Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag köpte ett amningshalsband från Etsy, fungerar ok om det inte händer för mycket spännande i omgivningen.

Angående känslor kommer jag förmodligen känna liknande som dig när det inträffar. Lilla F grabbar bara tag i håret och sparkar vid amning men "slåss" inte.

Igår hängde jag barnvagnsmobilen runt halsen, den har massa virkade ugglor på sig. Fungerade rätt bra! :up:

Läste i WonderWeeks-appen att det börjar bli dags att lära bebisar att man ska greppa fint och inte t.ex. dra katten i svansen, hur man gjorde det stod dock inte. :meh:

Har också läst det.. Men det är ju liksom inte så att han vill slå, han vill ju bara röra mig så om han bara med nöd och näppe lyckas med det hur ska han kunna relatera till att ta fint? :confused:

Det var liksom tanken bakom min fråga, blir folk inte stela av att inte byta sida på nätterna?! När jag läser om det verkar det snarare handla om bröst som vill bli tömda som är anldningen till sidbytet.

Jag känner med dig i 100-nåt känslan:meh:

M har ju börjat tycka att sängkanter är spännande i vaket tillstånd och jag börjar fundera på hur länge samsovningen kommer att fungera. Och just nu tar hon upp 2/3 av bredden på 140 cm:cautious:

Joooo, det blir man. Vi liggammar inte utan jag sätter mig upp och tar upp honom i famnen, men jag ligger ändå mot honom på en och samma sida. Byter ungefär 1 gång i veckan eller något sånt. Man blir jättestel! Inatt sov han väldigt bra dock så jag kunde sova på rygg och det var sååå skönt!

Apropå att samsova - inatt gav hunden upp och intog spjälsängen. Det kändes som en optimal fördelning för mig som knarkar att sova nära bebis. :D

Jag känner inte att jag har något att tillföra i samsovning eller liggammimg.

Men hur sover era barn på dagarna? Det känns som att R oftast hoppas över sömnen eller gör en kortare 10min powernap. Somnar sedan som en stock vid 18..

John sover alltid 4 pass på dagarna och dom är allt mellan 35 min och 2 h. Sover han för sig själv eller med någon annan än mig sover han oftast 35-45 min. Sover han i min famn sover han vanligtvis 1,5 h (det här har jag lite dåligt samvete för, att jag inte är med honom mer när han sover bäst hos mig. Försöker dock tänka att det inte är skadligt för honom att sova fler korta pass med sin pappa eller farmor). Han orkar sällan vara vaken så länge mellan sina sovpass, ibland visar han tecken på att vilja sova redan inom en timme. Vanligast är dock att han vill sova igen efter 1,5-2 h. Somnar för natten vid 21-22 och vaknar vid 08-09 (inatt sov han dock 22-10 och jag sov också till 10. Alltså den lyxen.. :love:)

Joooo, det blir man. Vi liggammar inte utan jag sätter mig upp och tar upp honom i famnen, men jag ligger ändå mot honom på en och samma sida. Byter ungefär 1 gång i veckan eller något sånt. Man blir jättestel! Inatt sov han väldigt bra dock så jag kunde sova på rygg och det var sååå skönt!

Apropå att samsova - inatt gav hunden upp och intog spjälsängen. Det kändes som en optimal fördelning för mig som knarkar att sova nära bebis. :D

När vår dotter var liten så bytte jag sida varje natt. Liggammade och ville inte att ungen skulle få platt ansikte haha så bytte sida varje kväll. Funkade skitbra.

Skönt att jag inte är ensam om att känna mig stel och skruttig ifall jag ligger på samma sida hela nätterna:p
Jag har faktiskt förträngt hur vi gjorde med storebror när han började bli mer rörlig men det kan ju bli så att vi får testa på det där med spjälsäng ifall hon tänker bli vildare i sömnen.

Nu har hon börjat testa på det där med att stå på alla fyra... finns tendenser till det i sömnen också och det var då jag började fundera på hur vi ska göra:nailbiting: men det är så bekvämt med samsovningen. Och mysigt:heart

Nu har jag ett definitivt slut på den här föräldraledigheten, det går så fort! I slutet av september ska jag på utbildning vilket innebär tre hotellnätter och efter det börjar jag jobba heltid. Det är lite skräckblandad förtjusning:D

Jag känner inte att jag har något att tillföra i samsovning eller liggammimg.

Men hur sover era barn på dagarna? Det känns som att R oftast hoppas över sömnen eller gör en kortare 10min powernap. Somnar sedan som en stock vid 18..
Vaknar mellan 05 och 06. Har oftast vakenperioder på 2.5-3 h och sover 3 gånger på dagen, 30-90 minuter per gång(oftast inte mer än en timme). Nattar runt 19.

Det är en av de appar jag använder mest. Installerades efter att ha hoppat studsmatta och jag insåg att min bäckenbotten behövde mer kniiiiip.
Och nu har jag gett mitt barn en studsmatta eftersom det pga torkan inte är görbart med gräsmatta förrän tidigast i höst. Och den lockar ju hur mycket som helst så jag måste se till att min kropp blir studsbar:D

(Hur känner du förresten efter ortopedens ord om studsmattor i din höftsträcknings-tråd?:rofl:)

Vilken app är det? :) Gissar att det finns en uppsjö så en beprövad skulle inte sitta fel!

:arghh:
Minns du la-la-la-BINGO!!!-reklamen från förr i tiden? Det är min reaktion :angel:. Höftjäveln verkar i alla fall uppskatta att vila, så den är skyldig mig att hålla för studsmattestuds sedan :mad:

Skönt att jag inte är ensam om att känna mig stel och skruttig ifall jag ligger på samma sida hela nätterna:p
Jag har faktiskt förträngt hur vi gjorde med storebror när han började bli mer rörlig men det kan ju bli så att vi får testa på det där med spjälsäng ifall hon tänker bli vildare i sömnen.

Nu har hon börjat testa på det där med att stå på alla fyra... finns tendenser till det i sömnen också och det var då jag började fundera på hur vi ska göra:nailbiting: men det är så bekvämt med samsovningen. Och mysigt:heart

Nu har jag ett definitivt slut på den här föräldraledigheten, det går så fort! I slutet av september ska jag på utbildning vilket innebär tre hotellnätter och efter det börjar jag jobba heltid. Det är lite skräckblandad förtjusning:D

Heja M! :banana:

Vi har inte heller riktigt tänkt ut hur vi ska lösa sovningen med en rörligare bebis, trots att jag faktiskt minns hur vi gjorde med de andra :D - men vi har ju flyttat sedan dess. Steg 1 blir förmodligen att flytta ut den madrass som vi i nuläget har som barriär mellan min och sambons säng (för att eventuella barn som somnar i sambons säng inte ska kunna rulla över lilla A) till sidan som är lättast att trilla ner för, men vi får se hur det blir med det... Eller så plockar jag bort sängbenen så är det fritt fram att ramla sedan :p

September är ju snart! 😮

Har också läst det.. Men det är ju liksom inte så att han vill slå, han vill ju bara röra mig så om han bara med nöd och näppe lyckas med det hur ska han kunna relatera till att ta fint? :confused:

Nä, bebisar kan ju inte "slåss" på det sättet så jag vet inte hur det ska gå till att lära dem ta fint.

Angående sidobyte vid liggamning byter jag vid varje uppvak, dvs. 2-4 ggr/natt. Däremellan sover jag fritt på vilken sida jag vill då jag puttar henne in mot mitten igen efter amning(om jag inte somnar om dvs). Jag sover ensam med henne i bred säng och den sida jag inte är barriär emot har jag det tomma babynestet för så hon inte rullar ned.

Idag har vi firat lilla A:s fyramånadersdag med att plocka fram antilop-stolen :). Med lite stöd av en handduk satt han utmärkt i den under hela sambons middagsbestyr :up:

Grattis lilla A! Vi har en Antilop här med men hon föredrar att sitta i babysittern eller i någons knä än så länge.

Idag invigde vi sittdelen i vagnen, lilla F somnade fint i dess mest bakåtlutade läge. Sedan att min man inte spände bältet korrekt och missade att det ska gå över skuldrorna gjorde att hon vaknade då överkroppen föll fram när hon somnade.
20180706_153357.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 865
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix