Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, på det stora hela är jag väldigt nöjd över helgen! :) Insåg idag hur nervös jag varit inför det, har ju vetat om bröllopet sen innan kotten föddes och det har varit någon sorts milstolpe i fjärran för mig, tills nu när det plötsligt var dags. Har gjort noll planer för resten av sommaren dessutom, har liksom inte kunnat se förbi den här helgen :o

Matningen är sjukt jobbig, ja. Börjar bli så trött på att det alltid ska vara bökigt på något sätt, från när han slutade amma till att inte vilja äta i famnen och så till detta. Vänner och bekanta som hör mig berätta om att han tex inte gärna äter i famnen tror mig ibland inte, eller tror iaf att jag överdriver, men tystnar när dom sett hur han blir...

Låter som en intensiv dag för er också @Heulwen , men skönt att hon somnade bra! Har det fortsatt gå bra med nappen? :)

Vad skönt att ha kommit förbi milstolpen då, och på ett bra sätt!

Bebisar har ju alla sina olika idéer, vissa mer eller mindre ovanliga, det är skönt att de har personligheter - antar jag. :meh:

Hon är inte lika förtjust i nappen längre faktiskt, men hoppas kunna vänja in henne med den igen. Nu senaste tiden när hon är förkyld vill hon inte ha något i munnen så länge, vilket är förståeligt, får se hur det går när hon blir frisk igen. :)

Vi har namngivningsfest den 15/7 och inte ens planerat vad vi ska bjuda på. Vardagen med flytt till nytt hus bjuder inte på alltför mycket tid över till planering.

Ikväll har jag previs varit på stan ett par timmar för att fira en vän (genom att bli inlåst i ett mörkt rum med huva över ansiktet, Escape Room ;) och lilla F är jätteledsen. :( Hemma om en kvart och räknar minuterna.

Har ni bjudit många? Hoppas att de värsta flyttbestyren är över snart så att ni hinner landa lite och inte behöver känna namngivningen som ett stressande måste! Det viktigaste är ju trots allt inte vad som bjuds utan att träffas och fira lilla F! :)

Jag ska nog skriva en bok, "100 sätt att flaskmata ditt barn", som inspiration till andra föräldrar till svårmatade barn.

Just nu är det enda som funkar att frenetiskt pipa/pingla/prassla med något framför bebis och sen smyga in nappen i munnen när han har fokus på leksaken. Minsta paus i ljudet/distraktionen och bebis sliter bort flaskan och tjuter :arghh:

Skönt att bröllopet klarades bra! :)

Det låter jobbigt med matningen. Fungerar provsmakandet fortfarande bra? En tanke: kan det vara läge att gå fram med vanlig mat lite fortare i så fall, för att minska matningsfrustrationen (både hans och för er)?

Skönt att bröllopet klarades bra! :)

Det låter jobbigt med matningen. Fungerar provsmakandet fortfarande bra? En tanke: kan det vara läge att gå fram med vanlig mat lite fortare i så fall, för att minska matningsfrustrationen (både hans och för er)?
Det kan absolut vara en tanke :) Han har inte fått äta så mycket vanlig mat i helgen av praktiska skäl, mest slick på fingret men det går hem. Har iallafall tänkt börja introducera gröt nu när han är 5 månader. Om det funkar bra och magen gillar det kan det kanske fungera när han inte vill ha flaska...

Vi har namngivningsfest den 15/7 och inte ens planerat vad vi ska bjuda på. Vardagen med flytt till nytt hus bjuder inte på alltför mycket tid över till planering.

Ikväll har jag previs varit på stan ett par timmar för att fira en vän (genom att bli inlåst i ett mörkt rum med huva över ansiktet, Escape Room ;) och lilla F är jätteledsen. :( Hemma om en kvart och räknar minuterna.

Vi planerade vad det blev dagen innan :p
Vi bjöd på hemgjord potatissallad, färdiggrillad kyckling (guldfågelns shop ligger nära här), kassler och baguette. Serverades sedan jordgubbstårta.

:o
Jag tycker att jag borde svara som @Positron men sanningen är faktiskt samma som för @FeatherCloud . Med lilla A har vi inte ens testat :o trots att han nog är den minst kvällsgriniga av våra bebisar hittills. Men å andra sidan har vi väldigt lite gemensamt kvällsumgänge i vårt liv även utan bebisar, så det känns inte som en stor uppoffring.
Det är verkligen få tillfällen vi är iväg så det kanske verkar mer avslappnat än vad det är;):p
Förmodligen har jag svårare att bryta rutiner än vad barnen har:angel: Jag använder dessutom barnen som ursäkt för att slippa ifrån diverse tillställningar eftersom jag själv oftast tycker det är jobbigt/det tar för mycket energi att umgås med människor i större grupper:o

Men är det någonting jag verkligen vill göra så funkar det fint att vara iväg, det är sällan det blir nåt krångel:) t.ex var vi borta över midsommar, tre hela nätter, och barnen var vakna lite längre än vanligt och fick sen somna i vagnen och sova där tills vi gick till vårt boende runt midnatt och flyttade över till sängarna.

Just nu är det inte lätt att vara mig. Stora barnet behöver komma till vårdcentralen efter en veckas sjukdom och 10 minuter innan vi skulle åka sa min rygg upp sig och jag tog mig ingenstans. Som tur var hade jag telefonen i fickan så jag kunde ringa hem mannen på stört. Men jag fixar inte bebisen på egen hand om han ska åka till vc med storebror och det funkar inte att hon åker med dem:arghh:

G
Imorse sov kotten till 5:50 :banana:(efter att först ha vaknat en timme tidigare och typ luktat på en flaska mat :rofl:)

I övrigt har han varit så himla gnällig och ledsen, och vi har behövt ge Alvedon idag också för att öht få i honom mat eftersom han bara skriker och slår ifrån sig allt som närmar sig munnen annars. :( Även om det hjälper känns det himla motigt att behöva fortsätta att ge, så det ska bli skönt att komma hem och se om det kan hjälpa med lite rutiner och lugn igen.

Tycker också det onda borde lagt sig såhär en vecka efter att tanden tittade upp. Kan såklart vara fler på gång men har inte kunnat se något.
Gillar morgontiden, inte tandvärken!

Lite sen på tråden men @Sofie_B och @Evenstar har ni testat att sälja på tradera. Har sålt massa där. La ut för 1 kr styck o vissa grejer drog iväg och andra inte. Men ska man ändå skänka bort det annars så behöver man ju inte dra in några större summor på allt liksom. Upplever att märkeskläder är lätt att sälja där.

Intressant sömndiskussion! Har funderat mycket på sömn senaste tiden... Kvällarna är jättekrångliga för tillfället. Och vi har gått från 12 timmars nattsömn (med matpauser) till 8 på ett par veckor. 8 känns lite lite.
Ni som lägger bebis vid en speciell tid, är det ni som har valt tiden, eller är det bebis? Det går att få L att somna, men hon vaknar igen. Somnar för natten när hon själv tycker det passar. Igår kl 23, tidigare runt 20...

Det kanske är olika beroende på om man säljer enstaka plagg eller hela paket? I det senare fallet brukar det kunna vara rätt rejält billigt om man slår ut det över plaggen och jag tycker att det verkar vara rätt god ruljans där!
Klädpaket är ju supersmidigt! Vi fick full uppsättning kläder tom storlek 68, men från 74 har vi inget så det är snart dags att börja handla. Tradera har jag koll på, men finns det fler bra ställen? Kanske en fråga för @Heulwen som verkar bra på det här :)

Intressant sömndiskussion! Har funderat mycket på sömn senaste tiden... Kvällarna är jättekrångliga för tillfället. Och vi har gått från 12 timmars nattsömn (med matpauser) till 8 på ett par veckor. 8 känns lite lite.
Ni som lägger bebis vid en speciell tid, är det ni som har valt tiden, eller är det bebis? Det går att få L att somna, men hon vaknar igen. Somnar för natten när hon själv tycker det passar. Igår kl 23, tidigare runt 20...
M vaknar oftast 1-3 gånger innan jag går och lägger mig och då går jag in till henne så fort jag hör att det är på g och söver om. Gör jag det inte så kan hon ha en vakenperiod sent på kvällen men det har jag ingen lust med;) Vi nattar oftast mellan 19 och 20 både för att vi märker att hon behöver det och för att vi vuxna behöver det.

Klädpaket är ju supersmidigt! Vi fick full uppsättning kläder tom storlek 68, men från 74 har vi inget så det är snart dags att börja handla. Tradera har jag koll på, men finns det fler bra ställen? Kanske en fråga för @Heulwen som verkar bra på det här :)

Jag kör på Facebook, både lokala köp- och säljsidor och marketplace. Fördelen är att det ofta går att ordna så att man möts upp och att man slipper att krångla med emballage/porto osv (och ibland stöter på bekanta :)), nackdelen är att man därigenom för Facebook ytterligare ett steg närmare världsherravälde :grin: (för att de slår ut mer ”lokala” alternativ som Blocket och Tradera).

Just nu är det inte lätt att vara mig. Stora barnet behöver komma till vårdcentralen efter en veckas sjukdom och 10 minuter innan vi skulle åka sa min rygg upp sig och jag tog mig ingenstans. Som tur var hade jag telefonen i fickan så jag kunde ringa hem mannen på stört. Men jag fixar inte bebisen på egen hand om han ska åka till vc med storebror och det funkar inte att hon åker med dem:arghh:
Aj! Hoppas det löser sig!

Jag kör på Facebook, både lokala köp- och säljsidor och marketplace. Fördelen är att det ofta går att ordna så att man möts upp och att man slipper att krångla med emballage/porto osv (och ibland stöter på bekanta :)), nackdelen är att man därigenom för Facebook ytterligare ett steg närmare världsherravälde :grin: (för att de slår ut mer ”lokala” alternativ som Blocket och Tradera).
Halvvägs genom din text for tanken "nackdelen: man måste använda sig av facebook" genom mitt huvud :angel::p

Tiden har vuxit fram i växelverkan, skulle jag säga. Ibland tror jag att jag nattar och så blir det en vakenperiod till. Men just kvällarna är rätt uppstyrda hos oss så jag tror att övriga familjens rutiner bidrar till att han liksom faller in i det (fast egentligen är inte hans läggningstid optimal. Vi försöker i möjligaste mån vara hemma båda två över de stora barnens tandborstning i alla fall, för jag kan inte alltid garantera det om jag är själv :p).

Men fy sjutton! Stackare! :(

:o
Det är verkligen få tillfällen vi är iväg så det kanske verkar mer avslappnat än vad det är;):p
Förmodligen har jag svårare att bryta rutiner än vad barnen har:angel: Jag använder dessutom barnen som ursäkt för att slippa ifrån diverse tillställningar eftersom jag själv oftast tycker det är jobbigt/det tar för mycket energi att umgås med människor i större grupper:o

Men är det någonting jag verkligen vill göra så funkar det fint att vara iväg, det är sällan det blir nåt krångel:) t.ex var vi borta över midsommar, tre hela nätter, och barnen var vakna lite längre än vanligt och fick sen somna i vagnen och sova där tills vi gick till vårt boende runt midnatt och flyttade över till sängarna.

:D
Kvällar är svåra med (små) barn tycker jag. Om det gåt bra har i värt fall mest berott på tur, och inte sällan haft konsekvenser som kunnat sträcka sig i ett par dagar. Det är få saker av de få gemensamma saker vi har som jag varit/är så motiverad för att vi chansat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 867
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden