den tjänsten du var på intervju för en dagtidstjänst? Du har inte hört mer från den rekryteraren sedan? (Inte om den tjänsten då, den minns jag att någon annan fick, men visst trodde du att det kunde hända att de skulle höra av sig om något annat dök upp? :))

Ja, det är ju trist på det viset, att när det börjar bli riktigt kul är det dags att byta när man är den som tagit första delen av föräldraledigheten! Jag har dock paxat en månad nästa sommar också :p

Mackor till frukost och middagen som sista mål! Men jag har nattammat fram till ~18 månader också, så då minskar ju behovet av ett sista kvällsmål.
Ja att du ammar till natten så länge gör ju stor skillnad! Just nu känner jag att det är bad jag helst skulle vilja göra, man märker hur mycket M uppskattar det. Storebror ville ju mest äta riktig mat. Men det är ju inte riktigt görbart som det ser ut för mig nu och det är inte aktuellt för mig att förlänga föräldraledigheten heller. Och välling är jag inte alls intresserad av så vi får köra på gröt/yoghurt på kvällarna. Till frukost har vi numera en lightad hotellvariant med ägg, vita bönor, leverpastej, bröd, bär, grönsaker osv osv. Ett bord för 6-8 personer är tämligen välfyllt. Hur gick den övergången till:confused:
Och så äter jag själv bara nån smörgås och lite grönsaker och en balja te:rofl:

Ja att du ammar till natten så länge gör ju stor skillnad! Just nu känner jag att det är bad jag helst skulle vilja göra, man märker hur mycket M uppskattar det. Storebror ville ju mest äta riktig mat. Men det är ju inte riktigt görbart som det ser ut för mig nu och det är inte aktuellt för mig att förlänga föräldraledigheten heller. Och välling är jag inte alls intresserad av så vi får köra på gröt/yoghurt på kvällarna. Till frukost har vi numera en lightad hotellvariant med ägg, vita bönor, leverpastej, bröd, bär, grönsaker osv osv. Ett bord för 6-8 personer är tämligen välfyllt. Hur gick den övergången till:confused:
Och så äter jag själv bara nån smörgås och lite grönsaker och en balja te:rofl:

Jag kan tänka mig att äta frukost hos er! :d

Nej, det går ju inte att vara föräldraledig för evigt för amningens skull! Jag jobbar ju kontorstider, så det blir ju annat på det sättet också. Men jag skulle också välja gröt före välling! :)

@pollex har ni en ram runt sängen eller vad är det för typ av säng? Man kan ju ha någon form av skiva mot i alla fall en av långsidorna. Men det blir ju ändå jobbigt när de ska krypa, stå och hålla på i sömnen... och nu när jag sktiver detta inser jag att det nog får bli madrass på golvet denna gången också:p

Jag kommer vara mer föräldraledig sen men inte på heltid så det känns helt ok ändå. Dessutom bjuder skiftarbetet på mycket familjetid vilket ändå är dess stora fördel.
Jo visst fick jag känslan av att rekryteraren kan komma att höra av sig om det dyker upp nåt. Tyvärr är det så i mitt yrke att om du vill ha den inriktningen jag har så har du en arbetsplats per stad. Det finns många andra arbetsgivare som har nytta av min kompetens men då är det antingen att jag väljer ett jobb som inte är lika varierande och utvecklande eller så är det ett där jag egentligen skulle önska ytterligare 3-5 års erfarenhet för att känna mig trygg. Och jag vill just nu inte behöva pendla och är egentligen inte särskilt sugen på att byta arbetsplats om det inte är en möjlighet som sannolikt inte skulle komma igen eftersom jag har så mycket kvar att hämta där jag är nu. Och 6 minuter i bil/18 på cykel och inte ett enda rödljus. Jupp, jag är kräsen:laugh:

Suck, timslånga nattningar tre kvällar i rad nu. :down:
Säkert en fas, men ändå, kan inte kotten också tycka att vår 20-minutersrutin funkade bra? :D

Är lite som om vi missar sömntåget plötsligt, kanske måste vi lägga in en ännu senare sovtid på eftermiddagen så han inte är övertrött, men han är ju så rackarns svårsövd framåt kvällen...

En milstolpe avklarad, som känns ganska futtig nu i efterhand. Har promenerat med kotten in till samhället, gått en sväng på Ica plus ett extra kvarter och sen hem igen. Tog bara drygt 5 månader att våga... Av någon anledning har just mataffären känts som en stor tröskel, och att ha förhållandevis långt hem om han blir ledsen där. Men med sittvagnen kändes det inte alls lika dramatiskt, han fick halvsitta och titta ut, pratade med sin kanin och lagom till vi hade handlat klart trillade ögonen ihop :)

Har hittills inte lyckats fälla till liggläge utan att han vaknar än, misstänker att det är en fråga om tajming :p

Åh, jag vet hur det känns! Jag vågade aldrig gå långt med sonen.
Med L gick jag faktiskt långt i början, när hon sov så länge vagnen rullade. Då gick vi och hämtade storebror på förskolan flera gånger i veckan, ca 6 km fram och tillbaka. Men sen hon började rata vagn har vi bara använt sele...
Men! Idag var vi ute på en timslång promenad, med vagn! :) Eftersom hon gick med på att sova i Emmaljungan igår provade jag att sätta henne i den idag med. Hon var vaken en stund och satt NÖJT och tittade, sen sov hon resten av promenaden :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 864
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix