Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant sömndiskussion! Har funderat mycket på sömn senaste tiden... Kvällarna är jättekrångliga för tillfället. Och vi har gått från 12 timmars nattsömn (med matpauser) till 8 på ett par veckor. 8 känns lite lite.
Ni som lägger bebis vid en speciell tid, är det ni som har valt tiden, eller är det bebis? Det går att få L att somna, men hon vaknar igen. Somnar för natten när hon själv tycker det passar. Igår kl 23, tidigare runt 20...
Det är nog ett val i symbios tror jag. Bebis orkar generellt inte vara uppe efter läggningstid, även om en dagstupplur skulle förskjutas senare innebär det oftast bara att sista vakenperioden blir kortare, ibland bara en halvtimme, och uppvak efter nattning händer i princip aldrig, och gör det det så somnar han om med flaska.

Har dålig koll på hur gammal din bebis är @soom ? En period, kanske tidigt i maj var kotten svårnattad trots att han var trött, gick liksom in i andra andningen och blev stimmig och ville leka efter sista flaskan. Det gick över på en vecka eller två, så hoppas på bättring hos er också snart!

:D
Kvällar är svåra med (små) barn tycker jag. Om det gåt bra har i värt fall mest berott på tur, och inte sällan haft konsekvenser som kunnat sträcka sig i ett par dagar. Det är få saker av de få gemensamma saker vi har som jag varit/är så motiverad för att vi chansat.
Ja det är ju alltid en avvägning om det är värt det eller inte. Men numera är det nog mer mig det hänger på. När sonen var i sin period med urtidiga morgnar och många uppvak var det annorlunda, då kunde det ställa till det för oss alla i 3-7 dagar:banghead:

Senast ändrad:
Men fy sjutton! Stackare! :(
Ja detta är genomvidrigt:arghh: kan inte bestämma mig för om det är värre eller lika illa som när jag fick en inflammerad tandrot som var inkapslad i en rotfyllning. Men förlossningen kommer långt ner på listan i jämförelse.
Blä.

Senast ändrad:
Ja det är ju alltid en övervägning om det är värt det eller inte. Men numera är det nog mer mig det hänger på. När sonen var i sin period med urtidiga morgnar och många uppvak var det annorlunda, då kunde det ställa till det för oss alla i 3-7 dagar:banghead:

... och så säger folk att ”jamen det där gick ju bra (varför tvekade ni för era pipsillar)” bara för att ungen inte gråter sig igenom vad-det-nu-var... och så sliter man sitt hår dagen/dagarna efter :p

... och så säger folk att ”jamen det där gick ju bra (varför tvekade ni för era pipsillar)” när ungen inte gråter sig igenom vad-det-nu-var :p
Ja det var en väldigt jobbig period för oss för folk ifrågasatte varför vi till slut tackade nej till allt (även när bara en av oss skulle iväg för vi var så slutkörda att vi inte kunde missa ens ett par timmar av den sömnen vi kunde få). Det gick liksom inte att förklara konsekvenserna för någon som aldrig varit med om det. Så där miste vi större delen av vår bekantskapskrets för det var någon:angel: som till slut lackade ur på alla "det är väl bara..."-kommentarerna.

Båda tjejerna hostar något enormt. Vakna hela nätterna av hostande. Hoppas verkligen att det släpper nu när vi kommer hem från Öland.

Hur gör ni när bebis har hosta?

Ja det var en väldigt jobbig period för oss för folk ifrågasatte varför vi till slut tackade nej till allt (även när bara en av oss skulle iväg för vi var så slutkörda att vi inte kunde missa ens ett par timmar av den sömnen vi kunde få). Det gick liksom inte att förklara konsekvenserna för någon som aldrig varit med om det. Så där miste vi större delen av vår bekantskapskrets för det var någon:angel: som till slut lackade ur på alla "det är väl bara..."-kommentarerna.

Det var rätt av ”någon” tycker jag :D

Idag har sambon och lilla A varit på ”pappsamtal” på BVC. Det är tydligen ny rutin från årsskiftet i vårt län. Har era partners erbjudits det? :) Edit: och har de i så fall tyckt att det varit bra?

Dubbel-fy-sjutton! (Fy trettiofyra?). Hoppas kiron kan trolla! :heart
Det kunde hen inte:( när jag var där i slutet av förra veckan fick jag höra att jag då blivit så rak och jämn att nu behövdes det byggas muskler och bara besök för att rätta till små snedheter som kommer på vägen. Idag var det ett väldigt bekymrat ansikte jag mötte. Det var så krampat i ryggen att hen knappt kunde göra något, fick ett par övningar och en ny tid på fredag.
Sängen skulle komma på onsdag men de ringde nyss och ändrade till måndag.
Allt händer alltid samtidigt:down:

Idag har sambon och lilla A varit på ”pappsamtal” på BVC. Det är tydligen ny rutin från årsskiftet i vårt län. Har era partners erbjudits det? :) Edit: och har de i så fall tyckt att det varit bra?
Vilken bra grej!
Inte hört om något sådant men mitt landsting ligger ständigt efter.
Tyckte pappan att det var bra?

Lite sen på tråden men @Sofie_B och @Evenstar har ni testat att sälja på tradera. Har sålt massa där. La ut för 1 kr styck o vissa grejer drog iväg och andra inte. Men ska man ändå skänka bort det annars så behöver man ju inte dra in några större summor på allt liksom. Upplever att märkeskläder är lätt att sälja där.

Jo det är mest där jag lägger ut. Men tycker att även om man tittar på andra annonser (tex kortast tid kvar el liknande) så är det många som inte har några bud alls trots fina kläder och lågt pris. Ibland går det ju om man kör om annonsen en gång eller tre, beror ju på hur mycket man orkar mecka.

Idag har jag också fått smaka på den där sömnbristen :cautious: Har varit ganska bortskämd innan och får oftast sova rätt bra. Inatt blev det först rätt sent, gick inte och la mig förrän närmre tolv och sen googlade jag klänningar till klockan var närmre ett. Sen fick jag gå upp med L vid 4, hon låg och vred och vände och sparkade och fäktade. Trodde hon behövde bajsa men det kom aldrig något. Vid 5 vaknade storebror också :down: Ovanligt tidigt även för honom. Hans är ledig från förskolan nu dessutom, annars brukar jag kunna sova med L på dagen om jag behöver. Men han verkar lite loj idag, vill mest mysa i soffan vilket inte är likt honom, så undrar om det är något på gång där. Jag lyckades i alla fall få dem att sova samtidigt innan så jag fick en powernap :p Det tackar jag för. Enligt min Fitbit har jag totalt sovit 3 h 34 min sen jag somnade inatt.

Vår unge sover fortfarande bra på nätterna, alldeles oavsett hur dagssömnen har varit. Visst kan hon vara svårsövd och somna sent ibland, men de nätterna sover hon nästan alltid länge. Idag vaknade bebis och pappa kl 9 (jag själv gick upp 07:30). Ren generellt är hon en oerhört lättsam unge - om jag sätter henne i sin stol så hon kan sitta och pilla själv med sina leksaker i säkert en halvtimme. Vänner till oss var här i helgen med sin 11-månaders som är lite tvärt om: han har krävt nästan konstant underhållning sedan han bara var några månader gammal, och är fortfarande sådan. Detta gör helt ärligt att jag bävar lite för att skaffa fler barn. Jag är ju van vid en bebis som sover bra och är väldigt självständig. Det är jätteskönt och jag känner mig oerhört privilegierad som kan fortsätta ha ett väldigt aktivt "eget liv" samtidigt som vi har en bebis. Jag trodde nog att förändringen skulle bli större med barn, men jag har fortfarande ett stort behov av egentid och att få ägna mig åt mina egna intressen och inser att jag skulle må väldigt dåligt utan att kunna göra det. Skäms nästan lite för att skriva så. Givetvis älskar jag mitt barn över allt annat men att ha det som vi har det nu är helt optimalt för mig. Hur känner/tänker ni kring egentid? Ska man kanske nöja sig med ett barn om det är viktigt för en? Vi vill gärna ha syskon, ffa för hennes skull, men jag är ganska rädd för att förlora den fantastiska balans som jag känner att vi har nu.

Vår unge sover fortfarande bra på nätterna, alldeles oavsett hur dagssömnen har varit. Visst kan hon vara svårsövd och somna sent ibland, men de nätterna sover hon nästan alltid länge. Idag vaknade bebis och pappa kl 9 (jag själv gick upp 07:30). Ren generellt är hon en oerhört lättsam unge - om jag sätter henne i sin stol så hon kan sitta och pilla själv med sina leksaker i säkert en halvtimme. Vänner till oss var här i helgen med sin 11-månaders som är lite tvärt om: han har krävt nästan konstant underhållning sedan han bara var några månader gammal, och är fortfarande sådan. Detta gör helt ärligt att jag bävar lite för att skaffa fler barn. Jag är ju van vid en bebis som sover bra och är väldigt självständig. Det är jätteskönt och jag känner mig oerhört privilegierad som kan fortsätta ha ett väldigt aktivt "eget liv" samtidigt som vi har en bebis. Jag trodde nog att förändringen skulle bli större med barn, men jag har fortfarande ett stort behov av egentid och att få ägna mig åt mina egna intressen och inser att jag skulle må väldigt dåligt utan att kunna göra det. Skäms nästan lite för att skriva så. Givetvis älskar jag mitt barn över allt annat men att ha det som vi har det nu är helt optimalt för mig. Hur känner/tänker ni kring egentid? Ska man kanske nöja sig med ett barn om det är viktigt för en? Vi vill gärna ha syskon, ffa för hennes skull, men jag är ganska rädd för att förlora den fantastiska balans som jag känner att vi har nu.

Vår första var (och är ;)) en sån där intensiv unge som vill bli road konstant. L är väldigt smidig i jämförelse, med henne hinner jag ju laga mat tex. Men hon kan också vara krävande och tålamodsprövande ibland. Men samtidigt är det en sån kort period som det är just såhär (även om det inte känns så när man är uppe i det). Men visst är det så att med två barn blir det (ännu) mindre egentid. Just nu existerar inte egentid, det är när man får duscha typ :p Men då har vi ju tätt emellan. De kommer ju behöva omsorg även när de är större men jag tycker också det blir lättare och roligare när de är ur småbarnsåren. En del väntar ju ganska många år med fler barn just så att det första hinner bli mer självständigt.

Vår första var (och är ;)) en sån där intensiv unge som vill bli road konstant. L är väldigt smidig i jämförelse, med henne hinner jag ju laga mat tex. Men hon kan också vara krävande och tålamodsprövande ibland. Men samtidigt är det en sån kort period som det är just såhär (även om det inte känns så när man är uppe i det). Men visst är det så att med två barn blir det (ännu) mindre egentid. Just nu existerar inte egentid, det är när man får duscha typ :p Men då har vi ju tätt emellan. De kommer ju behöva omsorg även när de är större men jag tycker också det blir lättare och roligare när de är ur småbarnsåren. En del väntar ju ganska många år med fler barn just så att det första hinner bli mer självständigt.

Så känner jag, att jag vill vänta lite med en ev tvåa. Men samtidigt verkar ”alla” tycka att man ska ha dem tätt så att de får utbyte av varandra. Och det är klart att det måste vara kul för barnet med ett syskon rätt nära i ålder. Detta är verkligen motstridigt för mig och jag känner mig egoistisk som gärna skulle ha iaf 3 men gärna uppåt 4-5 år mellan syskon som det känns nu.

Har ni bjudit många? Hoppas att de värsta flyttbestyren är över snart så att ni hinner landa lite och inte behöver känna namngivningen som ett stressande måste! Det viktigaste är ju trots allt inte vad som bjuds utan att träffas och fira lilla F! :)

Jag har inte ens exakt koll på det. :P Men cirka 25 st så behövs inte så mycket mat. Och det har du helt rätt i!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 867
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka