Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad vi har gjort idag?
Detta är i vart fall första gången jag sätter mig ned för att andas sedan vi klev upp i morse.
Men jag och Ronja hamnade lite spontant på gekås efter att ha lämnat av Havanna på förskolan.

Nu efter badet hittade jag anledningen till det gnälliga de senaste dagarna... tanden uppe till höger är på g igenom.

Nej, barnvakter är verkligen ett aber! (Vi blev/är bjudna på ett bröllop på sambons sida av släkten - utan barn, bebis var ok att ta med, tre dagar i en annan del av landet... Jag = :rofl::rofl::rofl:) Men det låter som att ni hittat en bra taktik (som dessutom garanterar dig en säng du trivs med :D) - hoppas sambon blir lika förtjust i din favorit!

En nog så jobbig känsla, men ja, det låter verkligen som att du fått upp farten med projekt av alla storlekar nu! Jag har faktiskt lyckats ordna, fylla och så i tre pallkragar nu jag också så jag har chansen att misslyckas med odlingar redan i år. Sättpotatisen hade jag död på innan den ens hann i jorden så jag är redan i full gång! :angel: (Och idag har jag tränat! Hela 2:59+3:28 dvs nästan 7 minuter! :D )

Jag är faktiskt rätt konsekvent och klagar bara på vädret/temperaturen om det är för varmt eller kallt ;)

Det är nästan tur att man inte fattar riktigt vad man ger sig in i när man skaffar första barnet, kan jag tänka! För även om det som du säger är så värt det så går det liksom inte att förstå topparna och dalarna förrän man väl är där/här. (Mailade just med en bekant - de skulle hysa ut sina barn över helgen för att städa hemma. Jag svarade att mitt före-barn-jag fick hålla för öronen men att jag avundades dem lyxen att få städa i fred :D)

Haha, det finns inga mer barn-A i familjen (däremot sambon, slog det mig!). Det fick mest bli ”lilla” för att det kändes så kort med bara ”A” och för att han är så liten jämfört med de andra :D. Han kallas inte så här hemma, här är det mest Gnorfe och Knorve och andra lekar med hans namn!

(Gud, skrev jag just de där smeknamnen publikt!? Tur att både han och jag är rätt anonyma här :rofl:)
Jag har svårt att förstå hur man ens orkar gifta sig i tre dagar:rofl: jag är lite mer två minuter i rådhuset-typen;)
Vi skulle nog ha väldigt svårt att få ihop barnvakt för en hel helg sådär... tycker det känns knöligt bara med en övernattning.
Sängen är köpt! Det blev inte tempuren(vi fegade ur:angel:) men min andra favorit och 210 cm bred:D så om 5-6 veckor får jag sova skönt.

Alltid när jag varut borta med båda barnen och mannen varit hemma så är det storstädat. Han tycker tydligen också att det är skönt att städa barnfritt:laugh: (der tycker jag med men jag priotiterar den lilla helt barnfria tiden jag får hemna till återhämtning)

Bästa smeknamnen!:D
Jag kallar mest bebis Mi-Mi för det är vad storebrodern kallar henne. Eller Mini-me:angel::rofl:

Vad tränar du då när det blir så exakta tidsangivelser?
Jag har blivit lite bättre på att göra övningar hemma för att få bättre stsbilitet i bålen och bäckenet och det är en så skön känsla när man gör dem, det är precis som att bäckenet tackar en, tänk hur musklerna känns vid massage. Så jag ska försöka göra dem dagligen nu när det inte bara gör ont att göra dem.

Min potatis höll på att gå samma öde till mötes men jag chansade och grävde ner dem och för bara några dagar sedan tittade dom upp! Just nu finns det sockerärtor och rädisor att skörda och jordgubbarna är på god väg:d

Denna bebisen förflyttar sig! Jag vet inte riktigt hur för det sker när jag inte ser på:p men hon rullar, ändrar riktning på hur hon ligger och tar sig fram när hon ligger på rygg på nåt märkligt vis:confused: på mage har hon nästan fått grepp på krälandet/ålandet. Bäst blir det när man bara har body på henne och hon ligger på golv utan matta/filt för då får hon fäste med benen och kan glida på magen:rofl:
Och så sitter hon själv kortare stunder:eek: gör situps i babyskyddet och blir arg över att sitta fastspänd bakåtlutat så vi får byta stol inom det närmsta.
Det går för fort tycker jag! Hon är numera typ världens gladaste bebis och älskar verkligen livet! Tänk att det kan vända bara sådär.
Och sen ett par veckor tillbaka äter jag mjölkprodukter. Jag gjorde ett nytt test när hon ändrat sin mage till att bajsa varje dag och det verkar fungera fint! Jag äter fortfarande mycket mindre mjölkprodukter än innan och kommer nog fortsätta så.

När det kommer till bebisar och värme så kan jag rekommendera att ha en frottéhanduk under i bilstol/vagn. De blir inte alls lika svettigt då. Kläder kör jag på ett par luftiga byxor i nåt finstickat tunt bomullsmaterial med hålmönster tillsammans med likadan body eller t-shirt och solhatt.

Sitta i matstol ser jag inga problem med, de protesterar ju när de blir trötta. Det bästa ur utvecklingssynpunkt är nog så mycket golvtid som möjligt i kombination med att få den närhet de ber om så att de känner sig trygga. Låter kanske flummigt men så tänker jag:)

Nu börjar ju fler bebisar närma sig provsmakningsåldern och då kan jag tipsa om galltvål! Outstanding enligt mig när det kommer till matfläckar på kläderna:up:

Denna bebisen förflyttar sig! Jag vet inte riktigt hur för det sker när jag inte ser på:p men hon rullar, ändrar riktning på hur hon ligger och tar sig fram när hon ligger på rygg på nåt märkligt vis:confused: på mage har hon nästan fått grepp på krälandet/ålandet. Bäst blir det när man bara har body på henne och hon ligger på golv utan matta/filt för då får hon fäste med benen och kan glida på magen:rofl:
Och så sitter hon själv kortare stunder:eek: gör situps i babyskyddet och blir arg över att sitta fastspänd bakåtlutat så vi får byta stol inom det närmsta.
Det går för fort tycker jag! Hon är numera typ världens gladaste bebis och älskar verkligen livet! Tänk att det kan vända bara sådär.
Och sen ett par veckor tillbaka äter jag mjölkprodukter. Jag gjorde ett nytt test när hon ändrat sin mage till att bajsa varje dag och det verkar fungera fint! Jag äter fortfarande mycket mindre mjölkprodukter än innan och kommer nog fortsätta så.

När det kommer till bebisar och värme så kan jag rekommendera att ha en frottéhanduk under i bilstol/vagn. De blir inte alls lika svettigt då. Kläder kör jag på ett par luftiga byxor i nåt finstickat tunt bomullsmaterial med hålmönster tillsammans med likadan body eller t-shirt och solhatt.

Sitta i matstol ser jag inga problem med, de protesterar ju när de blir trötta. Det bästa ur utvecklingssynpunkt är nog så mycket golvtid som möjligt i kombination med att få den närhet de ber om så att de känner sig trygga. Låter kanske flummigt men så tänker jag:)

Nu börjar ju fler bebisar närma sig provsmakningsåldern och då kan jag tipsa om galltvål! Outstanding enligt mig när det kommer till matfläckar på kläderna:up:

skönt att fler bebisar börjat röra på sig.
på föräldragruppen förra veckan, var Ronja den enda som rullade/vände sig. skiljet 3v på den äldsta och yngsta i gruppen.

Vi är så delade kring det här med mat denna gång. Sist när Havanna började smaka så tvärslutade hon med ersättning. Så hon fick från dryga 4 mån ålder börja med gröt och vanlig mat direkt.
Jag är livrädd att detta ska hända och vill helst vänta till 6 mån. Samtidigt som jag gärna börjar.

Alltså, jag är såå delad i detta!

Jag vet att bebis mage inte tar upp maten vid den här åldern. Samtidigt som det är lite roligt att börja med mat.

Ja vad gör vi inte idag?! Jag har en bra dag med ett riktigt gött flow! Har hunnit stödhandla inför helgens äventyr, klippa en hund, köpa badkläder till stora barnet och luncha ute med glad bebis som vräkte i sig mango:D
Nu ska jag vattna mina odlingar medan båda barnen sover och sedan väntar en eftermiddag vid en sjö ett stenkast bort tillsammans ed en kompis med barn i samma åldrar. Har laddat med jordgubbar, ananas och lite annat gott att fika på.

NU är föräldraledigheten som jag önskar!:banana:

Wow, det låter som en sådan där toppendag som gör att man skulle kunna tänka sig att vara föräldraledig för alltid! :D Hoppas ni fick det härligt på stranden!

... här blir det nog strandhäng imorgon, förhoppningsvis med sällskap av förskolekompisar. Men femåringen ville det redan idag och gillade inte mina tråkiga vuxenförklaringar till varför det inte gick (vi-måste-gå-och-hämta-storebror-och-sedan-kommer-vi-inte-hinna-för-det-tar-ett-tag-att-packa-och-då-kommer-de-andra-kanske-redan-ha-hunnit-gå-hem-och-jag-måste-laga-middag-och-pappa-kommer-inte-hem-förrän-sent-idag-och-bla-bla-bla-bla...)

Jag har svårt att förstå hur man ens orkar gifta sig i tre dagar:rofl: jag är lite mer två minuter i rådhuset-typen;)
Vi skulle nog ha väldigt svårt att få ihop barnvakt för en hel helg sådär... tycker det känns knöligt bara med en övernattning.
Sängen är köpt! Det blev inte tempuren(vi fegade ur:angel:) men min andra favorit och 210 cm bred:D så om 5-6 veckor får jag sova skönt.

Alltid när jag varut borta med båda barnen och mannen varit hemma så är det storstädat. Han tycker tydligen också att det är skönt att städa barnfritt:laugh: (der tycker jag med men jag priotiterar den lilla helt barnfria tiden jag får hemna till återhämtning)

Bästa smeknamnen!:D
Jag kallar mest bebis Mi-Mi för det är vad storebrodern kallar henne. Eller Mini-me:angel::rofl:

Vad tränar du då när det blir så exakta tidsangivelser?
Jag har blivit lite bättre på att göra övningar hemma för att få bättre stsbilitet i bålen och bäckenet och det är en så skön känsla när man gör dem, det är precis som att bäckenet tackar en, tänk hur musklerna känns vid massage. Så jag ska försöka göra dem dagligen nu när det inte bara gör ont att göra dem.

Min potatis höll på att gå samma öde till mötes men jag chansade och grävde ner dem och för bara några dagar sedan tittade dom upp! Just nu finns det sockerärtor och rädisor att skörda och jordgubbarna är på god väg:d

Jag vägrar att gifta mig alls :D. Men jag hoppas att de blir nöjda med sitt bröllop, sambon blir dock vår familjs enda närvarande representant - en natt hade vi nog kunnat lösa för ett bröllops skull men inte fredag morgon - söndag kväll för två barn. Och då är det ju egentligen lättare med större barn som man kan hysa ut till en lite större krets av folk, typ hos kompisar några timmar-en dag eller så...

Grattis till sängen, och till att ni slipper att reka sängdjungeln mer! Då startar nedräkningen till en godare sömn nu då :)

Skicka över din man hit vetja, jag kan ordna så att han får vara ensam hemma! :D (hm, jag tror att jag redan försökt det här en gång tidigare av en anledning jag inte minns - säkert också städrelaterat! - och att han hade mage att säga nej :eek:. Men jag förlåter honom för det om han kommer och städar nu istället ;))

(Ursäkta missbruket av parenteser, men samma bekanta som skulle städa ensamma nu har faktiskt erbjudit oss att komma och hjälpa oss att städa! I verkligheten blir jag dock helt aggro vid blotta tanken på att någon annan ska komma och rodda i min röra, då får det hellre se ut som hejkomochhjälpmig! :o)

Mi-mi är ju jättegulligt! :) Här följer storasyskonen mina smeknamn istället, så hela förskolan och förmodligen hela klassen vet precis hur löjliga vi/jag är... det var likadant under graviditeten, i-magen-namnet var bannemig ännu plågsammare att få spritt offentligt än de nuvarande :D

Det är en mammaträningsapp! Jag körde MammaMage efter förra graviditeten men hade jättesvårt att motivera mig att köra igenom den en gång till nu, så nu kör jag Mamma i form som går lite snabbare fram och har lite bredare fokus - utöver mag- och bäckenbottenträning är det till exempel rumpa och rygg och överkropp... Nåväl, jag har bara kommit till rumpan men min kropp jublade över det :). Är dina övningar från fysioterapeuten?

Vilka odlingsframgångar du har! Jag har inte kommit lika långt kan jag säga :D. Men jag lovar att uppdatera så fort jag/om jag någonsin får skördat något :D.

Blir lite fundersam över vad tusan som sker när han sover ibland, händer inte varje dag men med jämna mellanrum att han skriker när han sover och brukar vara typ halvvaken när man hinner dit för att trösta, är riktigt hemskt skrik, inte som då han blir ledsen eller arg utan typ panik.

Tillfällig magknip eller kan såhär små drömma mardrömmar? :eek:

Blir lite fundersam över vad tusan som sker när han sover ibland, händer inte varje dag men med jämna mellanrum att han skriker när han sover och brukar vara typ halvvaken när man hinner dit för att trösta, är riktigt hemskt skrik, inte som då han blir ledsen eller arg utan typ panik.

Tillfällig magknip eller kan såhär små drömma mardrömmar? :eek:

Händer här också!

Så himla härligt det låter! :)

Lilla A ligger mest på en handduk (som fångar upp dregel och kräk och förhindrar att de små krafsande bebisfingrarna samlar upp en massa kattludd ur mattan :p) på en matta när han ligger på golvet, men här om dagen när han fick ligga direkt på golvet ett tag lyckades han (vet inte hur medvetet!) i alla fall snurra typ ett kvarts varv runt sin mage. Han blev så lycklig :D

Mitt bästa tips för börja-äta-perioden är en antilopstol med eget bord, matservering direkt på nämnda bord och närhet till badrummet :rofl:

Så himla härligt det låter! :)

Lilla A ligger mest på en handduk (som fångar upp dregel och kräk och förhindrar att de små krafsande bebisfingrarna samlar upp en massa kattludd ur mattan :p) på en matta när han ligger på golvet, men här om dagen när han fick ligga direkt på golvet ett tag lyckades han (vet inte hur medvetet!) i alla fall snurra typ ett kvarts varv runt sin mage. Han blev så lycklig :D

Mitt bästa tips för börja-äta-perioden är en antilopstol med eget bord, matservering direkt på nämnda bord och närhet till badrummet :rofl:
Precis den matstolslösningen har vi! Så skönt att bara ställa in stolen i duschen och spola av när den blir för sunkig. Och så kan man hyfsat lätt ta med den när man hälsar på där det inte finns matstol.

Och nu när vi ändå är inne på ämnet mat så firtsätter mi-mi att briljera. Jag la fram en ananasskiva till henne i väntan på att jag skulle kunna hjälpa henne med den (var någon annan som behövde ha nåt nununu!) Och så hör jag ett frenetiskt sugande så då sitter hon och förser sig själv:up: är mest förvånad över att hon fick så bra grepp om den när den var så hal. Och att skalsidan inte hamnade i munnen:D

Jag brukar också ha filt eller handuk under men när man lägger dem direkt på golvet ser man ju hur mycket lättare det blir för dem dels av att det inte är nåt mjukt under men också att de får lite fäste:)
Det är så underbart att se den lyckan och tillfredsställelsen när de lyckas!

Vi har en innedag idag. Alldeles för varmt ute för oss. Jag försöker städa. Ronja klarar sig bra själv, Havanna drar fram allt, speciellt roliga är de saker jag precis plockat ihop... men svartsjukan är nästan som bortblåst, äntligen :love:
03EC1BF4-563C-4A3B-A824-67631D782D5B.webp

Wow, det låter som en sådan där toppendag som gör att man skulle kunna tänka sig att vara föräldraledig för alltid! :D Hoppas ni fick det härligt på stranden!

... här blir det nog strandhäng imorgon, förhoppningsvis med sällskap av förskolekompisar. Men femåringen ville det redan idag och gillade inte mina tråkiga vuxenförklaringar till varför det inte gick (vi-måste-gå-och-hämta-storebror-och-sedan-kommer-vi-inte-hinna-för-det-tar-ett-tag-att-packa-och-då-kommer-de-andra-kanske-redan-ha-hunnit-gå-hem-och-jag-måste-laga-middag-och-pappa-kommer-inte-hem-förrän-sent-idag-och-bla-bla-bla-bla...)
Det vardet verkligen. Du vet en sån där magisk dag helt utan utbrott från någon part där alla bara njuter. Det är ju såna dagar som gör att man står ut med 10 dagar av den sorten som ligger i andra änden av skalan.

Det är så fruktansvärt tråkig att behöva vara den vuxna! Jag tenderar till att bli "äh, vi struntar i de här tråksakerna och gör det roliga istället! Det tråkiga kan vi göra sen/kan någon annan göra" och då får jag påminna mig om att det är jag som ska vara en förebild och lära dem att man ibland måste göra tråkiga saker för att sen kunna göra det roliga. Livets skola som förälder alltså:p

Idag har vi packat in oss i bilen och är på väg mot bohuslän, första gången vi sover borta med två barn:nailbiting:
Hoppas ni får ert strandhäng och att du får känna flowet!

Vi är så delade kring det här med mat denna gång. Sist när Havanna började smaka så tvärslutade hon med ersättning. Så hon fick från dryga 4 mån ålder börja med gröt och vanlig mat direkt.
Jag är livrädd att detta ska hända och vill helst vänta till 6 mån. Samtidigt som jag gärna börjar.

Alltså, jag är såå delad i detta!

Jag vet att bebis mage inte tar upp maten vid den här åldern. Samtidigt som det är lite roligt att börja med mat.
Nej deras magar är ju inte alls redo för att ta upp näring från riktig mat i den här åldern. Ett tydligt exempel: Jag gav bebis skalade gröna ärtor och de låg i blöjan likadana som de såg ut när hon fick dem i munnen. Det handlar ju om att introducera smaker och konsistenser, inte att de ska bli mätta.

Om ni inte kan hålla det till smaksensationer och se till att hon är mätt på annat innan ni ger henne mat så hade jag faktiskt väntat till 6 månader, hur tråkigt det än är.
Ett alternativ är att köra med provsmakningsnapp de här första två månaderna så får hon ha den men får liksom inte i sig några mängder som kan göra henne mätt.

Nej deras magar är ju inte alls redo för att ta upp näring från riktig mat i den här åldern. Ett tydligt exempel: Jag gav bebis skalade gröna ärtor och de låg i blöjan likadana som de såg ut när hon fick dem i munnen. Det handlar ju om att introducera smaker och konsistenser, inte att de ska bli mätta.

Om ni inte kan hålla det till smaksensationer och se till att hon är mätt på annat innan ni ger henne mat så hade jag faktiskt väntat till 6 månader, hur tråkigt det än är.
Ett alternativ är att köra med provsmakningsnapp de här första två månaderna så får hon ha den men får liksom inte i sig några mängder som kan göra henne mätt.

Nappdelen vill vi inte testa, det går inte alls i vad vi tänker.
För H räckte 1 tsk morgon och 1tsk kväll i 3 dagar för att sluta med ersättning...

Vi är lite inne på att vänta, även om det är tråkigt. Men då för att vid 6mån gå all in med BLW

Precis den matstolslösningen har vi! Så skönt att bara ställa in stolen i duschen och spola av när den blir för sunkig. Och så kan man hyfsat lätt ta med den när man hälsar på där det inte finns matstol.

Och nu när vi ändå är inne på ämnet mat så firtsätter mi-mi att briljera. Jag la fram en ananasskiva till henne i väntan på att jag skulle kunna hjälpa henne med den (var någon annan som behövde ha nåt nununu!) Och så hör jag ett frenetiskt sugande så då sitter hon och förser sig själv:up: är mest förvånad över att hon fick så bra grepp om den när den var så hal. Och att skalsidan inte hamnade i munnen:D

Jag brukar också ha filt eller handuk under men när man lägger dem direkt på golvet ser man ju hur mycket lättare det blir för dem dels av att det inte är nåt mjukt under men också att de får lite fäste:)
Det är så underbart att se den lyckan och tillfredsställelsen när de lyckas!

:up:
Vi åt fryst mango idag och då kom jag på ett åtknep till: förutom att fryst mango är tärnad i perfekt ätstorlek så fungerar den väldigt bra för att få bort rödfärgning från krossad tomat från antilopborden :D

Haha, så rart! Är någonting tillräckligt gott så tenderar det ju att vara väldigt motiverande :D

Det vardet verkligen. Du vet en sån där magisk dag helt utan utbrott från någon part där alla bara njuter. Det är ju såna dagar som gör att man står ut med 10 dagar av den sorten som ligger i andra änden av skalan.

Det är så fruktansvärt tråkig att behöva vara den vuxna! Jag tenderar till att bli "äh, vi struntar i de här tråksakerna och gör det roliga istället! Det tråkiga kan vi göra sen/kan någon annan göra" och då får jag påminna mig om att det är jag som ska vara en förebild och lära dem att man ibland måste göra tråkiga saker för att sen kunna göra det roliga. Livets skola som förälder alltså:p

Idag har vi packat in oss i bilen och är på väg mot bohuslän, första gången vi sover borta med två barn:nailbiting:
Hoppas ni får ert strandhäng och att du får känna flowet!

Det hörs verkligen på det du berättar hur härligt det var, är så skönt att höra! (Och fick mig att tänka på FeatherCloud som haft det jobbigt och önska att hon ska få uppleva detsamma, valde att inte tagga eftersom hon kände behov av att lämna tråden). Hoppas ni får det lika gött i Bohuslän! (Över helgen?)

Ja, jättetråkigt! Och kanske hade jag varit mer benägen att ta tillfället i flykten om det inte varit för att jag ställt fram fryst köttfärs på bänken för att tina och därmed verkligen kände mig bunden att laga middag :o. Men dagens strandhäng var härligt i alla fall! (Och inga utbrott förrän vi var tillbaka utanför vår egen dörr och jag röt åt barnen att sluta bråka genom att ställa kassarna med packning på varandras huvuden...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 869
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka