Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är därför det är så bra att de inte förstår vad man säger i början, så att man hinner observera sig själv och lära om! Själv insåg jag med första barnet hur lätt det var att tänka i heterosexuella termer :meh:. Inte så att jag var på nivån att flickbebis nuddar pojkbebis —> ååååh, nu är de kära :love::love::love: (vilket jag hört från andra :meh:), men mindre saker som att skämta om framtida giftemål etc. Men jag hann nöta in att alltid säga ”om du blir kär i en kille eller tjej” eller ”om du träffar en kille eller tjej som du vill bo tillsammans med när du blir stor” innan de blev tillräckligt stora för att hinna ta skada ;)

Ja, tack och lov sitter det med dom äldre barnen. Dom brukar säga ”jag vet att det är okej att vara kär i en kille, men jag tror inte att der blir så. Men om, då är det okej”. Känns skönt att dom inte tycker att det ena eller det andra vore konstigt. :)

Jag slår återigen ett slag för begagnat. 91 plagg för 1000:-+frakt. Vi har fortfarande inte köpt ett enda nytt plagg till henne, bara de vi fått. Så skönt för miljön och plånboken.

Jag försöker sälja lite. Det går ju typ inte? Säljer fina saker från polarn som ändå kostar en del nytt, för noll och inget. NOLL intresse. :down: Så nu tänker jag skänka bort dom till någon som kanske inte har råd att köpa kläder. Kostar ju ändå en hel del med allting som bebis behöver!

Hur ofta tar ni tempen på era barn - och på vilka indikationer? Jag har bara tagit den ett par-tre gånger i hennes liv. Hon har aldrig sett febrig ut men jag kanske missar att hon har feber då jag inte tar tempen regelbundet?

Om han känns väldigt varm eller på något sätt ser febrig ut. annars inte. Har dock tänkt att jag kanske borde ha koll på hans normaltemp så ska nog tempa honom någon gång när han är pigg också, det har inte blivit av än.

Nu blir jag så nyfiken när både du och @astilbe och @Sofie_B pratat om att logga sovtider! Hur gör/gjorde ni och varför? ”Ska” man göra det? :)

Använder också appen Baby Tracker. Jag använder den för att jag helt tappat tidsperspektivet i amningsdimman (:o) samtidigt som John inte visar lika tydliga hungerssignaler. Så dels för att enkelt kunna se om det är dags för mat. Sen ville jag hålla koll på sömn och antalet blöjor för att kunna hålla koll på om något avviker från det normala. Tänker till exempel om vi skulle behöva söka vård och dom frågar om han kissat och bajsat som vanligt. Loggade jag inte det skulle jag inte ha en aning. :angel: Men håller dock med @FeatherCloud , det är lätt att bli lite manisk och stressad när något avviker från det normala, även fast man kanske har en nöjd bebis.

Jag försöker sälja lite. Det går ju typ inte? Säljer fina saker från polarn som ändå kostar en del nytt, för noll och inget. NOLL intresse. :down: Så nu tänker jag skänka bort dom till någon som kanske inte har råd att köpa kläder. Kostar ju ändå en hel del med allting som bebis behöver!

Samma här, försöker också sälja av, men intresset är ganska svalt. En del har jag fått iväg i alla fall.

Samma här, försöker också sälja av, men intresset är ganska svalt. En del har jag fått iväg i alla fall.

Ser förresten fram emot att börja sälja av syskonvagnen (som inte används pga två vagnhatande barn :grin:), MamaRoon, babysitter, gym, vagga osv som man samlat på sig och som tar så grymt med plats! Det mesta används inte längre...

@Sofie_B & @Evenstar
Tror det går i omgångar när det går bättre att sälja... upplevde som så iaf. Har lyckats sälja av allt utom strumpor. Vissa plagg krävde lite längre tid innan de blev sålt ibland. Men det är ju jättebra att skänka de som inte säljs, tänkt göra så med :)

Barnet sov till 5 :up: trots att jag matade med läckande nappflaska inatt och blötte ner både honom och babynest så vi fick klä av och slva om mitt i natten.
Jag har däremot legat vaken sen halv 3. :banghead::arghh::meh: Blir bra uppladdning för bröllop det här...

Sen gick sambon och kotten ut med vagnen så jag fick sova två timmar :heart Med andra ord lite gladare nu :D

Ha så kul på bröllopet!

Apropå det här med sömn.. det var ju någon här (tror att det var @Positron ?) som sa att god sömn föder god sömn. På John stämmer det verkligen. Igår blev sömnen halvdålig hela dagen pga febern och på kvällen var vi bortbjudna på middag så han kom i säng 22 istället för 21. Sen hade han svårt att somna så det tog en timme. Ändå vaknade han en timme tidigare än vanligt imorse, vilket innebär att han tappade 2 h nattsömn mot det normala. Detta mönster har varit återkommande med John, somnar han senare vaknar han tidigare (man skulle ju vilja tro att det skulle vara tvärtom) vilket innebär att han tappar rätt mycket sömn. Detta skapar lite av en stress för mig och gör att jag gärna vill hålla mig till hans rutiner. Det är ju dock inte alltid jag vill gå och lägga mig kl 21 och då tänker jag på er som nattar ännu tidigare. Hur gör ni om ni är borta på middag till exempel?

Ha så kul på bröllopet!

Apropå det här med sömn.. det var ju någon här (tror att det var @Positron ?) som sa att god sömn föder god sömn. På John stämmer det verkligen. Igår blev sömnen halvdålig hela dagen pga febern och på kvällen var vi bortbjudna på middag så han kom i säng 22 istället för 21. Sen hade han svårt att somna så det tog en timme. Ändå vaknade han en timme tidigare än vanligt imorse, vilket innebär att han tappade 2 h nattsömn mot det normala. Detta mönster har varit återkommande med John, somnar han senare vaknar han tidigare (man skulle ju vilja tro att det skulle vara tvärtom) vilket innebär att han tappar rätt mycket sömn. Detta skapar lite av en stress för mig och gör att jag gärna vill hålla mig till hans rutiner. Det är ju dock inte alltid jag vill gå och lägga mig kl 21 och då tänker jag på er som nattar ännu tidigare. Hur gör ni om ni är borta på middag till exempel?
Enkla svaret här: vi umgås inte båda två, med andra människor utanför hemmet, om kvällarna...

Tillägg: tack!

Och apropå att sömn föder sömn har jag bara märkt det från natt till dag, dvs att om han sover bra och länge på natten blir även dagssömnen bra. Ser inget mönster alls åt andra hållet tyvärr.

Ha så kul på bröllopet!

Jo det är riktigt att det är min upplevelse av sömn:)

De få gånger vi är iväg får hon sova i vagnen och om inte de funkar så provar vi famnen. Ofta vill hon ju vara med och är vaken lite mer men då är det vad det ät. Hela livet kan ju inte styras av bebis rutiner!

Småsjuk bebis här. Vaknade kl 23 och grät och snörvlade. Sprejade Physiomer i näsan, vilket först var helt hemskt enligt bebis, men sedan skönt när det lossnade även bak i svalget. Ingen feber iaf. Fick ligga högt med huvudet så somnade hon till slut.

Tidigt på morgonen fick hon diarré, bajsade två fulla blöjor på 20 minuter. Kunde iaf somna om efteråt.

Idag är hon lite mindre snörvlig men väldigt gnällig, ena ögat rinner lite men ser inte irriterat ut. Rengjort med kamomill-wipes. Nu sover hon med bröstet i munnen, och jag har fortfarande inte hunnit borsta tänderna ...

Det är väl därför det är så lätt att få billigt. Så onödigt att köpa nytt hela tiden när det finns så mycket fint begagnat, om alla köpte mestadels begagnat kunde vi spara miljön lite.

Bra att du skänker istället för att kasta!

Småsjuk bebis här. Vaknade kl 23 och grät och snörvlade. Sprejade Physiomer i näsan, vilket först var helt hemskt enligt bebis, men sedan skönt när det lossnade även bak i svalget. Ingen feber iaf. Fick ligga högt med huvudet så somnade hon till slut.

Tidigt på morgonen fick hon diarré, bajsade två fulla blöjor på 20 minuter. Kunde iaf somna om efteråt.

Idag är hon lite mindre snörvlig men väldigt gnällig, ena ögat rinner lite men ser inte irriterat ut. Rengjort med kamomill-wipes. Nu sover hon med bröstet i munnen, och jag har fortfarande inte hunnit borsta tänderna ...

Usch vad segt, krya på bebis!

Tack för alla svar om sömntider! Verkar som om G är ganska normal ändå :p

Jag började logga sömnen för ett par veckor sedan för att se om vi kunde se något mönster. Förutom nattsömnen så har vi kommit fram till att det är totalt oregelbundet när på dagen han sover :D Nu har jag fortsatt eftersom det dels är smidigt att hålla koll på när han senast sov (lätt att glömma bort tiden) och för att jag fortfarande försöker lära mig hur vi kan påverka hans sömn. Loggar dock bara sömn, inget annat, och struntar i de korta uppvaken på nätterna när han äter eftersom det är halvt i sömnen.

Usch.. blev ingen rolig dag här, lillan var lite bråkig imorse och vaknade tidigt men vi tänkte inte så mycket mer på det. Hon var glad igen under dagen sen efter en längre tupplur. Men nu efter senaste tuppluren kaskad spyr hon ner sig själv, sängen och mig... bajsar och fortsätter hulka några gånger efteråt också. Men ingen feber än.

Nu har hon somnat i min famn :heart ...blir att hålla koll hur det utvecklar sig, men sa till sambon direkt när hon spydde så mycket att jag tror hon är sjuk. Min lilla älskling:heart gud vad det känns i mamma hjärtat!

Usch.. blev ingen rolig dag här, lillan var lite bråkig imorse och vaknade tidigt men vi tänkte inte så mycket mer på det. Hon var glad igen under dagen sen efter en längre tupplur. Men nu efter senaste tuppluren kaskad spyr hon ner sig själv, sängen och mig... bajsar och fortsätter hulka några gånger efteråt också. Men ingen feber än.

Nu har hon somnat i min famn :heart ...blir att hålla koll hur det utvecklar sig, men sa till sambon direkt när hon spydde så mycket att jag tror hon är sjuk. Min lilla älskling:heart gud vad det känns i mamma hjärtat!

Usch, stackars liten! Känns som man går sönder lite. Lilla F har varit ganska ledsen idag och när hon snörvlar vill man ta alla hennes symtom bara hon blir frisk.

I början skrev jag ned mattider, hur länge hon ammade och när och hur länge hon sov för att försöka hantera den nya tillvaron och se eventuella mönster. Skrev ned timmarna i ett vanligt dokument. :) Fick dock inte ut något av det personligen, jag var och är lika förvirrad iaf!
Jag använder en app iallafall, det finns nog flera olika, men min heter Baby tracker. Man kan logga allt! Mat (mängd och tid), sovtider, blöjbyten, lek, vikt och längd, magtid! Men då skulle iallafall jag bli galen och inte hinna ens titta på bebis, så jag nöjer mig med mat och sömn. Sen kan man få ut statistik/snitt, och diagram och grejer :p

Ganska intressant, men lätt att gå till överdrift! Jag har loggat ett par perioder sen han föddes, ibland känns det värre om jag"ser" mha appen att han sover lite, än om jag bara upplever det och inte räknar efter, så då brukar jag pausa igen. Nu är det mest för att se om vår tidsomläggning har effekt eller inte :)
Använder också appen Baby Tracker. Jag använder den för att jag helt tappat tidsperspektivet i amningsdimman (:o) samtidigt som John inte visar lika tydliga hungerssignaler. Så dels för att enkelt kunna se om det är dags för mat. Sen ville jag hålla koll på sömn och antalet blöjor för att kunna hålla koll på om något avviker från det normala. Tänker till exempel om vi skulle behöva söka vård och dom frågar om han kissat och bajsat som vanligt. Loggade jag inte det skulle jag inte ha en aning. :angel: Men håller dock med @FeatherCloud , det är lätt att bli lite manisk och stressad när något avviker från det normala, även fast man kanske har en nöjd bebis.

Tack för svaren! :) Kände mig stendum (och uråldrig :p) när jag insåg att det finns appar för det - det är helt självklart att det finns (vilka appar finns inte, liksom :p) men jag hade inte ens tänkt tanken :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 867
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka