Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis lilla A! Vi har en Antilop här med men hon föredrar att sitta i babysittern eller i någons knä än så länge.

Tack! :) Här har storasyskonen sett fram emot antilop-premiären så att lilla A ska kunna sitta med vid matbordet, men då gäller det ju att han är på gott humör vid den tidpunkten också, det har vi inte lyckats pricka än :D

Vilken app är det? :) Gissar att det finns en uppsjö så en beprövad skulle inte sitta fel!

:arghh:
Minns du la-la-la-BINGO!!!-reklamen från förr i tiden? Det är min reaktion :angel:. Höftjäveln verkar i alla fall uppskatta att vila, så den är skyldig mig att hålla för studsmattestuds sedan :mad:
Den jag har heter Kegel Trainer. Gratisversionen kan ge notiser 2 gånger/dag och du har tillgång till 2 nivåer. Passen är 30-60 sekunder långa och det vibrerar när du ska knipa/slappna av så du behöver inte kolla på skärmen:up:
Kompletterar med freestyle-knip:D

Ge höften en välförtjänt semester så ska den nog kunna bjuda till;):p

Angående sidobyte vid liggamning byter jag vid varje uppvak, dvs. 2-4 ggr/natt. Däremellan sover jag fritt på vilken sida jag vill då jag puttar henne in mot mitten igen efter amning(om jag inte somnar om dvs). Jag sover ensam med henne i bred säng och den sida jag inte är barriär emot har jag det tomma babynestet för så hon inte rullar ned.
Ah, sover ni också var för sig? Jag känner mig som ett ufo för alla jag berättar det för tolkar det som eb kris i relationen:mad:

Jag känner inte att jag har något att tillföra i samsovning eller liggammimg.

Men hur sover era barn på dagarna? Det känns som att R oftast hoppas över sömnen eller gör en kortare 10min powernap. Somnar sedan som en stock vid 18..
En vanlig dag vaknar kotten runt 05, sover sen 4-5 pass på dagen. Antalet beror på hur långa de blir, från 30 min-1,5 timme, ofta runt en timme. Han orkar oftast bara vara vaken runt 2 timmar utan att bli gnällig, 3,5 timme är nog rekordet men då var han duktigt övertrött sen.
Somnar för natten runt klockan 20.

Vi lägger nog ganska mycket tid på att han ska sova, iallafall jag. Håller koll på tiden (han är mest lättsövd efter typ 1h 50 min :p Rätt tajmat kan han somna på några sekunder, annars är det nästan alltid en kamp med napp och en del gråt och gnäll innan han kommer till ro), vaggar vagnen etc. Men det känns också som ett måste eftersom han verkligen bryter ihop när han är trött, inte bara gnäller. Längtar efter att han ska orka längre stunder vaken!

Tack! :) Här har storasyskonen sett fram emot antilop-premiären så att lilla A ska kunna sitta med vid matbordet, men då gäller det ju att han är på gott humör vid den tidpunkten också, det har vi inte lyckats pricka än :D
I början orkade kotten jättekorta stunder i sin Antilop, och det var verkligen bara läge att sätta honom där när han var pigg och mätt :p Numer blir han oftast jätteglad av att sättas där jämfört med tex babysittern, och orkar för det mesta en hel måltid :) Väldigt kul att se hur dom utvecklas! :love:

Vi har en bebis med ruskiga humörsvängningar här hemma :D enligt Wonder weeks ska ju bebis börja greppa det här med avstånd, och jag funderar på om det också är därför han börjat bli fly förbannad när man tar ifrån honom något han håller på med. Idag fick han äta gurka medan vi åt middag. Han är superduktig på att plocka upp, greppa och suga på gurkstavar! Men tillslut blir dom ju hala av dregel :angel:, och de skrik han gav ifrån sig från att jag tog en slabbig gurkbit och hann byta till en ny... Inte att leka med! :rofl:

Världens sötaste bokläsare :heart
20180706_153803.webp

Den jag har heter Kegel Trainer. Gratisversionen kan ge notiser 2 gånger/dag och du har tillgång till 2 nivåer. Passen är 30-60 sekunder långa och det vibrerar när du ska knipa/slappna av så du behöver inte kolla på skärmen:up:
Kompletterar med freestyle-knip:D

Ge höften en välförtjänt semester så ska den nog kunna bjuda till;):p

Jag ska kolla in den! :up: Det är ju farligt lätt att glömma :o

Vi har en bebis med ruskiga humörsvängningar här hemma :D enligt Wonder weeks ska ju bebis börja greppa det här med avstånd, och jag funderar på om det också är därför han börjat bli fly förbannad när man tar ifrån honom något han håller på med. Idag fick han äta gurka medan vi åt middag. Han är superduktig på att plocka upp, greppa och suga på gurkstavar! Men tillslut blir dom ju hala av dregel :angel:, och de skrik han gav ifrån sig från att jag tog en slabbig gurkbit och hann byta till en ny... Inte att leka med! :rofl:

Jag ser en liten bebis-Gollum framför mig :D - ”My precious!”

Nu har dom sovit sin första natt tillsammans och Ronja sin första natt utan att vi sover i samma rum. Det har gått mycket bra, bortsett från den hemska hostan R har efter mat om natten :cry: R sover fortfarande medan jag och H kollar Daniel tiger och har gjort sedan 06.30 :grin:

Och jag kunde ligga och läsa en bok på kvällen, utan att R stördes av tänd sänglampa :love: som jag saknat det (är uppväxt i en bokslukarfamilj, min avkoppling att läsa innan läggdags). Det är lite småpiff kvar i rummet. Som gardin och något på den vita snedväggen.
6D8C9895-5FE2-436C-8BAC-3242A242178E.webp

Nu har dom sovit sin första natt tillsammans och Ronja sin första natt utan att vi sover i samma rum. Det har gått mycket bra, bortsett från den hemska hostan R har efter mat om natten :cry: R sover fortfarande medan jag och H kollar Daniel tiger och har gjort sedan 06.30 :grin:

Och jag kunde ligga och läsa en bok på kvällen, utan att R stördes av tänd sänglampa :love: som jag saknat det (är uppväxt i en bokslukarfamilj, min avkoppling att läsa innan läggdags). Det är lite småpiff kvar i rummet. Som gardin och något på den vita snedväggen. Visa bifogad fil 16911
Så fint rum! Och skönt att det gick så bra :) Låter som om R tar igen allt hon inte sover på dagen? :p
Jag saknar också att läsa på kvällen, förr kunde jag absolut inte somna utan att läsa innan, plöjde ofta flera böcker i veckan på det sättet. Nu har jag inte öppnat en bok sen den 27 januari... Inte bara för att jag inte vill riskera att störa kotten, också för att mängden sömn ju är begränsad på ett annat sätt nuförtiden :p Men jag saknar det mycket!

Gaah. Idag är det min tur att vara irriterad på bebis och ha dåligt samvete för det. Han matvägrar totalt idag, har bara ätit småslurkar sen kl 2 inatt, kanske max hälften av vad han äter normalt.
Något stör honom ju, mest sannolikt den nya tanden som poppat upp, så han har fått Alvedon igen.

Såklart supersynd om kotten, men jag blir så irriterad! :o Känner mig maktlös när han bara gnäller, slår undan alla flaskor och fäktar för livet, men ändå uppenbart är hungrig. Tänk om vi kunde få en enda dag som det inte är en kamp för att lura i honom mat, liksom...
Och sambon lyckas ännu sämre med att få i honom mat så det hänger på mig, känns det som.
Han sover dåligt idag också, har fått påminna sambon om att söva när jag städade, och tjata när han bara svarar "näe, han ville inte sova.." :banghead: Tror jag det.. men han behöver.
Himla skitdag.

Är jag ensam om att samsova och liggamma mig genom nätterna?
Funderar på hur andra gör med att byta sida och framförallt när bebisen gör anspråk på alldeles för stor sängyta:cautious:

Lite sen på bollen men vi samsover. Har ställt sängen mot vägen så sover v på yttersidan om mig mot väggen. Jag sitter oftast upp och ammar på nätterna och efter jag ammat kan jag då lägga honom närmre väggen igen, han tenderar att lägga sig med fötterna mot mig annars hehe.

Så fint rum! Och skönt att det gick så bra :) Låter som om R tar igen allt hon inte sover på dagen? :p
Jag saknar också att läsa på kvällen, förr kunde jag absolut inte somna utan att läsa innan, plöjde ofta flera böcker i veckan på det sättet. Nu har jag inte öppnat en bok sen den 27 januari... Inte bara för att jag inte vill riskera att störa kotten, också för att mängden sömn ju är begränsad på ett annat sätt nuförtiden :p Men jag saknar det mycket!

Jag saknar att läsa mycket också. Funkar visserligen ok med en e-bokläsare men jag hinner inte både vara på nätet och läsa böcker. Ska nog ändå ta tag att ladda ned några böcker jag spanat på.

Jag är oxå en bokmal. Men kände att jag tappade det när H kom. Så nu har jag startat med en kasse harlequin (tantsnusk) bara för att komma in i det igen :rofl:

Ska upp lite gardiner och något på vita snedväggen. Funderar lite på Att skriva alfabetet på väggen. Ska även upp ett skynke över borgen samt en ljusslinga. Men det tar sig.

R somnar 18-19 och sover oftast till 8-9. I dag sov hon till 10.30. Så sömnen får hon absolut. Men i land hade det vart skönt om hon sov i vart fall en stund på dagen :p

Nu hänger jag ensam på 30 års fest. Medan gubben är hos svärmor med barnen och kollar fotboll. (Jag kollar fotboll med 70 andra förvisso)

Gaah. Idag är det min tur att vara irriterad på bebis och ha dåligt samvete för det. Han matvägrar totalt idag, har bara ätit småslurkar sen kl 2 inatt, kanske max hälften av vad han äter normalt.
Något stör honom ju, mest sannolikt den nya tanden som poppat upp, så han har fått Alvedon igen.

Såklart supersynd om kotten, men jag blir så irriterad! :o Känner mig maktlös när han bara gnäller, slår undan alla flaskor och fäktar för livet, men ändå uppenbart är hungrig. Tänk om vi kunde få en enda dag som det inte är en kamp för att lura i honom mat, liksom...
Och sambon lyckas ännu sämre med att få i honom mat så det hänger på mig, känns det som.
Han sover dåligt idag också, har fått påminna sambon om att söva när jag städade, och tjata när han bara svarar "näe, han ville inte sova.." :banghead: Tror jag det.. men han behöver.
Himla skitdag.

Låter väldigt påfrestande! Hoppas på en bättre dag imorgon så ni kan ta igen er lite.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 865
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix