Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min svärmor är helknasig. Hon går runt och beklagar sig över att hon inte har någon mjölk i brösten så att hon kan mata bebis:confused:
Jag var bara tvungen att skriva det här för att få ur mig det. Det var likadant med sonen men jag hade visst lyckats förtränga det:grin:

Idag har jag minsann unnat mig! Inte en bärjacka men något ännu bättre:D jag köpte mig en tempurkudde efter att ha blivit ovänn med alla kuddar som finns i huset. De senaste tre nätterna har jag sovit med en prydnadskudde för det är det enda som känts någorlunda ok.
Jag är kär i min nya kudde:love:

Bebis, som vi kan kalla M, har börjat skaffa sig dåliga vanor på kvällarna:mad: jag borde inte klaga för nattningarna har varit klockrena 90% av gångerna i 2 månader nu, då har hon somnat för natten innan 20. Nu kör hon liksom ett sent kvällsrace där hon tjattrar och är urgullig fram till 21.30 vilket ger ca noll vuxentid pga extremt kvällströtta päron:cautious:
Vi håller tummarna för att det bara är en fas som är över innan helgen är slut;) (det gäller även för fasen där hon mellan 03-05 ligger och sprattlar som en skalbagge som hamnat på rygg:rofl:)

Hon är en fantastisk liten spillevink:heart:laugh:
 
Jag hade verkligen inte provat 1-2 i stöten efter en så kraftig reaktion :crazy: min son fick av misstag en macka med laktosfritt smör på förskolan. En. Han var dålig i en vecka.
Däremot kan man testa i samråd med läkare när de blir äldre, oftast är det vid fyra års ålder. Har de kvar allergin då är den oftast kvar livet ut.
Tack för tips! Ska prova :)
Ja det var så jag också kände. Jag åt en smörgås med ost och bregott och hon får smärtattacker ett par timmar senare. Jag tycker att det är tydligt nog, så stor uppoffring är det inte att äta mjölkfritt...
 
Min svärmor är helknasig. Hon går runt och beklagar sig över att hon inte har någon mjölk i brösten så att hon kan mata bebis:confused:
Jag var bara tvungen att skriva det här för att få ur mig det. Det var likadant med sonen men jag hade visst lyckats förtränga det:grin:
Men alltså... :rofl:
Jag kanske ska vara glad att min svärmor bor i ett annat land :D
 
@Positron
Nånstans där din svärmor "befinner sig" kan en ju känna att saknaden efter att ha småbarn igen kan ha gått lite lätt till överdrift! :crazy::laugh:
Känner plötsligt att både mamma och svärmor ligger i lä där...

Hoppas kvällsfasen går tillbaka till det gamla! Vi har gått igenom hur många som helst här på två månader, men känns ju helt klart bäst att de somnar liksom tidigare så det åtminstone finns en chans att få prata lite med varandra...
 
@Positron
Nånstans där din svärmor "befinner sig" kan en ju känna att saknaden efter att ha småbarn igen kan ha gått lite lätt till överdrift! :crazy::laugh:
Känner plötsligt att både mamma och svärmor ligger i lä där...

Hoppas kvällsfasen går tillbaka till det gamla! Vi har gått igenom hur många som helst här på två månader, men känns ju helt klart bäst att de somnar liksom tidigare så det åtminstone finns en chans att få prata lite med varandra...
Ja det är precis så, det känns som att allt hennes liv är är att vara mamma. Det är skjukligt och väldigt sorgligt. Hon kan sitta vid matbordet om bebis är vaken när vi äter och fråga om och om igen om hon inte ska ta bebis och när jag svarar nej, jag är så van vid att hålla henne och äta samtidigt så det går bra så utbrister hon "men jag kan ju inte äta för jag vill så gärna ta henne" (samma sak om min man har M) och om hon då får ta henne så kan hon ju inte äta ändå:crazy:
Min mamma kompenserar åt andra hållet och gillar inte bebisar:p

Igår gjorde vi en sån där bebis får hänga med oss i soffan hela kvällen-grej. Inte njutigt för fem öre trots film, öl, nötter och choklad:down:
Vi behöver våra kvällar:arghh:
Mantra: Det är en fas. Det är en fas. Det är en fas.:rofl:
 
Ja, det är ju det där med att göra en avvägning kring när de ska börja och hur mycket de ska gå då! Förstår att skiftjobbandet ger både för- och nackdelar...

Vi verkar äntligen ha landat i någon slags plan för ledigheten! Tanken är att söka förskoleplats från april när lilla A är två, det är förstås en viss risk att det inte finns platser då men vår förskola har ibland tagit in barn då för att säkra ekonomin. I så fall blir det typ 2,5 månaders förskola då och sedan långt sommarlov. Får vi inte plats då får vi istället satsa på augusti och lösa de där 2,5 månaderna på något annat, hittills okänt :p, sätt. I stora drag blir det jag som tar första året och sambon andra. Har ju sett på svaren här att många pusslar med att båda jobbar deltid men jag tycker att det är skönare att kunna koppla bort jobbet helt (och sedan fokusera fullt ut istället, med en hemmaförälder som roddar allt åt en ;)).
Jag tänker att det är så olika beroende på vad för typ av jobb man har ifall det fungerar att dela föräldraledigheten så att båda jobbar deltid. När jag går hem från mitt jobb har jag ingenting som ligger kvar och väntar på att bli gjort utan den som löser av mig tar över och då är det lätt att hålla sig inom ramen för en lägre sysselsättningsgrad. Men jag vet många som inte kan minska sina arbetsuppgifter på det viset utan tvingas klämma in 100% trots deltid eftersom jobbet inte blir gjort annars:down:
 
Ja det är precis så, det känns som att allt hennes liv är är att vara mamma. Det är skjukligt och väldigt sorgligt. Hon kan sitta vid matbordet om bebis är vaken när vi äter och fråga om och om igen om hon inte ska ta bebis och när jag svarar nej, jag är så van vid att hålla henne och äta samtidigt så det går bra så utbrister hon "men jag kan ju inte äta för jag vill så gärna ta henne" (samma sak om min man har M) och om hon då får ta henne så kan hon ju inte äta ändå:crazy:
Min mamma kompenserar åt andra hållet och gillar inte bebisar:p

Igår gjorde vi en sån där bebis får hänga med oss i soffan hela kvällen-grej. Inte njutigt för fem öre trots film, öl, nötter och choklad:down:
Vi behöver våra kvällar:arghh:
Mantra: Det är en fas. Det är en fas. Det är en fas.:rofl:
Min mamma är väldigt entusiastisk och pratar om att vi ska lämna bebis där över natten så vi får sova. Känner mig icke redo, speciellt som hon är lite old school och tycker att bebisar mår bra av att skrika lite... och att mormors privilegium är att gå emot föräldrarnas vilja.
Svärmor är mer distanserad. Upplever att hon är mer intresserad av att renovera vårt hus än av bebis :D
 
Jag tänker att det är så olika beroende på vad för typ av jobb man har ifall det fungerar att dela föräldraledigheten så att båda jobbar deltid. När jag går hem från mitt jobb har jag ingenting som ligger kvar och väntar på att bli gjort utan den som löser av mig tar över och då är det lätt att hålla sig inom ramen för en lägre sysselsättningsgrad. Men jag vet många som inte kan minska sina arbetsuppgifter på det viset utan tvingas klämma in 100% trots deltid eftersom jobbet inte blir gjort annars:down:
Jag jobbade 80% i höstas... på pappret. I verkligheten har jag nog aldrig jobbat så mycket :down: Så visst är det olika.
 
Igår gjorde vi en sån där bebis får hänga med oss i soffan hela kvällen-grej. Inte njutigt för fem öre trots film, öl, nötter och choklad:down:
Vi behöver våra kvällar:arghh:
Mantra: Det är en fas. Det är en fas. Det är en fas.:rofl:

För oss är varje kväll en sådan kväll... :cautious:

Jag har väl fått för mig att han skulle sova bättre på natten om han inte läggs för tidigt (han sover till och från under kvällen, men på mig). Det är väl inget direkt problem med hur vi har det idag, men det hade ju varit skönt med lite egentid på kvällen för oss. Om inte annat lite senare, när sonen är äldre.

Som det är nu så hänger han med oss tills vi går och lägger oss vid ca kl 21-22 och så ammas han till sömns medan vi tittar på något via datorn. Sedan läggs han i nestet där han kan sova några timmar. Om han läggs i nestet tidigare med samma typ av nattningsritual tänker jag att det antingen inte funkar, utan att han vaknar, eller att han sover förbi tiden vi går och lägger oss och därför vaknar någon timme senare och då måste jag sätta mig och göra en ny sittamning för att kanske kunna natta om i nestet. Hittills har det sällan gått att natta om i nestet, utan efter att han vaknat första gången så får han sova med mig. Men jag kanske är onödigt negativ :p Kanske vi borde testa.

Hur gör ni andra? ”Borde” vi försöka natta honom tidigare? Eller är det enklare att göra det när han är äldre? Tycker det är så svårt att veta vilka rutiner man borde försöka börja med tidigt för att det inte ska bli jobbigt senare.
 
Återbesök hos mvc idag.
Knappt 1cm delning i magmusklerna, de går åt rätt håll! Fått ok att öka på träningen, men undvika löpträning ett tag till, då kroppen inte är redo för det än.

Ronja rullar, jag är lite orolig för att det går alldeles för fort. Att hennes kropp inte hänger med. En 2 månaders ska INTE rulla från mage/rygg. Det är något en bebis inte gör fören runt 6 månaders ålder.

Jag har helt glömts bort från MVC verkar det. Vill veta hur jag läkt både angående magmuskler och underliv. Får nog ta och ringa själv.

Hoppas Ronja slutar upp med rullandet!
 
Kul med häst!
Jag kom just ihåg att jag ju tog BE-kort i höstas, så bara orken blir lite bättre har jag gott hopp om att kunna börja åka till ridhus med medryttarhästen. Kan behövas, i skogen krävs upprepade diskussioner om vilken gångart som är mest lämplig när man bär på en ringrostig fegis :D

Nu får min medryttarhäst äntligen sättas igång efter en skada! Dock har han gått i sjukhage i 3 månader, och det i kombination med att han ska sättas igång barbacka gör att jag avvaktar lite med att hoppa upp. Som hästägaren sade vill han inte gärna göra lillgrodan moderslös. Så vi ska se hur han sköter sig med de andra först!
 
För oss är varje kväll en sådan kväll... :cautious:

Jag har väl fått för mig att han skulle sova bättre på natten om han inte läggs för tidigt (han sover till och från under kvällen, men på mig). Det är väl inget direkt problem med hur vi har det idag, men det hade ju varit skönt med lite egentid på kvällen för oss. Om inte annat lite senare, när sonen är äldre.

Som det är nu så hänger han med oss tills vi går och lägger oss vid ca kl 21-22 och så ammas han till sömns medan vi tittar på något via datorn. Sedan läggs han i nestet där han kan sova några timmar. Om han läggs i nestet tidigare med samma typ av nattningsritual tänker jag att det antingen inte funkar, utan att han vaknar, eller att han sover förbi tiden vi går och lägger oss och därför vaknar någon timme senare och då måste jag sätta mig och göra en ny sittamning för att kanske kunna natta om i nestet. Hittills har det sällan gått att natta om i nestet, utan efter att han vaknat första gången så får han sova med mig. Men jag kanske är onödigt negativ :p Kanske vi borde testa.

Hur gör ni andra? ”Borde” vi försöka natta honom tidigare? Eller är det enklare att göra det när han är äldre? Tycker det är så svårt att veta vilka rutiner man borde försöka börja med tidigt för att det inte ska bli jobbigt senare.

Här med... Lilla A har nog sovit uppemot en halvtimme själv någon kväll, vilket i och för sig är mycket mer än på dagen men inte direkt ger någon egentid :p

Min erfarenhet är att ”rutinerna” i den här åldern kan vara hur som helst utan att man gör det svårare för sig sedan, det gör jättestor skillnad när man har riktiga dagrutiner (måltider och antal sovstunder) och barnet verkligen gör olika saker på natten och på dagen :p
 
Jag tänker att det är så olika beroende på vad för typ av jobb man har ifall det fungerar att dela föräldraledigheten så att båda jobbar deltid. När jag går hem från mitt jobb har jag ingenting som ligger kvar och väntar på att bli gjort utan den som löser av mig tar över och då är det lätt att hålla sig inom ramen för en lägre sysselsättningsgrad. Men jag vet många som inte kan minska sina arbetsuppgifter på det viset utan tvingas klämma in 100% trots deltid eftersom jobbet inte blir gjort annars:down:

Jamen precis! Mitt jobb blir mest frustrerande av att arbeta deltid, man hinner bara med rutingrejerna som måste göras och får lägga de mer utvecklingsinriktade och givande sakerna åt sidan :meh:
 
Ja det är precis så, det känns som att allt hennes liv är är att vara mamma. Det är skjukligt och väldigt sorgligt. Hon kan sitta vid matbordet om bebis är vaken när vi äter och fråga om och om igen om hon inte ska ta bebis och när jag svarar nej, jag är så van vid att hålla henne och äta samtidigt så det går bra så utbrister hon "men jag kan ju inte äta för jag vill så gärna ta henne" (samma sak om min man har M) och om hon då får ta henne så kan hon ju inte äta ändå:crazy:
Min mamma kompenserar åt andra hållet och gillar inte bebisar:p

Igår gjorde vi en sån där bebis får hänga med oss i soffan hela kvällen-grej. Inte njutigt för fem öre trots film, öl, nötter och choklad:down:
Vi behöver våra kvällar:arghh:
Mantra: Det är en fas. Det är en fas. Det är en fas.:rofl:

O_o
Jag skulle hellre ha din mamma än svärmor hör jag :p. Tycker att mor- och farföräldrar med fördel kan fokusera på de större barnen som uppskattar det mer :p
 
För oss är varje kväll en sådan kväll... :cautious:

Jag har väl fått för mig att han skulle sova bättre på natten om han inte läggs för tidigt (han sover till och från under kvällen, men på mig). Det är väl inget direkt problem med hur vi har det idag, men det hade ju varit skönt med lite egentid på kvällen för oss. Om inte annat lite senare, när sonen är äldre.

Som det är nu så hänger han med oss tills vi går och lägger oss vid ca kl 21-22 och så ammas han till sömns medan vi tittar på något via datorn. Sedan läggs han i nestet där han kan sova några timmar. Om han läggs i nestet tidigare med samma typ av nattningsritual tänker jag att det antingen inte funkar, utan att han vaknar, eller att han sover förbi tiden vi går och lägger oss och därför vaknar någon timme senare och då måste jag sätta mig och göra en ny sittamning för att kanske kunna natta om i nestet. Hittills har det sällan gått att natta om i nestet, utan efter att han vaknat första gången så får han sova med mig. Men jag kanske är onödigt negativ :p Kanske vi borde testa.

Hur gör ni andra? ”Borde” vi försöka natta honom tidigare? Eller är det enklare att göra det när han är äldre? Tycker det är så svårt att veta vilka rutiner man borde försöka börja med tidigt för att det inte ska bli jobbigt senare.
Vi nattar när vi kan :) har varierat sen han föddes, men han äter och somnar oftast för natten mellan 19.30 och 21.30. Med undantag för tre kvällar förra veckan somnar han alltid i vår famn, och när han sover djupt, efter typ 20 minuter, lägger vi honom i nestet i bedside criben, som vi först värmt med vetekudde.
Där sover han till det är dags att äta, vilket sker allt mellan 00 och 03, sen sövs han om i famnen, läggs i criben och sover till nångång mellan 04.30 och 06, då äter han igen och vaknar oftast för dagen, kan ibland sova 30-60 min till om han vaknar i det tidigare spannet, men det är undantag.

Tycker han sover ganska bra. Skull önska tidiga och lugna läggningar som rutin men det varierar som sagt. Märker dock inget mönster i när han vaknar på natten beroende på när han somnar, dvs kan somna 19.30 och vakna 00 såväl som 03, eller somna 21 och vakna 00.
 
O_o
Jag skulle hellre ha din mamma än svärmor hör jag :p. Tycker att mor- och farföräldrar med fördel kan fokusera på de större barnen som uppskattar det mer :p
Jag tycker som du.
Det blev så övertydligt när storebror fyllde år när bebis inte ens var två veckor gammal, svärmor hade bara ögon för den lilla:cry:
(Det var så illa att bebis låg och sov i sängen i gästrummet och svärmor satt där och tittade på henne:banghead:)
Som tur var så var vi flera andra som kunde leka ordentligt med tvååringen.
Nu har det ordnat upp sig lite med balansen men hon har ju uppenbart en del att jobba med när det kommer till sin identitet:angel:

Min mamma sköter det hela väldigt bra, bryr sig knappt om bebisen men sysselsätter tvååringen och ger honom 100%:up::D
 
För oss är varje kväll en sådan kväll... :cautious:

Jag har väl fått för mig att han skulle sova bättre på natten om han inte läggs för tidigt (han sover till och från under kvällen, men på mig). Det är väl inget direkt problem med hur vi har det idag, men det hade ju varit skönt med lite egentid på kvällen för oss. Om inte annat lite senare, när sonen är äldre.

Som det är nu så hänger han med oss tills vi går och lägger oss vid ca kl 21-22 och så ammas han till sömns medan vi tittar på något via datorn. Sedan läggs han i nestet där han kan sova några timmar. Om han läggs i nestet tidigare med samma typ av nattningsritual tänker jag att det antingen inte funkar, utan att han vaknar, eller att han sover förbi tiden vi går och lägger oss och därför vaknar någon timme senare och då måste jag sätta mig och göra en ny sittamning för att kanske kunna natta om i nestet. Hittills har det sällan gått att natta om i nestet, utan efter att han vaknat första gången så får han sova med mig. Men jag kanske är onödigt negativ :p Kanske vi borde testa.

Hur gör ni andra? ”Borde” vi försöka natta honom tidigare? Eller är det enklare att göra det när han är äldre? Tycker det är så svårt att veta vilka rutiner man borde försöka börja med tidigt för att det inte ska bli jobbigt senare.

Skulle kunna varit jag som skrev det där. Precis så är det för oss. Jag tycker det är skönt då jag hinner sova en stund innan jag ammar igen, men samtidigt kanske hon skulle må bättre av att få sova mer.

+ @YaHilweh

Kollar era mvc magmusklerna alltså?

Jag vet faktiskt inte, bara antog att de kanske gör det då @YaHilweh skrev det. :) Tänker definitivt be om ett utlåtande om saken ifall hon kan se det.
 
Min mamma är väldigt entusiastisk och pratar om att vi ska lämna bebis där över natten så vi får sova. Känner mig icke redo, speciellt som hon är lite old school och tycker att bebisar mår bra av att skrika lite... och att mormors privilegium är att gå emot föräldrarnas vilja.
Svärmor är mer distanserad. Upplever att hon är mer intresserad av att renovera vårt hus än av bebis :D

Usch, det hugger i magen när jag läser om hur vissa tycker att bebisar kan bli bortskämda om de plockas upp när de skriker. Jag skulle inte vilja lämna bort bebis då.

Ikväll ska vi lämna ifrån oss lilla F för första gången, blir ett par timmar hos min mamma medan vi ska gå ut och äta på en restaurang 5 min bort. Håll tummarna att det går vägen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 891
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 312
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 288
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp