Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har egen brunn och har gjort ett spädbarnsvattenprov som visar att nitritvärdet ligger precis över gränsvärdet för vad barn under ett ska dricka. Det finns kommunalt vatten i gatan. Så nu måste vi fundera på hur vi vill åtgärda det. Filter eller koppla på kommunalt vatten? Enligt de som vi köpte huset av är anslutningsavgiften 60 tkr. Ett filter är billigare. Men det hade samtidigt varit skönt att veta att vattenkvaliteten är under kontroll alltid och att vattnet inte tar slut (...).

Hur behandlar ni röda rumpor? Jag har testat puder och inotyol. Luftar emellanåt, men kan bli bättre på det.
L fick ha ett bad efter dagens luftning för jag missade att hon hade kissat och la henne med huvudet i det blöta :o:D Hon badade med anka för första gången, det var populärt. Framförallt tyckte hon det var jättekul när man blåste på henne med ankan. :up:

Dagens bästa: åka och handla. Det var så skööönt i affären. Och när vi kom ut regnade det några droppar! Det var bara ett litet regnmoln så det blev inget av det, men det var ändå skönt.

Hur behandlar ni röda rumpor?

Bephanten funkar bäst här.
Puder gick inte alls, det blev hon röd av istället. Men vi har klarat oss väldigt bra än, smörjt nån enstaka gång bara :) försöker lufta så ofta vi kommer ihåg.

Badankor här med numera när vi badar, de är fascinerande, hon pratar gärna med dem :p

Roligt att ha dig tillbaka @FeatherCloud !

*kl*

Här har lilla F just gått in i utvecklingsfas nr 4. Det har inte varit några direkt roliga dagar nu, mycket kinkande och gråt. Bröstet går inte att trösta lika lätt med som tidigare så har försökt finna på nya knep. Hennes mage är även upprörd ganska ofta och tänderna kliar. Jag räknar dagarna till denna fas är över. Vi har även flytt väldigt snart förestående också ...

Vi har egen brunn och har gjort ett spädbarnsvattenprov som visar att nitritvärdet ligger precis över gränsvärdet för vad barn under ett ska dricka. Det finns kommunalt vatten i gatan. Så nu måste vi fundera på hur vi vill åtgärda det. Filter eller koppla på kommunalt vatten? Enligt de som vi köpte huset av är anslutningsavgiften 60 tkr. Ett filter är billigare. Men det hade samtidigt varit skönt att veta att vattenkvaliteten är under kontroll alltid och att vattnet inte tar slut (...).

Hur behandlar ni röda rumpor? Jag har testat puder och inotyol. Luftar emellanåt, men kan bli bättre på det.
L fick ha ett bad efter dagens luftning för jag missade att hon hade kissat och la henne med huvudet i det blöta :o:D Hon badade med anka för första gången, det var populärt. Framförallt tyckte hon det var jättekul när man blåste på henne med ankan. :up:

Dagens bästa: åka och handla. Det var så skööönt i affären. Och när vi kom ut regnade det några droppar! Det var bara ett litet regnmoln så det blev inget av det, men det var ändå skönt.

Lilla F har bara rött runt ändtarmsöppningen och det läste jag beror på matallergi mot ämnen i mjölken. Inotyol funkar hyfsat men aloe vera-gel hjälper mycket också.

Hej!
Efter ett inte alltför långt uppehåll smyger jag tillbaka in här igen. Måste erkänna att jag tittat till er ibland, men att det känts lite skönt att inte skriva, för då har jag behövt hitta andra sätt att bearbeta eventuella jobbigheter, istället för av fastna i dom och älta... Hoppas kunna hålla en bra balans framöver också :)

Läget är iallafall bättre än sist. Kottens morgonsömn är fortfarande obefintlig efter 05, men sambon och jag har hittat en fungerande strategi och verkar helt enkelt få leva med att ha en morgonpigg son. I övrigt har fjärde utvecklingsprånget just gått över och vi har stans soligaste solsken på drygt fyra månader här hemma. Precis allt är kul, och i takt med att han förstår mer och mer blir han nöjdare också. Nuförtiden när jag umgås med andra mammor och jämnåriga bebisar har jag oftast känslan av att mitt barn är, om inte mest okomplicerad, så iallafall inte långt ifrån :D

Har fortsatt träffa psykologen också och börjat bena ut vad det är som får mig att må dåligt. Blir nog svårt att komma igång med något helt regelbundet innan semestern men planen är annars att fortsätta efter.

Annars så pratas det mycket, att smaka mat är hur kul som helst, och han har nästan knäckt koden till att rulla från rygg till mage.

En liten uppdatering från oss, nu hoppas jag som sagt att jag blir kvar :)

Åh, vad fint att höra av dig - jag blir så glad att höra att det verkar ha lättat för er! :) Låter som att kotten har en härlig period nu även om han är så morgonpigg (been there, done that!). Bra att du får fortsätta träffa psykologen, det låter som att hen är ett bra stöd!

Roligt att ha dig tillbaka @FeatherCloud !

*kl*

Här har lilla F just gått in i utvecklingsfas nr 4. Det har inte varit några direkt roliga dagar nu, mycket kinkande och gråt. Bröstet går inte att trösta lika lätt med som tidigare så har försökt finna på nya knep. Hennes mage är även upprörd ganska ofta och tänderna kliar. Jag räknar dagarna till denna fas är över. Vi har även flytt väldigt snart förestående också ...

Hoppas ni hittar knep som fungerar och överlever fasen! :heart

Här säger WonderWeeks-appen också fas men hittills är det som märks att dagsömnen har blivit precis lika usel som storasyskonens var :p. Max 30 minuter i stöten. Dock har han hittills kunnat kompensera det med att ha riktigt lång natt, och ändå kunnat hålla humöret uppe så det här varit smidigt för mig att slippa sitta fast så mycket med sovande bebis på dagtid. Men det är 31 dagar kvar enligt nämnda app, så vi får väl se ;). Jo, det märks att han vill ha mer stimulans också, vilket jag kunde tycka var tungt med första barnet när man var tvungen att ordna det själv, men nu när man har stora barn också så löser det sig liksom av sig själv :D.

Så lite som L sovit idag har nog aldrig hänt innan. Hon sov en stund på förmiddagen, kan inte ha varit en timme ens. Sen var hon trött några timmar senare, trodde hon skulle somna i bilen men icke. Sen var vi hos en bekant och hälsade på en hund, som kanske ska bo hos oss i sommar :love: Ska prova över nästa helg först och se hur det går. Där fanns ju både barn, hundar och valpar att titta på, då kunde hon ju inte sova! Vill ju inte missa något. Sen sov hon 20 min i bilen, men efter det var hon vaken ända fram tills nu. Hon brukar sova mycket mer än så, så hoppas hon sover gott nu inatt :p
Hur blev natten? :)
Kotten har överraskat några dagar med att skjuta på tupplurar och helt hoppa över dagens sista etc, och ändå vara strålande glad. Känns som ett tecken på att dom blir äldre och långsamt orkar mer och mer, även om det såklart går fram och tillbaka. :)

Hur behandlar ni röda rumpor?
vi kör Bepanthen. Kotten är dock nästan aldrig röd, men de gånger han blivit det i rumpan eller armveck etc, är det röda borta efter en smörjning.
Klurigt med vattnet! Hade nog egentligen tyckt att 60' är, ifall man har pengarna, en ganska liten summa för fördelarna det ger. Vi har också egen brunn men bor en bit ute på landet så just nu har vi inget annat val.
Skulle dock uppskatta tryggheten med kommunalt vatten im jag hade det, veta att brunnen inte sinar, att slippa koka till bebis etc. Vi hade ok värden när vi testade, på allt utom koliforma bakterier som var tjänligt med anmärkning, så det blir till att koka vattnet ett tag till, känner jag...

Starten på fjärde språnget var inget vidare minns jag. Kotten ville nästan bara bli buren eller att jag var nära nära, sätta i babysittern var tex inte att tänka på, än mindre lämna rummet två sekunder. Och svårt att komma till ro... Och det är ett långt språng! Men med tanke på vilken bebis som "kom ut i andra änden" var det så värt det, tycker jag, så håll ut!

Vi hade nog anslutit oss till det kommunala, om priset stämmer. Vi har tyvärr inte möjlighet att göra det här vilket innebär att vi får hämta hem dricksvattnet till G första året pga något förhöjd flouridhalt i vårt eget vatten.

Vi smörjer med tjockt lager Silon-salva (zinksalva) till natten och pudrar på eventuella röda veck dagtid. Hade ett veck som började vätska sig lite för någon vecka sedan men det är borta nu med den behandlingen. Inte så lätt att vädra alltid heller på knubbiga bebisar, då behöver man i princip vara där och hålla uppe vecket hela tiden :p

Hej!
Efter ett inte alltför långt uppehåll smyger jag tillbaka in här igen. Måste erkänna att jag tittat till er ibland, men att det känts lite skönt att inte skriva, för då har jag behövt hitta andra sätt att bearbeta eventuella jobbigheter, istället för av fastna i dom och älta... Hoppas kunna hålla en bra balans framöver också :)

Läget är iallafall bättre än sist. Kottens morgonsömn är fortfarande obefintlig efter 05, men sambon och jag har hittat en fungerande strategi och verkar helt enkelt få leva med att ha en morgonpigg son. I övrigt har fjärde utvecklingsprånget just gått över och vi har stans soligaste solsken på drygt fyra månader här hemma. Precis allt är kul, och i takt med att han förstår mer och mer blir han nöjdare också. Nuförtiden när jag umgås med andra mammor och jämnåriga bebisar har jag oftast känslan av att mitt barn är, om inte mest okomplicerad, så iallafall inte långt ifrån :D

Har fortsatt träffa psykologen också och börjat bena ut vad det är som får mig att må dåligt. Blir nog svårt att komma igång med något helt regelbundet innan semestern men planen är annars att fortsätta efter.

Annars så pratas det mycket, att smaka mat är hur kul som helst, och han har nästan knäckt koden till att rulla från rygg till mage.

En liten uppdatering från oss, nu hoppas jag som sagt att jag blir kvar :)
Kul att höra ifrån dig! :)

Igår plockade vi bort nestet ur kottens bedside crib pga att det börjar bli trångt. Tog en bild på kotten i nestet och insåg att liten blivit stor! :heart
Fyra månader och en vecka:
IMG_20180604_085921.webp

Här är vi också i det fjärde språnget. 16 dagar kvar och det var väl för ett par dagar sedan som det började märkas. Han kräver mer stimulering, sover mindre och ammar oftare på nätterna (vilket iof kan ha med värmen att göra.

Men han stoppar min hand i sin mun och reagerar på sin spegelbild (väldigt kul, han blir superglad) vilket är roliga inslag bland gnället :rofl:

Här är vi också i det fjärde språnget. 16 dagar kvar och det var väl för ett par dagar sedan som det började märkas. Han kräver mer stimulering, sover mindre och ammar oftare på nätterna (vilket iof kan ha med värmen att göra.

Men han stoppar min hand i sin mun och reagerar på sin spegelbild (väldigt kul, han blir superglad) vilket är roliga inslag bland gnället :rofl:
Kotten har också upptäckt spegelbilden och tycker den är helfestlig. Bäst var när han såg sig själv i den pyttelilla spegeln på en av hans skallror och blev överlycklig. Lite ”hur i hela friden kom han in där?!” men det kan också vara jag som övertolkar :p

Hur blev natten? :)
Kotten har överraskat några dagar med att skjuta på tupplurar och helt hoppa över dagens sista etc, och ändå vara strålande glad. Känns som ett tecken på att dom blir äldre och långsamt orkar mer och mer, även om det såklart går fram och tillbaka. :)

Jodå, först vaknade hon till nån halvtimme efter hon somnat och var ledsen, men jag tror det var för det var så varmt inne. Vi gick ut på altanen en stund så hon fick svalka av sig lite. Sen när hon somnat om igen sov hon som en stock fram till kl 8 :rofl: Jag vaknade nån gång på natten och matade henne när hon fortfarande sov. Nu sover hon igen...

Lilla F ser mest bekymrad ut när hon ser sig i spegeln. :D Desto gladare när hon tittar på min spegelbild. Tror inte hon insett att det är hon själv ännu.

Jag vägrar att gifta mig alls :D. Men jag hoppas att de blir nöjda med sitt bröllop, sambon blir dock vår familjs enda närvarande representant - en natt hade vi nog kunnat lösa för ett bröllops skull men inte fredag morgon - söndag kväll för två barn. Och då är det ju egentligen lättare med större barn som man kan hysa ut till en lite större krets av folk, typ hos kompisar några timmar-en dag eller så...

Grattis till sängen, och till att ni slipper att reka sängdjungeln mer! Då startar nedräkningen till en godare sömn nu då :)

Skicka över din man hit vetja, jag kan ordna så att han får vara ensam hemma! :D (hm, jag tror att jag redan försökt det här en gång tidigare av en anledning jag inte minns - säkert också städrelaterat! - och att han hade mage att säga nej :eek:. Men jag förlåter honom för det om han kommer och städar nu istället ;))

(Ursäkta missbruket av parenteser, men samma bekanta som skulle städa ensamma nu har faktiskt erbjudit oss att komma och hjälpa oss att städa! I verkligheten blir jag dock helt aggro vid blotta tanken på att någon annan ska komma och rodda i min röra, då får det hellre se ut som hejkomochhjälpmig! :o)

Mi-mi är ju jättegulligt! :) Här följer storasyskonen mina smeknamn istället, så hela förskolan och förmodligen hela klassen vet precis hur löjliga vi/jag är... det var likadant under graviditeten, i-magen-namnet var bannemig ännu plågsammare att få spritt offentligt än de nuvarande :D

Det är en mammaträningsapp! Jag körde MammaMage efter förra graviditeten men hade jättesvårt att motivera mig att köra igenom den en gång till nu, så nu kör jag Mamma i form som går lite snabbare fram och har lite bredare fokus - utöver mag- och bäckenbottenträning är det till exempel rumpa och rygg och överkropp... Nåväl, jag har bara kommit till rumpan men min kropp jublade över det :). Är dina övningar från fysioterapeuten?

Vilka odlingsframgångar du har! Jag har inte kommit lika långt kan jag säga :D. Men jag lovar att uppdatera så fort jag/om jag någonsin får skördat något :D.
Vi gifte oss mest av juridiska skäl. Min man är romantisk och bär ring. Jag avskyr smycken så jag tar bsra på den vid festligare tillfällen:D
Jo jag minns att du tidigare bett om min mans städtjänster. Han verkar dessvärre inte särskilt lättflirtad :down:
Jag hade nog inte heller kunnat ha hem någon annan att städa i vårt hem, hur mycket jag än beklagar mig över tvätt och städ. De hade inte gjort på vårt sätt och lagt allt fel. Och förfasats över stöket:o:p

Mi-Mi gillar vi här hemma också, därför är det lite ledsamt att storebror igår lärde sig säga hennes namn:p
Ja ni får ju tänka er för när det kommer till vad som sägs hemma och sprids vidare. Vi har inte upplevt det problemet än:nailbiting:

Jag har en del övningar från fysioterapeuten och sen hsr jag tagit några övningar från bakingbabies inlägg om bäckensmärta som känns så bra att göra, det känns som att kroppen mår riktigt bra av dem.

Det är ju helt galet med den värmen som varit, jag kan nog skörda jordgubbar vilken dag som helst!
Det hörs verkligen på det du berättar hur härligt det var, är så skönt att höra! (Och fick mig att tänka på FeatherCloud som haft det jobbigt och önska att hon ska få uppleva detsamma, valde att inte tagga eftersom hon kände behov av att lämna tråden). Hoppas ni får det lika gött i Bohuslän! (Över helgen?)

Ja, jättetråkigt! Och kanske hade jag varit mer benägen att ta tillfället i flykten om det inte varit för att jag ställt fram fryst köttfärs på bänken för att tina och därmed verkligen kände mig bunden att laga middag :o. Men dagens strandhäng var härligt i alla fall! (Och inga utbrott förrän vi var tillbaka utanför vår egen dörr och jag röt åt barnen att sluta bråka genom att ställa kassarna med packning på varandras huvuden...)
Ja det blev Bohuslän över helgen. Vi har varit på ettårskalas, åkt båt, badat, sprungit i vattenspridare och haft det allmänt gött:laugh:
Och nu är man trött efter helgen och behöver vila upp sig men som vanligt är det kaos när man varit borta (även om det bara är 3 dagars bortavaro:meh:)
Hej storhandla-tvätta-städa!:wtf:

Psssst! Till nästa gång, köttfärs tinar även i kylen då det går finfint att bejaka sin barnsliga sida;):p:D
Men skönt att ni fick utbrottsfritt strandhäng! Allt blir så mycket trevligare då:)

Imorgon är det föräldragrupp för första gången. Jag hoppas det finns några trevliga föräldrar där, de bor i det område jag kommer flytta till inom några veckor och jag är rädd att det ska vara en viss sorts typ av människor jag inte klickar med, men hoppas ha fel förstås. Området jag flyttar till är lite speciellt nämligen, en annan klass av människor.

Hoppas det blir kul! @Heulwen
Jag hade ju fördomar innan vår första träff. Hör till BVC på mindre ort så tänkte att alla skulle vara 10 år yngre etc... Men det blev så himla lyckat, vi har väldigt trevligt ihop, ses typ en gång i veckan och kommer förhoppningsvis fortsätta umgås :)

Det låter likt läget här då! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 869
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka