Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi borde nog också ta och gifta oss... Både pga kotten, samt att vi ju köpte hus förra året. Sen behöver vi nog lite juridisk rådgivning nu eller i framtiden iom att jag kommer ärva/ta över släktgårdarna en dag, så någon form av äktenskapsförord behövs nog..
Det hamnar väl som allt annat på listan som heter "det får vi ta tag i sen"...

Värmen + sele är ju inte den roligaste kombinationen! Men vi bär på ändå, grannarna frågade förvånat om vi inte har någon vagn :D (och nej, det har vi inte :p)

Vi har ju faktiskt en vagn, men den står mest :p Den är inte så poppis längre. L vill bara vara nära nära. Och bara mamma.

Gud så trött jag är på den här värmen nu..! Värmen i sig, dagtid, klarar vi iofs ganska bra. Kotten sover bra i vagnen och vi har en del skugga på tomten. Men natten! Ljuset går ju i vanliga fall hantera med mörkläggningsgardin, men nu när det är så orimligt varmt behöver vi ha lite öppet på hela övervåningen, och får antingen tampas med ljuset eller en rullgardin som slår i vinden och väcker bebis... :arghh:

Tror vi behöver investera i någon form av fläkt eller ac istället. Hur gör ni andra?

Idag är luften iallafall kall för första gången på vet inte hur länge, och det känns faktiskt riktigt skönt!

Här är fläkten igång hela dagarna... har lite tur att solen ligger på sovrummet på morgonen men inte kvällen, så de hinner svalna ganska bra till läggdags :) sen har vi rullgardin som mörklägger väldigt bra och fönstret lite på glänt för att få in luft å svalka mer. Även balkongen öppen så mycket det går under dagarna, enda nackdelen att grannarna röker så får stänga till och från.

Ja visst är det skönt med bara 18 grader idag :rofl:

Här är fläkten igång hela dagarna... har lite tur att solen ligger på sovrummet på morgonen men inte kvällen, så de hinner svalna ganska bra till läggdags :) sen har vi rullgardin som mörklägger väldigt bra och fönstret lite på glänt för att få in luft å svalka mer. Även balkongen öppen så mycket det går under dagarna, enda nackdelen att grannarna röker så får stänga till och från.

Ja visst är det skönt med bara 18 grader idag :rofl:
Ja, morgonsol hade varit bättre, här är det istället sol på sovrummet från 15 till solnedgång... Blir som en bastu även om vi har neddraget och stängt dit hela efter dagen ”som man ska”... :crazy:
Men ja, jag njuter av den svala luften, även om det är lite ovant att frysa! :D

Föräldragruppen verkar okej. Kommer ha nästa träff om 1,5 vecka cirka och sedan uppehåll för sommaren. Får se om man hittar på något däremellan. Gruppen är ganska liten med bara 3 andra mammor där idag, med en fjärde mamma som var borta. Bara en bebis var i Felicias ålder, de andra två var bara 5-7 veckor.

Mindre trevligt är att jag har fått ett sår på ena bröstvårtan som blöder. Har gjort ont i flera dagar men idag kräktes lilla F en stor blodklump på mattan mitt framför de andra föräldrarna. Först blev jag förskräckt men hittade sedan ett stort sår på höger bröst. Bra intryck vi gjorde där iaf. :up::meh: Nu ska jag köpa amningsnapp och MultiMam-kompresser. Hoppas det kommer gå bra med amningsnappen medan bröstet läker bara!

Angående värmen vädrar vi ut med korsdrag nästan hela dagarna så sovrummet är okej svalt till kvällen. Lilla F sover bara i blöja och tunn bambufilt och verkar då inte besvärad. På dagarna är det besvärligare med bara ett någorlunda svalt rum.

Vi får se hur det blir i nya huset, om vi måste satsa på någon kylanläggning.

Föräldragruppen verkar okej. Kommer ha nästa träff om 1,5 vecka cirka och sedan uppehåll för sommaren. Får se om man hittar på något däremellan. Gruppen är ganska liten med bara 3 andra mammor där idag, med en fjärde mamma som var borta. Bara en bebis var i Felicias ålder, de andra två var bara 5-7 veckor.

Mindre trevligt är att jag har fått ett sår på ena bröstvårtan som blöder. Har gjort ont i flera dagar men idag kräktes lilla F en stor blodklump på mattan mitt framför de andra föräldrarna. Först blev jag förskräckt men hittade sedan ett stort sår på höger bröst. Bra intryck vi gjorde där iaf. :up::meh: Nu ska jag köpa amningsnapp och MultiMam-kompresser. Hoppas det kommer gå bra med amningsnappen medan bröstet läker bara!

Aj! Hoppas på snabb läkning!

Men du låter försiktigt positiv om föräldragruppen i alla fall :). Vad gjorde ni?

Idag har varit den konstigaste dagen på länge. Tur att den snart är slut, och på’t igen imorgon när alla är lediga och flaggar för att fira lilla A:s tremånadersdag!

Idag har varit den konstigaste dagen på länge. Tur att den snart är slut, och på’t igen imorgon när alla är lediga och flaggar för att fira lilla A:s tremånadersdag!
Konstig låter inget vidare... på vilket sätt, om du vill berätta? :)
Hoppas det blir bättre imorgon, tänk att även trådens minsting (visst är det så? Eller glömmer jag någon? :o ) passerar de magiska tre månaderna! :D

Kotten sov ju kasst inatt med mycket oro och gnäll, och lika dåligt, eller iallafall kort, hela förmiddagen. Ganska glad ändå dock. Så på eftermiddagen när vi träffades hemma hos en i föräldragruppen slocknade han tillslut rakt uppochner i min famn, där han "satt" på min underarm med ryggen mot mitt bröst. Helt utan ett pip. Normalt sett börjar han alltid gråta tillslut så jag får gå ut och lägga i vagnen, men inte idag. Sov sen en dryg timme i famnen, vilket var ett bra tag sen - mysigt!

Lika trött vid nattning, eller om det berodde på den svalare luften, men han slocknade på tio minuter :up:

Aj! Hoppas på snabb läkning!

Men du låter försiktigt positiv om föräldragruppen i alla fall :). Vad gjorde ni?

Tack! Vi samtalade om lite av varje, under ledning av barnmorska.

Vad har du haft för konstig dag? Grattis i förskott till lilla A!

Vår dag har inte varit konstig men däremot fullsmockad. Ska bli skönt imorgon när alla är hemma och vi inte har några tider att passa.

Hm, ja vi får kanske köpa det också. Jag som var så nöjd med rullgardinen från ikea som verkligen totalsläcker rummet! Men räknade inte med värmebölja...
Alternativet blir nog en fläkt som kan blåsa in sval luft från hallen utanför som håller betydligt vettigare temperatur.

Precis så, så man får välja lite mellan pest eller kolera :p
Jag kom på att vi ju hade problem med fladdrande rullgardiner i vår förra lägenhet som var som en bastu. Silvertejp tjänade som tillfällig lösning och byttes sedan ut mot självhäftande kardborrband, inga fönsterkarmar man var direkt rädd om där inte:angel:

Ja, ni har väl respit med att prata fritt hemma ett tag till än - sedan börjas det ;). Utöver det allmänna informationsläckaget hann femåringen till exempel slå i personalen att det var i december som lilla A skulle komma, men det är i och för sig lindrigt jämfört med bekantas barn som berättade för hela barngruppen och personalstyrkan att ”pappa tejpar upp mamma på väggen” :rofl: (Men visst får ni fortsätta säga Mi-mi ändå? Min lillasyster fortsatte att kallas min yngsta storebrors smeknamn på henne upp till tonåren typ :D. Han heter för övrigt själv fortfarande sitt eget ”smeknamn” i familjen och de sociala kretsar han delar med oss ;) Men det låter i alla fall som att ni valt ett bra namn som kan uttalas av en tvååring, min stackars femåring kan fortfarande inte uttala sitt namn så att utomstående förstår. Av det lärde vi oss att ge lilla A ett namn utan R, och speciellt inte R i en svår konsonantkombination :meh:
Mannen envisas med att kalla unghunden "pillesnoppen". Jag kan komma på ett antal väldigt olyckliga saker ett barn kan säga på dagis innehållande detta fina smeknamn... :nailbiting:

Jag gillar anonyma efternamn! :D (har det ju själv, men resten av familjen kör på det unikare spåret ;))

Min äldsta sa aldrig sitt namn innan han började på förskolan, trots relativt lätt namn (han började när han var 2,5). Men efter förskolestarten var det som att det gick upp för honom vad namnet var till för - eller om det bara var åldern (någon gång måste de ju säga sitt eget namn liksom :p).

Det kanske är för att slippa smeknamnet som min bror drar utomlands så ofta alltså :idea: - det eller flyttar verkar ju vara de strategier som gäller då :D

Jupp, mycket service blir det! Men jag hade det också väldigt mysigt :)

Idag hoppas jag att någon förskolekompis ska vilja spontanhänga lite - våra besökare som skulle komma vaknade med vattkoppor så dem vill vi inte träffa, och då passade äldsta på att önska att få stanna på fritids så länge som möjligt. Mellans förskola stänger däremot vid tolv eftersom det är röd dag imorgon, så honom måste vi roa!

Jag fick inga rumsrena bilder i huvudet av tejpkommentaren :rofl:, men föräldrarna förnekar ;)
Men visst är det skönt att själv välja hur mycket man vill synas här i livet? Det ska mycket till för att jag ska vilja byta bort mitt efternamn! Många är det som dumförklarat min man för att han tog mitt efternamn:meh: (hans var inte särskilt ovanligt men inget -sonnamn).

Ja nu har du allt luskat ut anledningen till alla mina flyttar:laugh:

Hardcore att köra helt utan vagn! Jag älskar både sele och vagn. Bär man i selen och har vagnen med så kan man ha mycket packning med sig:up:
Och jag föredrar helt klart selen när de är stora/stabila nog att åka på ryggen. Jag tycker att man blir rätt hämmad av att ha dem på magen. Jag har ganska små hundar och ett barn som hela tiden behöver assistans på sin nivå med typ kläder och då är det värdelöst att ha en klump på magen. Och så blir det tungt på ett annat sätt än att ha dem på ryggen.

Gud så trött jag är på den här värmen nu..! Värmen i sig, dagtid, klarar vi iofs ganska bra. Kotten sover bra i vagnen och vi har en del skugga på tomten. Men natten! Ljuset går ju i vanliga fall hantera med mörkläggningsgardin, men nu när det är så orimligt varmt behöver vi ha lite öppet på hela övervåningen, och får antingen tampas med ljuset eller en rullgardin som slår i vinden och väcker bebis... :arghh:

Tror vi behöver investera i någon form av fläkt eller ac istället. Hur gör ni andra?

Idag är luften iallafall kall för första gången på vet inte hur länge, och det känns faktiskt riktigt skönt!

Vi köpte en ac till övervåningen, då vår luftvärmepump inte når upp till övervåningen. Det är nog den bästa investering vi gjort :love:

Spädbarnsmassage idag, samt 4 månaders kontroll och sista dosen Rota.
Jag finner det ganska roligt att följa utvecklingen och jämföra mina barn (man ska aldrig jämföra barn, men det är roligt att se hur lika men ändå så olika dom är).

Havanna, december 2015, 49cm och 3600g.
4 månader, 65.2cm och 7390g

Ronja, februari 2018, 55cm och 4485g
4 månader, 65cm och 7270g

Det var sista föräldragruppen idag, spädbarnsmassage. 7 barn, alla födda i februari. Ronja är den enda som snurrar runt. Det blev inte mycket till massage på henne, hon virvlade mest runt i sin egna takt.

Vi pratade lite om mat och hur vi ska göra där. Så vi kommer endast smaka på fingret och sedan vänta till 6 mån ålder. Inte ge något annat innan. Ingen som helst hets att vi ens behöver låta henne smaka, jag tycker så mycket om detta bvc. har valt privat regi och har flyttat över Havanna dit med, för ett tag sedan.
Förra bvc hetsade enormt om mat vid 4 månader. Havanna slutade helt äta ersättning, så fort hon fick smaka vanlig mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 870
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka