Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror vi behöver investera i någon form av fläkt eller ac istället. Hur gör ni andra?

Vi har luftvärmepumpar uppe och nere som vi kör som AC, den på nedervåningen gav upp, upptäckte att det droppade från innerdelen för 2 veckor sen så nu är den utbytt mot en som kyler lite väl bra om man frågar mig som är en fryslort och som ska vara testad för riktigt kalla vintrar så vi kanske slipper frysa ihjäl i vinter :D vi har ju kamin som vi har som huvudvärmekälla på vintern och så varmvatten via solpaneler på sommaren men blir skönt att kunna köra luftvärmepumpar som extra när det är riktigt kallt och på nätterna

Men varför flyttar ni? Är ni oense?

Nej, vi var ense tidigare då vi behöver större. Men nu har jag fått kalla fötter och kände att vi rusade in i det lite, när jag var i bebisdimma och inte kunde tänka klart. Min man har sagt att vi självklart flyttar om någon av oss inte skulle trivas där, så jag får väl ge det en tid och hoppas hitta fler fördelar med tiden.

Min bebis tycker inte om sele :cry:
Provat några olika men absolut inte.

Jag som tycker om selen :love: bar Havanna mängder. Men här går det inte, men vagnen gillas som tur är.

Har nu bestämt mig för att sälja min sele. Vill egentligen inte, men vill inte Ronja bli buren, varför ska jag då ha den?

Men hur gör du med packning vid ryggbärande? Axelremsväska? 10 tygpåsar? En dramaten? Kundvagn från ica? :p:D

Vi har blivit med tre vagnar: en terrängvagn med bästa gunget jag sett hos en barnvagn. Vi har kört med den rätt ut i skogen utan större problem:angel: en liten vagn som vi köpte inför en längre resa, den är helt fantastisk! Används i stan och när vi är iväg. Och så syskonvagnen som vi då nyligen kunnat börja använda och den är väldigt skön att ha när vi ska gå längre promenader när båda barnen ska med. Tvååringen får gå hur mycket han vill men då tar vi oss inga längre sträckor. Han har så mycket han måste greja med... och så älskar han att sitta bredvid lillasystern! Men selarna är alltid med och sonen ber ofta om att få åka på ryggen:heart
Hade vi inte haft hund och hyfsat tätt mellan barnen hade det nog sett helt annorlunda ut!

Och som tillägg: de där knäböjen med spikrak rygg, jag är imponerad! Min kropp är nog inte riktigt där:grin:

Har som sagt mest burit på magen så då fungerar ryggan fint! Annars tar jag ryggan i handen (fungerade bättre med den ryggsäck jag hade när de andra var små, den nuvarande är lite för stor). Men självklart äger jag också en dramaten, till sambons fasa :D. (Och jag börjar undra om du är synsk för vid ett tillfälle när jag hämtade ut paket - den gången dock utan bebis och barn - blev jag faktiskt tvungen att ”låna” en kundvagn från Ica för att alls kunna ta mig hem :o. Jag är regelbundet för optimistisk när jag ska hämta ut postpaket, har blåmärken över hela ena låret för tillfället av precis den anledningen :meh: ).

Våra var inte heller så effektiva gångare i tvåårsåldern, men vi har rätt nära till ”allt” och ingen hund så de behövde liksom inte följa med på några längre promenader. Här finns lekplatser på varje gård. Till centrum (och tåg och buss) hade vi då 500 m (nu 600 :D), ungefär samma till förskolan (nu ännu närmare). Strand/bad inom samma radie också. Vid behov har vi lyft upp den och burit löst en liten bit.

(Från lite efter 3 har de börjat utveckla förmågan att gå på ett vettigt sätt men jösses vad man får ”bära” dem mentalt i början (lyssna på att de inte orkar, prata massa strunt så att de glömmer att de går, leka fram dem meter för meter), då är det nästan lättare att släpa på dem fysiskt :D (tack till högre makter för att de kan cykla en del när underlaget tillåter!). Nu är båda tillräckligt stora för att gå alla vardagssträckor utan att kommentera det och i höstas vandrade vi en kuperad sexkilometerssträcka med viss framgång :banana: :D.)

Knäböjen blir inte alltid så eleganta, men man kan alltid fuska sig upp med ett ben i taget i värsta fall :D. Jag hoppas att er säng kommer oväntat tidigt och att dina och fysioterapeutens insatser gör att du slipper ha ont snart! :heart

Nej, vi var ense tidigare då vi behöver större. Men nu har jag fått kalla fötter och kände att vi rusade in i det lite, när jag var i bebisdimma och inte kunde tänka klart. Min man har sagt att vi självklart flyttar om någon av oss inte skulle trivas där, så jag får väl ge det en tid och hoppas hitta fler fördelar med tiden.

Jag hoppas att det blir bra med tiden :heart. Jag hade ont i magen när vi flyttade från vår av mig högt älskade lägenhet till vårt nya hus, trots att det låg ett stenkast bort fågelvägen, är precis samma typ av hus som det som lägenheten låg i, det verkligen fanns rationella (utrymmes)skäl att flytta, jag verkligen gillade huset också och lägenheten såldes till en bekant som vi visste skulle ta väl hand om den (;)), så jag känner med dig!

Min bebis tycker inte om sele :cry:
Provat några olika men absolut inte.

Jag som tycker om selen :love: bar Havanna mängder. Men här går det inte, men vagnen gillas som tur är.

Har nu bestämt mig för att sälja min sele. Vill egentligen inte, men vill inte Ronja bli buren, varför ska jag då ha den?

Preferenser kan ju ändras :)

Men visst, det finns ingen anledning att behålla saker man inte har användning av om man inte tror att man kommer att få användning av dem framöver! Jag känner ett sådant lugn den här gången i att allt som lilla A växer ur/växer ifrån, och som vi inte vill behålla av nostalgiskäl, kan vi lugnt sälja av eller skänka vidare - efter äldsta sparade vi allt och efter mellan har vi sparat sedan vi bestämde oss för att det skulle bli ett barn till, men nu kommer förråden förhoppningsvis minska. Jag längtar väldigt efter att lilla A lär sig sitta så att vi kan sätta ut den bakåtvända stolen i bilen till exempel, just nu förvaras den på ett olämpligt ställe :meh:

Kagv
Preferenser kan ju ändras :)

Men visst, det finns ingen anledning att behålla saker man inte har användning av om man inte tror att man kommer att få användning av dem framöver! Jag känner ett sådant lugn den här gången i att allt som lilla A växer ur/växer ifrån, och som vi inte vill behålla av nostalgiskäl, kan vi lugnt sälja av eller skänka vidare - efter äldsta sparade vi allt och efter mellan har vi sparat sedan vi bestämde oss för att det skulle bli ett barn till, men nu kommer förråden förhoppningsvis minska. Jag längtar väldigt efter att lilla A lär sig sitta så att vi kan sätta ut den bakåtvända stolen i bilen till exempel, just nu förvaras den på ett olämpligt ställe :meh:
jag har hett bortvalt allt 50-68 till en kompis som fick barn i dagarna. Dock ett akutsnitt i 33+3 så de är på neo i 2v.
Hon fick även banynestet och lite sådant.

Så kommer sälja/ge bort/slänga direkt denna gång.

Men selen tycker jag väldigt mycket om. Med Havanna hade vi inte ens vagnen med till Öland hennes första sommar. Det måste vi ha denna. Kommer bli trångt med hund, 2 barn, 2 vuxna vagn och packning för 3v i bilen...

Hoppas flytten ändå blir bra! @Heulwen Förstår precis känslan av kalla fötter, jag hade det när vi lämnade vår hyresrätt till förmån för huset förra hösten, men tror mest det var symptom på att jag var trött, stressad och kände att livet höll på att totalförändras. Idag vill jag inte bo någon annanstans!
Och som din man säger, ni kan alltid flytta igen om det ändå känns helfel efter ett tag.

Kottens mage är inte glad över att vi tagit bort minifomen. Var osäker på hur mycket nytta den gjorde men efter tre superknöliga nätter där han kämpat massor för att prutta, och behov av pysventil på dagen känner jag att han nog ändå varit hjälpt av den...

Tycker ju samtidigt han är så stor nu att han kanske borde få ordning på magen ändå om han bara vänjer sig, och velar dessutom huruvida vi borde testa bifibaby som jag också hört mycket bra om.. Dessa dilemman! :p

Babysittern är för övrigt inte jättepopulär här hemma längre, det är bara pyttebebisar som sitter bakåtlutade, hävdar kotten :D
IMG_20180606_183610.webp

Ja verkligen! :D han är riktigt stark när det gäller att inte trilla bakåt, men det är såklart svårare att inte falla ihop framåt som en fällkniv :p Tror dock inte det är så långt borta att han sitter själv.

Härligt! Det är så mycket smidigare när man kan sätta ifrån sig dem sittande :)

Kottens mage är inte glad över att vi tagit bort minifomen. Var osäker på hur mycket nytta den gjorde men efter tre superknöliga nätter där han kämpat massor för att prutta, och behov av pysventil på dagen känner jag att han nog ändå varit hjälpt av den...

Tycker ju samtidigt han är så stor nu att han kanske borde få ordning på magen ändå om han bara vänjer sig, och velar dessutom huruvida vi borde testa bifibaby som jag också hört mycket bra om.. Dessa dilemman! :p

Vi har inte vågat ta bort Mini-fånen ännu, märkt att lilla F fortfarande blir bökig om vi glömmer den några gånger.

Jag tror nog att det kommer att bli bra bara ni får landat i det nya! Och om inte verkar ni ju redan vara öppna för att göra något åt det så att ni inte blir fast bara för att.

Har som sagt mest burit på magen så då fungerar ryggan fint! Annars tar jag ryggan i handen (fungerade bättre med den ryggsäck jag hade när de andra var små, den nuvarande är lite för stor). Men självklart äger jag också en dramaten, till sambons fasa :D. (Och jag börjar undra om du är synsk för vid ett tillfälle när jag hämtade ut paket - den gången dock utan bebis och barn - blev jag faktiskt tvungen att ”låna” en kundvagn från Ica för att alls kunna ta mig hem :o. Jag är regelbundet för optimistisk när jag ska hämta ut postpaket, har blåmärken över hela ena låret för tillfället av precis den anledningen :meh: ).

Våra var inte heller så effektiva gångare i tvåårsåldern, men vi har rätt nära till ”allt” och ingen hund så de behövde liksom inte följa med på några längre promenader. Här finns lekplatser på varje gård. Till centrum (och tåg och buss) hade vi då 500 m (nu 600 :D), ungefär samma till förskolan (nu ännu närmare). Strand/bad inom samma radie också. Vid behov har vi lyft upp den och burit löst en liten bit.

(Från lite efter 3 har de börjat utveckla förmågan att gå på ett vettigt sätt men jösses vad man får ”bära” dem mentalt i början (lyssna på att de inte orkar, prata massa strunt så att de glömmer att de går, leka fram dem meter för meter), då är det nästan lättare att släpa på dem fysiskt :D (tack till högre makter för att de kan cykla en del när underlaget tillåter!). Nu är båda tillräckligt stora för att gå alla vardagssträckor utan att kommentera det och i höstas vandrade vi en kuperad sexkilometerssträcka med viss framgång :banana::D.)

Knäböjen blir inte alltid så eleganta, men man kan alltid fuska sig upp med ett ben i taget i värsta fall :D. Jag hoppas att er säng kommer oväntat tidigt och att dina och fysioterapeutens insatser gör att du slipper ha ont snart! :heart
Nu vann du faktiskt lite häftighetspoäng hos mig om du redan har en dramaten:D men vem har inte lånat hem en kundvagn liksom?! Det var något jag trodde alla gjorde lite då och då:rofl:

Det låter som att du har logistiken väl ordnad för småbarnslivet:up: en annan var ju inte lika smart när det skulle väljas ny bostad:cautious: långa och branta backar åt alla håll och inga affärer, skolor och sådana saker på gångavstånd. Men det finns så klart andra fördelar:)

Det gick smidigare med gå själv-promenader vid 18 månaders ålder än nu. Då ville han ju bara framåt! Nu vill han allt. Hela tiden!:grin: Ser fram emot den kuperade sexkilometarn:D men jag är glad att han gillar att åka i selen på ryggen för då kan vinta oss ut i skogen på riktigt och han går så mycket han vill:heart

BVC avklarat idag för 4 mån kollen, 7895g och 65cm :D pratade om mat, blev rekommenderad video från livsmedelsverkets hemsida så ska kolla den och ikväll ska vi testa gröt :p

Visst var det fler av er som börjat med smaksensationer?

De äldre bebisarna i tråden kanske redan bytt ett mål per dag förresten? :rofl:

Vi har inte vågat ta bort Mini-fånen ännu, märkt att lilla F fortfarande blir bökig om vi glömmer den några gånger.
Jag gick faktiskt och köpte en ny flaska idag.. :p Men vi tänkte testa att bara ge inför nattning, på natten och nån gång mitt på dagen, istället för varje mål.

Nu vann du faktiskt lite häftighetspoäng hos mig om du redan har en dramaten:D men vem har inte lånat hem en kundvagn liksom?! Det var något jag trodde alla gjorde lite då och då:rofl:

Det låter som att du har logistiken väl ordnad för småbarnslivet:up: en annan var ju inte lika smart när det skulle väljas ny bostad:cautious: långa och branta backar åt alla håll och inga affärer, skolor och sådana saker på gångavstånd. Men det finns så klart andra fördelar:)

Det gick smidigare med gå själv-promenader vid 18 månaders ålder än nu. Då ville han ju bara framåt! Nu vill han allt. Hela tiden!:grin: Ser fram emot den kuperade sexkilometarn:D men jag är glad att han gillar att åka i selen på ryggen för då kan vinta oss ut i skogen på riktigt och han går så mycket han vill:heart

Tänk att första gången i livet jag får häftighetspoäng så är det för min dramaten :rofl:.

Det kanske är olika kundvagnskulturer beroende på var man bor? Jag tog den alltså hela vägen hem (och tillbaka igen :p). Mina barn blev ytterst förskräckta över mitt tilltag och jag har inte gjort om det :D.

Ja, det här området är fantastiskt ur småbarnssynpunkt! Fast det var ren tur i bostadslotteriet som gjorde att vi hamnade här, och det var på den tiden som vi minsann inte skulle ha några j*la ungar :angel: ;). Hur har det gått med balanscykeln och den branta backen precis utanför, förresten?

Det där är möjligheterna som selar ger som bäst :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 872
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V