Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fungerar fortsatt bra att ha med lilla F till stallet, om min mamma följer med. Hon är nöjd mestadels i sin vagn och kan även sova i den en stund stillastående. Hon blev idag ledsen på slutet men då ammade vi medan mamma hjälpte till att plocka undan i stallet och åkte sedan hem, väl i bilen blev hon nöjd igen.

Samtidigt är det skönt att komma hemifrån ensam så kommer mestadels åka ut på kvällar när mannen tar henne, för att få lite egentid.

Hunden är hemma :heart och vi har haft en härlig dag med sambons familj - hans bror med familj och svärföräldrar som kom till kvällen. Isabella har varit på lekland för första gången, blev dock inget lekande för henne men fanns mycket kul att se, speciellt när kusinerna sprang runt som tokar! :D Hon tycker dem är väldigt fascinerade. Vovven var inte lika förtjust hemma, hon är inte någon barnkär vovve... förutom i våran Isabella ;):love:

Så bra dag här! Men lite besvikelse nu till kvällen, min ena syster avbokade inför dopet. De skulle komma 5st totalt men nu kommer ingen utav dem för att hundvakten var sjuk, tycker det var väldigt dåligt gjort av dem. Känner att bara en kunde väl stannat hemma? Var jätteglad att de skulle komma eftersom vi knappt har nån kontakt alls längre, men jag antar att jag fick svar på att syrran inte bryr sig så mycket då?!...

Ang mat kommer vi vänta till sex månader, vill inte riskera amningen :o Har ju tänkt amma till årsskiftet. Men vid sex månader börjar vi med blw. Ska införskaffa en stol till honom så han kan börja sitta med så småningom vid matbordet redan innan vi börjar med mat.

Vi har plockat fram sittdelen till vagnen nu som han uppskattar. Han sover bättre i liggdelen men blir sur när han är vaken o inget ser. Så idag när vi ska till Astrid Lindgrens värld blir det i sittdelen. Ska ta med mig bärselen också men blir så varmt när det är 30 grader utan unge på magen o typ 50 med unge :angel:

G har verkligen börjat visa ett intresse för att smaka på mat så vi har faktiskt tjuvstartat lite genom att han får smaka lite på fingret. Är väldigt kul att se honom upptäcka smakerna, än så länge tycker han om allt. Men samtidigt vill jag ta det lite lugnt så vi inte riskerar amningen.

Ang mat kommer vi vänta till sex månader, vill inte riskera amningen :o Har ju tänkt amma till årsskiftet. Men vid sex månader börjar vi med blw. Ska införskaffa en stol till honom så han kan börja sitta med så småningom vid matbordet redan innan vi börjar med mat.

Vi har plockat fram sittdelen till vagnen nu som han uppskattar. Han sover bättre i liggdelen men blir sur när han är vaken o inget ser. Så idag när vi ska till Astrid Lindgrens värld blir det i sittdelen. Ska ta med mig bärselen också men blir så varmt när det är 30 grader utan unge på magen o typ 50 med unge :angel:

Hur skulle du rekommendera ALV för en 2.5åring?

Hunden är hemma :heart och vi har haft en härlig dag med sambons familj - hans bror med familj och svärföräldrar som kom till kvällen. Isabella har varit på lekland för första gången, blev dock inget lekande för henne men fanns mycket kul att se, speciellt när kusinerna sprang runt som tokar! :D Hon tycker dem är väldigt fascinerade. Vovven var inte lika förtjust hemma, hon är inte någon barnkär vovve... förutom i våran Isabella ;):love:

Så bra dag här! Men lite besvikelse nu till kvällen, min ena syster avbokade inför dopet. De skulle komma 5st totalt men nu kommer ingen utav dem för att hundvakten var sjuk, tycker det var väldigt dåligt gjort av dem. Känner att bara en kunde väl stannat hemma? Var jätteglad att de skulle komma eftersom vi knappt har nån kontakt alls längre, men jag antar att jag fick svar på att syrran inte bryr sig så mycket då?!...

Härligt att hunden är hemma igen! :heart

Tråkigare med avbokningen! Jag skulle vilja säga något mer peppigt men jag hade känt som du, att det är ett tecken på att inte bry sig (utifrån hur du beskriver er relation, annars har jag t.ex. vänner som kanske inte avbokar saker riktigt på det sättet men som t.ex. svarar rätt sporadiskt, väljer bort att träffas etc - men då är det när de har mycket och/eller jobbigt i sitt eget liv, dvs det hår ändå att begripa varför).

Hur skulle du rekommendera ALV för en 2.5åring?

Det är ju väldigt fina miljöer och toppenbra föreställningar. Om hon kan sitta still o kolla på föreställningarna - ja. Men egentligen hade jag nog velat rekommendera att åka dit under försäsongen (billigare inträde) om man är osäker på intresset.

Brutalt varmt på ALV idag kan jag meddela. Vidar tyckte det var väldigt spännande med allt man kunde titta på och allsången. Så efter första timmen somnade han och sov resten av besöket :p Landade på stranden sen, han låg länge stilla på mage och bara kollade på allt :love:

IMG_20180602_155531_461.webp

Härligt att hunden är hemma igen! :heart

Tråkigare med avbokningen! Jag skulle vilja säga något mer peppigt men jag hade känt som du, att det är ett tecken på att inte bry sig (utifrån hur du beskriver er relation, annars har jag t.ex. vänner som kanske inte avbokar saker riktigt på det sättet men som t.ex. svarar rätt sporadiskt, väljer bort att träffas etc - men då är det när de har mycket och/eller jobbigt i sitt eget liv, dvs det hår ändå att begripa varför).

Mm, kändes väldigt tråkigt. Men som tur var kom min andra syrra iaf, vi har mer kontakt så vägde ändå mer att hon kom :heart

För övrigt har vi haft en kanon bra dopdag! Lite varmt kanske, 30 grader :p men vill inte klaga! Mest för barnens skulle det var lite för varmt liksom. Lillan skötte sig utmärkt och sov på kvällen restaurang besök också, så vi kunde äta och umgås med sambons släkt :up: Det har varit en lång dag, men bra dag!

Hej!
Efter ett inte alltför långt uppehåll smyger jag tillbaka in här igen. Måste erkänna att jag tittat till er ibland, men att det känts lite skönt att inte skriva, för då har jag behövt hitta andra sätt att bearbeta eventuella jobbigheter, istället för av fastna i dom och älta... Hoppas kunna hålla en bra balans framöver också :)

Läget är iallafall bättre än sist. Kottens morgonsömn är fortfarande obefintlig efter 05, men sambon och jag har hittat en fungerande strategi och verkar helt enkelt få leva med att ha en morgonpigg son. I övrigt har fjärde utvecklingsprånget just gått över och vi har stans soligaste solsken på drygt fyra månader här hemma. Precis allt är kul, och i takt med att han förstår mer och mer blir han nöjdare också. Nuförtiden när jag umgås med andra mammor och jämnåriga bebisar har jag oftast känslan av att mitt barn är, om inte mest okomplicerad, så iallafall inte långt ifrån :D

Har fortsatt träffa psykologen också och börjat bena ut vad det är som får mig att må dåligt. Blir nog svårt att komma igång med något helt regelbundet innan semestern men planen är annars att fortsätta efter.

Annars så pratas det mycket, att smaka mat är hur kul som helst, och han har nästan knäckt koden till att rulla från rygg till mage.

En liten uppdatering från oss, nu hoppas jag som sagt att jag blir kvar :)

Hej!
Efter ett inte alltför långt uppehåll smyger jag tillbaka in här igen. Måste erkänna att jag tittat till er ibland, men att det känts lite skönt att inte skriva, för då har jag behövt hitta andra sätt att bearbeta eventuella jobbigheter, istället för av fastna i dom och älta... Hoppas kunna hålla en bra balans framöver också :)

Läget är iallafall bättre än sist. Kottens morgonsömn är fortfarande obefintlig efter 05, men sambon och jag har hittat en fungerande strategi och verkar helt enkelt få leva med att ha en morgonpigg son. I övrigt har fjärde utvecklingsprånget just gått över och vi har stans soligaste solsken på drygt fyra månader här hemma. Precis allt är kul, och i takt med att han förstår mer och mer blir han nöjdare också. Nuförtiden när jag umgås med andra mammor och jämnåriga bebisar har jag oftast känslan av att mitt barn är, om inte mest okomplicerad, så iallafall inte långt ifrån :D

Har fortsatt träffa psykologen också och börjat bena ut vad det är som får mig att må dåligt. Blir nog svårt att komma igång med något helt regelbundet innan semestern men planen är annars att fortsätta efter.

Annars så pratas det mycket, att smaka mat är hur kul som helst, och han har nästan knäckt koden till att rulla från rygg till mage.

Så skönt att det har vänt även hos dig:heart

Angående morgonpigga barn: vi fick ändra vår inställning till att allt efter 05 är ok och allt efter 06 är sovmorgon. Sen blev det mycket lättare att hantera för oss när vi slutade vända ut och in på oss själva för att testa alla käcka råd vi fick. Råden gjorde bara sömnen värre och oss tröttare:meh:

Så skönt att det har vänt även hos dig:heart

Angående morgonpigga barn: vi fick ändra vår inställning till att allt efter 05 är ok och allt efter 06 är sovmorgon. Sen blev det mycket lättare att hantera för oss när vi slutade vända ut och in på oss själva för att testa alla käcka råd vi fick. Råden gjorde bara sömnen värre och oss tröttare:meh:
Låter klokt, och likt hur vi får resonera här :)
En bra morgon vaknar han 05-05.15 och en sämre en timme tidigare. Oftast glad och nöjd nog att ligga och leka på egen hand k spjälsängen med några gosedjur iallafall.
Vi gör så att sambon tar morgnarna iom att han ändå kliver upp 5.30 innan jobb. Jag tar istället den numera enda nattflaskan, eftersom han slutade äta två gånger/natt för ett tag sen. Båda tycker tack och lov det funkar bäst så, snarare än att göra tvärtom.

Och ibland, som imorse, vaknar jag i gästrummet halv 8, tassar upp och ser att kotten och sambon sover i dubbelsängen eftersom han lyckats söva om för en morgonlur utan barnvagn. :love: Bara att krypa ner bredvid. Det var vår mysigaste morgon på mycket länge!

Hej!

Så skönt att det vänt och kul med en uppdatering :)

Så lite som L sovit idag har nog aldrig hänt innan. Hon sov en stund på förmiddagen, kan inte ha varit en timme ens. Sen var hon trött några timmar senare, trodde hon skulle somna i bilen men icke. Sen var vi hos en bekant och hälsade på en hund, som kanske ska bo hos oss i sommar :love: Ska prova över nästa helg först och se hur det går. Där fanns ju både barn, hundar och valpar att titta på, då kunde hon ju inte sova! Vill ju inte missa något. Sen sov hon 20 min i bilen, men efter det var hon vaken ända fram tills nu. Hon brukar sova mycket mer än så, så hoppas hon sover gott nu inatt :p

Hej!

Vad skönt att höra att det går på rätt håll, och roligt att du är tillbaka! :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 869
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka