Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter väldigt påfrestande! Hoppas på en bättre dag imorgon så ni kan ta igen er lite.
Tack! Det blev bättre framåt kvällen, så jag hoppas det ljusnar ytterligare till imorgon. Fortfarande inte ätit jättemycket dock, drygt 800ml mot normala 11-1200.

Sen att jag lämnade sambon och kotten hemma till fotbollen (sambon visserligen rätt ointresserad, precis som jag) och åkte och handlade, och när jag kom hem hade kotten varken ätit eller sovit på drygt 3 timmar för "han ville inte", kan ha gjort mig ganska sur igen. Nu var han rätt så glad ändå, men han sover som bäst och somnar lättast om man söver inom 2 timmar. Jobbar som sagt också på att det finns fler sätt som kan funka än mina :angel:

Tack! Det blev bättre framåt kvällen, så jag hoppas det ljusnar ytterligare till imorgon. Fortfarande inte ätit jättemycket dock, drygt 800ml mot normala 11-1200.

Sen att jag lämnade sambon och kotten hemma till fotbollen (sambon visserligen rätt ointresserad, precis som jag) och åkte och handlade, och när jag kom hem hade kotten varken ätit eller sovit på drygt 3 timmar för "han ville inte", kan ha gjort mig ganska sur igen. Nu var han rätt så glad ändå, men han sover som bäst och somnar lättast om man söver inom 2 timmar. Jobbar som sagt också på att det finns fler sätt som kan funka än mina :angel:

Hoppas också på en bättre morgondag för er!

Förstår att du blir sur i det läget! Självklart kan det finnas flera sätt som fungerar, men då får ju helst den som varit kreativ också ”städa upp” efter sig vid behov... När var det du och sambon skulle bytas av med föräldraledigheten? :)

(Här hemma är det nog jag som säger ”han vill inte” oftast :p. Men jag har ju såklart (nästan) alltid rätt :angel:;))

Jag skulle också blivit sur, speciellt om jag (och bebis såklart) får ta konsekvenserna.

@pollex @Heulwen
Ja jag blir ännu surare om jag dessutom får ”städa upp” sambons oreda. Och för att det går ut över bebis förstås, i de fall han faktiskt hinner bli ledsen. Nu tog han faktiskt tag i det själv, gick ut en sväng och lyckades få kotten att somna, så jag förlät honom rätt fort. Men för mig, som går rätt mycket efter klockan (i kombination med hur kotten beter sig såklart) är det obegripligt med en så laid-back strategi :p

Pollen: ja alltså egentligen är ju ”han vill inte” helt rätt :D Men som vuxen med förmåga till konsekvenstänk tycker jag nog att man får övertrumfa en 5-månaders vilja ibland :p

I början av september börjar vi båda jobba och vara hemma på 50% :) Blir mycket spännande,

Vi har haft en toppen dag med min barndomsvän och hennes två barn, var såååå skönt att umgås med hon som känner mig bäst :heart hemma i hemstaden :love:

Bebis var road hela dagen av barnen, så mycket att hon inte kunde sova mer än 2x30min på hela dagen mellan 12-20.... hon somnade så fort vi lämnade deras lägenhet och sov hela vägen hem, kunde klä av henne och lägga henne i sängen hemma, amma och hon sover än :D skapligt övertrött! Haha men blev aldrig särskilt gnällig ändå, så det funka. Nu lär hon sova gott hela natten!

Sambon är borta till imorgon och vovven är hos min bror tills imorgon med, så nu är det egentid innan sängen :up: jag kommer sova såååå gott också sen, helt slut - underbart att jag och bebis har 180 sängen helt för oss själva inatt!

Pollen: ja alltså egentligen är ju ”han vill inte” helt rätt :D Men som vuxen med förmåga till konsekvenstänk tycker jag nog att man får övertrumfa en 5-månaders vilja ibland :p

I början av september börjar vi båda jobba och vara hemma på 50% :) Blir mycket spännande,

Ja, vi har ju pratat om det tidigare! :) Med lilla A är det viktiga att kunna skilja ”vill inte (sova)” från ”kan inte (sova)” har jag märkt. Det är lugnt att köra på och vara vaken så länge det är ”han vill inte” (försöker man då blir han bara arg/ledsen) medan det blir dags att envisas vid punkten ”han kan inte”, för ingriper man inte då så inträffar till slut det ledsamma ”han vill men kan inte”!

Spännande, det är ju snart! :) Hur kommer ni att lägga upp det, blir det heldagar jobb 2/3 dagar vecka eller någon annan variant?

Ja, vi har ju pratat om det tidigare! :) Med lilla A är det viktiga att kunna skilja ”vill inte (sova)” från ”kan inte (sova)” har jag märkt. Det är lugnt att köra på och vara vaken så länge det är ”han vill inte” (försöker man då blir han bara arg/ledsen) medan det blir dags att envisas vid punkten ”han kan inte”, för ingriper man inte då så inträffar till slut det ledsamma ”han vill men kan inte”!

Spännande, det är ju snart! :) Hur kommer ni att lägga upp det, blir det heldagar jobb 2/3 dagar vecka eller någon annan variant?
Vi kommer köra heldagar, varannan vecka 2 dagar och varannan vecka 3 dagar. Sambon har ju runt en timmes väg till jobbet vilket hade gjort halvdagar ganska ineffektivt, och så tror jag egentligen mer på att kunna jobba/vara hemma koncentrerat under "sina dagar" passar oss bättre.

Ja, det är väldigt snart! :) Ser fram emot det men är såklart lite konstig känsla också, för nu börjar jag liksom vänja mig vid att vara hemma :p

Vi kommer köra heldagar, varannan vecka 2 dagar och varannan vecka 3 dagar. Sambon har ju runt en timmes väg till jobbet vilket hade gjort halvdagar ganska ineffektivt, och så tror jag egentligen mer på att kunna jobba/vara hemma koncentrerat under "sina dagar" passar oss bättre.

Ja, det är väldigt snart! :) Ser fram emot det men är såklart lite konstig känsla också, för nu börjar jag liksom vänja mig vid att vara hemma :p

Det låter vettigt, restid är ju inte så himla skoj att man vill utöka den mer än man måste!

Jag förstår att det känns konstigt också, jag tycker ju att det känns konstigt att/när folk i tråden ska börja jobba igen och då berör det ju egentligen inte mig :D

I morgon går jag in på 75% jobb och sambon på 50% jobb. Hoppas att den lösningen blir rätt för oss ekonomiskt.

Hoppas fortfarande på jobbet jag sökte, vet att chansen finns. Ett mån-fre jobb istället som vinhar det nu. Det hade underlättat så mycket.

Det låter vettigt, restid är ju inte så himla skoj att man vill utöka den mer än man måste!

Jag förstår att det känns konstigt också, jag tycker ju att det känns konstigt att/när folk i tråden ska börja jobba igen och då berör det ju egentligen inte mig :D

Haha, jag tycker också det känns konstigt och då har jag väl det äldsta barnet till och med. Både jag och sambon skulle ha skitsvårt att göra ett bra jobb om vi skulle jobba 2-3 dagar i veckan var, annars tror jag det är en bra lösning om det funkar. Även om jag kan känna mig lite sugen ibland (faktiskt!) så känner jag mig inte alls redo att jobba. Har haft väldigt krävande klasser de senaste åren och hade jag inte gått hem på föräldraledighet är det möjligt jag hade gått hem på sjukskrivning istället. Så just nu känner jag att det räcker gott och väl med att ta hand om barn hemma så kan jag göra det på jobbet så småningom när det förhoppningsvis är mindre intensivt hemma också :p Ibland är det visserligen mer intensivt att vara hemma än att få åka till jobbet, där man förhoppningsvis får en rast i alla fall. Men just nu känns det skönt att slippa tänka på både och. Tror jag blir hemma till augusti nästa år faktiskt. Sambon kommer vara f-ledig varje fredag nu med start efter semestern, det känns också som det kommer bli väldigt bra!

@Evenstar min sambo har ju varit ledig fredag större delen av våren och fortsätter så fram till september, det är guld med tre dagar tillsammans över helgen!
Förstår att 50/50 inte är ett alternativ med ditt yrke, och att det kan vara skönt för dig att vara hemma :)

Jag jobbar ju som tjänsteperson på kommun och för mig kommer förhoppningsvis 2-3 dagar i veckan funka bra, är flera som gör/gjort så innan. Det innebär dessutom att jag inte kommer leda några egna projekt under hösten utan bara arbeta i andras, och kan fokusera på en del andra saker i jobbet än jag normalt hinner. Dessutom saknar jag att fika med mina kollegor och cykelturen till och från jobbet, så jag hoppas det kommer bli perfekt! :)

Lillan har återupptäckt napp.
Hon lånade en igår och märkte då att hon var intresserad, mer än tidigare. Så idag köpte vi egna likadana - testa de gamla först, nej dem var inte kul. De nya - ja!! Hon tog den direkt! Lekte med den själv och sen somna med den i munnen :p tydligen ska det vara latex och inte silikon, annat märke än vi testat också

Lillan har återupptäckt napp.
Hon lånade en igår och märkte då att hon var intresserad, mer än tidigare. Så idag köpte vi egna likadana - testa de gamla först, nej dem var inte kul. De nya - ja!! Hon tog den direkt! Lekte med den själv och sen somna med den i munnen :p tydligen ska det vara latex och inte silikon, annat märke än vi testat också
Vad blev det för napp nu? :)

Just nu sover L i vagnen :banana: För första gången sen februari ungefär :D När hon var nykläckt älskade hon att sova i vagnen bara den rullade. Sen började hon vara mer vaken och ratade den. Plockade fram storebrorsans gamla Emmaljunga/pansarvagn och den verkar tydligen vara bättre än Bugaboon :p Hoppas det fortsätter. Hon får gärna åka vagn ibland istället för att bäras hela tiden.

Livets först majskrok :rofl:
0A2B6380-952F-4573-A6AC-AABD59E4352C.webp

Fick precis veta att en ganska ny bekant ska få sitt andra barn i december, kul med en vän (som en känner innan bebis) kommer vara mammalediga samtidigt :D

Haha, jag tycker också det känns konstigt och då har jag väl det äldsta barnet till och med. Både jag och sambon skulle ha skitsvårt att göra ett bra jobb om vi skulle jobba 2-3 dagar i veckan var, annars tror jag det är en bra lösning om det funkar. Även om jag kan känna mig lite sugen ibland (faktiskt!) så känner jag mig inte alls redo att jobba. Har haft väldigt krävande klasser de senaste åren och hade jag inte gått hem på föräldraledighet är det möjligt jag hade gått hem på sjukskrivning istället. Så just nu känner jag att det räcker gott och väl med att ta hand om barn hemma så kan jag göra det på jobbet så småningom när det förhoppningsvis är mindre intensivt hemma också :p Ibland är det visserligen mer intensivt att vara hemma än att få åka till jobbet, där man förhoppningsvis får en rast i alla fall. Men just nu känns det skönt att slippa tänka på både och. Tror jag blir hemma till augusti nästa år faktiskt. Sambon kommer vara f-ledig varje fredag nu med start efter semestern, det känns också som det kommer bli väldigt bra!

Ja, förstår ju att ditt jobb är svårt att sköta på halvtid! Jag kommer att vara hemma till maj nästa år, jag har ju ett jobb där det fungerar att komma tillbaka sådär inför sommaren. Fast det känns lite deppigt att tänka på det, så jag undviker att göra det ;) (inte för att det är något fel på jobbet, utan för att jag för tillfället trivs utmärkt med att vara ledig. Och för att det är roligare att vara ledig med större barn :p). Däremot blir det kanske någon eller några dagars jobb i augusti tillsammans med lilla A, vi får se!

Då har lillan fått 5 månaders vaccinet och sover nu gott i min famn :) får se om febern kommer och hur dagen blir, hon har iaf lyxen att båda hennes föräldrar är hemma idag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 864
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix